Effecten van een verrassing, google wonder gezocht

09-08-2016 08:55 22 berichten
Hopelijk kan één van jullie mij helpen. Ik ben op zoek naar een wetenschappelijk onderbouwd verhaal over de effecten van een plezierige verrassing.

Op google scholar is veel te vinden maar als ik zoek op "effect of positve suprises" vind ik alleen maar troep en geen goede hits.



Ik ben bezig met het opzetten van een eigen bedrijf en ik kan het hier nog niet geheel uitleggen maar ik wil hier ook een stukje toevoegen over de positieve effecten van een leuke verrassing. Niet iedereen houdt ervan om verrast te worden maar het grootste gedeelte van de mensen wel en wat doet een postieve verrassing dan met je? Maak je daar bepaalde stofjes bij aan? Of juist niet?



Ben heel benieuwd of jullie beter kunnen zoeken of misschien zelf wel bepaalde kennis hebben welke jullie willen delen. Voor mijn site/onderzoek zal ik uiteraard alleen onderbouwde zaken kunnen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Als dit niet lukt zou je het ook breder kunnen trekken: de effecten van oprechte aandacht bijvoorbeeld? Dan schrijf je er een beetje omheen. En je zoekt ook wel in het Engels? Succes!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Bedankt voor de tip, ga ik ook eens proberen. Ik zoek juist in het engels en weet ook zeker dat hier onderzoeken naar zijn geweest maar om de juiste zoekopdracht te gebruiken blijkt nog best lastig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik ben bezig met het opzetten van een eigen bedrijfDe keuze van een winkel om mijn boodschappen te doen hangt voor mij grotendeels af van een assortiment met minstens elke week een nieuwe keuze aan producten. Tevens moet je het gevoel krijgen dat je iets mist als je niet langsgaat. Verder wil ik het gevoel krijgen een slimme aankoop te hebben gedaan. Het moet ook niet te ver van mijn deur worden want dan ga ik ook elders kijken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
https://www.jeremysaid.com/blog/psychology-of-surprise/



Ik weet niet of de geplakte link het doet, maar het gaat over the psychology of surprise op jeremysaid ... zo vind je hem zelf ook wel terug denk ik ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
quote:retrostar schreef op 09 augustus 2016 @ 09:08:

[...]



De keuze van een winkel om mijn boodschappen te doen hangt voor mij grotendeels af van een assortiment met minstens elke week een nieuwe keuze aan producten. Tevens moet je het gevoel krijgen dat je iets mist als je niet langsgaat. Verder wil ik het gevoel krijgen een slimme aankoop te hebben gedaan. Het moet ook niet te ver van mijn deur worden want dan ga ik ook elders kijken.Ik begrijp je reactie niet helemaal. Mijn bedrijfje heeft niets met een winkel te maken maar wel (gedeeltelijk) met het positief verrassen van mensen.
quote:belgali schreef op 09 augustus 2016 @ 09:11:

https://www.jeremysaid.com/blog/psychology-of-surprise/



Ik weet niet of de geplakte link het doet, maar het gaat over the psychology of surprise op jeremysaid ... zo vind je hem zelf ook wel terug denk ik ?Bedankt! Ziet er uit als een interessant artikel, ik ga er even goed voor zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marloes85 schreef op 09 augustus 2016 @ 09:11:

[...]





Ik begrijp je reactie niet helemaal. Mijn bedrijfje heeft niets met een winkel te maken maar wel (gedeeltelijk) met het positief verrassen van mensen.Ik dacht dat je een winkel wou opzetten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 09 augustus 2016 @ 09:12:

[...]



Ik dacht dat je een winkel wou opzetten. Ah vandaar, nee het is een dienst die ik verkoop, geen tastbaar product.
Alle reacties Link kopieren
Zelf houd ik niet van verrassingen omdat het meestal een misser is. Tenzij je me wil verraassen met een miljoentje *zonder verplichtingen*. Van geliefden kan ik meer missers hebben trouwens. Dan zie ik de liefde achter het gebaar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wikipedia: surprise. Ja, wikipedia ja. Dat is geen primaire bron, maar het fijne is dat die wel onderaan het artikel staan. Zijn alleen vrijwel geen online bronnen, maar gepubliceerde papers. Je zou de titels weer apart kunnen googlen voor meer info.
What a nuanced anxiety
Schrijf op Google:



Study: the brain likes surprises



Krijg je wetenschappelijke onderzoekjes die zijn gedaan die het brein hebben onderzocht hoe het reageert op verrassingen. Welk gebied oplicht en zo en wat een verrassing doet met iemand. (Positieve effecten)
Alle reacties Link kopieren
quote:Marloes85 schreef op 09 augustus 2016 @ 09:11:

[...]





Ik begrijp je reactie niet helemaal. Mijn bedrijfje heeft niets met een winkel te maken maar wel (gedeeltelijk) met het positief verrassen van mensen.surprise lapdance?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt alsof je zoekt naar "serendipity research"?

Dit levert oa artikelen op over vrijkomende stofjes en de psychologische effecten van een pleasant surprise.



Succes!
Ik neem alleen verantwoording voor wat ik zeg, niet voor hoe jij het interpreteert
quote:Nouschi schreef op 09 augustus 2016 @ 09:32:

[...]

surprise lapdance?Haha, zo klinkt het wel bijna he! Nee er is weinig erotisch aan wat ik doe, die lapdance bewaar ik voor mijn man.
@Harissa en brnzv, heel erg bedankt, ik heb alvast wat leesvoer voor vanmiddag.
Alle reacties Link kopieren
Geen tips, maar ik wou even kwijt dat je bedrijf erg doet denken aan 'The Game', een film met Michael Douglas

Ken je die film toevallig?
Vivo per lei
Ken ik niet maar heb de trailer even opgezocht, precies wat ik van plan ben haha
Alle reacties Link kopieren
Oeps, ik hoop dat ik niet je hele businessplan onderuitgehaald heb? :-S
Vivo per lei
Alle reacties Link kopieren
Verrast worden is voor mensen die graag in control zijn vreselijk. Bij mij komt er dan een stofje van "paniek" vrij
quote:yoshe schreef op 09 augustus 2016 @ 11:26:

Verrast worden is voor mensen die graag in control zijn vreselijk. Bij mij komt er dan een stofje van "paniek" vrij



Yup, bij mij ook. Verschrikkelijk.



Zou het ook niet op prijs stellen om dan door de gever om de oren gemept te worden met een onderzoek dat het tegendeel beweert.
@bibi dat is ook niet mijn bedoeling. Ik wil wat leuke weetjes en feitjes verzamelen welke ik kan vermelden op mijn site. Er zijn inderdaad genoeg mensen die niet van verrassingen houden, ik verwacht ook niet dat deze personen snel op mijn site komen en anders weer heel snel weg zijn.

Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die wel van een verrassing houden en dat is mijn doelgroep.



Het is absoluut niet hetzelfde als wat ik ga doen maar denk bijvoorbeeld aan sprs me, dat is een bedrijf waar je een vakantie kan boeken zonder dat je de bestemming weet, zij boeken de vlucht en het hotel en de rest moet je daar zelf uitzoeken / regelen. Er is een hele grote markt voor maar waarschijnlijk niet iets waar yoshe of jij blij van worden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven