Eindelijk een smartphone en Whatsapp

11-08-2016 23:12 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal



Ik heb even wat tips/advies nodig Ik (twintiger) heb nog nooit een smartphone gehad (heb nog steeds een oude Nokia met Snake erop en keuze uit vijf polyfone ringtones). Ik heb eigenlijk een enorme aversie tegen smartphones, maar ik denk erover het toch eens te proberen. Voel me namelijk heel vaak buitengesloten omdat ik niet beschik over het fantastische programma WhatsApp. Niemand belt, mailt, of stuurt meer een bericht via Facebook (ja, zo'n account heb ik helaas al wel).



Het probleem is dat ik smartphones wantrouw. Voornamelijk wat betreft de privacy. Maar ook qua kosten; ze gaan minder lang mee dan de goeie oude Nokia en voor je het weet schrijft de provider allerlei bedragen van je rekening omdat je onbedoeld gebruik gemaakt hebt van 3g of 4g (zag dat laatst nog op tv). Ook ben ik erg huiverig voor Whatsapp. Begrijp ik nou goed dat iedereen die mijn nummer heeft mij dan zomaar kan opzoeken in Whatsapp en dan toegang heeft tot mijn naam en foto? Kan ik dan gewoon een nepnaam gebruiken en een willekeurige foto instellen of is dat allemaal gelinkt aan een ander profiel zoals Facebook? En klopt het dat Whatsapp heel slecht beveiligd is? Want ik heb op veel tech fora gelezen dat je op Whatsapp te maken kunt krijgen met allerlei narigheid met virussen, ongewenste spamberichten, en dat de app jouw gegevens kan doorverkopen en toegang heeft tot je foto's/contactenlijst/verdere informatie.



Kunnen jullie mij misschien wat tips geven omtrent deze dingen? Hoe werkt het met die privacy en wat kan ik er zelf aan doen?



Qua Facebookinstellingen werkt het allemaal vast hetzelfde als op de pc (dat heb ik al geregeld).. ik heb echter helemaal nog nooit gezien hoe Whatsapp werkt en wat ze allemaal van je (willen) weten dus daar heb ik geen zicht op. Zo min mogelijk apps installeren is het doel, maar ik heb begrepen dat je sommige dingen helemaal niet kunt verwijderen.



(Zal ook hier wel weer uitgelachen worden maar ik hoop op wat nuttige reacties )
Alle reacties Link kopieren
(is niet uitlachen maar vind het wel vermakelijk) hopelijk word je hier wat gerustgesteld hahaha...
Haha (nee ik lach je niet uit hoor, vind het gewoon grappig), wat grappig, een twintiger zonder smartphone!



Poeh, bij mijn weten wil whatsapp helemaal niet zo veel van je weten. Je voelt je nummer in, stelt een naam en profielfoto in en thats it. Naam en profielfoto kan je doen wat je wil. Al noem je jezelf pietje puk met een foto van een aap, kan allemaal.



En qua veiligheid: volgens mij is er pas e.e.ä. veranderd waardoor het veiliger is. Maar goed, ik maak me daar nooit zo druk om. Hen geen staatsgeheimen Ofzo.
Oh en virussen, spam etc heb ik nog nooit gehad via whatsapp!
Mensen die jouw telefoonnummer hebben zien jouw dan inderdaad in hun contactenlijst staan van whatsapp en kunnen dan tegen je gaan praten. Overigens hoef je niet perse een foto op whatsapp te hebben.

En qua virussen en dergelijke? Volgens mij valt dat echt reuze mee. Ik heb nog nooit een virus of wat dan ook via whatsapp gekregen en heb er ook nog nooit iemand over gehoord die dat wel had. Ook geen spamberichten, vraag me af op welke fora je gekeken hebt..
Alle reacties Link kopieren
Je kan WhatsApp ook via Bluestacks op je computer gebruiken, zo heb ik het een tijdje gedaan. Zonder dat je het dus op je telefoon moet installeren.
Wat ik zei over die beveiliging; ze hebben iets aangepast. Op hun website staat:

WhatsApp's end-to-end encryptie is beschikbaar wanneer jij en de contacten waarnaar je berichten stuurt gebruik maken van de laatste WhatsApp-versie. Veel berichtendiensten maken alleen gebruik van encryptie tussen de gebruiker en henzelf, maar WhatsApp gebruikt end-to-end encryptie om ervoor te zorgen dat alleen de verzender en de ontvanger de berichten kunnen lezen. Niemand anders kan de berichten lezen. Zelfs WhatsApp kan dit niet. Je berichten worden beveiligd met een uniek slot waarvan alleen de verzender en de ontvanger de sleutel hebben. Hierdoor zijn de verzender en de ontvanger de enige die het slot kunnen openmaken en het bericht kunnen lezen. Dit alles gebeurt automatisch: je hoeft geen instellingen in te schakelen of een nieuwe beveiligde chats te starten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nokia smartphone met maar 2 apps: whatsapp en van mijn bank.

Meer vind ik niet nodig.

Ik heb dan ook geen internetbundel, kan alleen thuis of op het werk appen, via veilige verbinding.

Kost me 6 euro per maand.

Geen foto erbij. Ik heb tegen veel mensen gezegd dat ik liever niet app, maar sms. Dat werkt best goed. Dus je hebt zelf nog best wat in te brengen zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Op whatsapp heb je natuurlijk geen virussen, maar als jij je telefoonnummer zomaar op het internet gooit, kunnen er spamberichten komen zoals " je hebt een iPhone gewonnen, klik hier op de link ". ja dan klikken sommigen als een malloot erop, en gaat het opeens downloaden. Dan heb je vaak temaken met een RAT; ze kunnen je (front)camera openen, je gallery bekijken, whatsapp berichten lezen, je contacten zien enz.. maar een malloot ben jij geloofik niet . Als volgt kun je inschakelen dat als jij hem/haar hebt toegevoegd, dan pas jouw profielfoto kunnen zien. Ook bestaat er natuurlijk een functie genaamd blokkeren. Dus als je temaken gaat krijgen met random calls of anoniem calls, dan kun je oproepblokkade downloaden in playstore.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat je zo wantrouwig bent tegenover smartphones en Whatsapp. Jij bedient de smartphone toch? Het is geen robot die erop uit is om je kapot te maken... Ik zou gewoon een smartphone kopen en leren ermee om te gaan. Heb je hem niet nodig op je school/werk?



Wat betreft Whatsapp het is gewoon een berichtendienst via het Internet. Je kan met de applicatie berichten, foto's, geluids- en video-opnamen delen met je contactpersonen en ook nog bellen met die mensen. Ik vind het zeer prettig in gebruik. En omdat ik geen staatsgeheimen heb en geen gevoelige informatie deel maak ik mij geen zorgen over eventuele privacy issues.



Als je zorgen maakt over de maandelijkse abonnementskosten kan je een pre paid simcard nemen en de smartphone alleen gebruiken op locaties waar wifi beschikbaar is. Dan kost het je bijna niks.
Iedereen die je adres weet kan een envelop met poep naar binnen schuiven. Zelfs mensen die niet weten dat jij daar woont kunnen dat. En als je je gordijnen niet dicht hebt, kunnen ze zelfs naar binnen kijken



Sla een ouderwets telefoonboek open en je vindt duizenden telefoonnummers. Waar ben je precies bang voor? En gaat hetgeen je bang voor bent je behoeden voor het kwaad zolang je geen smartphone neemt? Wat voor privacy heb je precies te beschermen waar wie dan ook zo nieuwsgierig naar is?



De hele wereld is online en aan de smartphone. Ik weet van mezelf dat ik bijzonder middelmatig ben en er echt nergens geheime diensten zijn die mijn app gaan hacken. En al gebeurt dat wel, dan ben ik nogmaals middelmatig en vindt niemand daar staatsgeheimen op, dus tja....



Ik probeer dus maar te zeggen dat ik vind dat je moeilijk doet. Go with to flow enzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 12 augustus 2016 @ 00:33:

Ik probeer dus maar te zeggen dat ik vind dat je moeilijk doet. Go with to flow enzo.Niets mis met kritisch nadenken ipv klakkeloos de meute te volgen.
Alle reacties Link kopieren
Je bepaald zelf welke informatie je wel of niet wil delen. Bij het instellen kan je een fictieve naam invullen. Koop een pre payed kaart als je echt anoniem wil blijven. Als je binnen een bepaalde tijd opwaarderd krijg je vaak gratis mb's om buitenhuis te internetten. Dit kom je te weten door de berichtjes die je krijgt. Als je op de plekken waar je vaak komt maak je gebruik van wifi.



En laat je niet bang maken door al die berichten die je leest. Als ze echt willen weten wie je bent en wat je doet komen ze er toch wel achter. Zo moeilijk is dat niet.
Ik zou het dan weer heel vreemd vinden als iemand die ik persoonlijk ken met een valse naam in WhatsApp staat.
Alle reacties Link kopieren
Je moet bij whatsapp in het begin een naam invoeren. Ik heb gewoon alleen mijn voornaam. Als iemand mijn nummer heeft en mij nodig heeft weten ze wel wie ik ben maar niet met mijn achternaam. Ik heb ook bv collega's die alleen een sterretje of een emoji doen. Kan prima maar ik vind dat wel erg lastig in een groepsgesprek. Ik weet dan niet echt met die je allemaal aan het praten bent. Daarnaast kan je volgens mij ook ergens instellen dan men je profielfoto alleen kan zien als jullie beide elkaar nummer hebben opgeslagen maar ik zou niet zo goed weten hoe dat moet en of dit ook echt klopt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ff snel gecheckt. Als je naar instellingen gaat en dan naar privacy. Daar kan je instellen wie je foto ziet. Je kan kiezen uit iedereen, je eigen contacten of niemand. Dit geld ook voor je status en voor het balkje laatst gezien.
Facebook hebben en dan wantrouwend zijn tegenover WhatsApp ivm privacy





Maar serieus :

WhatsApp weet minder van je dan je provider en kan zelfs je berichten niet lezen. Verder bepaal je zelf hoe je in het 'telefoonboek' komt. Zou ik me niet druk om maken.



Grootste privacyprobleem is de standaard Google-meuk, die je een voor een door moet om de instellingen meer privé te zetten. Maar dat wijkt niet heel veel af van Facebook.



Qua kosten, koop een 2e hands exemplaar met een prepaid kaartje. Mobiel internet kun je gewoon uitschakelen.



Ja, de accu gaat minder lang mee en je moet sneller een nieuwe kopen, maar 2e hands is dat wel te doen. Bij verstandig gebruik van WhatsApp kunnen je bel en sms-kosten flink omlaag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ieniemienie123 schreef op 12 augustus 2016 @ 07:56:

Je moet bij whatsapp in het begin een naam invoeren. Ik heb gewoon alleen mijn voornaam. Als iemand mijn nummer heeft en mij nodig heeft weten ze wel wie ik ben maar niet met mijn achternaam. Ik heb ook bv collega's die alleen een sterretje of een emoji doen. Kan prima maar ik vind dat wel erg lastig in een groepsgesprek. Ik weet dan niet echt met die je allemaal aan het praten bent. Daarnaast kan je volgens mij ook ergens instellen dan men je profielfoto alleen kan zien als jullie beide elkaar nummer hebben opgeslagen maar ik zou niet zo goed weten hoe dat moet en of dit ook echt kloptDat klopt. In Whatsapp ga je naar Instellingen, Account, Privacy en daar kun je bij 'Profielfoto' instellen 'mijn contacten'.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet hoe jij ie naam instelt wat mensen zien, maar hoe ze jouw zelf opslaan in hun contactenlijst. Dus als ze jouw opslaan onder Lekker Ding, dan sta je zi in hun lijst.



De helft van mn contactenlijst heeft een foto van hun huisdier of een bloem als profielfoto dus daar hoef je je ook geen zorgen om te maken.



Je bent nu toch al bekend in allerlei systemen. Random mensen kunnen je huis opzoeken en je daar lastigvallen. Als je in een restaurant ziet zien mensen ook wat je eet, je bankgegevens zijn ook op allerlei plaatsen bekend. Als men iets van je wil weten kan dat op veel manieren en niet alleen via whatsapp.
Alle reacties Link kopieren
Je wantrouwen begrijp ik wel maar niet het wantrouwen ten aanzien van de smartphone an sich. Zoiets als Facebook dat is duidelijk wat ze van je willen (en krijgen), data waar geld mee te verdienen valt. Voor niets gaat de zon op en dat is de manier waarop je in feite betaald voor het gebruik van Facebook. Ik consumeer weinig en heb ook weinig interesse in spullen dus van mij worden ze niet wijzer maar waar ik naar surf is ook geen geheim.

Maar dan whatsapp. Ik vind het ideaal en geweldig je kunt communiceren zonder dat het een cent kost en geen reclames etc. Maar wat is hun verdienmodel???? Wie betaalt hun servers waarop dit alles draait??? Ja dat maakt mij ook een beetje wantrouwig.
Ik heb een abonnement bij Hollandse Nieuwe, wat eigenlijk als beltegoed werkt. Op is op, tenzij je zelf opwaardeert. Je kan dus niet buiten je bundel, ook niet in het buitenland.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon alleen mijn voornaam als whatsapp naam. Een foto hoeft niet eens.

Als iemand mij dan niet in z'n telefoonboek heeft maar wel met mij in een whatsappgroep zit, dan ziet hij/zij alleen die voornaam.

Als mensen mij wel in hun telefoonboek hebben, dan zien ze de naam waarmee ze mij hebben opgeslagen.



Ik heb nog nooit virussen of spam via whatsapp binnengehad en ook nog nooit gehoord dat iemand dat wel heeft gehad. Het enige dat ik heb is dat er soms berichten van vreemden binnenkomen die denken dat ik de vorige eigenaar van mijn telefoonnummer ben. Maar dat probleem heb je ook met bellen/smsen.



Ik zie het probleem niet zo, tenzij je staatsgeheimen via whatsapp gaat versturen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en als je toch alleen op wifi gaat zitten, dan zet je gewoon 3g/4g uit, dan kun je ook niet onverwacht op internet gaan.



Als je wel een kleine databundel gaat nemen, kun je bij whatsapp uitzetten dat hij automatisch foto's en filmpjes gaat downloaden die naar je worden verstuurd. Die download je telefoon dan alleen op wifi, of als je nadrukkelijk op die foto klikt.

Ik heb wel eens gehad dat allemaal vriendinnen na een avond stappen tientallen filmpjes in de groep gooiden, dan gaat je bundel heel snel :P
Alle reacties Link kopieren
Bij WhatsApp kan je, net als bij Facebook, ook contactpersonen blokkeren.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 12 augustus 2016 @ 09:01:

Het is niet hoe jij ie naam instelt wat mensen zien, maar hoe ze jouw zelf opslaan in hun contactenlijst. Dus als ze jouw opslaan onder Lekker Ding, dan sta je zi in hun lijst.



De helft van mn contactenlijst heeft een foto van hun huisdier of een bloem als profielfoto dus daar hoef je je ook geen zorgen om te maken.



Je bent nu toch al bekend in allerlei systemen. Random mensen kunnen je huis opzoeken en je daar lastigvallen. Als je in een restaurant ziet zien mensen ook wat je eet, je bankgegevens zijn ook op allerlei plaatsen bekend. Als men iets van je wil weten kan dat op veel manieren en niet alleen via whatsapp.Dit klopt maar wanneer je nog niet bij iemand in zijn lijst staat bv als je iemand een bericht stuur die jou nummer nog niet heeft en jou nummer nog niet heeft opgeslagen, dan ziet diegene jouw nummer van met erachter in het grijs de whatsapp naam die je zelf hebt ingevuld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven