Bereikbaarheid verbeteren

01-10-2015 09:53 53 berichten
Terwijl ik één topic aan het openen was, kreeg ik telefoon. Op een haar na weer de oproep gemist. Het was mijn vader, die ik terug belde. Hij schijnt zich helemaal scheel te ergeren aan het feit dat ik moeilijk te bereiken ben, telefonisch.



Kijk ik naar mijzelf, dan moet ik eerlijk zijn en moet ik toegeven dat ik dat ben. Ik ben doof voor de telefoon. Als mensen bellen en ik kan niet opnemen, dan bel ik vaak pas later terug. Ik neem de telefoon niet mee naar de badkamer als ik sta te douchen. Die ligt dan gewoon beneden. Pech gehad, denk ik dan. Als ik een oproep heb gemist, kan ik daar vaak pas na een lange tijd achter komen (een uur is geen uitzondering, helaas).



Zakelijk gezien en ook privé (ik heb een zieke moeder, dus mocht er plotseling wat gebeuren dan zou het verschrikkelijk zijn als ik daar zo laat achter kom) is het dus wel een vereiste dat ik er beter mijn best op doe.



Maar goed, iemand die zich eigenlijk weer ergert aan het feit dat je bereikbaar MOET zijn, hoe verander je dat eigenlijk?



Ik heb mijn telefoon alleen bij me als ik het huis uit ga, verder draag ik deze niet bij me, maar ligt die bijvoorbeeld in de keuken. Op het werk ligt mijn telefoon vaak in de tas, pak deze alleen als ik deze nodig heb. Ik ben vaak te laat met de batterij opladen. Dat soort zaken waardoor het terecht is dat mensen zich daar aan gaan ergeren.



Niet uit onwil, maar omdat mijn focus er niet ligt, denk ik. Des te moeilijker om het te veranderen, vind ik. Dus wie heeft er tips of handigheden waardoor ik het niet vergeet?



O ja, mijn vader vond dat ik ook maar een vaste telefoon moest nemen. Die hebben we maar weg gedaan omdat alleen mijn ouders daarop belden en dat begon ik dan wel een dure grap te vinden. Dus daar heeft hij wel een nee op gekregen en die komt er ook echt niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 01 oktober 2015 @ 11:27:

[...]





Vroeger was het de normaalste zaak van de wereld om uren later pas terug te bellen. Sterker nog, er waren tijden dat je niet kon zien wie er had gebeld, dus kón je helemaal niet terugbellen. Heerlijk! Ja en vroeger kwam je er dus ook pas laat achter dat een belangrijk iemand naar het ziekenhuis gebracht was, ondertussen overleden was, en al naar het crematorium.

Geef mij nu maar. Toen mijn oma plotseling (nou ja (96 ) een beroerte kreeg kon ik van zoon naar school brengen gelijk door naar het ziekenhuis waar ze net was aangekomen. Anders had ik eerst een uur terug naar huis gemoeten, kijken wanneer iemand mijn nummer weer es probeerde, terug naar het ziekenhuis (vlak bij school toevallig) wat ook weer een uur duurt en dan had ik geen afscheid meer kunnen nemen. Nu kon de hele familie gelukkig nog even afscheid nemen terwijl ze nog helder was. Dus nee geen hoera voor vroeger maar hoera voor de huidige techniek.
Alle reacties Link kopieren
Eens met beide posts van Nina!
Shoot first, ask questions later!
quote:MarindaH schreef op 01 oktober 2015 @ 11:32:

Daar gaan we weer, veel mensen zijn m.i. idd recalcitrant als het gaat om de telefoon. Ik snap niet wat er zo vervelend is aan bereikbaar zijn. Als je zo fel tegen de moderne technologie bent, ga dan in een hutje op de hei wonen. Laat je humeur er iig niet zo door verpesten.



TO: ringtone harder zetten een idee?



Ik ben helemaal niet tegen de moderne technologie, integendeel zelfs. Wel tegen de tendens dat je altijd maar bereikbaar moet zijn. Als er iets belangrijks is (zoals bij TO) dan snap ik dat wel, maar vaak gaat het helemaal nergens over en wordt er toch van je verwacht dat je uiterlijk binnen een uur terugbelt.



Het is ook wel een persoonlijke frustratie. Ik heb een familielid die om de meest onzinnige redenen belt (niet alleen bij mij hoor) en dan verwacht dat je zo snel mogelijk terugbelt. En als je dat niet doet, verwijt ze je dat je haar niet belangrijk genoeg vindt. Heel vermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
quote:fleetfox schreef op 01 oktober 2015 @ 11:13:

De zaak daar gaat het om privétijd. Maar ik moet zeggen, daar ben ik in een jaar tijd 1 keer in gebeld.

Noodnummer is sowieso wel een goede, ik kan mijn ouders vragen dan mijn man te bellen, die altijd wel opneemt Dus jij schuift jouw verantwoording, jouw ouders, op je man af? Lekker dan. En wat heeft dat voor zin? Of hoor je het ineens wel als hij je dan belt dat je met spoed naar het ziekenhuis moet. Vreselijk onzinnig dit. Of verwacht je dat je man naar het ziekenhuis gaat? en als je dan denkt goh waar blijft hij, je telefoon zoekt en dan savonds pas te horen krijgt hoe en wat.

Ik zie de logica er niet van in.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 01 oktober 2015 @ 11:46:

[...]





Ik ben helemaal niet tegen de moderne technologie, integendeel zelfs. Wel tegen de tendens dat je altijd maar bereikbaar moet zijn. Als er iets belangrijks is (zoals bij TO) dan snap ik dat wel, maar vaak gaat het helemaal nergens over en wordt er toch van je verwacht dat je uiterlijk binnen een uur terugbelt.



Het is ook wel een persoonlijke frustratie. Ik heb een familielid die om de meest onzinnige redenen belt (niet alleen bij mij hoor) en dan verwacht dat je zo snel mogelijk terugbelt. En als je dat niet doet, verwijt ze je dat je haar niet belangrijk genoeg vindt. Heel vermoeiend.Als je opneemt en een paar keer ja roept of verteld dat je op moet hangen vanwege drukte ben je er sneller vanaf dan niet opnemen
Ik speel wel veel met mijn telefoon, dus als mensen toevallig bellen als ik hem in mijn hand heb hebben ze geluk.

Als ik een telefoontje verwacht zet ik het geluid aan, verder staat mijn telefoon over het algemeen op stil. Dus ik ben slecht bereikbaar, maar app of bel wel meteen terug als ik de melding zie en vermoed dat het bereikbaar is.



NYC, als je wel lang op het viva-forum zit op welk scherm dan ook, wat is dan het verschil met de hele dag met je telefoon spelen?
Je zou een andere beltoon kunnen instellen voor je vader. Dan hoef je niet op je telefoon te kijken wie er belt, maar hoor je meteen dat het je vader is. Dat lijkt me met een zieke moeder wel handig.



Verder eens. Ik heb niet altijd zin in telefoontjes, het haalt me uit wat ik aan het doen ben. Maar in noodgevallen is bellen gewoon handiger.
Alle reacties Link kopieren
quote:fleetfox schreef op 01 oktober 2015 @ 10:10:

[...]



Eigenlijk niet. Want mijn mening is dat iedereen té bereikbaar moet zijn tegenwoordig, lijkt het wel. Terwijl er niets mis is met later terugbellen, naar mijn inziens. Maar er valt zeker wat te veranderen in het sneller terugbellen en de batterij tijdig opladen.



Maar goed, zakelijk gezien (al is het alleen in noodgevallen dat ik op mijn twee vrije dagen p/w gebeld wordt en dat is zelden tot nooit) en gezien de gezondheid van mijn moeder is het wel belangrijk dat ik het doe. En daar wil ik het wel voor doen.



Voor dat laatste is het dan toch een kwestie van vaker even op je gsm kijken en de routine om je telefoon elke nacht (of wanneer dan ook) aan de oplader te hangen.

Vaker op je gsm kijken is echt iets anders dan verkleefd zitten aan



Ik herken het overigens wel, ik heb 9 van de 10 x mijn gsm op stil (op mijn werk kan ik zelden mijn gsm aannemen) en miste zo dus van alles. Ik heb me een andere routine aangeleerd en toch een vaste lijn genomen. Met een all-in-one abo hoefde ik dat niet te laten voor de prijs
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook zo'n hopeloos onbereikbaar geval. Het is al wel erg verbeterd sinds ik een smartphone heb, omdat ik die ook voor andere dingen dan bellen gebruik. Dus soms heb ik hem wel eens dicht in de buurt en dan zie ik dat ik gebeld word en kan ik opnemen.



Maar verder staat vrijwel altijd het geluid uit, zit hij in mijn tas of ligt hij op mijn nachtkastje en kijk ik er niet naar om. Ik ben ook niet zo'n social mediadier, dus daar heb ik hem ook niet elke minuut voor nodig. Die ene whatsapp per dag lees ik 's avonds wel, haha.

Ik vind het ook zo'n onzin om altijd maar a la minute bereikbaar te moeten zijn. Ik bel wel terug als ik zie dat ik een gemiste oproep heb.



Als ik weet dat er iemand op sterven ligt of zo, dan let ik er wel meer op, maar normaal vergeet ik die telefoon ook heel vaak.
..
Alle reacties Link kopieren
quote:fleetfox schreef op 01 oktober 2015 @ 11:13:

De zaak daar gaat het om privétijd. Maar ik moet zeggen, daar ben ik in een jaar tijd 1 keer in gebeld.

Noodnummer is sowieso wel een goede, ik kan mijn ouders vragen dan mijn man te bellen, die altijd wel opneemtEigenlijk verbaast het me dat dat dus niet al is afgesproken. Als er echt iets is dan lijkt het me dat iemand meerdere nummers belt.
Je bent zelf een theepot
quote:reizigster2004 schreef op 01 oktober 2015 @ 12:04:

Ik ben ook zo'n hopeloos onbereikbaar geval. Het is al wel erg verbeterd sinds ik een smartphone heb, omdat ik die ook voor andere dingen dan bellen gebruik. Dus soms heb ik hem wel eens dicht in de buurt en dan zie ik dat ik gebeld word en kan ik opnemen.



Maar verder staat vrijwel altijd het geluid uit, zit hij in mijn tas of ligt hij op mijn nachtkastje en kijk ik er niet naar om. Ik ben ook niet zo'n social mediadier, dus daar heb ik hem ook niet elke minuut voor nodig. Die ene whatsapp per dag lees ik 's avonds wel, haha.

Ik vind het ook zo'n onzin om altijd maar a la minute bereikbaar te moeten zijn. Ik bel wel terug als ik zie dat ik een gemiste oproep heb.



Als ik weet dat er iemand op sterven ligt of zo, dan let ik er wel meer op, maar normaal vergeet ik die telefoon ook heel vaak.



Dit dus. Ik vind het gemekker van mensen dat je altijd bereikbaar moet zijn. Dat bepaal ik zelf wel. Ook bij mij zit mijn telefoon ergens in mijn tas, soms leeg. In het slechtste geval kan het dagen duren voor ik merk dat er telefoon is geweest. Overigens heb ik wel een vaste telefoon. Heb veel liever dat ze daar op bellen, die hoor ik nl wel altijd. En als ik niet thuis ben neem ik heel vaak niet eens een telefoon mee.



Rare mensen, die denken dat de wereld vergaat als je niet opneemt.
Alle reacties Link kopieren
quote:doemaarzonnebloemen schreef op 01 oktober 2015 @ 12:21:

[...]



Rare mensen, die denken dat de wereld vergaat als je niet opneemt.

Totdat je er een keer te laat bij bent als 'n dierbare van je in kritieke toestand in het ziekenhuis is opgenomen.



Onzingeneuzel kun je gewoon laten gaan en appen doe je alleen als jij zin hebt in wat tijdverdrijf, maar er is anno nu geen enkele reden om niet bereikbaar te zijn in noodgevallen. Als je jezelf aanwent je telefoon op zak te hebben en 's nachts aan de oplader hoef je niets te missen wat er toe doet.
Shoot first, ask questions later!
Eens. Verspilde moeite om te vechten tegen bereikbaar moeten zijn. Niet janken, gewoon een andere ringtone voor mensen die je wél belangrijk vind en de rest laten gaan. Als je echt niet tegen contact kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 01 oktober 2015 @ 11:47:

[...]

Dus jij schuift jouw verantwoording, jouw ouders, op je man af? Lekker dan. En wat heeft dat voor zin?



Wat heeft het voor zin om, tegen je gevoel in, de hele dag maar bezig te zijn met je mobiel, of je hem wel bij je hebt, of je het geluid wel aan hebt staan, voor het geval moeder wat overkomt. En dan? Ben je de hele dag bereikbaar en een stressfactor aan het creëren en net op het moment dat je in de sauna zit, je provider storing heeft, naar een theatervoorstelling zit te kijken, of om welke reden dan ook 'legaal' niet bereikbaar bent gebeurt er wat.



quote:Als je opneemt en een paar keer ja roept of verteld dat je op moet hangen vanwege drukte ben je er sneller vanaf dan niet opnemen

Deze vind ik ook bijzonder. Totaal de omgekeerde wereld.



Als ik in een restaurant met mijn vriend zit te eten, neem ik mn telefoon niet op en hij ligt zeker niet op tafel. Ik ben namelijk met mijn vriend weg. Zodra ik mijn telefoon opneem is er een derde aan tafel, dat zou irl toch ook raar zijn. Dat je met iemand zit te eten en er komt ineens iemand bij zitten die met 1 persoon een gesprek voert?

En het heeft in zo'n geval geen zin om selectief op te nemen, want iedereen kan wel iets belangrijks/urgents te melden hebben. Als er écht wat is, wordt er wel een bericht gestuurd.
Als de kosten voor de vaste telefoon het probleem zijn, zou ik me daar eens goed in verdiepen. Ik betaal echt geen drol voor de vaste lijn. Bel via internet via verschillende lijnen. 1 Lijn is goedkoper binnen nederland, dus die pakt hij automatisch als ik binnen nederland bel. Via een andere aanbieder is het goedkoper naar het buitenland, en die pakt hij dan automatisch als ik naar het buitenland bel. En ook dat kost geen reet. Ik moest van mijn man meer bellen, want het tegoed dat erop stond schoot niet op. Heb er 10 euro op staan en daar doen we al een jaar mee en het is nog niet op. We bellen sowieso via voip, andere aanbieder weet ik zo niet. Maar een vaste lijn hoeft dud niet duur te zijn.
quote:redbuIIetje schreef op 01 oktober 2015 @ 12:25:

[...]



Totdat je er een keer te laat bij bent als 'n dierbare van je in kritieke toestand in het ziekenhuis is opgenomen.



Onzingeneuzel kun je gewoon laten gaan en appen doe je alleen als jij zin hebt in wat tijdverdrijf, maar er is anno nu geen enkele reden om niet bereikbaar te zijn in noodgevallen. Als je jezelf aanwent je telefoon op zak te hebben en 's nachts aan de oplader hoef je niets te missen wat er toe doet.



Hoe vaak gebeurt dat? Mensen kunnen mij thuis bereiken, en zo niet op mijn werk. En ja, in het geval ik daar ook niet ben is het een geval van pech.

Ik ben iemand die daar gewoon niet aan denkt. En zelfs in het geval van dat iemand erg ziek is, is het nog lastig voor mij om continue aan dat ding te denken.

En ja, ik heb het wel meegemaakt dat iemand heel erg ziek was, dus ik weet waar ik over praat.
quote:feder schreef op 01 oktober 2015 @ 11:50:



NYC, als je wel lang op het viva-forum zit op welk scherm dan ook, wat is dan het verschil met de hele dag met je telefoon spelen?



Op zich niet zo heel veel natuurlijk, met als enige verschil dat ik mijn iPad/laptop ook wel eens een aantal uur "dicht" kan laten, niet meeneem naar de badkamer als ik ga douchen, niet naast met leg als ik met iemand in een restaurant zit te eten om op topics te reageren, niet meeneem om de hele tijd nieuwe topics bij te lezen als ik bij iemand op de verjaardag ben etc. en ook tijdens het avondeten blijft de iPad/laptop uit.

Het zijn voor mij meestal de momenten 's avonds (zoals een ander bijvoorbeeld een televisieserie kijkt) of 's middags tijdens zoons slaapje. Heel soms ook wel als hij wakker is en rustig zelf aan het spelen is of een filmpje op televisie kijkt maar meestal niet. En al helemaal niet als ik buiten de deur met vrienden heb afgesproken.



Vind dat toch wel anders dan echt non-stop de telefoon bij de hand hebben om whatsappjes te lezen en sturen. Het zou wel vergelijkbaar zijn als ik hetzelfde zou doen om steeds up to date te zijn met het forum, maar dat is niet het geval.
Mijn werk heeft wel eens geklaagd dat ik moeilijk te bereiken ben en ik vind het onzin. Ik heb geen vaste werkplek en ik ben altijd druk bezig en mijn telefoon veilig in mijn tas zodat ik er niet per ongeluk op ga zitten of uit mijn kontzak kapot valt op tegels en dergelijke. 9 van de 10 keer hoor ik dat ding dus niet of ben ik net aan het fietsen, in mijn pauzes bellen ze dan weer net niet.



Het is zo dubbel in het regelement staat dat we niet prive mogen bellen onder werktijd maar voor werkgever moet je altijd bereikbaar zijn. Mijn clienten kunnen ook niet ruiken of ik steeds prive of door werk gebeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:closednote schreef op 01 oktober 2015 @ 15:58:

Mijn werk heeft wel eens geklaagd dat ik moeilijk te bereiken ben en ik vind het onzin. Ik heb geen vaste werkplek en ik ben altijd druk bezig en mijn telefoon veilig in mijn tas zodat ik er niet per ongeluk op ga zitten of uit mijn kontzak kapot valt op tegels en dergelijke. 9 van de 10 keer hoor ik dat ding dus niet of ben ik net aan het fietsen, in mijn pauzes bellen ze dan weer net niet.



Het is zo dubbel in het regelement staat dat we niet prive mogen bellen onder werktijd maar voor werkgever moet je altijd bereikbaar zijn. Mijn clienten kunnen ook niet ruiken of ik steeds prive of door werk gebeld wordt.Wat zegt je werkgever dan daarop? Hoe doen andere collega's dit? Er zijn best oplossingen daarvoor te bedenken natuurlijk ism de werkgever
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Een telefoon in 'n tas laten zitten die je aan 't begin van de dag onder je bureau flikkert en eind van de dag pas weer oppakt, heeft weinig zin. Dáár heb je geen mobieltje voor natuurlijk. Bij mij zit ie standaard in m'n broekzak en ik draag alleen broeken zonder zak als ik een shirt met zakken aan heb. En 't is nu niet dat ik constant op m'n telefoon bezig ben, overdag nauwelijks.
Shoot first, ask questions later!
quote:SuzanneSuus schreef op 01 oktober 2015 @ 19:32:

[...]





Wat zegt je werkgever dan daarop? Hoe doen andere collega's dit? Er zijn best oplossingen daarvoor te bedenken natuurlijk ism de werkgeverAls ze de volgende keer klagen ga ik er eens naar vragen. Ze kunnen mijn rooster zien en wanneer ik pauze heb enzo. Ik heb trouwens geen werk telefoon, is gewoon mijn eigen mobiel en hij is vrij groot dus past vaak niet eens in een kontzak of broekzak. Hoe andere collega's het doen geen idee, heb nauwelijks tot geen contact met collega's.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wachten tot de volgende keer? Blijkbaar is het een issue en dan zou ik dat gewoon eens aankaarten.
Je bent zelf een theepot
quote:NYC schreef op 01 oktober 2015 @ 13:16:

[...]





Op zich niet zo heel veel natuurlijk, met als enige verschil dat ik mijn iPad/laptop ook wel eens een aantal uur "dicht" kan laten, niet meeneem naar de badkamer als ik ga douchen, niet naast met leg als ik met iemand in een restaurant zit te eten om op topics te reageren, niet meeneem om de hele tijd nieuwe topics bij te lezen als ik bij iemand op de verjaardag ben etc. en ook tijdens het avondeten blijft de iPad/laptop uit.

Het zijn voor mij meestal de momenten 's avonds (zoals een ander bijvoorbeeld een televisieserie kijkt) of 's middags tijdens zoons slaapje. Heel soms ook wel als hij wakker is en rustig zelf aan het spelen is of een filmpje op televisie kijkt maar meestal niet. En al helemaal niet als ik buiten de deur met vrienden heb afgesproken.



Vind dat toch wel anders dan echt non-stop de telefoon bij de hand hebben om whatsappjes te lezen en sturen. Het zou wel vergelijkbaar zijn als ik hetzelfde zou doen om steeds up to date te zijn met het forum, maar dat is niet het geval.Ja dat klopt wel wat je zegt
Alle reacties Link kopieren
Nee, daar ga en wil me niet druk over maken. Als ik een telefoontje heb gemist, bel ik terug zodra ik daar de gelegenheid voor heb en ja, dat kan dus gerust een dag later zijn, prive al zeker. Tenzij ik weet dat er iets dringends staat te gebeuren, dan hou ik daar rekening mee. Mijn telefoon gaat normaal gesproken dus niet mee naar de badkamer, noch de wc. Ik vertik het om me te laten leven door de 24/7 bereikbaarheid-mentaliteit. Dat zal ongetwijfeld ook komen omdat ik van de generatie ben, die met de draaitoetstelefoon ben opgegroeid. Niet thuis/niet opnemen is jammer dan.



Ja, ik app graag bijv., alleen wil dat niet zeggen dat ik dan maar te allen tijde bereik-en beschikbaar ben. Laat staan dat ik zin heb in zeikberichtjes als bijv. 'waarom reageer je niet'.

Ik begrijp daarom ook niet (goed) waarom sommigen zich zo opgejaagd voelen hierdoor en bijv. social media zo'n beetje als het verlengde/invullende soms zelfs, van hun leven zien i.p.v. toevoeging.



Zoon is de enige uitzondering hierop.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dat zal ongetwijfeld ook komen omdat ik van de generatie ben, die met de draaitoetstelefoon ben opgegroeid.Ik ben ook van die generatie, maar toch zet ik buitenshuis geen stap zonder m'n mobiel. En ik app of bel niet eens dagelijks en zit ook echt niet elk uur op facebook. Forummen doe ik sowieso niet op m'n mobiel. Maar ik ken mezelf, als ik 'm niet in m'n zak steek zou ie ook overal en nergens rondslingeren en daar heb je 'n mobiel tenslotte niet voor. Het is overigens wel 'n reden waarom ik 'n compact model smartphone heb, die belachelijk grote formaten die er tegenwoordig zijn passen niet in 'n normale broekzak.
Shoot first, ask questions later!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven