Afstand modem internetsnelheid

21-08-2015 15:12 27 berichten
De laatste tijd heb ik regelmatig ineens erg langzaam tot geen internet. Pagina's laden duurt een aantal minuten als het al lukt.

Dit kan is straks ivm thuiswerken echt niet gebruiken. (Het is zowel op mijn telefoon als op mijn laptop dan het geval).

Ik dacht, laat ik Telfort, mijn internetaanbieder bellen om advies en om te kijken waar de oorzaak ligt.



Na een aantal vragen om te verifiëren dat ik ook echt de abonnementhouder was, vroeg hij mij een speedtest te doen. Op dat moment deed mijn internet het weer goed, dus de speedtest was uiteraard ook goed.

Hij vroeg waar ik zat, hoeveel meter van de modem. Een meter of 8 zei ik. Modem staat in de huiskamer en ik zat aan de tafel in de huiskamer. Wat dat betreft geen obstakels in de weg, of ik moest het obstakel zijn

Goed een meter of 8. Wat een geluk had ik volgens deze jongeman. Met een meter of 8 deze snelheid internet krijgen! Want volgens hem mocht ik niet meer dan 5 meter van de modem zitten, dus dat ik met 8 meter deze snelheid had was toch wel bijzonder. Dit was volgens hem dan ook de oorzaak van het super langzame internet. Ik zit te ver (8 meter) van de modem en daarom kan mijn internet snelheid enorm traag worden.



Nou.. Ik ben enorm verbaasd hierover. Is 8 meter echt te ver? Mijn internet sterkte op zowel mijn laptop als mijn telefoon geven uitstekend aan.



Ik voel me nog niet echt geholpen en heb het idee dat dit niet echt de oplossing zal zijn, maar ik wil het best gaan proberen.



Herkennen jullie dit?

Is bij jullie afstand van modem tot apparaat ook zo beïnvloedbaar?
Ik heb er geen verstand van maar bij mij heb ik buiten achter in de tuin nog super internet en dat is veel meer dan acht meter en veel meer opstakels.
Alle reacties Link kopieren
Acht meter is niet ver. Toen we nog 40Mbit hadden en ik op het allerachterste kamertje woonde haalde ik nog de 30Mbit (mits ik alleen op het netwerk zat). Tegenwoordig heb ik een andere kamer waar ook de modem staat en nu haal ik makkelijk de 79Mbit van de 80. Nu is het wel zo dat iedere centimeter die je meer van je modem verwijderd zit afbreuk doet aan de snelheid, maar 8 meter zou haast geen verschil moeten maken (een muurtje maakt meer verschil).



Wat je zou kunnen doen is werken met een kabel vanuit de modem. Dat biedt vaak het snelste en stabielste internet.
Voor op brood.
Doe die speedtest later nog eens.
Alle reacties Link kopieren
Hangt af van je modem. Een goede wifi-router kan makkelijk 15 meter + een paar muren aan. Bij een heel slechte loop je de kamer uit en houdt het wel op. Als ze blijkbaar zo'n slechte meeleveren, kun je beter een keer een paar tientjes uitgeven aan een losse wifi-router.



Maar het klinkt als een slappe smoes. Volgende keer als je problemen hebt gewoon een keer aansluiten met een netwerkkabel, en kijken of het dan ook traag is. Dan weet je zeker dat 't niet aan de wifi ligt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Wat een raar verhaal, dat de afstand invloed heeft op de snelheid van het internet... kan me er eigenlijk niets bij voorstellen. Maar ja, in de gaten houden dan maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kerstvrouw schreef op 21 augustus 2015 @ 15:26:

Wat een raar verhaal, dat de afstand invloed heeft op de snelheid van het internet... kan me er eigenlijk niets bij voorstellen. Maar ja, in de gaten houden dan maar.Als je wifi gebruikt wel natuurlijk. Dat signaal doet het geen 100 meter.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
mijn snoer is minstens 25 meter
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het is net hoe de wind staat.



Dus ga alleen achter in de tuin internetten als de wind goed staat
quote:Kerstvrouw schreef op 21 augustus 2015 @ 15:26:

Wat een raar verhaal, dat de afstand invloed heeft op de snelheid van het internet... kan me er eigenlijk niets bij voorstellen. Maar ja, in de gaten houden dan maar.Zeer zeker wel. Wifi vertraagd sowieso enorm maar zelfs de afstand van jouw huis tot de wijkcentrale heeft invloed op je snelheid, als je een dsl verbinding hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Justmaartje123 schreef op 21 augustus 2015 @ 17:12:

[...]





Zeer zeker wel. Wifi vertraagd sowieso enorm maar zelfs de afstand van jouw huis tot de wijkcentrale heeft invloed op je snelheid, als je een dsl verbinding hebt.En de afstand tussen je aansluitpunt en de modem. Altijd de modem in de meterkast (of waar kabel/telefonie binnenkomt) plaatsen met maximaal 1 meter kabel ertussen. Als je daar 20 meter tussen hebt gaat het ook fout.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Je kunt wat dingen testen

- je laptop of pc aan netwerkkabel en dan meten

- laptop op wifi ( evt pc) en meten, op verschillende plaatsen door het huis

- smartfoon op wifi idem



Liefst die laptop en smartfoon bij iemand anders thuis op wifi. Zo sluit je evt problemen met je apparaat uit.



Als je ergens anders in huis betere wifi hebt dan kun je kijken of modem/router verplaatsen zin heeft. Of een andere modem/router.



Maak screendumps of foto's van de speedtests steeds per situatie.



Je kunt slecht internet hebben als jouw huis ver van de wijkcentrale zit. Zo had was mijn vorige aansluiting via Tele2. Dat zou 20mb moeten leveren, wifi was 6, bekabeld 10. En tòch merkte ik daar weinig van, nauwelijks traagladende pagina's. Nu heb ik glasvezel en daar krijg ik zeker 95% vd snelheid. Dat verschil met eerst merk ik wel maar het is niet zo dat bij de vorige 6mb ik opvallend traagladende pagina's had. En 6mb is echt weinig natuurlijk.



Ik zou dus je adviseren wat zaken uit te sluiten en proberen.



Welke snelheid zou je moeten krijgen en wat krijg je ( bekabeld en wifi?)
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ben jij wel de enige op je WiFi netwerk?

Meerdere gebruikers vertraagt het geheel natuurlijk en als er iemand "meelift" heb je daar last van...
Alle reacties Link kopieren
Ga eens met je Labtop bij het modem zitten, dus 30 cm ervan af.

Als je dan wel een betere snelheid hebt, weet je wat.

Gewoon even de proef op de som nemen.

Dingen uitsluiten voordat je verder gaat .

Even een goede probleem analyse maken
tis goed bedoeld
Alle reacties Link kopieren
quote:lulletjerozenwater schreef op 21 augustus 2015 @ 17:41:

Ben jij wel de enige op je WiFi netwerk?

Meerdere gebruikers vertraagt het geheel natuurlijk en als er iemand "meelift" heb je daar last van...



Dat wordt altijd gezegd maar daar heb ik,nog nooit iets van gemerkt. Niet bij mijn trage en niet bij mijn snelle internet.

Omdat ik erg baalde van die trage verbinding toen heb ik speedtests gedaan met alle mogelijke scenario's. Nauwelijks tot geen verschil te merken en te monitoren.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Wat voor verbinding heb je? glasvezel, kabel of wat?

En je zou eens een andere kabel kunnen proberen. Die platte zijn niet zo best en kunnen idd de snelheid beïnvloeden. Een lekker dikke ronde is beter.

Dé test is natuurlijk om een kort draadje te nemen vanaf je modem en te kijken hoe de snelheid dan gaat.

Als het zo wisselend is echter denk ik dat je kabel hebt en dat er iemand voor je aan aan het downloaden is.
Alle reacties Link kopieren
@Schmett,

Bij mij is de afstand tot het modem ook sterk van invloed op de wifi prestaties
tis goed bedoeld
Alle reacties Link kopieren
Tot op ongeveer vijftig meter kan ik mijn i-pad nog gebruiken. Ik heb het geprobeerd in de auto, man pikte me beneden op en halverwege de straat was het afgelopen uit.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Wat vaak het probleem is bij Wifi, is dat buren op hetzelfde Wifi kanaal zitten als jij.

Je zou het programma Inssider kunnen proberen, die geeft precies aan wie van welk kanaal

gebruik maken.

Het geeft ook aan welk kanaal dan beter is, en dan kan je het in je eigen modem aanpassen.

(Als je tenminste weet hoe dat moet).



Succes !
Niet zeuren, gewoon poetsen.
quote:lulletjerozenwater schreef op 21 augustus 2015 @ 17:41:

Ben jij wel de enige op je WiFi netwerk?

Meerdere gebruikers vertraagt het geheel natuurlijk en als er iemand "meelift" heb je daar last van...Dit dus. Zorg dat je modem en WiFi beveiligd is met je eigen wachtwoord, zodat anderen buiten jouw huis er geen gebruik van kunnen maken. Meelifters kost jou snelheid!
Ik heb bij draadloos ook last van een slechte verbinding. De afstand tussen pc en modem is ongeveer 10 meter. Het schijnt dat als meerdere mensen op het kanaal zitten de verbinding kan haperen. Daarmee bedoel ik niet op jouw modem, maar echt een kanaal. Bij topdrukte kan je via de site van jouw provider switchen naar een ander kanaal. Wat natuurlijk helemaal niet handig is. Het probleem ligt echt bij de provider. Die hebben gewoon te weinig kanalen.



Ik heb nu een homeplug gekocht. Heel gemakkelijk in gebruik.

Ik heb wel minder disconnects en een snellere verbinding, maar helemaal voorbij is het niet. Ik denk dat voor gewoon internet zo'n homeplug genoeg is, maar omdat ik weleens game schiet ik er niet erg veel mee op.



http://www.bol.com/nl/p/tp-link-tl-pa40 ... 014857945/
Alle reacties Link kopieren
Als je een ziggo modem hebt ,kun je in t modem gaan zitten en heb je nog steeds geen wifi.

Heb het opgelost door een accespoint te kopen.

Probleem opgelost.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:happy-daddy schreef op 22 augustus 2015 @ 11:14:

Als je een ziggo modem hebt ,kun je in t modem gaan zitten en heb je nog steeds geen wifi.

Heb het opgelost door een accespoint te kopen.

Probleem opgelost.Wij hebben een Ziggo modem en (even afkloppen) nergens last van, goede internetsnelheid. Kan wel aan gebied liggen waar je woont.
Alle reacties Link kopieren
quote:safrat schreef op 22 augustus 2015 @ 10:09:

Ik heb bij draadloos ook last van een slechte verbinding. De afstand tussen pc en modem is ongeveer 10 meter. Het schijnt dat als meerdere mensen op het kanaal zitten de verbinding kan haperen. Daarmee bedoel ik niet op jouw modem, maar echt een kanaal. Bij topdrukte kan je via de site van jouw provider switchen naar een ander kanaal. Wat natuurlijk helemaal niet handig is. Het probleem ligt echt bij de provider. Die hebben gewoon te weinig kanalen. [/url]



Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.



Er is een vast aantal wifi-kanalen. 14 geloof ik. Dat ligt niet aan je provider, dat is wereldwijd zo. En als je veel buren hebt met ook wifi, dan raken inderdaad de kanalen op, en gaat de kwaliteit achteruit. En dan kun je beter overstappen op een ander kanaal, maar daar heb je je provider niet voor nodig, dat kun je bij de meeste routers gewoon op de router zelf instellen. Of je kunt een zwaardere wifi-router kopen die je buren overstemt, al zit daar volgens mij wel een limiet aan.



Maar bekabeld is altijd beter en sneller. Alleen onhandig voor laptop en tablet.



Tussen je modem en de provider heb je geen 'kanalen'. Wel een beperkte bandbreedte bij kabel (in tegenstelling tot adsl), dus als er veel buren bij dezelfde provider zitten moet je met elkaar de ruimte delen, en krijg je ook problemen. Maar dan kun je in huis niks meer oplossen, of je dan wifi, homeplug of kabels gebruikt, sneller zal het er nooit van worden.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 22 augustus 2015 @ 12:00:

[...]





Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.



Er is een vast aantal wifi-kanalen. 14 geloof ik. Dat ligt niet aan je provider, dat is wereldwijd zo. En als je veel buren hebt met ook wifi, dan raken inderdaad de kanalen op, en gaat de kwaliteit achteruit. En dan kun je beter overstappen op een ander kanaal, maar daar heb je je provider niet voor nodig, dat kun je bij de meeste routers gewoon op de router zelf instellen. Of je kunt een zwaardere wifi-router kopen die je buren overstemt, al zit daar volgens mij wel een limiet aan.



Maar bekabeld is altijd beter en sneller. Alleen onhandig voor laptop en tablet.



Tussen je modem en de provider heb je geen 'kanalen'. Wel een beperkte bandbreedte bij kabel (in tegenstelling tot adsl), dus als er veel buren bij dezelfde provider zitten moet je met elkaar de ruimte delen, en krijg je ook problemen. Maar dan kun je in huis niks meer oplossen, of je dan wifi, homeplug of kabels gebruikt, sneller zal het er nooit van worden.nee, we hebben het over dezelfde kanalen. Ik stel alleen een ander kanaal in op de site van mijn provider. Ik kan het niet instellen via de router.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven