beeldschermhelderheid aanpassen

26-03-2017 11:39 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik ben een beetje digibeet. Ik heb sinds een paar dagen een oude tweedehands laptop naast mijn hoofdcomputer. Daarop heb ik eigenlijk zonder nadenken windows 10 op geïnstalleerd. Nu is het zo dat als ik de laptop op de oplader aansluit, de helderheid van het beeldscherm afneemt. Dus heb ik geprobeerd dit bij te stellen, maar dat lukt niet. Ik ga via instellingen naar beeldscherm en daar zou volgens windows help op internet de optie 'beeldscherm helderheid' moeten staan, maar die staat er niet. Dan moet ik volgens windows help op zoek naar een stuurprogramma en dat bijwerken en dan zou die optie wel in instellingen staan, maar dat gebeurt ook niet. Wie weet raad?
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Deze stappen moet je wel doen als de laptop aan de lader zit.



Rechtsonderin de taakbalk zie je dat accu teken staan. Klik daarop en dan zie je bij die twee hokjes onderin, eentje met een zonnetje staat. Als je daarop klikt kun je de helderheid aanpassen.



Een andere optie is: fn indrukken en dan f6 voor helderder of f5 voor donkerder. Dit werkt niet bij elke laptop trouwens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 26 maart 2017 @ 11:41:

Deze stappen moet je wel doen als de laptop aan de lader zit.



Rechtsonderin de taakbalk zie je dat accu teken staan. Klik daarop en dan zie je bij die twee hokjes onderin, eentje met een zonnetje staat. Als je daarop klikt kun je de helderheid aanpassen.



Een andere optie is: fn indrukken en dan f6 voor helderder of f5 voor donkerder. Dit werkt niet bij elke laptop trouwens.Ik heb het allebei geprobeerd, en het werkt niet. Als ik fn indruk, gebeurt er helemaal niks. Als ik het accuteken aanklik, krijg ik wel de optie met het zonnetje, maar als ik daar op klik, gebeurt er niks. Er staat onder het zonnetje trouwens '0%'. Heeft dat er iets mee te maken?
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
quote:fayanna schreef op 26 maart 2017 @ 12:00:

[...]





Ik heb het allebei geprobeerd, en het werkt niet. Als ik fn indruk, gebeurt er helemaal niks. Als ik het accuteken aanklik, krijg ik wel de optie met het zonnetje, maar als ik daar op klik, gebeurt er niks. Er staat onder het zonnetje trouwens '0%'. Heeft dat er iets mee te maken?

0% is het allerdonkerste. Je moet fn ingedrukt houden als je op f6 klikt. Werkt dat?



Normaal zou de helderheid moeten verspringen van 0 naar 25, van 25 naar 50 enz als je op dat zonnetje klikt.



Misschien is er iets fout gegaan met de update? Staan er bij Windows updates nog verdere updates?
Ga naar het configuratiescherm, kies Energiebeheer en klik dan op: De schema-instellingen wijzigen.

Je komt dan in een scherm waar je de helderheid kan aangeven als je laptop wel of niet aan de oplader ligt.

Meestal kiezen mensen zonder oplader voor wat minder helderheid, want dat spaart energie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 26 maart 2017 @ 12:03:

[...]



0% is het allerdonkerste. Je moet fn ingedrukt houden als je op f6 klikt. Werkt dat?



Normaal zou de helderheid moeten verspringen van 0 naar 25, van 25 naar 50 enz als je op dat zonnetje klikt.



Misschien is er iets fout gegaan met de update? Staan er bij Windows updates nog verdere updates?De truc met fn werkt niet. Volgens mij heb ik alle updates geïnstalleerd. 0% werkt inderdaad vervelend. Naar dingen kijken gaat nog wel, ook dingen lezen, zoals bij tekstverwerken, maar dat werkt niet fijn.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
quote:Barbaa-de-tweede schreef op 26 maart 2017 @ 12:19:

Ga naar het configuratiescherm, kies Energiebeheer en klik dan op: De schema-instellingen wijzigen.

Je komt dan in een scherm waar je de helderheid kan aangeven als je laptop wel of niet aan de oplader ligt.

Meestal kiezen mensen zonder oplader voor wat minder helderheid, want dat spaart energie.



Dit lukt helaas ook niet. Bij schemainstellingen staat de optie helderheid helemaal niet. Er staat allen

'beeldscherm uitschakelen na...' en ' computer in slaapstand zetten na...' en 'geavanceerde energie-instellingen wijzigen'. Als ik de laatste optie kies dan krijg ik ook alleen weer de opties die ik al noemde.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling: als ik in de zoekfunctie van windows 'beeldschermhelderheid' intyp, dan krijg ik 'helderheidsniveau van het beeldscherm aanpassen' en als ik daarop klik, gebeurt er niets. Het lijkt erop dat de functie er wel is, maar dat ik er niet bij kan.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Dan zou er ergens een fout moeten zitten. Kun je wel de helderheid aanpassen als de laptop niet aan de lader zit?
Alle reacties Link kopieren
Kom je bij 'Beeldscherminstellingen'? Je hebt een beeldscherm bij je configuratiescherm, maar het slimste is om onderin zoeken naar 'Beeldscherm', want dan kom je bij de Windows-instellingen.



Als je dat hebt gevonden, dan zou er ook 'Helderheid aanpassen' moeten staan. Net zoals de opties schermstand en de grootte van tekst wijzigen.
Helderheid staat bij "energiebeheer"
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 26 maart 2017 @ 12:44:

Helderheid staat bij "energiebeheer"Niet alleen daar. Helderheid voor energiebeheer is gekoppeld aan het al dan niet aangesloten zitten aan netstroom. Dat is dus meer een overkoepelende instelling. In systeeminstellingen kan je de helderheid op dat moment wijzigen, ongeacht je actuele situatie van je accu.
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 26 maart 2017 @ 12:39:

Dan zou er ergens een fout moeten zitten. Kun je wel de helderheid aanpassen als de laptop niet aan de lader zit?Nee, dat lukt ook niet. Als ik de lader eraf haal, wordt de helderheid vanzelf beter. Maar aangezien het een hele oude laptop is, is de batterij niet goed en doet hij het maar kort zonder oplader. Deze laptop is een beetje een geriatrisch geval. Zou het helpen om terug te gaan naar windows 7? En hoe moet dat dan?
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Configuratiescherm > Hardware en geluid > energiebeheer



Dat is waar ik uitkom als ik de schermhelderheid wil aanpassen vanuit beeldscherm.
quote:fayanna schreef op 26 maart 2017 @ 12:47:

[...]





Nee, dat lukt ook niet. Als ik de lader eraf haal, wordt de helderheid vanzelf beter. Maar aangezien het een hele oude laptop is, is de batterij niet goed en doet hij het maar kort zonder oplader. Deze laptop is een beetje een geriatrisch geval. Zou het helpen om terug te gaan naar windows 7? En hoe moet dat dan?

Ik denk niet dat dat zou helpen. Zoals je zelf al zegt 'de laptop is een beetje een geriatrisch geval'. Je kan het proberen, maar ik vrees dat het niets oplost.



Waarom heb je de laptop eigenlijk gekocht als 'ie heel oud is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 26 maart 2017 @ 12:49:

Configuratiescherm > Hardware en geluid > energiebeheer



Dat is waar ik uitkom als ik de schermhelderheid wil aanpassen vanuit beeldscherm.



Jep, en dat kan ook. Ik neem aan dat je dan twee helderheid opties hebt, eentje voor 'op batterij' en eentje voor 'netstroom'? Net zoals je daar kan kiezen na hoeveel tijd de computer in slaapstand moet gaan.

Dat neem natuurlijk niet weg dat er ook andere opties zijn.

Dus TO, heb je 'Beeldscherminstellingen' bij systeeminstellingen al gevonden? Je kan op Beeld zoeken en dan zou die optie te voorschijn moeten komen.
quote:Faranya schreef op 26 maart 2017 @ 12:52:

[...]





Jep, en dat kan ook. Ik neem aan dat je dan twee helderheid opties hebt, eentje voor 'op batterij' en eentje voor 'netstroom'? Net zoals je daar kan kiezen na hoeveel tijd de computer in slaapstand moet gaan.

Dat neem natuurlijk niet weg dat er ook andere opties zijn.

Dus TO, heb je 'Beeldscherminstellingen' bij systeeminstellingen al gevonden? Je kan op Beeld zoeken en dan zou die optie te voorschijn moeten komen.

Als je in dat scherm bent, zie je helemaal onderin een balk met een pijltje dat je dan verschuiven. Daarmee kan ik de helderheid verschuiven zonder specifiek naar netstroom te gaan.



Jouw nick en to's nick lijken op elkaar zeg. Ik dacht dat jij To was.
Alle reacties Link kopieren
quote:Faranya schreef op 26 maart 2017 @ 12:46:

[...]





Niet alleen daar. Helderheid voor energiebeheer is gekoppeld aan het al dan niet aangesloten zitten aan netstroom. Dat is dus meer een overkoepelende instelling. In systeeminstellingen kan je de helderheid op dat moment wijzigen, ongeacht je actuele situatie van je accu.Ik kan gewoon nergens de optie beeldschermhelderheid aanpassen vinden. Niet bij beeldscherminstellingen en niet bij energiebeheer. Onder beeldscherminstellingen staat alleen de schermstand wijzigen of naar geavanceerde instellingen gaan. Onder geavanceerde instellingen kan ik de resolutie veranderen. Ik kan dan ook doorklikken naar beeldschermkleuren kalibreren of eigenschappen beeldschermadapter, en als ik op beide klik, gebeurt er niks.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Dan moet je waarschijnlijk een driver updaten, zodat die kan omgaan met windows 10.

Je zou even op de site van het merk van je laptop kunnen kijken of daar voor jouw type laptop nog updates van stuurprogramma's beschikbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Filee en Faranya,



Ik doe wat jullie suggereren en kan op verschillende manieren bij energiebeheer en beeldscherminstellingen komen, maar bij geen van beide is een optie beeldschermhelderheid aanpassen. Ik vind het ook heel raar dat dat er niet bijstaat, vandaar dit topic. In elk geval heel fijn dat jullie meedenken!
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Graag gedaan
Alle reacties Link kopieren
quote:Barbaa-de-tweede schreef op 26 maart 2017 @ 13:00:

Dan moet je waarschijnlijk een driver updaten, zodat die kan omgaan met windows 10.

Je zou even op de site van het merk van je laptop kunnen kijken of daar voor jouw type laptop nog updates van stuurprogramma's beschikbaar zijn.Dittes
Alle reacties Link kopieren
quote:Barbaa-de-tweede schreef op 26 maart 2017 @ 13:00:

Dan moet je waarschijnlijk een driver updaten, zodat die kan omgaan met windows 10.

Je zou even op de site van het merk van je laptop kunnen kijken of daar voor jouw type laptop nog updates van stuurprogramma's beschikbaar zijn.



Wat is een driver?

En ik kwam in het begin van mijn zoektocht ergens tegen dat ik een stuurprogramma moest updaten en na een aar klikken kreeg ik de melding dat er geen nieuwe stuurprogramma's waren.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Zucht...

Ik geef het op! Bedankt voor jullie moeite.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 26 maart 2017 @ 12:54:

[...]



Als je in dat scherm bent, zie je helemaal onderin een balk met een pijltje dat je dan verschuiven. Daarmee kan ik de helderheid verschuiven zonder specifiek naar netstroom te gaan.



Jouw nick en to's nick lijken op elkaar zeg. Ik dacht dat jij To was.



Ja dat valt me ook altijd op. Ik heb ook wel eens gedacht 'Huh heb ik hier al op gereageerd?' En dan was het een reactie van TO, niet van mij.



TO, ik zou als ik jou was even kijken op de site van de fabrikant. Vaak kan die jou de hardware drivers geven voor jouw specifieke laptop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven