Konijn binnen houden

05-05-2024 19:22 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wel of niet? Do's en dont's?
Buiten gaat het sowieso niet worden.

Graag hoor ik jullie ervaringen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, en al helemaal niet enkelvoud.
Alle reacties Link kopieren Quote
konijn? KonijnEN mag ik hopen.
Nóóit een konijn in zijn/haar eentje houden, dat is echt dierenmishandeling.

Hoeveel vierkante meter heb je voor de konijnen? Een hok is binnen vrijwel altijd te klein.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet.
Ook als er mensen zich gaan melden om te zeggen dat het bij hun super goed gaat: je doet het dier er echt geen plezier mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is vooral belangrijk dat je een tweede konijn erbij neemt, van het andere geslacht en dat het mannetje gecastreerd wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet. Konijnen hebben natuurlijk gedrag zoals rennen, springen en graven. Dit is niet verenigbaar met een hok of een binnenleven. Je hebt een behoorlijk grote ren nodig om hieraan tegemoet te komen. En inderdaad: altijd 2 (vrouw en gecastreerde man).
Alle reacties Link kopieren Quote
herfst100 schreef:
05-05-2024 19:45
Niet. Konijnen hebben natuurlijk gedrag zoals rennen, springen en graven. Dit is niet verenigbaar met een hok of een binnenleven. Je hebt een behoorlijk grote ren nodig om hieraan tegemoet te komen. En inderdaad: altijd 2 (vrouw en gecastreerde man).
Dus ook buiten twee konijnen hebben is niet oke? Ik zie dat toch regelmatig.

Ik sprak een fokker (van konijnen!) die zei dat je binnen beter één kon houden omdat ze dan aanhankelijker worden.
Vond het al tegenstrijdig met wat ik op het internet las.
Alle reacties Link kopieren Quote
Absoluut niet zeg! Dat is toch geen leven voor zo'n dier?
Alle reacties Link kopieren Quote
Tadelief schreef:
05-05-2024 19:56
Dus ook buiten twee konijnen hebben is niet oke? Ik zie dat toch regelmatig.

Ik sprak een fokker (van konijnen!) die zei dat je binnen beter één kon houden omdat ze dan aanhankelijker worden.
Vond het al tegenstrijdig met wat ik op het internet las.
Buiten is dus wel het beste, maar zeker niet in een hok. Dit is altijd veel te klein. Google maar op 'natuurlijk verblijf konijn' en dan krijg je een idee wat wel de bedoeling is. Een nachthok met 24 uur per dag toegang tot een grote ren (afgesloten ivm roofdieren zoals katten). Beetje zoals een grote kippenren en dan zo groot mogelijk.
Die fokker geeft misdadige informatie. Nooit een konijn (of cavia) alleen houden. Daar zou ik zeker nooit een konijn kopen. Je kunt beter naar een opvang en dan een koppeltje zoeken.

Als je een aanhankelijk dier wilt, kun je beter een hond kiezen. Van knaagdieren kun je dit gedrag echt niet verwachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Konijnen kan je binnen of buiten houden mits ze genoeg ruimte hebben en het konijnen zijn en niet één konijn.
Voor konijnen zelf is buiten vaak fijner omdat ze dan ook kunnen graven en vaak meer ruimte hebben.
Konijnen kan je zindelijk maken dus binnen konijnen kun je wat dat betreft ook wel echt de ruimte geven in huis door ze meestal los te laten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tadelief schreef:
05-05-2024 19:56

Ik sprak een fokker (van konijnen!) die zei dat je binnen beter één kon houden omdat ze dan aanhankelijker worden.
:"-(
Als je ermee wil knuffelen, zou ik een speelgoed konijn kopen als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Saelle1 schreef:
05-05-2024 20:07
Konijnen kan je binnen of buiten houden mits ze genoeg ruimte hebben en het konijnen zijn en niet één konijn.
Voor konijnen zelf is buiten vaak fijner omdat ze dan ook kunnen graven en vaak meer ruimte hebben.
Konijnen kan je zindelijk maken dus binnen konijnen kun je wat dat betreft ook wel echt de ruimte geven in huis door ze meestal los te laten.
Je zal maar twee konijntjes zijn en nooit buitenlucht zien, ruiken en voelen. Intens zielig.
Bovendien hebben veel mensen een vloer van laminaat, hout of pvc en dat is veel te glad voor konijnen. Daar kunnen ze echt niet op rennen, laat staan binkies maken.
Het is gewoon allemaal van de knotse!
Alle reacties Link kopieren Quote
Zowiezo heeft konijn een maatje nodig en heb je wel genoeg ruimte binnen voor een konijnenhok wat groot genoeg is? Of is je woonkamer konijnproof en kan het daar vrij rond huppelen?
Denk dat als de omstandigheden goed zijn een konijn best binnen kan maar dan kan het niet meer naar buiten toch?

Wellicht een handig filmpje: https://youtu.be/JqzHBzMgl9w?si=U4s5CLAaetw2Tngn
Alle reacties Link kopieren Quote
Klopt dat een konijn alleen sneller aanhankelijk wordt, er is dan geen alternatief voor ze. Als ik mijn konijnen samen zie, hoe ze altijd dicht tegen elkaar liggen, samen eten, elkaar wassen. Ze zijn bijna voortdurend bij elkaar in de buurt. Dat kun je ze als mens niet bieden.
Ik heb zelf vroeger een konijn alleen gehad, toen was dat nog gangbaar. En die was inderdaad heel aanhankelijk. Ik deed veel met hem als kind, hem buiten laten lopen aan zo’n kattenriempje, los laten rennen in de tuin en heel veel aaien en knuffelen. Maar wat is hij veel te kort gekomen met de kennis van nu. Ik zou er echt altijd twee nemen.

Een vroegere vriendin had een konijn die altijd los liep in haar appartement, stroomkabels hadden ze weggewerkt. Maar konijnen vinden gras en buiten zijn zo fijn. Alleen maar binnen zou ik niet doen, dan eerder een combi van winter binnen en zomer buiten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze konijnen zijn altijd buiten. Die houden niet van gladde vloeren. Een konijn houdt ook niet van knuffelen.

Konijnen vinden het heerlijk om elkaar te verzorgen. Neem niet aan dat jij zijn vacht gaat schoon likken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mimi19 schreef:
05-05-2024 21:05
Klopt dat een konijn alleen sneller aanhankelijk wordt, er is dan geen alternatief voor ze. Als ik mijn konijnen samen zie, hoe ze altijd dicht tegen elkaar liggen, samen eten, elkaar wassen. Ze zijn bijna voortdurend bij elkaar in de buurt. Dat kun je ze als mens niet bieden.
Ik heb zelf vroeger een konijn alleen gehad, toen was dat nog gangbaar. En die was inderdaad heel aanhankelijk. Ik deed veel met hem als kind, hem buiten laten lopen aan zo’n kattenriempje, los laten rennen in de tuin en heel veel aaien en knuffelen. Maar wat is hij veel te kort gekomen met de kennis van nu. Ik zou er echt altijd twee nemen.

Een vroegere vriendin had een konijn die altijd los liep in haar appartement, stroomkabels hadden ze weggewerkt. Maar konijnen vinden gras en buiten zijn zo fijn. Alleen maar binnen zou ik niet doen, dan eerder een combi van winter binnen en zomer buiten
Konijnen horen niet binnen, zeker niet in de winter, veel te warm in huis. En in de zomer buiten altijd mogelijkheden om schaduw op te zoeken.
Het is gewoon allemaal van de knotse!
Alle reacties Link kopieren Quote
Calamitycat schreef:
05-05-2024 21:22
Konijnen horen niet binnen, zeker niet in de winter, veel te warm in huis. En in de zomer buiten altijd mogelijkheden om schaduw op te zoeken.
19-22 graden is echt niet te warm voor een konijn hoor. Het wordt veel warmer in de zomer in de tuin dan in huis in de winter.

Neem niet maar 1 konijn maar een koppel. Het zijn groepsdieren dus alleen houden is misdadig. Ik heb zelf konijnen binnen en dat gaat prima! Mijn laminaat is stroef genoeg dat ze kunnen rennen en ze racen graag over het grote vloerkleed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Calamitycat schreef:
05-05-2024 21:22
Konijnen horen niet binnen, zeker niet in de winter, veel te warm in huis. En in de zomer buiten altijd mogelijkheden om schaduw op te zoeken.
Konijnen horen ook niet in gevangenschap.

Binnen vind ik niet ideaal maar met temperatuur heeft dat weinig te maken. Hun vacht past zich aan de temperatuur aan. Als ze binnen zijn gewend kun je ze alleen niet in de kou buiten zetten, dan moet je wachten tot het buiten warm genoeg is.

Maar goed, mijn konijnen liggen graag even in het zonnetje of lekker onder hun boompje in het gras. Alleen maar binnen missen ze veel, de geluiden buiten, de wind en de zon, gras om in te rennen en springen, aarde om te graven etc. Ik heb zelf mijn konijnen alleen binnen met oudejaarsavond, als het buiten echt heel warm is of als er een ziek is. Ik zou ze niet altijd alleen maar binnen willen houden
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier in de buurt woont iemand met twee binnenkonijntjes. Die springen zo in vensterbank en zitten dan naar buiten te kijken.
Er staan regelmatig kinderen voor het raam en dan zitten de konijnen ernaar te kijken. Er staan eetbare plantjes in de vensterbank. Als er iemand thuis is, mogen de konijntjes de tuin in. Met kattenluikjes kunnen de konijntjes van de kamer naar de keuken, naar een schuurtje en naar buiten. Het leek me altijd een konijnen walhalla, maar ik begrijp nu dat dit helemaal niks is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat helemaal niet slecht klinken thistle. Zoveel konijnen die in een hokje weggestopt zitten ergens achter in een tuin en waar amper naar wordt omgekeken. Dan liever iemand die de konijnen binnen wel de ruimte en zorg/aandacht geeft
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben jarenlang konijnen binnen gehouden. Maar dan zonder hok. Gewoon vrij laten rondlopen. Ze hadden wel een hoek, met een slaapplek, voerplek en natuurlijk wctje. Zijn zindelijk. Als de tuindeur openstond, hupten ze naar buiten, in de tuin. Ook vrij rondlopen daar. Dan moet je er wel dus rekening mee houden dat er af en toe was planten worden opgegeten, en dat er een gat gegraven wordt hier of daar.

Wij hielden dus onze konijnen, alsof het katten waren. Erg gezellig, ze sprongen s avonds ook op de bank op schoot.
Het zijn wel eigenlijk nachtdieren, dus ga uit van soms een hoop kabaal s nachts 😉
Alle reacties Link kopieren Quote
En ze eten plinten. Mijn arme plinten :cry:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind ook dat ze buiten moeten rennen, springen, graven en gras eten. Wij hebben een konijn overgenomen van mensen die haar alleen binnen hadden. Het beestje was zo gelukkig daarna met een vriendje en zat altijd, in weer en wind, met haar koppie buiten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mimi19 schreef:
05-05-2024 21:54
Ik vind dat helemaal niet slecht klinken thistle. Zoveel konijnen die in een hokje weggestopt zitten ergens achter in een tuin en waar amper naar wordt omgekeken. Dan liever iemand die de konijnen binnen wel de ruimte en zorg/aandacht geeft
Dat is toch geen argument? Jij zit vast ook liever opgesloten in je slaapkamer dan in een hok in je tuin, maar dat maakt het dan nog steeds geen wenselijke situatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Calatheaa schreef:
06-05-2024 10:04
Dat is toch geen argument? Jij zit vast ook liever opgesloten in je slaapkamer dan in een hok in je tuin, maar dat maakt het dan nog steeds geen wenselijke situatie.
Ik vind dat wel een argument. Alle konijnen zouden eigenlijk ergens moeten zijn waar meer dan genoeg ruimte is, net zoals konijnen in de natuur. Maar de realiteit is nu eenmaal heel anders. En er zijn veel meer konijnen dan beschikbare ideale plekken.

Dus als iemand dan hierboven aangeeft dat ze twee konijnen kent die voortdurend los kunnen lopen in huis en ook nog eens heel regelmatig los de tuin in mogen, dan hebben die konijnen het echt wel heel goed getroffen

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven