Backups maken anno 2016 (Apple)

07-08-2016 17:41 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje aan andere Apple-users. Backups maken is nooit mijn sterkste kant geweest. In het verleden sloeg ik weleens wat dierbare foto's op een cd-rom op, maar mijn huidige laptop (MacBook Air) heeft niet eens een cd/dvd-speler meer. Gevolg: er staan steeds meer dierbare foto's en filmpjes zonder enige backup op mijn laptop. Tijd om mijn leven te beteren. Maar hoe?



Ik wil geen kopie van mijn hele harde schijf ergens in een cloud hebben staan, alleen wat foto's en filmpjes. Ook wil ik niet dat ze vervolgens gewist worden van mijn laptop. Ik wil gewoon af en toe een backup kunnen maken van een beperkt aantal bestanden die op de laptop staan en blijven staan.



Maar hoe? En waar? Ik heb geprobeerd iets met iCloud te doen, maar ik begrijp er niets van hoe het werkt. Dan maar een externe harde schijf kopen? Of toch iCloud proberen te ontraadselen? Het makkelijkst zou misschien zo'n time-capsule-torentje van Apple zijn, maar dat is me te duur en te diefstalgevoelig.



Hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Time Machine. Gewoon een externe harddisk aan je Mac aansluiten en Time Machine synchroniseert automatisch. En af en toe een backup maken van de belangrijkste dingen op een 2e harddisk die je ergens anders neerlegt.
Alle reacties Link kopieren
Externe harde schijf vind ik het makkelijkst. Veel ruimte en makkelijk aan te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik Time Machine om met regelmaat een back-up te maken op een externe harde schijf. Vroeger had ik een Time Capsule, vond ik super, want je moet nergens aan denken.



Fotos etc back ik ook nog wel eens via Google Drive up in 'the cloud'. iCloud zelf gebruik ik niet, omdat ik Google Drive ook via mijn andere toestellen kan gebruiken.
Time capsule aanschaffen, daar kan je Apple automatisch back-ups op maken via time machine.

Voor de veiligheid ivm brand oid af en toe via time machine een Back-up maken op een losse harde schijf en deze bij familie opslaan.
Alle reacties Link kopieren
Toch sparen en de Time capsule kopen. Geld meer dan waard! Ik was een ramp met backups, maar nu gaat alles automatisch. Ik hoef er dus zelf nooit aan te denken. Ik heb het ding staan op een zelfgemaakt dubbel plafond in de meterkast. Knappe inbreker die m daar gaat zoeken
Alle reacties Link kopieren
quote:otis schreef op 07 augustus 2016 @ 19:25:

Time capsule aanschaffen, daar kan je Apple automatisch back-ups op maken via time machine.

Voor de veiligheid ivm brand oid af en toe via time machine een Back-up maken op een losse harde schijf en deze bij familie opslaan.

Dit.



Hier meerdere Macs die allemaal naar een TimeCapsule wegschrijven.

En dan iedere maand een archief op een externe HD die buiten mijn huis is opgeslagen. (Eigenlijk 2; even en oneven maanden apart en op verschillende locaties).



Helaas op de harde manier moeten ervaren hoe snel je veel kunt kwijtraken.



Een TC kost een flinke duit, maar is het echt meer dan waard!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven