Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag/vso

22-04-2024 13:37 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hai, nieuw account aangemaakt.

Heb 2 vaste banen. Werk meer als fulltime, en trek dat nu gecombineerd met privé niet meer, dus ontslag ingediend bij werkgever a. Hou dan nog zo'n 25 uur over bij werkgever b. Plan was om toeslagen aan te vragen en gecombineerd met spaargeld mezelf de rest van het jaar buiten die 25 uur om 'vakantie' te geven en eens rustig op zoek te gaan naar iets voor 5 a 7/8 uur pw erbij zodat ik op rond de 30 uur per week kom.

Nu heb ik 2 vragen:

Werkgever A biedt mij ondanks dat ik zelf ontslag neem een vso aan(zonder vergoeding) zodat ik ww kan aanvragen?

Ik zat te rekenen, en ww is netto maar circa 125 meer dan combi huur/zorgtoeslag, en als ik gebruik maak van ww, raak ik dan die maanden recht op ww niet kwijt in geval van onverhoopt echt werkloosheid. Volgens mij heb ik niets aan ww, en geeft dat alleen maar verplichtingen?

Nu vraag ik net toeslagen aan en ik krijg een heel ander bedrag dan bij de proefberekening.

Toeslag gaat toch over het jaarinkomen?
Heb als startdatum 1/7 genomen(eind dienstverband werkgever a) en dacht dat je dan met terugwerkende kracht de maanden daarvoor ook zou krijgen.

Heb ik dit nu verkeerd ingevuld, of verkeerd gedacht?

En kan ik die datum nog wijzigen? Of mag dat niet, en heb ik me gewoon verrekend en ben ik nu maandelijks meer spaargeld kwijt? :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Met ww heb je inderdaad sollicitatieplicht, al is dat niet superstreng. Als je dat niet wil, dan zou ik geen ww aanvragen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -uitkering

In principe kijken ze naar hoeveel tijd je gewerkt hebt. Let wel: als je straks echt ww moet aanvragen als je je andere baan kwijt raakt, krijg je dat ook voor die inkomsten.

Wat betreft toeslagen: dat gaat om het kalenderjaar. Dus heel 2024. Wat je tot nu toe hebt gewerkt voor de werkgever waar je gaat stoppen, telt dus mee in je jaarinkomen. Als je toeslagen daardoor een stuk lager zijn dan je dacht, is misschien die ww met sollicitatieplicht toch wel een goed idee.
tinytiny wijzigde dit bericht op 22-04-2024 13:53
9.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Je krijgt toeslag op basis van je totale jaarinkomen.
Je kan beter het niet nu aanvragen, en dan volgend jaar met terugwerkende kracht, want dan weet je zeker dat je niet teveel hebt gekregen.

Ik zou ook niet de ww in gaan. Ten eerste is dat niet echt bedoeld voor mensen die zelf opstappen, en ten tweede zou ik het inderdaad "bewaren" voor wanneer je echt een keer je baan verliest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Precies, dat bedoel ik. Voor de huurtoeslag telt toch je jaarinkomen? Mijn nieuwe jaarinkomen, dus werkgever a tot einde dienstverband + volledig jaarloon werkgever b. Daar komt in de proefbereking een bedrag uit, waar ik nu bij de aanvraag maar de helft van krijg. Met ingang van 1-7. Maar had ik dan ingangsdatum 01-01 moeten invullen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
22-04-2024 13:53
Je krijgt toeslag op basis van je totale jaarinkomen.
Je kan beter het niet nu aanvragen, en dan volgend jaar met terugwerkende kracht, want dan weet je zeker dat je niet teveel hebt gekregen.

Ik zou ook niet de ww in gaan. Ten eerste is dat niet echt bedoeld voor mensen die zelf opstappen, en ten tweede zou ik het inderdaad "bewaren" voor wanneer je echt een keer je baan verliest.
Je hoeft WW niet te "bewaren", elke keer dat je werkeloos raakt, heb je recht op de tot die tijd opgebouwde werkjaren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pardoes schreef:
22-04-2024 14:06
Precies, dat bedoel ik. Voor de huurtoeslag telt toch je jaarinkomen? Mijn nieuwe jaarinkomen, dus werkgever a tot einde dienstverband + volledig jaarloon werkgever b. Daar komt in de proefbereking een bedrag uit, waar ik nu bij de aanvraag maar de helft van krijg. Met ingang van 1-7. Maar had ik dan ingangsdatum 01-01 moeten invullen?
Waarschijnlijk rekent hij dan weer dat totale toeslagbedrag gedeeld door 12 maanden uit. Maar uiteindelijk wordt dat aan het eind van het jaar met de aangifte weer rechtgetrokken.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
22-04-2024 14:27
Waarschijnlijk rekent hij dan weer dat totale toeslagbedrag gedeeld door 12 maanden uit. Maar uiteindelijk wordt dat aan het eind van het jaar met de aangifte weer rechtgetrokken.

Aah ok. Ik had gedacht 12x het maandbedrag passend bij het jaarinkomen verdeeld over de resterende 6 maanden van het jaar aangezien de ingangsdatum 1/7 is. Maar het is dus 6x het maandbedrag en de rest na de aangifte volgend jaar als definitieve berekening?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... vicepunten

Misschien handig om te kijken of er een servicepunt bij jou in de buurt zit.

Een tip: neem altijd een hoger bedrag aan jaarinkomen dan je zelf daadwerkelijk denkt te hebben. Dan voorkom je dat je moet terugbetalen als het toch niet helemaal klopt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je zelf ontslag neemt, heb je geen recht op ww.

Als je toeslagen aanvraagt, laat je dan helpen door iemand die er verstand van heeft. Je hoeft maar een klein foutje te maken en je kunt alles terug betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Opgelost!
Na 34 minuten in de wacht bij de belastingtelefoon....

Ik had inderdaad als ingangsdatum 01-01-2024 in moeten vullen.
Hebben ze nu aangepast, kan je idd. niet zelf tussen aanvraag en voorlopige beschikking.

Ja, vind het zelf ook niet echt 'kies' en was ook niet uitgegaan van ww, immers zelf ontslag ingediend, maar ze bieden het wel aan, dus het zal vast kunnen.

Maar goed, mijn berekende huurtoeslagbedrag klopt dus toch wel, fijn! Straks mooi op zoek naar klein baantje erbij wat beter past qua uren dan dit nachtbraken ;-)

Thanx!
Alle reacties Link kopieren Quote
Pardoes schreef:
22-04-2024 15:08
Ja, vind het zelf ook niet echt 'kies' en was ook niet uitgegaan van ww, immers zelf ontslag ingediend, maar ze bieden het wel aan, dus het zal vast kunnen.


Ik denk dat ze zich heel goed realiseren dat als jij je straks ziekmeldt door overbelasting, ze een veel groter probleem hebben met doorbetaling loon en zo. Maar inderdaad wel zo netjes als je geen aanspraak maakt op WW.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
23-04-2024 03:10
Ik denk dat ze zich heel goed realiseren dat als jij je straks ziekmeldt door overbelasting, ze een veel groter probleem hebben met doorbetaling loon en zo. Maar inderdaad wel zo netjes als je geen aanspraak maakt op WW.
Maar aanspraak op toeslagen…?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorrelies schreef:
23-04-2024 06:17
Maar aanspraak op toeslagen…?
Ja daar heeft iedereen recht op. Ook als je zelf besluit minder te werken
Alle reacties Link kopieren Quote
coderood schreef:
23-04-2024 06:56
Ja daar heeft iedereen recht op. Ook als je zelf besluit minder te werken
Je WW uitkering wordt betaald uit de verzekeringspremie die je er zelf voor hebt ingelegd. Zorg- en huurtoeslagen worden betaald uit algemene middelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
coderood schreef:
23-04-2024 06:56
Ja daar heeft iedereen recht op. Ook als je zelf besluit minder te werken
Je hebt ook recht op ww.
Rare redenatie. Het wordt tijd dat ze dat gedrocht van het toeslagen systeem stoppen.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Norah schreef:
23-04-2024 07:46
Je WW uitkering wordt betaald uit de verzekeringspremie die je er zelf voor hebt ingelegd. Zorg- en huurtoeslagen worden betaald uit algemene middelen.
De werknemer betaalt al jaren niet meer zelf ww premies. Kijk maar op je loonstrook.

Buiten dat, wat is het verschil: je eet uit de verzekeringspot of je eet uit de algemene pot?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven