11,6 of 13,3 inch laptop?

23-07-2016 09:29 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter moet voor school een laptop aanschaffen. Ze heeft daarbij de keuze uit twee modellen van Dell die verder precies hetzelfde zijn, maar de ene laptop is 13,3 inch en de andere 11,6. Qua prijs scheelt het ongeveer 90 euro (de grotere is uiteraard duurder). Mijn stiefdochter heeft zo'n kleine laptop en ze vindt hem prima, hij is natuurlijk ook makkelijker mee te nemen in een schooltas. Maar het lijkt mij niet zo fijn, zo'n klein scherm, ze werken er toch best veel op.

Heeft iemand ervaring met een laptop van die afmetingen of een kind op school dat er een heeft? Krijg je geen hoofdpijn of last van je ogen door de hele tijd naar zo'n klein scherm te turen? Of is het juist wel fijn?

Alvast bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Toen ik met mijn studie begon had ik een 10" en dat was echt te klein, ik heb nu een 13,3" en dat is perfect. Dus ik zou voor een 13,3" gaan

Al hangt het ook af van het gewicht, ik heb bijvoorbeeld een MacBook Air en die weegt net 1,5 kilo geloof ik. Is het op een school waar ze vooral op laptops werken en dus nog weinig boeken hebben? Of is het echt ter aanvulling en heeft ze dus ook nog gewoon boeken bij zich. Dan kan een halve kilo nog best wel wat uitmaken.

Met een laptop zit je in verhouding altijd wel iets dichter op het scherm, dus een kleiner scherm is dan sowieso minder erg.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Heb een jaar of 3-4 zo'n 11inch laptop gehad. Nicht had er een van nog een slagje kleiner. Beiden gebruikten we hem zowel uit als thuis en zij vond dat wel vervelend op den duur.

Dat mijn huidige laptop iets groter is is toeval. Ik hoef hem niet meer mee te nemen naar mijn studie, dus het mobiliteitscriterium was vervallen en toen zag ik een aanbieding voor mijn huidige exemplaar.



Ik zou dus de kleine kiezen.
Ik heb een 11.6 inch laptop gehad en vond deze veel te klein. Details waren namelijk niet goed zichtbaar op het scherm. Ik kreeg inderdaad ook snel hoofdpijn en last van mijn ogen door het turen op het kleine scherm.



Nu heb ik een 15.6 inch laptop en wat een opluchting. Details zijn beter zichtbaar, ik kan grotere stukken tekst gewoon zo laten staan zonder in te zoomen. Persoonlijk zou ik dus voor de 13.3 gaan. Die kan ook nog makkelijk meegenomen worden
Alle reacties Link kopieren
Groter. Is overzichtelijker werken
Ik heb 66 problemen en op z'n kop staan is daar 1 van.
Alle reacties Link kopieren
Het is verstandig om naar de processor te vragen. Wat kan deze aan? Bij een kleinere inch beeldscherm ligt dat om eoa reden vaak lager
Ik heb 66 problemen en op z'n kop staan is daar 1 van.
Alle reacties Link kopieren
quote:getailleerdbreinaaldje schreef op 23 juli 2016 @ 09:48:

Het is verstandig om naar de processor te vragen. Wat kan deze aan? Bij een kleinere inch beeldscherm ligt dat om eoa reden vaak lager



13,3" : Intel Pentium 3825U

11,6" : Intel Pentium N3540

Zegt mij allebei niets



Intern geheugen, harde schijf etc. zijn hetzelfde.
Klopt. Processors in kleinere laptops kunnen vaak minder zware programma's aan. Mijn 11.6 inch laptop liep naarmate ik grotere programma's nodig had voor mijn opleiding steeds vaker vast
Intel pentium is wel een oud type processor volgens mij. Persoonlijk zou ik voor een Intel i3i(al is die al wat trager), i5 of i7 gaan
Alle reacties Link kopieren
de grootste! Nog altijd makkelijk mee te nemen maar praktischer werken!
Alle reacties Link kopieren
quote:Rusticaa schreef op 23 juli 2016 @ 09:57:

Intel pentium is wel een oud type processor volgens mij. Persoonlijk zou ik voor een Intel i3i(al is die al wat trager), i5 of i7 gaanDat kan helaas niet, iedereen moet dezelfde laptop aanschaffen en we hebben de keuze uit alleen deze twee modellen.
quote:pamelacourson schreef op 23 juli 2016 @ 10:10:

[...]





Dat kan helaas niet, iedereen moet dezelfde laptop aanschaffen en we hebben de keuze uit alleen deze twee modellen.Dan zou ik voor de grootste gaan. Is praktischer en alsnog ook makkelijk mee te nemen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zowel een 11'6 inch (macbook air) en een 13'3 inch laptop.

De eerste gebruik ik vooral voor on-the-go. Als je dochter het nodig heeft voor basic programma's (bv. office) op school, zou ik voor de 11'6 inch gaan. Die zal een stuk draagbaarder zijn en lichter wegen, ideaal om van klas te wisselen en te reizen. Ik neem aan dat ze ook boeken e.d. meeneemt, dus dan kan elk extra gewicht serieus gaan aantikken.



Gebruikt ze wat zwaardere software, zou ik voor de 13'3 inch gaan, omwille van de processor en het grotere beeldscherm.



Mocht ze de computer ook thuis gebruiken voor school, kan een oplossing zijn om deze aan te sluiten aan een groter beeldscherm.
Alle reacties Link kopieren
quote:_saudade_ schreef op 23 juli 2016 @ 10:12:

Ik heb zowel een 11'6 inch (macbook air) en een 13'3 inch laptop.

De eerste gebruik ik vooral voor on-the-go. Als je dochter het nodig heeft voor basic programma's (bv. office) op school, zou ik voor de 11'6 inch gaan. Die zal een stuk draagbaarder zijn en lichter wegen, ideaal om van klas te wisselen en te reizen. Ik neem aan dat ze ook boeken e.d. meeneemt, dus dan kan elk extra gewicht serieus gaan aantikken.



Gebruikt ze wat zwaardere software, zou ik voor de 13'3 inch gaan, omwille van de processor en het grotere beeldscherm.



Mocht ze de computer ook thuis gebruiken voor school, kan een oplossing zijn om deze aan te sluiten aan een groter beeldscherm.



Ze gaat naar de brugklas, ik denk niet dat ze op de middelbare school zware programma's gebruiken. En thuis hebben we meerdere beeldschermen staan en ook een docking station, toetsenbord etc.

Aan de andere kant is het op deze school geloof ik zo dat een deel van het huiswerk al op school gemaakt wordt en dat er ook complete boeken digitaal zijn en dus op de laptop gelezen worden. Wat dat betreft neig ik juist weer naar een grotere.

Dochter zelf maakt het niets uit trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens ook een Macbook Air, maar die is ook iets van 13 inch en zelf zou ik hem niet veel kleiner willen. Ik vind dit al vrij klein.
Als er boeken op gelezen moeten worden, is de grotere inderdaad fijner. Bij een kleine laptop kreeg ik na een hele dag erop gewerkt te hebben altijd hoofdpijn door het turen
Alle reacties Link kopieren
Ja inderdaad, als het de bedoeling is om hele lappen tekst erop te lezen, zou ik ook voor het grotere formaat gaan. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Let ook op de schermresolutie. Als die hetzelfde is bij beide modellen zie je op het grotere scherm niets meer. Verder uiteraard letten op het gewicht (hoe vaak is ze er mee op pad?), beschikbare ruimte (als je op een tafeltje in de trein wilt werken is een laptop al gauw te groot, dan is de kleinste in het voordeel).



Ik heb zelf voor de kleinst mogelijke laptop gekozen die we op het werk kunnen krijgen omdat ik geen zin heb om veel te sjouwen (ben vaak onderweg).



Je kunt er natuurlijk ook altijd een groot scherm aanhangen als je thuis bent. Een fatsoenlijke monitor is niet zo duur meer en dan heb je het beste van 2 werelden: een kleine lichte laptop en een groot scherm.
Alle reacties Link kopieren
Let ook op de schermresolutie. Als die hetzelfde is bij beide modellen zie je op het grotere scherm niets meer. Verder uiteraard letten op het gewicht (hoe vaak is ze er mee op pad?), beschikbare ruimte (als je op een tafeltje in de trein wilt werken is een laptop al gauw te groot, dan is de kleinste in het voordeel).



Ik heb zelf voor de kleinst mogelijke laptop gekozen die we op het werk kunnen krijgen omdat ik geen zin heb om veel te sjouwen (ben vaak onderweg).



Je kunt er natuurlijk ook altijd een groot scherm aanhangen als je thuis bent. Een fatsoenlijke monitor is niet zo duur meer en dan heb je het beste van 2 werelden: een kleine lichte laptop en een groot scherm.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rusticaa schreef op 23 juli 2016 @ 10:20:

Als er boeken op gelezen moeten worden, is de grotere inderdaad fijner. Bij een kleine laptop kreeg ik na een hele dag erop gewerkt te hebben altijd hoofdpijn door het turen



Heb je een bril of lenzen? Zo ja, misschien toch eens laten controleren of de sterkte nog goed is. Zo nee, misschien toch eens je ogen op laten meten.

En heb je het ook bij het lezen van boeken?
quote:viva1966 schreef op 23 juli 2016 @ 11:15:

[...]





Heb je een bril of lenzen? Zo ja, misschien toch eens laten controleren of de sterkte nog goed is. Zo nee, misschien toch eens je ogen op laten meten.

En heb je het ook bij het lezen van boeken?

Mijn ogen zijn goed. Ze worden halfjaarlijks getest en ik draag altijd een bril op goede sterkte. Met mijn grotere scherm heb ik er ook geen last van. Het kwam voornamelijk door de mini letters op het scherm.



Bij boeken heb ik er ook geen last van, net als grotere schermen
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook even naar de accuduur (dus hoe lang kun je hem gebruiken zonder op te laden).

Veel scholen hebben niet genoeg stopcontacten om tussentijds op te kunnen laden, dus dan zou je er een hele dag mee vooruit moeten kunnen.

Grotere schermen vragen vaak meer stroom, dus dat zou net het verschil kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
13,3 heb ik ook. Is prima formaat!
Alle reacties Link kopieren
Heb heel recent voor mijn dochter voor de middelbare school aangeschaft. Een 13,3 inch en met SSL. Dat werd door school aangeraden. Past prima in de rugtas en dochter is er blij mee.

Oh ja en met 6 - 8 uur accuduur.
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren
Zeker voor de grotere gaan! Ik had vroeger toen ik nog studeerde een 17'' thuis, en heb toen een 10'' gekocht voor school omdat de 17'' veel te groot en te zwaar was om mee te nemen. Maar wat heb ik die 10'' vervloekt zeg! Het beeld is bv te klein om twee word / powerpoint schermen naast elkaar te openen. Daarnaast zijn die kleintjes vaak ook minder krachtig dan wat grotere laptops (ga ik van uit? Die van mij kon namelijk niet de 'normale' versie van windows draaien maar had windows starter, waardoor ik dus ook niet mijn bureaubladachtergrond kon veranderen; héééél belangrijk ), die van mij liep heel vaak vast wanneer ik 'm meerdere taken gaf (paar internetpagina's open icm paar word documenten)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven