Absoluut geen zin in linkedin.

02-08-2015 13:02 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Facebook vind ik eigenlijk al verschrikkelijk, maar tegen het aanmaken van Linkedin zie ik al helemaal behoorlijk op.



Competitie doet mij geen goed, en het feit dat iedereen elkaar via dit soort sites in de gaten kan houden ( meestal met het oog op een competitiestrijd ), maakt mij nerveus.



Toch heeft vrijwel iedereen tegenwoordig zo'n profiel, en op mijn stage bij een bank heb ik al van diverse collega's met verbazing te horen gekregen ''Dat ze mij niet konden vinden op Linkedin''.



Nu heb ik het idee dat ik misschien een hele verkeerde voorstelling van dat netwerk heb. Als het immers is zoals ik denk : Een website waarop iedereen elkaar in de gaten kan houden hoe interessant iemands CV/ Netwerk is, dan begrijp ik niet waarom zo veel mensen het kennelijk leuk vinden om Linkedin te hebben : Want Facebook wordt door veel mensen al als irritant gezien, maar is Linkedin niet juist nog een stapje erger met ''kijk mij eens'' ? Mijn CV is niet fantastisch maar ook niet slecht, ik sta echter niet te popelen om mijn CV te delen met exen, broers/zussen van exen of andere mensen waarmee ik niets te maken wil hebben.



Hoe zit het met de privacy op die site?
Alle reacties Link kopieren
Het is een zakelijk netwerk! Je ex heeft dus ook niets te zoeken in je vriendenlijst! Tenzij jullie hetzelfde vak uitvoeren
Alle reacties Link kopieren
Ik vind LinkedIn iets compleet anders dan fb. Ja je zet je cv erop, maar meer dan dat niet. Ik heb niet het gevoel dat ik anderen probeer af te troeven. En het is echt supergoed voor je netwerk! Ik solliciteer nu ook veel via LinkedIn, toevallig afgelopen donderdag een sollicitatiegesprek gehad en ik heb nog een andere uitnodiging voor een kennismakingsgesprek, beide op basis van mijn LinkedIn profiel.



Dus ja: zeker nu aanmaken en connecties maken met je stage collega's.
Alle reacties Link kopieren
quote:teletubbie1234 schreef op 02 augustus 2015 @ 13:08:

Het is een zakelijk netwerk! Je ex heeft dus ook niets te zoeken in je vriendenlijst! Tenzij jullie hetzelfde vak uitvoerenEn iemand die niet in je netwerk zit kan verder ook niet je CV / Connecties en dergelijke bekijken? Want dat is dus waar ik niet echt zin in heb...
Niemand dwingt jou om een LinkedIn profiel te hebben. Het hoeft niet. Maar het is wel een makkelijk steuntje in de rug bij netwerken en gezien de meeste vacatures nog steeds viavia worden ingevuld, is het wel handig hiervan gebruik te maken. Ik snap niet dat je het ziet als 'zie mij eens cool zijn'. Ik gebruik LinkedIn heel anders dan FB. Op FB kun je rustig een paar uur beetje rondsurfen en klikken, beetje kijken of die oude klasgenoot al getrouwd is, dat soort dingen. Op LinkedIn doe ik dat niet. Op LinkedIn zorg ik dat mijn profiel up to date is en af en toe stuur ik een berichtje naar iemand in mijn netwerk omdat ik een werkgerelateerde vraag heb of omdat ik de banden weer eens aan wil halen. Verder nodig ik af en toe mensen uit om te worden toegevoegd aan mijn netwerk. Dat doe ik alleen als ik echt contact heb gehad met de persoon in kwestie en ik een beroepsmatige of sociale klik heb met die persoon. Ik vind het dus helemaal geen hoog 'kijk mee eens' gehalte hebben. Je kunt zelf kiezen hoeveel je laat zien aan mensen die niet in je netwerk zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lostit schreef op 02 augustus 2015 @ 13:09:

Ik vind LinkedIn iets compleet anders dan fb. Ja je zet je cv erop, maar meer dan dat niet. Ik heb niet het gevoel dat ik anderen probeer af te troeven. En het is echt supergoed voor je netwerk! Ik solliciteer nu ook veel via LinkedIn, toevallig afgelopen donderdag een sollicitatiegesprek gehad en ik heb nog een andere uitnodiging voor een kennismakingsgesprek, beide op basis van mijn LinkedIn profiel.



Dus ja: zeker nu aanmaken en connecties maken met je stage collega's.



Dit hoor ik wel meer inderdaad, anderzijds ben ik ook nooit ergens afgewezen omdat ik géén linkedin heb.. En ik ben toch het liefst zo min mogelijk actief op social media...



Daarnaast heb ik gewoon geen zin om mijn CV met jan en alleman te delen, daar ik me er eerlijk gezegd best wel voor schaam..
Alle reacties Link kopieren
quote:Nomad schreef op 02 augustus 2015 @ 13:09:

Niemand dwingt jou om een LinkedIn profiel te hebben. Het hoeft niet. Maar het is wel een makkelijk steuntje in de rug bij netwerken en gezien de meeste vacatures nog steeds viavia worden ingevuld, is het wel handig hiervan gebruik te maken. Ik snap niet dat je het ziet als 'zie mij eens cool zijn'. Ik gebruik LinkedIn heel anders dan FB. Op FB kun je rustig een paar uur beetje rondsurfen en klikken, beetje kijken of die oude klasgenoot al getrouwd is, dat soort dingen. Op LinkedIn doe ik dat niet. Op LinkedIn zorg ik dat mijn profiel up to date is en af en toe stuur ik een berichtje naar iemand in mijn netwerk omdat ik een werkgerelateerde vraag heb of omdat ik de banden weer eens aan wil halen. Verder nodig ik af en toe mensen uit om te worden toegevoegd aan mijn netwerk. Dat doe ik alleen als ik echt contact heb gehad met de persoon in kwestie en ik een beroepsmatige of sociale klik heb met die persoon. Ik vind het dus helemaal geen hoog 'kijk mee eens' gehalte hebben. Je kunt zelf kiezen hoeveel je laat zien aan mensen die niet in je netwerk zitten.





bedankt voor je uitleg!



Ik weet verder ook niet waar ik het over heb hoor, wat betreft dat ''kijk mij eens'' gehalte roep ik maar wat, want ik ben echt een totale rookie wat betreft die site.



Het enige wat ik dus echt niet wil is dat mensen (zoals bijvoorbeeld exen inderdaad) meer over mij te weten kunnen komen dan dat ik strikt noodzakelijk vind ( en dat is eigenlijk niks)



Maar zolang je inderdaad gewoon alles voor mensen buiten je netwerk kunt afschermen, zie ik absoluut geen bezwaren. Hopelijk is er ook geen race van ''wie heeft de meeste connecties''?
Alle reacties Link kopieren
Dan maak je gewoon een profiel aan zonder al je ervaring en dergelijke. Maar bijvoorbeeld alleen je opleiding die je volgt en de stage die je nu doet. Het is namelijk echt zonde om deze connecties nu te laten lopen, die voeg je over 5 jaar niet meer toe zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen maar connecties die ik daadwerkelijk ken. En niet al mijn fb vrienden heb ik op LinkedIn, alleen degene met wie ik qua werk wat kan bereiken bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Linkedin post je niets op zoals op facebook. Het is gewoon 'n statische opsomming van je arbeidsverleden/heden. En je gaat er geen kennissenkring aan zoals op facebook, maar voegt alleen collega's/zakenrelaties toe. En heb het idee dat vrijwel niemand frequent op elkaars profiel gaat zitten loeren na toevoeging.
Shoot first, ask questions later!
Het is je goed recht om helemaal niks te hebben met dit soort websites. Misschien past het wel niet bij je. Misschien ben jij juist wel heel goed in offline contact maken en onderhouden. Ikzelf verhuis veel en heb zo een breed netwerk, maar offline ben ik niet zo fantastisch qua netwerken, dus voor mij is LinkedIn ideaal. Het heeft ook wel iets mysterieus als je nergens te vinden bent online. Heel soms kan ik iemand online helemaal niet vinden en dat is ook wel spannend, want stel dat je een afspraak hebt met zo iemand, dan heb je nog helemaal geen oordeel (aan de andere kant, zo'n LinkedIn profiel kan een hele goede eerste indruk geven, die je hierdoor dus misloopt). Ik zou jezelf niet gaan dwingen te beginnen met LinkedIn. Tenzij je nu werkloos bent. Dan zou ik wel alle zeilen bijzetten, inclusief dit netwerk.
Of gewoon niet doen, ik heb er nooit een gehad en tot dat ik ziek werd ook nog nooit nodig gehad.
quote:Lostit schreef op 02 augustus 2015 @ 13:15:

Dan maak je gewoon een profiel aan zonder al je ervaring en dergelijke. Maar bijvoorbeeld alleen je opleiding die je volgt en de stage die je nu doet. Het is namelijk echt zonde om deze connecties nu te laten lopen, die voeg je over 5 jaar niet meer toe zeg maar.Dit is een goed idee! Maar ik zou dan toch wel een basis profiel maken, iig iets toevoegen qua info en ook een foto. En na afloop van je stage zou ik dan direct naar een of meerdere directe collega's/leidinggevende een berichtje sturen om een review over jou te schrijven. Kost je een paar minuten, maar kan je echt helpen in de toekomst.
quote:Feeksje1977 schreef op 02 augustus 2015 @ 13:21:

Of gewoon niet doen, ik heb er nooit een gehad en tot dat ik ziek werd ook nog nooit nodig gehad.Toch is dit ook wel iets om over na te denken... je netwerk moet je juist bouwen als je het niet nodig heb. Als je eenmaal werkloos bent, dan is het vrij laat om dan pas een profiel te gaan maken. Je moet de bui voor zijn zeg maar. Zorgen dat je al positieve verhalen over jou op je profiel hebt staan (geschreven door anderen) en zorgen dat je al een netwerk hebt. Het opbouwen van zo'n netwerk kost jaren, dus wat dat betreft kun je niet vroeg genoeg beginnen met dat LinkedIn profiel.
Alle reacties Link kopieren
quote:daantje24 schreef op 02 augustus 2015 @ 13:11:

[...]



Daarnaast heb ik gewoon geen zin om mijn CV met jan en alleman te delen, daar ik me er eerlijk gezegd best wel voor schaam..Daar komt de aap uit de mouw.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
quote:Nomad schreef op 02 augustus 2015 @ 13:25:

[...]





Toch is dit ook wel iets om over na te denken... je netwerk moet je juist bouwen als je het niet nodig heb. Als je eenmaal werkloos bent, dan is het vrij laat om dan pas een profiel te gaan maken. Je moet de bui voor zijn zeg maar. Zorgen dat je al positieve verhalen over jou op je profiel hebt staan (geschreven door anderen) en zorgen dat je al een netwerk hebt. Het opbouwen van zo'n netwerk kost jaren, dus wat dat betreft kun je niet vroeg genoeg beginnen met dat LinkedIn profiel.Sorry maar ik hoef er geen een (meer). En al was ik niet zo ziek geweest dan nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft zijn huidige baan overigens wel aan LinkedIn overgehouden.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Herken wel een beetje wat je bedoelt, TO. Linked in komt soms wel een beetje over als: kijk eens hoe ver ik het heb geschopt, hoe belangrijk ik ben in mijn vakgebied, wat voor een interessante hoge posities ik allemaal bekleed heb.

Maar je kunt Linked in ook juist gebruiken om deel te nemen aan discussiegroepen over je vakgebied en zodoende - ook zonder dat je al een zeer interssant arbeidsverleden hebt - wel blijk geven van je kennis omtrent een vakgebied.
quote:NYC schreef op 02 augustus 2015 @ 13:43:

Herken wel een beetje wat je bedoelt, TO. Linked in komt soms wel een beetje over als: kijk eens hoe ver ik het heb geschopt, hoe belangrijk ik ben in mijn vakgebied, wat voor een interessante hoge posities ik allemaal bekleed heb.

Maar je kunt Linked in ook juist gebruiken om deel te nemen aan discussiegroepen over je vakgebied en zodoende - ook zonder dat je al een zeer interssant arbeidsverleden hebt - wel blijk geven van je kennis omtrent een vakgebied.Dit heb ik echt nog nooit gedacht wat betreft LinkedIn. Het is gewoon je cv die je daar neerzet. Een cv is inderdaad je visitekaartje, maar ik heb bij het zien van een cv nog nooit gedacht dat iemand interessant zit te doen. Heel af en toe zie ik dat iemand iets meer opblaast dan ik zou doen, maar meestal prik je daar zo doorheen.
Alle reacties Link kopieren
En dan zien je exen dat je receptioniste was bij bedrijf X, of financieel medewerker bij organisatie Y. So what? Wat is daar erg aan?
Als je het niet wil, dan doe je het gewoon niet. Mijn man heeft ook geen fb, LinkedIn, twitter of wat voor soort profiel dan ook op internet. Is niet nodig, vind ie niet nodig. Dus heeft ie het ook niet. Hoeft ook niet.

Ik heb LinkedIn voor de diverse groepen waarin ik meelees en leer binnen mijn vakgebied. Geef antwoord op vragen binnen mijn vakgebied en discussieer mee daarin. Dus niet als cv checker, maar als kennis vergaren en delen. En Facebook zodat ik nog wat meekrijg van de mensen die ik ken maar die ik niet veel app, bel of mee afspreek. Statussen zet ik er weinig op.

Twitter vind ik flauwekul. Toen al en nu nog meer. Zo interessant ben ik niet dat ik een twitter nodig heb



Je mag het gebruiken zoals je wilt.
Ik snap het wel TO, maar dan vanwege iets anders. Ik ben redelijk handig met computers, en mijn partner al helemaal (hij is IT-er) maar LinkedIn? Nee. Het kan handig zijn op zakelijk gebied, maar ik kan en kon er helemaal niets mee.



Gelukkig is het hebben van een LinkedIn helemaal nergens verplicht ;)
Ik denk dat LinkedIn erg nuttig is, er worden zo vaak banen aangeboden en gevonden via het netwerk wat je daar opbouwt. Ik zou het wel weten als ik jou was TO: gewoon een start maken.
quote:Nomad schreef op 02 augustus 2015 @ 13:46:

[...]





Dit heb ik echt nog nooit gedacht wat betreft LinkedIn. Het is gewoon je cv die je daar neerzet. Een cv is inderdaad je visitekaartje, maar ik heb bij het zien van een cv nog nooit gedacht dat iemand interessant zit te doen. Heel af en toe zie ik dat iemand iets meer opblaast dan ik zou doen, maar meestal prik je daar zo doorheen.Dat bedoel ik ook niet helemaal. Ik denk ook niet dat iemand interessant zit te doen of dingen aandikt, maar ik denk wél vaak: LI is voornamelijk interessant voor diegenen die het al ver geschopt hebben, hoge functies bekleden of hebben bekleed. Niet voor mensen met maar een magere CV of alleen hele basale functies. Terwijl werkend Nederland toch niet alleen maar bestaat uit managers en directeuren met dertig jaar werkervaring bij de meest gerenomeerde bedrijven en instellingen van Nederland (en daarbuiten). Zelfs in sommige discussiegroepen word je ook niet zomaar toegelaten als je profiel te magertjes bevonden wordt terwijl dat best interessant zou kunnen zijn.
quote:NYC schreef op 02 augustus 2015 @ 14:02:

[...]





Dat bedoel ik ook niet helemaal. Ik denk ook niet dat iemand interessant zit te doen of dingen aandikt, maar ik denk wél vaak: LI is voornamelijk interessant voor diegenen die het al ver geschopt hebben, hoge functies bekleden of hebben bekleed. Niet voor mensen met maar een magere CV of alleen hele basale functies. Terwijl werkend Nederland toch niet alleen maar bestaat uit managers en directeuren met dertig jaar werkervaring bij de meest gerenomeerde bedrijven en instellingen van Nederland (en daarbuiten). Zelfs in sommige discussiegroepen word je ook niet zomaar toegelaten als je profiel te magertjes bevonden wordt terwijl dat best interessant zou kunnen zijn.hm ja dat is misschien wel zo. Als je werkt als buschauffeur dan is zo'n Linkedin profiel minder relevant dan wanneer je werkt als freelance consultant die telkens weer nieuwe opdrachten binnen moet halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven