Domeinnaam + wordpress site

25-02-2014 12:32 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een eigen bedrijfje begonnen, en heb daarvoor een simpele website gemaakt in wordpress. Nu wil ik daar een 'echte' domeinnaam aan koppelen, dus domein.nl ipv domein.wordpress.com.

Maar hoe doe ik dat? Ik ben een echte leek en snap er niets van. Ik zie overal aanbiedingen dat je voor een euro per jaar een domeinnaam hebt, maar als je dan verder klikt, komen er zoveel kosten bij aan webhosting dat je gelijk op 60 euro zit. Maar heb ik dat webhosting wel nodig? Of is alleen een domeinnaam voldoende? Maar hoe koppel ik dat dan aan de wordpress site? Ik heb in het verleden een domeinnaam via wordpress zelf geregistreerd, en als je dan naar 'domein.nl' ging kwam je wel op de site, maar stond er vervolgens wel 'domein.wordpress.com' in de adresbalk. En dat wil ik dan weer niet, ik wil dat je de .nl domeinnaam blijft zien. Iemand die dit alles in jip en janneke taal voor me uit kan leggen? Wat de makkelijkste manier is om een .nl domeinnaam aan mijn wordpress site te koppelen?
Nee, je hebt wel hosting nodig. Kijk eens bij Antagonist. Host ik ook en de prijs valt mee. Volgens mij iets van ¤ 29,95.
Alle reacties Link kopieren
Oke. Ik dacht: hij staat online bij wordpress, dus wordt hij dan niet gehost bij wordpress?
Alle reacties Link kopieren
Als je een .nl domein wilt kun je deze eerst registeren. Ik heb dit bij Webxtra gedaan, koste me iets van 7 euro. Als deze eenmaal geregistreerd is, dien je de naamservers aan te passen en daarna bij Wordpress een 'doorverwijsabbonement' te kopen.



Via Wordpress vind je een hele handleiding: http://en.support.wordpress.com/domains ... ng-domain/



Het is mij ook gelukt en trust me, ik ben hier ook niet goed in.
Via Wordpress kun je alleen .com domeinen krijgen.

Een .nl domein moet je daarom eerst elders registreren en daarna kun je het aan je Wordpress-site koppelen.

Hier kost het bijna niks: http://www.datact.nl/



Dat van die hosting klopt niet, volgens mij, anders gezegd: volgens mij heb jij gelijk, Paperchase. Maar als je een paar toeters en bellen (zoals een domeinnaam) erbij koopt bij Wordpress, kom je ook al gauw op een euro of 60 per jaar.
quote:paperchase schreef op 25 februari 2014 @ 12:32:

Ik heb in het verleden een domeinnaam via wordpress zelf geregistreerd, en als je dan naar 'domein.nl' ging kwam je wel op de site, maar stond er vervolgens wel 'domein.wordpress.com' in de adresbalk.

O wacht effe. Dit is nog wat anders. Dit kun je instellen in Wordpress. Ik denk dat je in de help van Wordpress moet zoeken naar iets als 'preferred domain'.

(Je hebt in feite twee domeinen die naar dezelfde site verwijzen, je moet ergens aanvinken welke je wilt laten zien.)
Alle reacties Link kopieren
Dat wat Korenwolf schrijft. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik heb het ooit eens via squarespace.com zo gedaan. Dat is overigens echt een hele dure. Wel hele goede helpdesk.



Nu host ik mijn site bij Versio.nl. Niet duur en tot nu toe zijn ze zeer behulpzaam geweest met vragen.



Maar wil jij je wordpress site op een domein.nl naam, dan zul je die eerst moeten registreren. Vervolgens moet je hier een pakket bij aanvragen (hosting) om je website van wordpress te kunnen hosten. Dan koppel je je al bestaande site aan deze domeinnaam en verander je welke domeinnaam je aan de site wil koppelen.



Misschien is het handig om dit ook eens te vragen bij de webhoster waar je je domeinnaam laat registreren.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is je sollicitatiegesprek gegaan?
Ozo.
Let op: niet Wordpress.com en Wordpress.org door elkaar halen. Je hoeft niet zelf je website te hosten als je Wordpress.com gebruikt, je hoeft alleen maar je domeinnaam te registreren en te zorgen dat die doorverwijst.
Alle reacties Link kopieren
quote:hallekie schreef op 25 februari 2014 @ 15:26:

Hoe is je sollicitatiegesprek gegaan?



Goed Heb inmiddels ook een 2e gesprek gehad en ga eind deze week een dagje meelopen. Nav van die meeloopdag gaan ze kiezen tussen mij en nog een andere kandidaat. Ze zeggen dat ze mij leuker vinden, maar dat die ander veel meer ervaring heeft (ik heb geen ervaring in die sector). Spannend dus!



OT: lastig, de een zegt dat ik wel een hostingpakket moet afsluiten, en de ander dat wordpress de hosting doet.. Kan ik ergens een .nl domeinnaam registreren, die koppelen aan mijn wordpress site, en mocht dat nou niet lukken alsnog ergens een hostingpakket afsluiten? Of ben ik dan mijn domeinnaam kwijt, of lukt het dan nog niet?



Het is een bedrijfje wat ik vooral voor de leuk doe, omdat ik het leuk vind en ik merk dat er vraag naar is, maar niet met de insteek er geld aan te verdienen (voorlopig in elk geval). Meer als hobby dan als professioneel iets. Ik vind het dus zonde om er 60 euro of iets voor te moeten betalen, dan hou ik liever mijn .wordpress.com domeinnaam...
Alle reacties Link kopieren
Paperchase, voor ¤0,50 pm heb je bij versio een hostingpakket. Dat is toch wel betaalbaar?



Je moet het zo zien.

Nu host jij je site bij wordpress. De domeinnaam is van hen.



Je wil nu zelf een domeinnaam en koopt een stukje internet: domein.nl

Hier wil je iets opzetten, maar daar heb je ondersteuning bij nodig: hosting. Dat zorgt er voor dat er iets op je domein.nl kan staan.



Wat eventueel mogelijk is, is dat je je wordpress site door linkt naar je domein.nl. Maar if dat kan, dat zou je bij je huidige host moeten navragen.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft trouwens niet meteen een hostingpakket af te sluiten. Dat kun je altijd later nog doen. Je hoeft je webhosting ook niet af te sluiten bij het bedrijf waar je je domeinnaam hebt gekocht.
quote:paperchase schreef op 25 februari 2014 @ 19:37:

[...]



OT: lastig, de een zegt dat ik wel een hostingpakket moet afsluiten, en de ander dat wordpress de hosting doet.. Kan ik ergens een .nl domeinnaam registreren, die koppelen aan mijn wordpress site, en mocht dat nou niet lukken alsnog ergens een hostingpakket afsluiten? Of ben ik dan mijn domeinnaam kwijt, of lukt het dan nog niet?..

Ja, dat kan. Ik heb het zelf ook gedaan. Evenals domeinnamen geregistreerd zonder hosting. Bij DataCT, maar het kan ongetwijfeld ook elders.



Wat Jules zegt, klopt maar half. Er is een verschil tussen de server waarop domeinnamen staan, en de server waarop je website staat. De server met de domeinnamen doet niet anders dan doorverwijzen naar een nummer. Dat nummer is het "nummer van je website". Maar je kunt dus rustig een bepaalde domeinnaam na een tijdje naar een ander nummer laten verwijzen. Of twee verschillende namen naar hetzelfde nummer laten verwijzen.



Google maar eens op 'verschil domeinnaam en hosting', dan vind je uitleg.



Maar zo als ikxi al zei: om die naam naar je Wordpressite te laten verwijzen moet je bij Wordpress een 'doorverwijsabonnement' kopen. Ik weet de prijzen niet uit mijn hoofd, maar ik gok zo'n 30 dollar per jaar. Lees de link van Ikxi.
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 26 februari 2014 @ 22:56:

[...]



Ja, dat kan. Ik heb het zelf ook gedaan. Evenals domeinnamen geregistreerd zonder hosting. Bij DataCT, maar het kan ongetwijfeld ook elders.



Wat Jules zegt, klopt maar half. Er is een verschil tussen de server waarop domeinnamen staan, en de server waarop je website staat. De server met de domeinnamen doet niet anders dan doorverwijzen naar een nummer. Dat nummer is het "nummer van je website". Maar je kunt dus rustig een bepaalde domeinnaam na een tijdje naar een ander nummer laten verwijzen. Of twee verschillende namen naar hetzelfde nummer laten verwijzen.



Google maar eens op 'verschil domeinnaam en hosting', dan vind je uitleg.



Maar zo als ikxi al zei: om die naam naar je Wordpressite te laten verwijzen moet je bij Wordpress een 'doorverwijsabonnement' kopen. Ik weet de prijzen niet uit mijn hoofd, maar ik gok zo'n 30 dollar per jaar. Lees de link van Ikxi.Maar wat zeg ik dan anders dan jij nu zegt (buiten dat jouw stukje wat professioneler klinkt )
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel eigenlijk: ook ik geef aan dat je aan een domeinnaam op zich niets hebt. Je hebt hosting nodig om het te vullen en die hosting hoef je niet perse bij dezelfde provider als je domeinnaam af te nemen.

Dat klopt toch? Of zit ik er nu naast?
quote:jules schreef op 26 februari 2014 @ 23:38:

[...]





Maar wat zeg ik dan anders dan jij nu zegt (buiten dat jouw stukje wat professioneler klinkt )

Misschien bedoelen we hetzelfde, maar ik vind het verwarrend dat je een domeinnaam 'een stukje internet' noemt, waar je' 'iets op kunt zetten' of dat je kunt 'vullen'. Het is niet meer dan een verwijzing (naar dat stukje internet).



Vergelijk het met een verhuisdoos (stukje internet, server bij hostingprovider) waar je servies in doet (je website) en een etiket opplakt met 'servies' (domeinnaam). Je vult het etiket niet met je servies, je stopt je kopjes niet in het etiket.
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 27 februari 2014 @ 07:57:

[...]



Misschien bedoelen we hetzelfde, maar ik vind het verwarrend dat je een domeinnaam 'een stukje internet' noemt, waar je' 'iets op kunt zetten' of dat je kunt 'vullen'. Het is niet meer dan een verwijzing (naar dat stukje internet).



Vergelijk het met een verhuisdoos (stukje internet, server bij hostingprovider) waar je servies in doet (je website) en een etiket opplakt met 'servies' (domeinnaam). Je vult het etiket niet met je servies, je stopt je kopjes niet in het etiket.



Helder!



Zo wilde ik het inderdaad verwoorden, maar mijn kennis reikt helaas niet ver genoeg om dat ook op die manier te doen.



Zelf ben ik een half jaar geleden met dezelfde vragen begonnen. Bij de woorden hosting, domeinnaam, e.d. ging het duizelen. Toen heeft een kennis mij in "jip en janneke" taal uitgelegd hoe het zat.



Ik vind de vergelijking met de verhuisdoos treffend. Die ga ik onthouden, want ik merk in mijn omgeving dat starters met dezelfde vragen zitten.
Alle reacties Link kopieren
Als je een goede wordpress expert zoekt, neem dan contact op met Petra van:



www.indigowebstudio.nl



(Had haar hulp ingeroepen voor mijn site, en zeer tevreden mee)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven