Dubieus 'privacybeleid' internetsite via FB-testjes

08-03-2017 14:54 138 berichten
Ben heel verbaasd en ben benieuwd wat jullie hiervan denken en of dit wel strookt met privacy wetgeving, volgens mij niet namelijk. Zal het redelijk algemeen houden want volgens mij mag je geen naam noemen van en/of link plaatsen naar desbetreffende site:



Op Facebook gaat de afgelopen dagen weer zo'n (nogal stom onbenullig) testje rond. Dit keer over welk kapsel goed bij je zou passen en tref je regelmatig een uitslag van dat ding aan: Profielfoto van diegene met daarnaast een foto van een random mevrouw met een bijzonder kapsel. Afijn. Wie op FB zit kent het vast wel.



Nu klik ik dat soort testjes echt nooit aan - er zijn bij mij grenzen qua hersenloosheid- maar goed, vanmorgen dus wel. En eigenlijk ben ik daar nu wel 'blij' mee want ik kwam daardoor tot de volgende (nogal zorgwekkende?) ontdekking:



Zodra je die test aanklikt bij een FB-vriend dien je op die site in te loggen op je FB-account zodat je je uitslag dan leuk op je FB pagina kunt delen. Je logt in en onder dat veld staat in kleine letters de tekst;

'Share the results on Facebook, we respect your privacy, we do not store any information'.

Tot zover nog niets aan de hand.



Maar dan.. dan volgt een korte melding dat je die site toegang geeft tot informatie van je FB-connecties en dien je OK te klikken alvorens je die test z'n truc laat doen. Whut? Wacht even.

Dus niet míjn informatie/gegevens worden dan verzameld (wat natuurlijk nogal voorspelbaar is bij zo'n 'spel', daar kies je dan zelf voor) maar dat van mijn FB-vríenden? Die daar zelf totaal geen weet van hebben, laat staan daar toestemming voor gegeven hebben? En wat voor informatie is dat dan precies?

Nogal tegenstrijdig ook met de eerdere melding; '..blabla we respect your privacy, we don't store any information blabla'.



Op die site trof ik de 'Privacy Policy' aan. Bizar. Dit gaat erg ver, de inhoud van informatie die deze site zo verkrijgt.

Door zo'n testje te doen geef je namelijk toegang tot gehele profielen en álle beschikbare gegevens van al je FB-connecties.

Gegevens zoals hele tijdlijnen (openbaar én afgeschermd), alle geplaatste likes en reacties maar ook alle verstuurde en ontvangen privé-berichten, e-mailadressen en telefoonnummers. Dus.

Gegevens waarvan ik heel graag zelf wens te bepalen of deze bij derden (en vierden en vijfden en.. tel gerust verder) terecht komen. Iedereen zal die mening met me delen, lijkt me. En toch klikken mensen blind op 'OK'.



Bovenstaand fraai rijtje privé-informatie verzamelen wordt in die Privacy Policy ook nog afgesloten met 'or other'...

Ehm.. dat is een nogal ruim in te vullen definitie waar ik niet vrolijk van word.

Dus niet alleen al je eigen gegevens - maar óók dat van heel veel andere mensen die compleet onwetend zijn, niet zijn ingelicht, geen toestemming hebben gegeven!-, die zijn in bezit van zo'n dubieuze toko? Alleen omdat je FB-vriend(in) op 'OK' heeft geklikt?



En nog gekker: Verderop in dat stuk tekst geeft men aan dat je heus je privacy kunt beschermen hoor, als je liever niet hebt dat zij van 'SiteNaamX' toegang hebben tot al deze gegevens. Daar heeft men over nagedacht. Want hoe voorkom je dat dan?



*tromgeroffel*



1. Door geen privé-berichten te versturen via Facebook.

2. Door nooit te reageren op foto's of berichten op de tijdlijn van andere FB-gebruikers. (..Huh, da's toch het hele idee van FB?..)

En 3. (Deze is écht bijna briljant van gekheid... ): Door sowieso eigenlijk beter geen enkele informatie te delen of uit te wisselen met FB-gebruikers: Niets liken, niets zelf posten, nergens een reactie plaatsen. Door niemand dus, dan.



Oftewel: Je bent gewoon de sigaar als je Facebook gebruikt.

En oh ja, ze behouden zich het recht voor om deze privacyverklaring op elk moment, zonder kennisgeving te wijzigen. Ook nog.



Kan al deze gekkigheid allemaal zomaar?

Ik las deze uitleg m.b.t. privacy wetgeving en werkelijk op alle punten wordt dit door deze site overtreden, lijkt mij?



Goed verhaal, lekker kort.

Wie kan er zijn/haar licht over laten schijnen?
Gewoon niet doen.
quote:Fee-de-Goede schreef op 08 maart 2017 @ 14:56:

Gewoon niet doen.Punt is dat anderen het wél doen. En dan?
Apps hebben (na goedkeuring, wat je geeft als je ze downloadt) ook vaak toegang tot je contacten en weet ik veel wat.

Als het product/de dienst gratis is, ben jij het product. Net als dit forum eigenlijk!
quote:Bambi schreef op 08 maart 2017 @ 14:59:

[...]





Punt is dat anderen het wél doen. En dan?



Moeten ze zelf weten. Blijkbaar vinden ze het geen probleem. Waarom zou je dat jouw probleem maken?



Iedereen weet dat je op moet letten op het internet. Doe je dat niet boeit het je niet.
quote:SF_ schreef op 08 maart 2017 @ 15:00:

Apps hebben (na goedkeuring, wat je geeft als je ze downloadt) ook vaak toegang tot je contacten en weet ik veel wat.

Als het product/de dienst gratis is, ben jij het product. Net als dit forum eigenlijk!Precies.
Nou en??



Gister ook al dat gezeik over afluisteren van smartphones en tv's. Boeie. In die wereld leven we. Al luisteren ze mij 24u per dag af. Zal mij een zorg zijn..
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is dat je contacten óók het product zijn. En dat niet iedere kennis/schoonmoeder/achternicht dat begrijpt, helaas, ook al snap je het zelf prima.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Als de server niet in Nederland staat telt de Nederlandse privacywetgeving niet. Dus staat de server van jouw stuk FB in de Verenigde Staten dan telt hun privacywetgeving en die is sowieso nihil.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon niets op FB plaatsen wat je niet met de (gehele) wereld wil delen.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 08 maart 2017 @ 15:00:

[...]





Moeten ze zelf weten. Blijkbaar vinden ze het geen probleem. Waarom zou je dat jouw probleem maken?



Iedereen weet dat je op moet letten op het internet. Doe je dat niet boeit het je niet.



Nou ja, omdat dus deze website jouw gegevens heeft. Dus mijn fb-vriend X die deze week een nieuw kapsel wilde uitproberen heeft dus toestemming gegeven om het messenger bericht dat ik heb gekregen van vriendin Y met haar nieuwe telefoonnummer erin, te delen met die kapselwebsite. Ook al zijn X en Y dus niet bevriend met elkaar.



Dat is dus iets wat je moet weten, vind ik. Ook al gebruik je dus die kapselwebsite zelf niet. Kan dit wel? Of zouden ze zich beperken tot de messenger berichten tussen X en ik?
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 08 maart 2017 @ 15:03:

Nou en??



Gister ook al dat gezeik over afluisteren van smartphones en tv's. Boeie. In die wereld leven we. Al luisteren ze mij 24u per dag af. Zal mij een zorg zijn..

Nee, dat zou je wel moeten boeien.

Als er morgen iemand aan de macht komt die alle biologen naar het leven staat dan ben je de sjaak, want je kunt je nergens meer verbergen.
óu sont les neiges d'antan

quote:Fee-de-Goede schreef op 08 maart 2017 @ 15:00:

[...]





Moeten ze zelf weten. Blijkbaar vinden ze het geen probleem. Waarom zou je dat jouw probleem maken?



Iedereen weet dat je op moet letten op het internet. Doe je dat niet boeit het je niet.



Omdat MIJN privé-gegevens zoals inhoud van PB's en contactgegevens ongevraagd worden verzameld, alleen omdat Truus of Bep ervoor kiezen een FB-spel-ding te doen. Dat vind ik nogal wat. En niets ten nadele van Truus of Bep, weten zij veel.



Kennelijk kan heel die Wet Bescherming Persoonsgegevens rustig de prullenbak in, boeit niet wat er met je gegevens gebeurt en door wie?
quote:karootje81 schreef op 08 maart 2017 @ 15:14:

[...]





Nou ja, omdat dus deze website jouw gegevens heeft. Dus mijn fb-vriend X die deze week een nieuw kapsel wilde uitproberen heeft dus toestemming gegeven om het messenger bericht dat ik heb gekregen van vriendin Y met haar nieuwe telefoonnummer erin, te delen met die kapselwebsite. Ook al zijn X en Y dus niet bevriend met elkaar.



Dat is dus iets wat je moet weten, vind ik. Ook al gebruik je dus die kapselwebsite zelf niet.En om dát te vertellen had ík zowat een heel A4 nodig.
quote:merano schreef op 08 maart 2017 @ 15:15:

[...]



Nee, dat zou je wel moeten boeien.

Als er morgen iemand aan de macht komt die alle biologen naar het leven staat dan ben je de sjaak, want je kunt je nergens meer verbergen.Hahaha gelukkig draag ik net zo als jij heel de dag een aluminiumhoedje!!
Het is niet ok. Maar mensen zouden ook moeten weten dat Facebook, Google en zo'n beetje alle apps toegang krijgen tot jouw informatie. Het probleem is dat mensen er niet om geven 'om dat ze niets te hebben verbergen.' En om dat bepaalde 'gratis' diensten (jouw profiel wordt gewoon verhandeld hoor) wel lekker gemakkelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:karootje81 schreef op 08 maart 2017 @ 15:14:

[...]





Nou ja, omdat dus deze website jouw gegevens heeft. Dus mijn fb-vriend X die deze week een nieuw kapsel wilde uitproberen heeft dus toestemming gegeven om het messenger bericht dat ik heb gekregen van vriendin Y met haar nieuwe telefoonnummer erin, te delen met die kapselwebsite. Ook al zijn X en Y dus niet bevriend met elkaar.



Dat is dus iets wat je moet weten, vind ik. Ook al gebruik je dus die kapselwebsite zelf niet.Zo werkt What's app ook. Je geeft toegang tot je hele telefoonboek met contacten. Mocht ik nou in RL je vriend zijn, dan heb ik daar als niet What's app gebruiker ook niet om gevraagd.
óu sont les neiges d'antan

Zelfs als je geen Facebook hebt, wordt je online gedrag nog geregistreerd.
quote:SF_ schreef op 08 maart 2017 @ 15:00:

Apps hebben (na goedkeuring, wat je geeft als je ze downloadt) ook vaak toegang tot je contacten en weet ik veel wat.

Als het product/de dienst gratis is, ben jij het product. Net als dit forum eigenlijk!



Daar let ik ook op, veel apps heb ik dus ook bewust niet omdat ik dat weiger. Idem voor toegang verlenen aan mijn camera, galerie etc.

Ik leef nog steeds dus daar kun je prima zonder.
En die massale data collectie (dan heb ik het enkel nog over bedrijven) zal iedereen treffen, hoor. Alles op maat. Jouw buurman betaalt straks minder voor zijn verzekering dan jij, want jouw profiel zegt dat jouw risico hoger is want je hebt op site xyz aan gegeven dat je BMI >25 is.



Dat is geen aluhoedje gedoe, maar feit. Daar is men nu mee bezig. En je kunt het ook al op minimale schaal merken, het tracken van jou surf gedrag. Kijk maar eens naar jouw reclames, die zijn toe gespitst op jouw surf gedrag. Daar worden nu betere algoritmes voor geschreven.
quote:Bambi schreef op 08 maart 2017 @ 15:21:

[...]





Daar let ik ook op, veel apps heb ik dus ook bewust niet omdat ik dat weiger. Idem voor toegang verlenen aan mijn camera, galerie etc.

Ik leef nog steeds dus daar kun je prima zonder.Ja, maar geldt dat ook voor al je contacten?
quote:strikjemetstippels schreef op 08 maart 2017 @ 15:22:

En die massale data collectie (dan heb ik het enkel nog over bedrijven) zal iedereen treffen, hoor. Alles op maat. Jouw buurman betaalt straks minder voor zijn verzekering dan jij, want jouw profiel zegt dat jouw risico hoger is want je hebt op site xyz aan gegeven dat je BMI >25 is.



Dat is geen aluhoedje gedoe, maar feit. Daar is men nu mee bezig. En je kunt het ook al op minimale schaal merken, het tracken van jou surf gedrag. Kijk maar eens naar jouw reclames, die zijn toe gespitst op jouw surf gedrag. Daar worden nu betere algoritmes voor geschreven.

Nou en.



En wat cookies betreft; ik hoop dat ze die verplichte melding eindelijk is afschaffen want dat weten we nu wel...



Oh ik zit overigens in de goedkope verzekeringsklasse. Bij deze! Lezen jullie dat verzekeringsagentjes; ik heb een prima bmi!!!
quote:Gooloib schreef op 08 maart 2017 @ 15:18:

[...]



Hahaha gelukkig draag ik net zo als jij heel de dag een aluminiumhoedje!!Het spijt me dat ik het zeg want ergens lijkt het me heerlijk zorgeloos, zo'n denkwijze - maar dit klinkt best onnozel en naïef.
quote:Gooloib schreef op 08 maart 2017 @ 15:24:

[...]



Nou en.



En wat cookies betreft; ik hoop dat ze die verplichte melding eindelijk is afschaffen want dat weten we nu wel...



Oh ik zit overigens in de goedkope verzekeringsklasse. Bij deze! Lezen jullie dat verzekeringsagentjes; ik heb een prima bmi!!!

Upload eens een sex filmpje van jou? Gewoon, om dat dat niet boeit, je hebt niets te verbergen en zo. Verkoop ik het door.



En prima dat jij alles wil delen, maar heel veel mensen zien wel degelijk het gevaar van massale data collectie.
quote:strikjemetstippels schreef op 08 maart 2017 @ 15:26:

[...]



Upload eens een sex filmpje van jou? Gewoon, om dat dat niet boeit, je hebt niets te verbergen en zo. Verkoop ik het door.



En prima dat jij alles wil delen, maar heel veel mensen zien wel degelijk het gevaar van massale data collectie.

Een sexfilm is wel degelijk iets anders dan ooohhh ze weten wat ik op tv kijk, of oohh ze kunnen zien dat ik bij de ah een boodschapje heb gedaan. Boeien, als zij iets met die non-info willen, be my guest!



Ze weten nu overigens dat jij hengelt naar mijn sexylichaam

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven