e-reader of iPad mini?

10-06-2015 23:57 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna jarig en overweeg een e-reader te vragen voor mijn verjaardag. Alleen, ik ben nu heel erg gewend op mijn iPhone te lezen (maar omdat dat in de zon niet fijn is overweeg ik nu een e-reader). Omdat het scherm van een e-reader echt niet te vergelijken is met dat van een tablet, en ik in de winkel elke keer denk: jemig, wat een waardeloos scherm, vraag ik me nu alleen af of ik niet beter een iPad mini kan vragen (met als primaire doel om die te gebruiken als e-reader).



Wie heeft ervaring met beide? En wat raden jullie aan?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Vergeet niet dat je heel veel kunt instellen op een ereader. Zelf heb ik de achtergrond altijd heel licht en de letters zo donker mogelijk.

Ook het lettertype kun je zelf uitkiezen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Een ereader leest zo veel fijner dan een iPad. Als je het echt voor het lezen wil, zou ik zeker voor een reader gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan (omdat je aangeeft dat lezen het primaire doel is) persoonlijk voor een e-reader gaan. Met name omdat die een e-ink scherm heeft (let op: niet iedere e-reader heeft dat) waarmee je goed in de zon kunt lezen. Met een tablet kun je dat niet, tenzij je er een folie overheen plakt die spiegelen voorkomt. En de batterijduur van een e-reader is vele malen langer dan een tablet.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de kindle app geïnstalleerd op de iPad en lees daar boeken op. Ideaal! Mijn man heeft wel een e-reader (Nook) maar daar heb ik een beetje ervaring mee. We hadden de iPad al, dus toen ik erachter kwam dat er een kindle app bestond was de keuze snel gemaakt. Deze app heeft dezelfde kwaliteiten als iedere andere e-reader.



Ik woon echter wel in Amerika, dus je moet even kijken of de kindle app (en boeken kopen via Amazon) toegankelijk is vanuit NL. Maar wellicht is er een andere app waarmee je ook boeken kunt lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook de kindle app op mijn iPhone inderdaad, en ook de bieb app, en nog wat andere lees-apps.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Met mijn iPad en kindle app kan ik trouwens prima boeken in de zon lezen. Ik heb geen beschermd folie daarvoor en het is ook nog een ouwe iPad2 (geloof ik).
Alle reacties Link kopieren
Als je vooral gaat lezen zou ik voor een e-reader kiezen. Ik heb er zelf eentje met ingebouwd licht dat vanaf de zijkant op het scherm valt, waardoor ik zowel in de volle zon als in het donker kan lezen. Bovendien gaat de batterij ook veel langer mee dan die van een tablet.
quote:LA_Woman schreef op 11 juni 2015 @ 00:04:

Ik heb de kindle app geïnstalleerd op de iPad en lees daar boeken op. Ideaal! Mijn man heeft wel een e-reader (Nook) maar daar heb ik een beetje ervaring mee. We hadden de iPad al, dus toen ik erachter kwam dat er een kindle app bestond was de keuze snel gemaakt. Deze app heeft dezelfde kwaliteiten als iedere andere e-reader.



Ik woon echter wel in Amerika, dus je moet even kijken of de kindle app (en boeken kopen via Amazon) toegankelijk is vanuit NL. Maar wellicht is er een andere app waarmee je ook boeken kunt lezen.Je scherm leest dan toch niet als e-ink?
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan hoeveel je leest en waar je leest.

Lees je veel en veel buiten in de zon zou ik voor de e-reader gaan.

Lees je slechts een half uurtje per dag en met name binnen dan zou ik voor de i-pad gaan.
Alle reacties Link kopieren
Houd er ook rekening mee dat een tablet toch meestal veel zwaarder is dan een e-reader. Als je leest, kan het na een tijdje best door gaan wegen als je continue een tablet omhoog moet houden. Een gemiddelde e-reader is lichter dan een pocketboekje
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
quote:agnesm schreef op 11 juni 2015 @ 00:07:

Ligt eraan hoeveel je leest en waar je leest.

Lees je veel en veel buiten in de zon zou ik voor de e-reader gaan.

Lees je slechts een half uurtje per dag en met name binnen dan zou ik voor de i-pad gaan.Ik lees heel veel, ook voor werk, maar wel met name binnen. Boeken lees ik vooral in bed. In de zon lezen doe ik alleen op vakantie of zoals vorige week dat het mooi weer was ben ik speciaal een papieren boek gaan kopen omdat ik buiten wou lezen en dat op mijn iPhone niet te doen was. (Ik hoor alleen net van mijn man dat ik mijn scherminstellingen nog wel wat kan aanpassen om in de zon beter te kunnen lezen, hij heeft de iPhone 6 en in de zon geen last.)
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Kobo heeft er nu eentje op de markt waarmee je zelfs in bad kunt lezen. Je moet hem natuurlijk dan niet een half uur lang onder water houden, maar hij kan er bijvoorbeeld wel tegen als hij in het water valt en je vist hem er gelijk uit. Best lekker, lezen in bad
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Jah die Kobo in bad is de H2O maar dat is er wel een van 175 Euro, terwijl dezelfde versie die niet waterdicht is 99 euro is.
Alle reacties Link kopieren
quote:agnesm schreef op 11 juni 2015 @ 00:16:

Jah die Kobo in bad is de H2O maar dat is er wel een van 175 Euro, terwijl dezelfde versie die niet waterdicht is 99 euro is.Maar deze komt wel als beste uit de test van de Consumentenbond. En nog eentje, maar die kost nog meer.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:agnesm schreef op 11 juni 2015 @ 00:16:

Jah die Kobo in bad is de H2O maar dat is er wel een van 175 Euro, terwijl dezelfde versie die niet waterdicht is 99 euro is.Klopt, maar die zou ik dan dus niet meenemen in bad. Ik heb m overigens zelf niet hoor, maar zou m wel best willen. Ik heb nu een Kobo Glo naar volle tevredenheid
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Ereader! Heb 1 van kobo en leest zoveel fijner dan tablet. Is ook veel lichter in gewicht om vast te houden
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen de schermen van een iPad en een ereader?
Am Yisrael Chai!
Bij een ipad mini kan het scherm heel erg spiegelen bij de ereaders die ik heb gezien is dat niet zo.
hai fashionvictim

ikzelf zou absoluut een ereader aanraden, ik gebruik mijn ipad nimmer voor boeken omdat het zo veel minder rustig leest. een ipadscherm geeft licht en wordt aldoor 'ververst', terwijl de e-inkt van de ereader zich exact zo gedraagt als een pagina van een boek.

ook gaat de accu van de reader veėl minder snel leeg: alleen als je een pagina omslaat wordt wat energie gevraagd, waar een ipad aldoor stroom verbruikt alleen al door een pagina weer te geven.

ik heb wel een hoesje erbij gekocht waar een leeslampje in verwerkt zit dat alleen de pagina aanschijnt. daarmee kan ik in bed lezen zonder mijn man te storen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moiren_ schreef op 11 juni 2015 @ 00:06:

[...]



Je scherm leest dan toch niet als e-ink?En? Wat maakt dat uit? Ik heb er zelf geen last van, terwijl ik vaak na een aantal uren achter de computer wel last krijg van m'n ogen. Met iPad dus niet. Ook in de zon aan het zwembad kan ik prima lezen met iPad.
quote:fashionvictim schreef op 11 juni 2015 @ 00:40:

Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen de schermen van een iPad en een ereader?Een e-ink scherm is makkelijker voor je ogen. Je kan dan makkelijker lang lezen. Ik lees behoorlijk veel (zeg maar gerust een boek per dag) en heb zowel een ipad als ereader. Als ik een digitaal boek wil lezen pak ik altijd de ereader. Door het scherm is dat veel makkelijker lang vol te houden. Van een ipad krijg je vermoeide ogen of hoofdpijn als je lang leest.
Ik heb de trouwens een super cheape kobo touch en hij werkt al 3 jaar perfect. Is echt een lekker betaalbaar model en hij doet het prima.
Ik heb een Kobo Glo. Echte aanrader. Het leest alsof je gewoon een boek leest door de e-ink. Daarvoor heb ik ook op mijn tablet gelezen, maar een ereader is zoveel fijner. al zeg je wel geen problemen te hebben met lezen op Iphone dus dan zou het niet zo heel veel moeten uitmaken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 'n Kobo e-reader en vind het ideaal! Vooral in bed lezen is nu heerlijk, want hoef geen licht meer aan te doen om te lezen.
Shoot first, ask questions later!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven