Problematisch schermgebruik brugklasser

18-05-2024 14:31 80 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vermoed dat wij met het zelfde probleem worstelen als 90% van de ouders, maar wie weet kunnen wel elkaar steunen.

Op onze VO school is twee jaar geleden het bezit van een laptop voor iedere leerling verplicht geworden. Als reden is aangevoerd dat veel van de leermethodes digitaal beschikbaar zijn en dat dat voordelen oplevert.

Wij zijn als ouders niet al te blij met deze maatregel (en van de docenten hoor ik ook veel bedenkingen).

Mijn brugklasser had voor het naar het VO ging een telefoon, maar kon zijn telefoongebruik redelijk reguleren en was ook daarnaast actief met sporten, buitenspelen e.d. Sinds hij in de brugklas zit is dit totaal veranderd: hij lijkt het gebruik van zijn laptop niet te kunnen reguleren, ondanks afspraken.

De brugklas valt hem zwaar en natuurlijk verandert veel op deze leeftijd (hallo puberteit) we hebben hem dus een beetje geprobeerd te ontzien en begrip te tonen voor zijn situatie, veel erover gepraat et cetera. Maar ik maak mij toch ook wat zorgen: in zijn hobby's lijkt hij geen lol meer te hebben: we hebben hem al laten stoppen met zijn sport. Dat was hij heel kwaad over, maar het was elke keer opnieuw een drama om naar de trainingen en wedstrijden te krijgen, hij leek er, i.t.t. voorheen geen enkele lol meer in te hebben. Het is een prijzige sport, dus na bijna een jaar tobben hebben we hem afgemeld.

Hij sport nu nog 1 keer in de week 1 uurtje, maar zelfs dat lijkt hem al te veel. Hij heeft in de meivakantie niets anders gedaan dan youtube kijken in bed en wilde ook niets anders. Na heel veel gezeur wilde hij op mijn vrije dag mee met een uitstapje. Dat was uiteindelijk heel leuk, maar het gemekker vooraf, vond ik heel vermoeiend.

Elk vrij moment duikt hij in bed met zijn laptop. Die laptop laat hij ook continu vallen, waardoor hij al meerdere keren kapot is geweest ( we hebben een servicecontract, maar ik baal er ook van dit elke keer weer te moeten regelen). Elke avond als we thuiskomen blijkt dat hij alleen maar met zijn laptop youtube heeft gekeken. Huiswerk, spullen opruimen is dan nog niet gebeurd.

Kortom, ik herken in veel dingen de puberteit, maar ik vind zijn schermgebruik te veel en het gaat ten koste van zaken waar hij voorheen veel plezier in had.

Ik wil graag afspraken met hem maken, waarop ik in ieder geval op middagen dat ik thuis ben hem telefoon en laptop wil laten inleveren, hij kan deze dan terugkrijgen als huiswerk en oefenen (hij zit op iets toneelachtigs) gedaan is.

Dit gaat volstrekt tegen mijn ideeën over opvoeding in, maar ik vind het vreselijk dat hij zo gefixeerd is op zijn laptop en geen interesse meer heeft voor andere dingen (het is ook het enige waarover hij nog kan praten). Nadeel is natuurlijk dat wij er ook op veel momenten niet zijn. Het liefste zou ik heel die laptop achter slot en grendel doen, maar ja het kreng moet mee naar school en huiswerk moet ook vaak op de laptop gedaan worden.

Wie heeft nog ideeën? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het lastige is dus ook dat hij afspraken niet nakomt. We spreken af dat hij schoolwerk gaat doen en dan blijkt er weer niets gedaan te zijn (er is altijd wel weer een flutexcuus waarom het niet kon). Ik vind het lastig om hier mee om te gaan: ik help hem soms, denk met hem mee, maar weet van te voren al dat hij zich niet houdt aan een afspraak. Hierdoor ontstaat ook irritatie bij leeftijdsgenoten. Ook bij bijvoorbeeld een kamp ergeren anderen zich aan het feit dat hij nooit zijn spullen opruimt.

Op aanraden van school hebben we ook hulp gezocht overigens, we staan op de wachtlijst en zijn hopelijk over een paar maanden aan de beurt (ik denk dat er vanuit school een vermoeden is op ADHD).
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je denkt dat ADHD is zou ik zelf naar de huisarts gaan en bespreken en eventueel daar de verwijzing vragen.
Hou dat zelf in de hand. Er zijn vreselijke wachtlijsten maar via school gaat en nog veel langer duren en moet je ws alsnog zelf naar de ha voor een verwijzing na langdurig gedoe vanuit iemand die verder er niets mee gaat doen.

Dus zelf asap bespreken met zijn huisarts.

En verder lees ik veel onbegrip hoe überhaupt puberbreinen een beetje werken. Ik zou kijken wat je kan vinden over pubers met ADHD en de tips erover, zelfs als heeft hij geen ADHD dan kan nooit kwaad om wat meer begrip te kweken voor pubers en tips voor neurodivergente types kunnen ook andere kinderen vaak toch goed helpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
En dit topic is fijn, vooral de linkjes kijken, veel over niets kunnen starten, afmaken, tijdblind zijn, afspraken nakomen, tips voor ouders ect. Veel wetenschappelijk info over adhd en autisme ect.

psyche/neurodiversiteit-gt-algemeen-top ... ges/496806
psyche/neurodiversiteit-gt-algemeen-top ... ges/496806
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
18-05-2024 14:45
Als je denkt dat ADHD is zou ik zelf naar de huisarts gaan en bespreken en eventueel daar de verwijzing vragen.
Hou dat zelf in de hand. Er zijn vreselijke wachtlijsten maar via school gaat en nog veel langer duren en moet je ws alsnog zelf naar de ha voor een verwijzing na langdurig gedoe vanuit iemand die verder er niets mee gaat doen.

Dus zelf asap bespreken met zijn huisarts.

En verder lees ik veel onbegrip hoe überhaupt puberbreinen een beetje werken. Ik zou kijken wat je kan vinden over pubers met ADHD en de tips erover, zelfs als heeft hij geen ADHD dan kan nooit kwaad om wat meer begrip te kweken voor pubers en tips voor neurodivergente types kunnen ook andere kinderen vaak toch goed helpen.
We hebben zelf al een verwijzing geregeld en hopen binnenkort met een traject te kunnen beginnen (staan al een paar maanden op de wachtlijst).

Ik heb al drie pubers gehad (ook eentje met een vrij heftige puberteit), dus mijn verwachtingen zijn al aangepast ;-D. Maar ik merk dat zijn gedrag heftigers/anders is. Man en ik twijfelen wel wat aan AD(H)D, omdat we deze kenmerken pas sinds een jaar zien. We denken wel dat hij op het VO overvraagd wordt, alleen zijn zijn cijfers goed, waardoor doubleren of een niveau zakken niet een oplossing lijkt.

Tot voor een jaar was hij bijvoorbeeld prima in staat de tijd in de gaten te houden en op tijd te vertrekken. Nu lijkt hem dat niet meer te lukken. Ik kan mij goed voorstellen dat het niet meer lukt doordat hij overvraagd is en de chaos in zijn hoofd te groot is. Man en ik hebben hierdoor ook besloten om buiten school zo min mogelijk van hem te vragen (geen hobby's meer waarvoor hij dingen "moet"), maar ik weet niet of dat de juiste weg is (zeker omdat deze hobby's voorheen veel plezier opleverden en belangrijk voor hem waren).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb thuis een tweede wifi netwerk, die kan makkelijk uit en op vaste tijden aan/uit.

Dan is nog wel zn mobiel online dat wel
Alle reacties Link kopieren Quote
-Rosings- schreef:
18-05-2024 15:00
Ik heb thuis een tweede wifi netwerk, die kan makkelijk uit en op vaste tijden aan/uit.

Dan is nog wel zn mobiel online dat wel
Je kunt nog veel meer instellen met een modem. Dat kan voor elk apparaat apart.

Laptop mee naar bed zou hier niet mogen in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt toch echt wel als een fikse verslaving. Ook omdat hij geen plezier meer haalt uit andere dingen. Adhd'ers zijn ook extra gevoelig voor verslavingen.
Ik weet ook niet precies wat de beste aanpak is, maar ik zou dit niet voort laten duren. Wel lastig dat hij de laptop ook nodig heeft voor school, hem helemaal cold turkey laten gaan is geen optie. Maar afspraken maken over minderen gaat ook niet makkelijk lukken, als je al zo verslaafd bent is minderen erg moeilijk.

Ik denk dat hij zelf ook wel weet dat het uit de hand is gelopen. Misschien kun je er met hem over praten en iets afspreken van een programma op zijn laptop die bepaalde sites blokkeert.
Hij zal een andere manier moeten aanleren om te ontspannen/ met spanningen om te gaan, daar moet je hem dan wel bij helpen anders gaat ie tegen het plafond. Bv samen een spelletje doen? Of iets anders samen doen, tot de drang om te laptoppen verdwijnt en hij weer interesse krijgt in andere dingen. En misschien toch ook maar weer terug naar die sport die je hebt opgezegd. Als laptoppen toch geen optie meer is, raakt hij waarschijnlijk wel weer meer gemotiveerd om te gaan.
impala wijzigde dit bericht op 18-05-2024 15:20
64.62% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Via het modem kun je trouwens niet alleen schermtijd instellen, maar ook websites blokkeren. Zover is het hier overigens niet gekomen, maar ik heb wel ooit eens alle opties bekeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.jellinek.nl/preventie/jeugd ... 0deelnemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
18-05-2024 15:07
Je kunt nog veel meer instellen met een modem. Dat kan voor elk apparaat apart.

Laptop mee naar bed zou hier niet mogen in ieder geval.
Tja, het probleem is dat 12-jarigen heel inventief zijn. Tegen de tijd dat wij weer iets ingesteld hebben, heeft hij het wel weer omzeild. Daarnaast moet veel huiswerk digitaal gemaakt worden en hebben ze op deze school ook veel projectmatig onderwijs, waarbij internet vaak nodig is voor informatie zoeken en online overleg.
lento wijzigde dit bericht op 18-05-2024 15:22
21.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
18-05-2024 15:12
Klinkt toch echt wel als een fikse verslaving. Ook omdat hij geen plezier meer haalt uit andere dingen. Adhd'ers zijn ook extra gevoelig voor verslavingen.
Ik weet ook niet precies wat de beste aanpak is, maar ik zou dit niet voort laten duren. Wel lastig dat hij de laptop ook nodig heeft voor school, hem helemaal cold turkey laten gaan is geen optie. Maar afspraken maken over minderen gaat ook niet makkelijk lukken, als je al zo verslaafd bent is minderen erg moeilijk.

Ik denk dat hij zelf ook wel weet dat het uit de hand is gelopen. Misschien kun je er met hem over praten en iets afspreken van een programma op zijn laptop die bepaalde sites blokkeert.
Hij zal een andere manier moeten aanleren om te ontspannen/ met spanningen om te gaan, daar moet je hem dan wel bij helpen. Bv samen een spelletje doen? Of weet ik veel wat.
Hij ziet het probleem zelf ook wel en op zo'n moment maken we ook afspraken. Het lastige vind ik dat de laptop gewoon nodig is voor schoolwerk/huiswerk. Dat is iets waar we in het verleden ook tegenaan liepen bij de wifitijden limiteren. Dan konden ze ook weer geen huiswerk maken. We zijn daar op een gegeven moment afgestapt omdat man en ik gek werden van de verzoeken om internettijd, ook onder ons werk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, hier advies vragen is ook een goed idee. Onderschat het probleem niet! Er zitten jongeren voor in afkickcentra.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
18-05-2024 15:21
Ja, hier advies vragen is ook een goed idee. Onderschat het probleem niet! Er zitten jongeren voor in afkickcentra.
We hebben al 1 kind dat, vind ik, problematisch veel tijd achter een scherm doorbrengt, dus we zijn er alert op. Maar het is denk ik gelijk aan een eetverslaving: cold turkey is niet mogelijk (in onze huidige maatschappij). Heel simpel gezegd, ik ben ook volledig afhankelijk van telefoon en internet voor mijn werk. Zonder kan ik mijn werk niet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan toch op zn minst afspreken dat hij hem in de avond na x-tijd beneden moet laten oid? In veel dingen is een 12-jarige dan nog een kind wat je kan begrenzen.

Verder is hij natuurlijk ook ál 12. Dus ik zou hem ook wat eigen verantwoordelijkheid geven. Als hij het ding kapot laat vallen dan zou ik hem zelf laten regelen dat het ding gemaakt wordt.

Verder misschien toch weer investeren in een hobby? Hij heeft nu ook niks te doen naast het computeren wat hem bezig houdt kennelijk. Dat hij de hobby niet mega serieus nam lijkt me op zich best een puberding. Maar als hij er plezier uithaalt dan is het denk ik wel belangrijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
18-05-2024 15:21
Hij ziet het probleem zelf ook wel en op zo'n moment maken we ook afspraken. Het lastige vind ik dat de laptop gewoon nodig is voor schoolwerk/huiswerk. Dat is iets waar we in het verleden ook tegenaan liepen bij de wifitijden limiteren. Dan konden ze ook weer geen huiswerk maken. We zijn daar op een gegeven moment afgestapt omdat man en ik gek werden van de verzoeken om internettijd, ook onder ons werk.
Afspraken werken ook niet, de drang is sterker dan hijzelf is. Hij kan zich daar niet aan houden. Daarom zeg ik ook: iets installeren dat sites blokkeert. Of de hele wifi uit. Vaste tijden afspreken voor huiswetk, en dat he ook kan zien dat hij dat doet en niet iets anders.
Het moet onmogelijk worden om te gaan laptoppen. Of op zijn telefoon over te gaan.
Misschien is het zelfs nodig om hem te laten opnemen om de gewoonte te doorbreken en ook te leren hoe hij dan wel met spanningen kan omgaan en zijn vrije tijd kan vullen.
Ik zou gaan bellen met dat nummer van de jellinek voor advies.
impala wijzigde dit bericht op 18-05-2024 15:29
5.08% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn broertje heeft dit ook gehad. Toen ging mijn stiefmoeder (ze vond dat niet leuk om te doen) samen met hem het huiswerk maken. Daarna als beloning mocht hij een uurtje gamen en daarna laptop inleveren. Dit werd dagelijks gedaan tot een bepaald moment. Sowieso was de regel in huis laptops en telefoons inleveren voor het slapen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
18-05-2024 15:12
Klinkt toch echt wel als een fikse verslaving. Ook omdat hij geen plezier meer haalt uit andere dingen. Adhd'ers zijn ook extra gevoelig voor verslavingen.
Ik weet ook niet precies wat de beste aanpak is, maar ik zou dit niet voort laten duren. Wel lastig dat hij de laptop ook nodig heeft voor school, hem helemaal cold turkey laten gaan is geen optie. Maar afspraken maken over minderen gaat ook niet makkelijk lukken, als je al zo verslaafd bent is minderen erg moeilijk.

Ik denk dat hij zelf ook wel weet dat het uit de hand is gelopen. Misschien kun je er met hem over praten en iets afspreken van een programma op zijn laptop die bepaalde sites blokkeert.
Hij zal een andere manier moeten aanleren om te ontspannen/ met spanningen om te gaan, daar moet je hem dan wel bij helpen anders gaat ie tegen het plafond. Bv samen een spelletje doen? Of iets anders samen doen, tot de drang om te laptoppen verdwijnt en hij weer interesse krijgt in andere dingen. En misschien toch ook maar weer terug naar die sport die je hebt opgezegd. Als laptoppen toch geen optie meer is, raakt hij waarschijnlijk wel weer meer gemotiveerd om te gaan.
Zo werkt dat dus helemaal niet als om ADHD gaat, totaal niet en je zegt zelf, je hebt geen idee.

TO, hopelijk zijn jullie snel aan de beurt voor het testen, Ik zou hem nu vooral helpen met niet verder chronisch overprikkeld te raken.
En je alvast goed in te lezen, veel van de tips hier gaan komen van mensen die geen idee hebben en maar wat roepen.

Jullie en je zoon gaan er niets aan hebben en je gaat dan hem dan misschien wel bestraffen voor zaken die gewoon niet zo werken voor hem.
Ook al bedoel je niet zo, het gaat wel zo voelen.

Veel praten met hem over hoe het voelt een dag op school. Maar niet direct na school, gun hem zeker uur rust/schermtijd om zijn overprikkeling te reguleren en dan pas na dat uur ( of 2 soms) pas kijken voor huiswerk of sport. Duidelijke regels en consequenties ( die ook prima leuk en fijn zijn) maken en dat volhouden als ouders.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 18-05-2024 15:31
4.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
18-05-2024 15:25
Afspraken werken ook niet, de drang is sterker dan hijzelf is. Hij kan zich daar niet aan houden. Daarom zeg ik ook: iets installeren dat sites blokkeert. Of de hele wifi uit. Het moet onmogelijk worden om te gaan laptoppen. Of op zijn telefoon over te gaan.
Misschien is het zelfs nodig om hem te laten opnemen om de gewoonte te doorbreken en ook te leren hoe hij dan wel met spanningen kan omgaan en zijn vrije tijd kan vullen.
Ik zou gaan bellen met dat nummer van de jellinek voor advies.

Doe effe normaal joh.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
18-05-2024 15:29
Doe effe normaal joh.
Ik ben bloedserieus. Jij mag er anders over denken. Hem 2 uur laten laptoppen gaat mi niet werken als hij er al zo verslaafd aan is.
Maar beter bel je de Jellinek, die hebben er meer ervaring mee dan wij.
impala wijzigde dit bericht op 18-05-2024 15:33
33.63% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
18-05-2024 15:30
Ik ben bloedserieus. Jij mag er anders over denken.
Ja, helaas wel ben je dat inderdaad.

Je hebt alleen geen idee, zoals je zelf al eerder zegt, hou dan gewoon je mond, zeker met zulke rare adviezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
18-05-2024 15:33
Ja, helaas wel ben je dat inderdaad.

Je hebt alleen geen idee, zoals je zelf al eerder zegt, hou dan gewoon je mond, zeker met zulke rare adviezen.
Jij hoeft mij niet te vertellen dat ik mijn mond moet houden.
Ik zei: ik heb ook geen idee, maar daarmee bedoel ik vooral dat het een lastig probleem is. En toevallig weet ik wel erg veel van verslavingen. En dit is net zo goed een ernstige verslaving als middelengebruik. Of een eetverslaving bv. Het gaat niet om het middel, het gaat om het gedrag en hersenchemie. Gelukkig wordt dit wel steeds meer serieus genomen in de (jeugd)verslavingszorg.
Het woord straffen heb ik trouwens niet in de mond genomen. Dat is niet de oplossing.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou als ouder contact opnemen met Tactus.
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Laptop op bepaalde momenten inleveren, samen huiswerk maken, wifi qua tijd limiteren zijn dingen, die we geprobeerd, maar om diverse redenen niet werkbaar bleken in ons gezin en onze situatie. Belangrijkste bezwaar is dat man en ik dan beschikbaar cq aanwezig moeten zijn. Voor een korte periode geen probleem, maar dit gedurende een lange periode structureel vasthouden bleek lastig. En zeker een brugklasser is ook regelmatig alleen thuis. Misschien niet handig, maar we ontkomen daar niet aan. En die tijdstippen vind ik lastig.

Ik maak dan een lijstje met dingen die hij moet doen: een soort afstreeplijst. Soms gaat dat super goed en dan verrast hij ons in positieve zin, soms streept hij de dingen af, terwijl we bijna wel zeker weten dat ze niet gebeurd zijn en soms vergeet hij de hele lijst (die dan boven het bord ligt, waar hij heeft zitten eten...j.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nutella schreef:
18-05-2024 15:43
Ik zou als ouder contact opnemen met Tactus.
Is dat beter dan de Jellinek? (Link die eerder geplaatst werd, specifiek voor oa problematisch beeldschermgebruik bij jongeren?).
.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven