Dubieus 'privacybeleid' internetsite via FB-testjes

08-03-2017 14:54 138 berichten
Ben heel verbaasd en ben benieuwd wat jullie hiervan denken en of dit wel strookt met privacy wetgeving, volgens mij niet namelijk. Zal het redelijk algemeen houden want volgens mij mag je geen naam noemen van en/of link plaatsen naar desbetreffende site:



Op Facebook gaat de afgelopen dagen weer zo'n (nogal stom onbenullig) testje rond. Dit keer over welk kapsel goed bij je zou passen en tref je regelmatig een uitslag van dat ding aan: Profielfoto van diegene met daarnaast een foto van een random mevrouw met een bijzonder kapsel. Afijn. Wie op FB zit kent het vast wel.



Nu klik ik dat soort testjes echt nooit aan - er zijn bij mij grenzen qua hersenloosheid- maar goed, vanmorgen dus wel. En eigenlijk ben ik daar nu wel 'blij' mee want ik kwam daardoor tot de volgende (nogal zorgwekkende?) ontdekking:



Zodra je die test aanklikt bij een FB-vriend dien je op die site in te loggen op je FB-account zodat je je uitslag dan leuk op je FB pagina kunt delen. Je logt in en onder dat veld staat in kleine letters de tekst;

'Share the results on Facebook, we respect your privacy, we do not store any information'.

Tot zover nog niets aan de hand.



Maar dan.. dan volgt een korte melding dat je die site toegang geeft tot informatie van je FB-connecties en dien je OK te klikken alvorens je die test z'n truc laat doen. Whut? Wacht even.

Dus niet míjn informatie/gegevens worden dan verzameld (wat natuurlijk nogal voorspelbaar is bij zo'n 'spel', daar kies je dan zelf voor) maar dat van mijn FB-vríenden? Die daar zelf totaal geen weet van hebben, laat staan daar toestemming voor gegeven hebben? En wat voor informatie is dat dan precies?

Nogal tegenstrijdig ook met de eerdere melding; '..blabla we respect your privacy, we don't store any information blabla'.



Op die site trof ik de 'Privacy Policy' aan. Bizar. Dit gaat erg ver, de inhoud van informatie die deze site zo verkrijgt.

Door zo'n testje te doen geef je namelijk toegang tot gehele profielen en álle beschikbare gegevens van al je FB-connecties.

Gegevens zoals hele tijdlijnen (openbaar én afgeschermd), alle geplaatste likes en reacties maar ook alle verstuurde en ontvangen privé-berichten, e-mailadressen en telefoonnummers. Dus.

Gegevens waarvan ik heel graag zelf wens te bepalen of deze bij derden (en vierden en vijfden en.. tel gerust verder) terecht komen. Iedereen zal die mening met me delen, lijkt me. En toch klikken mensen blind op 'OK'.



Bovenstaand fraai rijtje privé-informatie verzamelen wordt in die Privacy Policy ook nog afgesloten met 'or other'...

Ehm.. dat is een nogal ruim in te vullen definitie waar ik niet vrolijk van word.

Dus niet alleen al je eigen gegevens - maar óók dat van heel veel andere mensen die compleet onwetend zijn, niet zijn ingelicht, geen toestemming hebben gegeven!-, die zijn in bezit van zo'n dubieuze toko? Alleen omdat je FB-vriend(in) op 'OK' heeft geklikt?



En nog gekker: Verderop in dat stuk tekst geeft men aan dat je heus je privacy kunt beschermen hoor, als je liever niet hebt dat zij van 'SiteNaamX' toegang hebben tot al deze gegevens. Daar heeft men over nagedacht. Want hoe voorkom je dat dan?



*tromgeroffel*



1. Door geen privé-berichten te versturen via Facebook.

2. Door nooit te reageren op foto's of berichten op de tijdlijn van andere FB-gebruikers. (..Huh, da's toch het hele idee van FB?..)

En 3. (Deze is écht bijna briljant van gekheid... ): Door sowieso eigenlijk beter geen enkele informatie te delen of uit te wisselen met FB-gebruikers: Niets liken, niets zelf posten, nergens een reactie plaatsen. Door niemand dus, dan.



Oftewel: Je bent gewoon de sigaar als je Facebook gebruikt.

En oh ja, ze behouden zich het recht voor om deze privacyverklaring op elk moment, zonder kennisgeving te wijzigen. Ook nog.



Kan al deze gekkigheid allemaal zomaar?

Ik las deze uitleg m.b.t. privacy wetgeving en werkelijk op alle punten wordt dit door deze site overtreden, lijkt mij?



Goed verhaal, lekker kort.

Wie kan er zijn/haar licht over laten schijnen?
quote:Drackie schreef op 08 maart 2017 @ 17:30:

Nee, omdat je denkt dat je niks te verbergen hebt en het artikel meteen afdoet als onzin.

Is het nou een boek? Of dat gekke artikel dat nergens op slaat? Dat artikel heb ik gelezen maar daar heb jij een beetje moeite mee "lezen". Dus trek jij ook maar de dombo kaart.



Is een beetje een trend hierzo: mensen dom, dombo of niet snugger noemen... voelen mensen zich dan beter? Het komt op mij een beetje kleuterschoolachtig over. "Nouhouu jij bent dom" "nee jij bent dom" "jij bent het domst" dat soort dingen. Terwijl overigens met mijn intelligentie niets mis is hoor, ik verdien er een goede boterham mee..
Alle reacties Link kopieren
Het is een artikel en daarna is er een boek van uitgebracht. Ik zeg nergens dat je het artikel niet gelezen hebt, dus misschien zelf ook een cursusje begrijpend lezen volgen. Je doet het af als onzin, dat vind ik naïef en dom.
zoveel privacy hebben we niet hoor. Als ze vanuit de ruimte kunnen kijken wat er op je bord ligt via een sateliet dan heb je niet veel privacy.
quote:Drackie schreef op 08 maart 2017 @ 17:37:

Het is een artikel en daarna is er een boek van uitgebracht. Ik zeg nergens dat je het artikel niet gelezen hebt, dus misschien zelf ook een cursusje begrijpend lezen volgen. Je doet het af als onzin, dat vind ik naïef en dom.Onzin
Drackie ben jij ook zo iemand die zich er enorm over opwind omdat ze denkt dat ze "zo belangrijk is en toch wel heel haar o zo belangrijke privacy weg is", maar wel op fb, forums en second love ed zit??
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet belangrijk maar ik vind mijn privacy wel belangrijk ja. Ik zit op Facebook en dit forum, maar dat betekent niet dat je je privacy niet kunt beschermen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 08 maart 2017 @ 17:39:

[...]



OnzinWat is onzin?
quote:Drackie schreef op 08 maart 2017 @ 17:53:

[...]





Wat is onzin?Jou onzin
Alle reacties Link kopieren
Bambi
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 08 maart 2017 @ 17:55:

[...]



Jou onzin



Nuttige reactie.



Je bent trouwens nog naïever dan ik dacht als je denkt dat privacy alleen belangrijk is als je zelf belangrijk bent. Dát is pas onzin.
quote:Drackie schreef op 08 maart 2017 @ 17:59:

[...]





Nuttige reactie.



Je bent trouwens nog naïever dan ik dacht als je denkt dat privacy alleen belangrijk is als je zelf belangrijk bent. Dát is pas onzin.

Ohh meid je weet niet half hoe naïef ik ben. Ik ben zoooo naïef..



Ik vind het naïef dat je denkt dat je anno 2017 nog maar enige vorm van privacy hebt als je je op het internet ed bevindt.. en dat je dat dan ook nog zelf in de hand denkt te hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 08 maart 2017 @ 18:25:

[...]



Ohh meid je weet niet half hoe naïef ik ben. Ik ben zoooo naïef..



Ik vind het naïef dat je denkt dat je anno 2017 nog maar enige vorm van privacy hebt als je je op het internet ed bevindt.. en dat je dat dan ook nog zelf in de hand denkt te hebben Natuurlijk heb je het niet volledig in de hand. Dat betekent niet dat je er helemaal niets aan kunt doen. Je kunt zeker dingen doen om je privacy te beschermen.
quote:Drackie schreef op 08 maart 2017 @ 18:35:

[...]





Natuurlijk heb je het niet volledig in de hand. Dat betekent niet dat je er helemaal niets aan kunt doen. Je kunt zeker dingen doen om je privacy te beschermen.Naïef..
Het verdienmodel van Facebook=Instagram=Whatsapp is het verkopen van jouw data. Je bent niet de gebruiker je bent het product, de melkkoe. En ik heb het niet over de leuke dingen die je zelf post. Ook bv je surfgedrag via trackercookies. Whatsapp leest alles in je telefoon! Dropbox en dergelijke verkopen ook je veilig opgeslagen data...

Meer privacy? De eerste stap is deleten die FB/IG/WA rommel...
Alle reacties Link kopieren
quote:Magister schreef op 08 maart 2017 @ 18:47:

Het verdienmodel van Facebook=Instagram=Whatsapp is het verkopen van jouw data. Je bent niet de gebruiker je bent het product, de melkkoe. En ik heb het niet over de leuke dingen die je zelf post. Ook bv je surfgedrag via trackercookies. Whatsapp leest alles in je telefoon! Dropbox en dergelijke verkopen ook je veilig opgeslagen data...

Meer privacy? De eerste stap is deleten die FB/IG/WA rommel...Dat is inderdaad een maatregel die je kunt nemen om je privacy te beschermen. Ik snap niet dat ik dan vervolgens voor naïef word uitgemaakt (niet door jou hoor). Je Facebook afschermen helpt ook al. Misschien niet tegen de overheid, maar wel tegen toekomstige werkgevers die je hele profiel doorlichten voordat ze je aannemen. Ook dát is privacy. Of wat dacht je van je BSN afschermen als je een kopie van je paspoort geeft? En vooral géén kopie van je paspoort op de pc bewaren. Allemaal maatregelen die je kunt nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bambi schreef op 08 maart 2017 @ 16:26:

[...]





Hierna mag je het laatste woord, adem nog even rustig maar diep door je neus - word je wat stabieler van.

Goed. Nog een keer.

Punt is niet dat FB gegevens bij elkaar harkt.

Punt is dat ik graag ergens ZELF akkoord voor geef, minstens. Zoals toen ik een FB-account aanmaakte.

Jezelf goed informeren, zodat je een afweging kunt maken hoe je je EIGEN gegevens (nog) enigszins kunt beschermen of dat het je te gortig wordt en dus je account opdoekt. Met Messenger doet FB niets anders dan continu je locatie traceren, wat mij betreft nog acceptabel.



Maar zonder kennisgeving en toestemming letterlijk inhoud van privé-berichten beschikbaar stellen omdat een ánder ervoor kiest op OK te klikken? Neuh. Harde grens. Als je het niet heel erg vindt.





Snap je 'm zo?Ik denk dat je dat akkoord al gegeven hebt toen je een Facebookprofiel aanmaakte.
quote:chocolol schreef op 08 maart 2017 @ 20:16:

[...]





Ik denk dat je dat akkoord al gegeven hebt toen je een Facebookprofiel aanmaakte.Nee hoor, niet perse. Facebook had eerst niet zulke voorwaarden. Ze hebben de afgelopen 10 jaar eenzijdig de regeltjes veranderd. Meerdere keren. je hebt vast wel ooit ergens ja op geklikt. Maar dat hoeft niet per se al zo geweest te zijn toen je een profiel aanmaakte.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 08 maart 2017 @ 16:17:

[...]



Ppff vermoeiend als je heel de dag denkt dat de hele wereld tegen je is. Leef je eigen leven en mochten andere daar een probleem mee hebben is dat hun probleem.



Plus ik denk juist dat ze mensen moeten oppakken die alleen maar goede tijden kijken;)



Ik trek je intelligentie niet in twijfel, maar dit vind ik toch wel naïef, ja.





Recent nog naar het nieuws gekeken? Dan kun je zien dat er op verschillende plaatsen in de wereld nogal wat "anderen" zijn die er een probleem mee hebben hoe mensen hun leven leiden. Omdat ze het niet eens zijn met hun geloofsovertuiging, hun politieke overtuiging, of gewoon omdat die mensen iets bezitten dat die "anderen" graag willen hebben.



Die mensen worden vervolgd, moeten op de vlucht of worden platgebombardeerd. En dat is dus niet het probleem van die "anderen", maar voornamelijk het probleem van de vervolgden zelf.



Dat is geen ver van mijn bed show. Ook in Europa woeden nog regelmatig oorlogen en de betrekkelijke rust die we in Nederland de afgelopen 70 jaar gehad hebben kan zomaar voorbij zijn. Kijk maar naar voormalig Joegoslavië. Het ene moment leefde men daar vreedzaam samen en opeens stonden buren elkaar naar het leven. Met die mogelijkheid rekening houden is niet denken dat de hele wereld tegen je is, maar gewoon realisme.
óu sont les neiges d'antan

quote:Fee-de-Goede schreef op 08 maart 2017 @ 20:24:

[...]





Nee hoor, niet perse. Facebook had eerst niet zulke voorwaarden. Ze hebben de afgelopen 10 jaar eenzijdig de regeltjes veranderd. Meerdere keren. je hebt vast wel ooit ergens ja op geklikt. Maar dat hoeft niet per se al zo geweest te zijn toen je een profiel aanmaakte.



Dat.



En dat zo'n website zoals van die FB-testjes dan ook nog nota bene vermeld, als je je inlogt op FB, dat ze geen persoonsgegevens/ informatie opslaan of verzamelen; Dat is in mijn woordenboek ronduit misleiding.
quote:merano schreef op 08 maart 2017 @ 20:47:

[...]





Ik trek je intelligentie niet in twijfel, maar dit vind ik toch wel naïef, ja.





Recent nog naar het nieuws gekeken? Dan kun je zien dat er op verschillende plaatsen in de wereld nogal wat "anderen" zijn die er een probleem mee hebben hoe mensen hun leven leiden. Omdat ze het niet eens zijn met hun geloofsovertuiging, hun politieke overtuiging, of gewoon omdat die mensen iets bezitten dat die "anderen" graag willen hebben.



Die mensen worden vervolgd, moeten op de vlucht of worden platgebombardeerd. En dat is dus niet het probleem van die "anderen", maar voornamelijk het probleem van de vervolgden zelf.



Dat is geen ver van mijn bed show. Ook in Europa woeden nog regelmatig oorlogen en de betrekkelijke rust die we in Nederland de afgelopen 70 jaar gehad hebben kan zomaar voorbij zijn. Kijk maar naar voormalig Joegoslavië. Het ene moment leefde men daar vreedzaam samen en opeens stonden buren elkaar naar het leven. Met die mogelijkheid rekening houden is niet denken dat de hele wereld tegen je is, maar gewoon realisme.Amen.
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 08 maart 2017 @ 20:47:

[...]





Ik trek je intelligentie niet in twijfel, maar dit vind ik toch wel naïef, ja.





Recent nog naar het nieuws gekeken? Dan kun je zien dat er op verschillende plaatsen in de wereld nogal wat "anderen" zijn die er een probleem mee hebben hoe mensen hun leven leiden. Omdat ze het niet eens zijn met hun geloofsovertuiging, hun politieke overtuiging, of gewoon omdat die mensen iets bezitten dat die "anderen" graag willen hebben.



Die mensen worden vervolgd, moeten op de vlucht of worden platgebombardeerd. En dat is dus niet het probleem van die "anderen", maar voornamelijk het probleem van de vervolgden zelf.



Dat is geen ver van mijn bed show. Ook in Europa woeden nog regelmatig oorlogen en de betrekkelijke rust die we in Nederland de afgelopen 70 jaar gehad hebben kan zomaar voorbij zijn. Kijk maar naar voormalig Joegoslavië. Het ene moment leefde men daar vreedzaam samen en opeens stonden buren elkaar naar het leven. Met die mogelijkheid rekening houden is niet denken dat de hele wereld tegen je is, maar gewoon realisme.Goed verwoord, helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Goed gezegd merano.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:merano schreef op 08 maart 2017 @ 20:47:

[...]





Ik trek je intelligentie niet in twijfel, maar dit vind ik toch wel naïef, ja.





Recent nog naar het nieuws gekeken? Dan kun je zien dat er op verschillende plaatsen in de wereld nogal wat "anderen" zijn die er een probleem mee hebben hoe mensen hun leven leiden. Omdat ze het niet eens zijn met hun geloofsovertuiging, hun politieke overtuiging, of gewoon omdat die mensen iets bezitten dat die "anderen" graag willen hebben.



Die mensen worden vervolgd, moeten op de vlucht of worden platgebombardeerd. En dat is dus niet het probleem van die "anderen", maar voornamelijk het probleem van de vervolgden zelf.



Dat is geen ver van mijn bed show. Ook in Europa woeden nog regelmatig oorlogen en de betrekkelijke rust die we in Nederland de afgelopen 70 jaar gehad hebben kan zomaar voorbij zijn. Kijk maar naar voormalig Joegoslavië. Het ene moment leefde men daar vreedzaam samen en opeens stonden buren elkaar naar het leven. Met die mogelijkheid rekening houden is niet denken dat de hele wereld tegen je is, maar gewoon realisme.

Ga dan ajb van het internet af als je zo para bent.. dan is het opgelost toch? Waarom zou je dit jezelf allemaal aan doen?



De dingen jij noemt hebben overigens 0,0 iets te maken met fb-testjes-privacy-dingen.. als in: die dingen gebeuren ook als je geen fb hebt
quote:Bambi schreef op 08 maart 2017 @ 21:25:

[...]





Dat.



En dat zo'n website zoals van die FB-testjes dan ook nog nota bene vermeld, als je je inlogt op FB, dat ze geen persoonsgegevens/ informatie opslaan of verzamelen; Dat is in mijn woordenboek ronduit misleiding.Heb je je gratis -voor niets gaat de zon op- account dan al gewist inmiddels??
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 08 maart 2017 @ 23:06:

[...]



Heb je je gratis -voor niets gaat de zon op- account dan al gewist inmiddels??

Ik zie twee misvattingen:

1) Als je een dienst gratis aan biedt hoef je je niet meer aan regels te houden en mag alles.

2) Bij betaalde diensten is de privacy van de gebruiker gewaarborgd.



Beide zijn onjuist.
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven