Dubieus 'privacybeleid' internetsite via FB-testjes

08-03-2017 14:54 138 berichten
Ben heel verbaasd en ben benieuwd wat jullie hiervan denken en of dit wel strookt met privacy wetgeving, volgens mij niet namelijk. Zal het redelijk algemeen houden want volgens mij mag je geen naam noemen van en/of link plaatsen naar desbetreffende site:



Op Facebook gaat de afgelopen dagen weer zo'n (nogal stom onbenullig) testje rond. Dit keer over welk kapsel goed bij je zou passen en tref je regelmatig een uitslag van dat ding aan: Profielfoto van diegene met daarnaast een foto van een random mevrouw met een bijzonder kapsel. Afijn. Wie op FB zit kent het vast wel.



Nu klik ik dat soort testjes echt nooit aan - er zijn bij mij grenzen qua hersenloosheid- maar goed, vanmorgen dus wel. En eigenlijk ben ik daar nu wel 'blij' mee want ik kwam daardoor tot de volgende (nogal zorgwekkende?) ontdekking:



Zodra je die test aanklikt bij een FB-vriend dien je op die site in te loggen op je FB-account zodat je je uitslag dan leuk op je FB pagina kunt delen. Je logt in en onder dat veld staat in kleine letters de tekst;

'Share the results on Facebook, we respect your privacy, we do not store any information'.

Tot zover nog niets aan de hand.



Maar dan.. dan volgt een korte melding dat je die site toegang geeft tot informatie van je FB-connecties en dien je OK te klikken alvorens je die test z'n truc laat doen. Whut? Wacht even.

Dus niet míjn informatie/gegevens worden dan verzameld (wat natuurlijk nogal voorspelbaar is bij zo'n 'spel', daar kies je dan zelf voor) maar dat van mijn FB-vríenden? Die daar zelf totaal geen weet van hebben, laat staan daar toestemming voor gegeven hebben? En wat voor informatie is dat dan precies?

Nogal tegenstrijdig ook met de eerdere melding; '..blabla we respect your privacy, we don't store any information blabla'.



Op die site trof ik de 'Privacy Policy' aan. Bizar. Dit gaat erg ver, de inhoud van informatie die deze site zo verkrijgt.

Door zo'n testje te doen geef je namelijk toegang tot gehele profielen en álle beschikbare gegevens van al je FB-connecties.

Gegevens zoals hele tijdlijnen (openbaar én afgeschermd), alle geplaatste likes en reacties maar ook alle verstuurde en ontvangen privé-berichten, e-mailadressen en telefoonnummers. Dus.

Gegevens waarvan ik heel graag zelf wens te bepalen of deze bij derden (en vierden en vijfden en.. tel gerust verder) terecht komen. Iedereen zal die mening met me delen, lijkt me. En toch klikken mensen blind op 'OK'.



Bovenstaand fraai rijtje privé-informatie verzamelen wordt in die Privacy Policy ook nog afgesloten met 'or other'...

Ehm.. dat is een nogal ruim in te vullen definitie waar ik niet vrolijk van word.

Dus niet alleen al je eigen gegevens - maar óók dat van heel veel andere mensen die compleet onwetend zijn, niet zijn ingelicht, geen toestemming hebben gegeven!-, die zijn in bezit van zo'n dubieuze toko? Alleen omdat je FB-vriend(in) op 'OK' heeft geklikt?



En nog gekker: Verderop in dat stuk tekst geeft men aan dat je heus je privacy kunt beschermen hoor, als je liever niet hebt dat zij van 'SiteNaamX' toegang hebben tot al deze gegevens. Daar heeft men over nagedacht. Want hoe voorkom je dat dan?



*tromgeroffel*



1. Door geen privé-berichten te versturen via Facebook.

2. Door nooit te reageren op foto's of berichten op de tijdlijn van andere FB-gebruikers. (..Huh, da's toch het hele idee van FB?..)

En 3. (Deze is écht bijna briljant van gekheid... ): Door sowieso eigenlijk beter geen enkele informatie te delen of uit te wisselen met FB-gebruikers: Niets liken, niets zelf posten, nergens een reactie plaatsen. Door niemand dus, dan.



Oftewel: Je bent gewoon de sigaar als je Facebook gebruikt.

En oh ja, ze behouden zich het recht voor om deze privacyverklaring op elk moment, zonder kennisgeving te wijzigen. Ook nog.



Kan al deze gekkigheid allemaal zomaar?

Ik las deze uitleg m.b.t. privacy wetgeving en werkelijk op alle punten wordt dit door deze site overtreden, lijkt mij?



Goed verhaal, lekker kort.

Wie kan er zijn/haar licht over laten schijnen?
quote:merano schreef op 08 maart 2017 @ 23:15:

[...]



Ik zie twee misvattingen:

1) Als je een dienst gratis aan biedt hoef je je niet meer aan regels te houden en mag alles.

2) Bij betaalde diensten is de privacy van de gebruiker gewaarborgd.



Beide zijn onjuist.Jij ziet dingen die er niet zijn...
Lees het boek Je hebt wel iets te verbergen

Het gaat erom dat bedrijven jouw gegevens verzamelen en je dan proberen over te halen iets te doen. Dat kan iets redelijks onschuldigs zijn, zoals reclame voor nieuwe schoenen, maar het kan ook zijn dat je alleen nog maar info krijgt te zien van een bepaalde politieke partij, omdat men wil dat je daarop stemt. Men laat dan bv. alleen positieve berichten over partij a zien, en negatieve berichten over partij b.

Nu kan je dit afdoen als onzin, maar het gebeurt al, alleen je ziet het niet. Je moet eigenlijk bij alles wat je doet goed in de gaten houden wat de mogelijke implicaties zijn, en of er niet ook nog andere info beschikbaar is over een onderwerp. Dat is erg vermoeiend en als je je op het internet bevindt wil je ook alleen maar makkelijk je info krijgen. Je leest bij Google waarschijnlijk maar de eerste 5 hits, afgestemd op je leesgedrag bij Facebook, viva, nu.nl, GeenStijl, etc. Is dat nu de info die je wilt? Nooit meer nadenken over de voorgeschotelde info? Nooit meer de kritische info ontvangen? Zodat je eigenlijk nooit meer een weloverwogen mening kunt vormen? Want je volgt eigenlijk de mening van anderen door de info die door hun wordt voorgeschoteld...
quote:Gooloib schreef op 08 maart 2017 @ 23:06:

[...]



Heb je je gratis -voor niets gaat de zon op- account dan al gewist inmiddels??



Dank voor je belangstelling!

Ik beheer ook 2 bedrijvenpagina's, 1 zakelijk en 1 medebeheer vanuit een bestuursfunctie dus dat zal eerst losgekoppeld moeten worden.

Daarna gaat inderdaad de stekker uit mijn privé-account.
quote:neener-neener schreef op 09 maart 2017 @ 06:23:

Lees het boek Je hebt wel iets te verbergen

Het gaat erom dat bedrijven jouw gegevens verzamelen en je dan proberen over te halen iets te doen. Dat kan iets redelijks onschuldigs zijn, zoals reclame voor nieuwe schoenen, maar het kan ook zijn dat je alleen nog maar info krijgt te zien van een bepaalde politieke partij, omdat men wil dat je daarop stemt. Men laat dan bv. alleen positieve berichten over partij a zien, en negatieve berichten over partij b.

Nu kan je dit afdoen als onzin, maar het gebeurt al, alleen je ziet het niet. Je moet eigenlijk bij alles wat je doet goed in de gaten houden wat de mogelijke implicaties zijn, en of er niet ook nog andere info beschikbaar is over een onderwerp. Dat is erg vermoeiend en als je je op het internet bevindt wil je ook alleen maar makkelijk je info krijgen. Je leest bij Google waarschijnlijk maar de eerste 5 hits, afgestemd op je leesgedrag bij Facebook, viva, nu.nl, GeenStijl, etc. Is dat nu de info die je wilt? Nooit meer nadenken over de voorgeschotelde info? Nooit meer de kritische info ontvangen? Zodat je eigenlijk nooit meer een weloverwogen mening kunt vormen? Want je volgt eigenlijk de mening van anderen door de info die door hun wordt voorgeschoteld...

Sorry hoor, maar je mening en doen en laten af laten hangen van iets wat je op internet tegen komt vind ik nog het aller aller naïefst van allemaal!



Waar is het gezond verstand? Zijn er echt, echt mensen die zich laten leiden door framing?
quote:Bambi schreef op 09 maart 2017 @ 07:44:

[...]





Dank voor je belangstelling!

Ik beheer ook 2 bedrijvenpagina's, 1 zakelijk en 1 medebeheer vanuit een bestuursfunctie dus dat zal eerst losgekoppeld moeten worden.

Daarna gaat inderdaad de stekker uit mijn privé-account.

Ai, dat kan dus niet... een bedrijvenpagina hangt altijd aan een prive. Of je moet een nep "prive" maken, maar dat is nu toch al gekoppeld en de gegevens uitwisseling is niet meer ongedaan te maken..



Plus fb heeft niet alleen al je privegegevens maar ook een groot deel van je zakengegevens.. dat wordt onderduiken!
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 09 maart 2017 @ 08:33:

[...]



Sorry hoor, maar je mening en doen en laten af laten hangen van iets wat je op internet tegen komt vind ik nog het aller aller naïefst van allemaal!



Waar is het gezond verstand? Zijn er echt, echt mensen die zich laten leiden door framing?Eeh, ja? Of denk je dat het enkel een theoretisch concept is ?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Gewoon je topic start spammen asl reactie als iemand weer zijn kapsel via die site deelt?



Kopieren dan he, niet sharen.
Dat had ik graag willen doen, ja.

Is alleen niet handig, i.v.m. werk en nevenfuncties.

Zoiets kan namelijk altijd reacties uitlokken die tot een discussie leiden en dat is niet handig in mijn positie qua werk en nevenfuncties.

Ik hou me op FB dus verre van alles wat negatief uitgelegd zou kunnen gaan worden.



Verstandige keuze denk ik want je ziet in dit topic ook al dat sommigen echt van mening zijn dat het overdreven is om echt voorzichtig te zijn met social media of zoals Gooliob reageert; dat het bespot wordt en je in de alu-hoedjes-gekkies-hoek wordt gedouwd.

Prima verder trouwens, ieder eigen mening.
quote:merano schreef op 09 maart 2017 @ 09:19:

[...]





Eeh, ja? Of denk je dat het enkel een theoretisch concept is ?Nee ik verwacht wel dat er mensen zijn die zo naïef zijn. Maar dat was ook mijn hele punt..
quote:Bambi schreef op 09 maart 2017 @ 15:22:

Dat had ik graag willen doen, ja.

Is alleen niet handig, i.v.m. werk en nevenfuncties.

Zoiets kan namelijk altijd reacties uitlokken die tot een discussie leiden en dat is niet handig in mijn positie qua werk en nevenfuncties.

Ik hou me op FB dus verre van alles wat negatief uitgelegd zou kunnen gaan worden.



Verstandige keuze denk ik want je ziet in dit topic ook al dat sommigen echt van mening zijn dat het overdreven is om echt voorzichtig te zijn met social media of zoals Gooliob reageert; dat het bespot wordt en je in de alu-hoedjes-gekkies-hoek wordt gedouwd.

Prima verder trouwens, ieder eigen mening.Ppfff wat interpreteer jij veel op een foutieve manier zeg. Is dat omdat je het niet kan volgen, niet kan plaatsen of gewoon omdat het je wel goed uitkomt? Wie is er nu aan het framen??
Wat jij wil. Jouw feestje. Koop een taart en vier het.

Zuigert.
quote:Gooloib schreef op 09 maart 2017 @ 08:33:

[...]



Sorry hoor, maar je mening en doen en laten af laten hangen van iets wat je op internet tegen komt vind ik nog het aller aller naïefst van allemaal!



Waar is het gezond verstand? Zijn er echt, echt mensen die zich laten leiden door framing?Hoe vorm je gezond verstand? Door informatie te verzamelen. Waar vind je dat tegenwoordig? Op internet. Als je dat niet begrijpt, ben je wel heel erg oud...
quote:Bambi schreef op 09 maart 2017 @ 18:10:

Wat jij wil. Jouw feestje. Koop een taart en vier het.

Zuigert.
quote:subon schreef op 08 maart 2017 @ 15:08:

Als de server niet in Nederland staat telt de Nederlandse privacywetgeving niet. Dus staat de server van jouw stuk FB in de Verenigde Staten dan telt hun privacywetgeving en die is sowieso nihil.





Daar was ik ook 'bang' voor inderdaad maar NL privacywetgeving blijkt wél ook op FB van toepassing!

ik lees n.a.v. telefoongesprek met Autoriteit Persoonsgegevens: FB biedt een Nederlands platform, verwerkt gegevens van inwoners in NL en schijnt een vestiging in NL te hebben waardoor NL wetgeving geldt.



Mijn vraag hierover werd serieus opgepakt in elk geval en krijgt vervolg.

Had ik niet verwacht trouwens.



Overigens ben ik niet in de veronderstelling dat FB nu eens ff flink aangepakt gaat worden ofzeau hoor, voordat dat straks het dingetje gaat worden hier. Zeg het er maar even bij alvast.
Nee Bambi en Merano; jullie zijn niet de enigen die zich zorgen maken.

Goed dat je het onder de aandacht brengt Bambi.
Dank! Misschien alsnog op deze manier wat mensen bereikt, wie weet.



Denk dat er veel Truusen en Beppen op FB actief zijn die hier echt gewoon compleet onwetend in zijn.

Wat ook niet gek is want als het over veilig gebruik van social media gaat, dan is dat altijd over andere gevaren; over de reikwijdte van een geplaatst bericht/foto, over zwakke wachtwoorden en hackers, over hoax', identiteitsfraude en fake-profielen.. maar dat die platformen zelf ook gevaar op kunnen leveren en je alert moet blijven bij iedere update, daar hoor je amper iets over en is zo ondoorzichtig als wat. Gek toch.
Alle reacties Link kopieren
Goede actie Bambi; ook het bellen naar de Autoriteit Persoonsgegevens.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een interessant onderwerp.

De manier waarop hier gediscussieerd wordt komt helaas vervelend over. Jammer en (mijns inziens) onnodig, want ik kan me in veel standpunten van iedereen vinden hier.
Gezuig gewoon negeren, heel simpel.



Hoe sta jij erin dan, Lizzy - als je ook FB gebruikt tenminste?

Wat zou je volgens jou als gebruiker van zo'n gratis platform mogen verwachten qua wat er met je gegevens gebeurt?
Alle reacties Link kopieren
Je kan gewoon cookies en trackers blokken. En dat doe ik dan ook overal.

Ublock werkt als plug-inn of add-on voor je browser en is er heel goed in.
Bambi, ik heb een 'leeg' profiel op FB omdat ik voor het werk ook FB gebruik. Geen foto, alleen een naam en ik doe er helemaal niets mee. Ik ben ook afgehaakt nadat ik las over dat je op FB advertisement te zien krijgt aan de hand van waar je over praat op What's App. Het gemakkelijkste is denk ik een gelijknamige profiel aan te maken (dus in plaats van Truus Janssen bijvoorbeeld T.A. Janssen). Die beheerder maken en dan je oude profiel wissen. Ik heb zelf een collega beheerder gemaakt, toen afgemeld en daarna die ander mij laten toevoegen als mede-beheerder met mijn nieuwe naam. Dat ging wat lastiger maar uiteindelijk gelukt.



En ik mis FB dus nog geen dag.
Top, thanks Fleet - handig om te weten hoe ik dat kan doen!
Alle reacties Link kopieren
Ont-facebooken is ook een van de fijnste dingen die mij de afgelopen jaren is overkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven