Chromecast, hoe werkt het precies?

02-10-2015 16:54 51 berichten
Ik was het netflix topic aan het lezen waar de Chromecast werd genoemd en nu twijfel ik toch weer of het misschien voor mij toch niet handig is. Dus ik dacht laat ik en nieuw topic maken want ik wil die topic niet vervuilen.



Ik vond het altijd onzin om een Chromecast te hebben want ik kan mijn mac scherm klonen op mijn tv d.m.v. HDMI kabel maar de laatste tijd vind ik het toch wel eens irritant dat ik perse mijn mac aan moet laten of dat ik niet ondertussen snel even iets op mijn mac kan doen.



Dus hoe werkt dat Chromecast precies, ik weet dat je kunt casten vanaf je smartphone maar hoe werkt dat? Wordt dan ook je beeld gekloond of moet ik het gewoon puur zien als een afstandsbediening waardoor ik ook nog andere dingen op mijn telefoon kan doen tijdens het casten? En hoe zit het met de apps voor chromecast? Moet je die op je telefoon zetten of kun je die op de chromecast zelf zetten?
het is een soort van usb stick die je in je tv stopt. Je foon maakt verbinding met die chromecast.

En je speelt de film dus via je foon af op de tv

Je moet wel eerst de chromecast app op je foon zetten
en je kuunt volgens mij ng wel andere dingen doen op je foon, maar is niet echt goed voor de stabiliteit (lijkt me)
Alle reacties Link kopieren
Je kunt vanaf je telefoon gewoon Netflix streamen naar je Chromecast, daar is geen extra app voor nodig. Je hebt er uiteraard wel de Netflix app voor nodig, maar dat lijkt mij vrij logisch. Het streamen zelf gaat via Wifi.
Je kunt je telefoon nog prima gebruiken als je iets via de chromecast kijkt en je dat hebt aangezet via je smartphone.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt zelfs de telefoon uitzetten als je via chromecast kijkt kwam ik laatst achter toen mijn telefoon vastliep en uitviel.



Ik vind het wel echt een handig ding. Ook voor youtube filmpjes of npo gemist.
Als je een film wil kijken, waar staat die film dan? Als bestand op je smartphone? Of op je iMac?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt alleen streamen, dus niet media- of bs player oid naar je tv sturen...

(Als ik het mis heb hoor ik graag hoe het dan wel werkt ).
Alle reacties Link kopieren
Apart de berichten hier



In chromecast zit een "app" voor netflix, ook voor youtube bv en nog wat andere dingen.

En nee je screencast niet je zet gewoon de app van de chromecast aan. Je telefoon fungeert dus puur als afstandsbediening. Dus ja je kunt je telefoon nog gebruiken, uitzetten of wat dan ook.
Ik snap dat ik films die op mij mac staan niet kan casten zonder mijn mac maar ik kijk meestal films en series via online streaming. Op mijn telefoon staan niet eens films, gebruik daar mijn telefoon niet voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dalit schreef op 02 oktober 2015 @ 18:01:

Als je een film wil kijken, waar staat die film dan? Als bestand op je smartphone? Of op je iMac?

Heb jij die film er op gezet dan? Dus nee. Niet lullig bedoelt maar verdiepen je jullie je nooit in hóé iets werkt?



De film staat ergens op een server. Chromecast maakt via jouw wifi verbinding. Je moet dus wel wifi hebben én de chrome instellen als je hem er voor het eerst in doet.
Je kunt in feite twee dingen:

1. Vanaf een app programma's en films casten. De app moet deze optie dan wel aanbieden. Dit kan o.a. met YouTube, Netflix, de Chrome-browser en de NPO-app. Je telefoon stuurt de URL naar de Chromecast en die speelt hem vervolgens af. Je kunt Netflix bijv. aanzetten met de smartphone en dan het apparaat uitzetten of meenemen het huis uit.

2. Je kunt je hele scherm casten (clonen). Je smartphone moet je dan wel aan laten, deze speelt de film dan af. Dit is bijv. een optie bij de Horizon-app. Minder elegant, maar het werkt wel.
Bedenk mij net iets, mijn wifi verbinding is hier regelmatig erg belabberd en valt weg dus misschien toch maar even wachten met aanschaf als ik toch besluit er eentje te kopen. Over een paar maanden loopt het contract met Ziggo eindelijk af en kan er overgestapt worden.



En ik zal eens uitzoeken of de sites die ik dan wil casten het ondersteunen.
Alle reacties Link kopieren
De mijne is zojuist bezorgd, maar ben zometeen weg, dus ga 'm morgen proberen. Heb al wel door dat mijn tv maar 2 hdmi ingangen heeft en die alle 2 al vol zitten. Dan maar de dvd er uit trekken voor dit apparaatje voorlopig.
Shoot first, ask questions later!
Veel plezier ermee, Redbulletje! Je zult zien, over een paar maanden staat je DVD-speler vooral stof te vangen
quote:nina1966 schreef op 02 oktober 2015 @ 18:07:

[...]



Heb jij die film er op gezet dan? Dus nee. Niet lullig bedoelt maar verdiepen je jullie je nooit in hóé iets werkt?



De film staat ergens op een server. Chromecast maakt via jouw wifi verbinding. Je moet dus wel wifi hebben én de chrome instellen als je hem er voor het eerst in doet.



Ik heb geen Chromecast en heb me dus idd er niet in verdiept.

Wel had ik ooit een mediaplayer, waarmee ik bestanden vanaf een drager (SD of via USB) kon spelen. En de Apple TV wil graag de bestanden in iTunes hebben staan.

Horizon (die box van voorheen UPC) speelde ook bestanden van mijn iMac af via een app op de Mac of iPad.



Vandaar mijn vraag.

En voor Chromecast heb je dan een app die Horizon heet nodig. Ik snap het.
Ik gebruik de chromecast met mijn tablet. Daar staan oa netflix en youtube op (android). Deze apps hebben een cast functie. Dus ik zoek mn serie uit en druk op casten en dan verschijnt hij op mn tv.

Installatie is eenvoudig. De chromecast moet aangemeld worden bij jouw netwerk.



Behalve hdmi heb je ook stroomtoevoer nodig dit kan dmv een usb naar tv of stopcontact. Dien je wel rekening mee te houden.



Ik ben erg blij met mn chromecast. Was zn 25 euro (had 10tje korting) zeker waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde hem toevallig ook gaan bestellen vandaag! Ik heb daar mee gewacht omdat ik mij afvroeg of hij naast hdmi op stroom moet?



Vriend heeft net alles kabels weggewerkt
Ik heb een Chromebook en daarmee kun je alles casten naar je tv. RTL gemist cast ik bv naar de tv zodat ik niet op de laptop hoef te kijken. Anders heb je denk ik een app nodig, Youtube en Netflix heb je geen app voor nodig.



Maar ik vind het enorm handig, als ik bv de laptop nodig heb dan cast ik voor de kinderen een filmpje via mijn telefoon naar de tv. Kan in principe ook via de laptop terwijl ik er mee werk, maar had dan nog wel eens dat ik de film per ongeluk weg klikte.
quote:ducktales schreef op 02 oktober 2015 @ 18:44:

Ik wilde hem toevallig ook gaan bestellen vandaag! Ik heb daar mee gewacht omdat ik mij afvroeg of hij naast hdmi op stroom moet?



Vriend heeft net alles kabels weggewerkt Hij moet ook op stroom idd.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 02 oktober 2015 @ 18:13:

De mijne is zojuist bezorgd, maar ben zometeen weg, dus ga 'm morgen proberen. Heb al wel door dat mijn tv maar 2 hdmi ingangen heeft en die alle 2 al vol zitten. Dan maar de dvd er uit trekken voor dit apparaatje voorlopig.Of een HDMI switch kopen. Ben je er vanaf. :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:closednote schreef op 02 oktober 2015 @ 18:12:

Bedenk mij net iets, mijn wifi verbinding is hier regelmatig erg belabberd en valt weg dus misschien toch maar even wachten met aanschaf als ik toch besluit er eentje te kopen. Over een paar maanden loopt het contract met Ziggo eindelijk af en kan er overgestapt worden.



En ik zal eens uitzoeken of de sites die ik dan wil casten het ondersteunen.

Ik gebruik een Raspberry Pi in plaats van een Chromecast en die heb ik gewoon met een internetkabel verbonden met mijn modem. Ben ik niet afhankelijk van de wifi verbinding (die hier ook nog wel eens wil haperen).

Als app gebruik ik Kodi (voorheen XBMC).
.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkt het niet.



Apparaat hangt aan tv (en aan stroom)

Heb netflix abo genomen, chromecast gedownload op telefoon.

Als ik wil gaan instellen op de tv zie ik idd een matchende code (op tv en foon) maar daarna lukt het niet de apparaten te verbinden.

Router, chromecast en telefoon al herstart, maar probleem blijft.

Zegt: 'kan niet communiceren met je chromecast'. Wat nu?
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Had eerder moeten roepen, opeens zag ik 't! Verbinding maken met apparaat in de buurt

Nu doet ie 't!
Shoot first, ask questions later!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven