e-reader of iPad mini?

10-06-2015 23:57 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna jarig en overweeg een e-reader te vragen voor mijn verjaardag. Alleen, ik ben nu heel erg gewend op mijn iPhone te lezen (maar omdat dat in de zon niet fijn is overweeg ik nu een e-reader). Omdat het scherm van een e-reader echt niet te vergelijken is met dat van een tablet, en ik in de winkel elke keer denk: jemig, wat een waardeloos scherm, vraag ik me nu alleen af of ik niet beter een iPad mini kan vragen (met als primaire doel om die te gebruiken als e-reader).



Wie heeft ervaring met beide? En wat raden jullie aan?
Am Yisrael Chai!
Ik heb de ereader van Sony. En daar passen tegen de 2000 boeken op. Het nadeel vind ik wel dat ie geen nachtlicht heeft. Maar als je een boek eenmaal hebt en je wilt ´s avonds lezen, kun je er altijd voor kiezen om het boek op beide apparaten te zetten. Voor buiten in het zonnetje is de ereader wel te verkiezen boven laptop/telefoon/ipad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Casalinga schreef op 11 juni 2015 @ 17:09:

Ik heb de ereader van Sony. En daar passen tegen de 2000 boeken op. Het nadeel vind ik wel dat ie geen nachtlicht heeft. Maar als je een boek eenmaal hebt en je wilt ´s avonds lezen, kun je er altijd voor kiezen om het boek op beide apparaten te zetten. Voor buiten in het zonnetje is de ereader wel te verkiezen boven laptop/telefoon/ipad.



Sony maakt geen ereaders meer toch?

Zelf heb ik de Kobo Aura,en ben zeeeeer tevreden!

Ideaal met het ingebouwde licht en mocht ik in slaap vallen,dan gaat ie na zoveel minuten uit(kan je instellen)

Ik heb er een heel mooi leren hoesje omheen van Gecko( bol.com) als ik die weer opensla ben ik gelijk weer waar ik gebleven was.

En het leest zo heerlijk rustig voor mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren
Het grote voordeel van een E reader vind ik dat je er niet mee op internet kan. Naast het hele rustige scherm. Omdat 'ie niet op internet kan, kun je tussendoor niet even Facebooken etc.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Belle73 schreef op 11 juni 2015 @ 20:08:

Het grote voordeel van een E reader vind ik dat je er niet mee op internet kan. Naast het hele rustige scherm. Omdat 'ie niet op internet kan, kun je tussendoor niet even Facebooken etc.Behalve dan dat dat wel kan
Alle reacties Link kopieren
@JollyJ, ik heb de wifi standaard uitstaan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik gebruik de wifi op mijn Kobo om boeken uit mijn dropbox op te halen.
En ik lees dat ik je al niet meer hoef te overtuigen van een e-reader ipv mini iPad Krijg je echt geen spijt van. Ik las eerst op mijn iPad maar dat beviel niet goed. Kreeg een ereader en ben nu na anderhalf jaar 450 uur lezen en 150 boeken verder. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Nee Sony is inmiddels gestopt met e-readers. Ik heb er nog steeds een, met een hoesje en een lampje. Hoesje was wel behoorlijk aan de prijs, maar er gaat gewoon 1 AAA batterijtje in en daar doe je best lang mee.

De Kobo lijkt mij handig vanwege het ingebouwde batterijtje, maar dat zal de duur van de batterij zeker beïnvloeden.

Zodra mijn Sony kapot is, zal ik zeker een nieuwe e-reader kopen, naast mijn tablet. Ik gebruik mijn e-reader dagelijks. Dat zal waarschijnlijk de Kobo worden, zeker geen Kindle.

De Kindle werkt inderdaad met de boeken van amazon en epub boeken moet je daarom omzetten via een programma dat Calibre heet.
Ik laad mijn Kobo een keer in de twee, drie maanden op. Lees veel in bed met de verlichting aan. Voor die frequentie hoef je het iig niet te laten ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:kiddootje schreef op 11 juni 2015 @ 18:47:

[...]





Sony maakt geen ereaders meer toch?

Zelf heb ik de Kobo Aura,en ben zeeeeer tevreden!

Ideaal met het ingebouwde licht en mocht ik in slaap vallen,dan gaat ie na zoveel minuten uit(kan je instellen)

Ik heb er een heel mooi leren hoesje omheen van Gecko( bol.com) als ik die weer opensla ben ik gelijk weer waar ik gebleven was.

En het leest zo heerlijk rustig voor mijn ogen.Ideaal ja, dat ie zelf in slaapstand gaat! Nu lees ik eindelijk in bed. Geen doen als je met licht aan moet liggen lezen en daar dus weer wakker van zou worden. Je kobo valt zelf ook in slaap en verbruikt dus nauwelijks batterij. Heb ook 'n Gecko hoesje gekocht.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al 'n paar honderd boeken verzameld en al meer gelezen dan wat ik normaal per jaar lees.
Shoot first, ask questions later!
ik ben fan van de kobo glo



Laatst was die in de aanbieding bij de AH voor maar 50 euro incl. hoesje. Geloofde mijn ogen niet, heb er zelf destijds 130 euro voor betaald (excl hoesje). Maar dat is ook al ruim 3 jaar geleden.



Het scherm is zo, dat je ogen niet vermoeid raken. De letters drukken een beetje door, net zoals in een boek. En het lampje, ideaal! Eindelijk lezen zonder dat mijn partner er last van heeft als hij wil slapen. En ook nog eens licht van gewicht (maar 130 gram geloof ik).
Alle reacties Link kopieren
Voor lezen zou ik voor een Kobo Glo gaan. Een fijn scherm in de zon,maar ook in het donker door de achtergrond verlichting. Wifi ingebouwd, ook te gebruiken als internetbrowser in geval van nood. Het scherm is nl. zwart/wit, maar je kunt sites raadplegen.



Wil je ook filmpjes bekijken of apps downloaden, dan zou ik voor de ipad mini gaan. Wel vind ik het irritant om steeds de tekst te moeten vergroten e.d. Dan zou ik voor het grotere broertje gaan.
woehaa vijf pagina's 😀 twijfelt niet langer, gij TO! happy birthday, en veel plezier met jouw reader
quote:GarciaCM schreef op 11 juni 2015 @ 16:26:

[...]





Een retina scherm is niet bedoeld om boeken op te lezen. Een e-ink scherm wel. Dat komt het dichtst in de buurt bij hoe je lezen in een papieren boek zou ervaren. Het geeft rust aan je ogen, spiegelt niet.

Toch ben ik het er niet helemaal mee eens. Onder bepaalde omstandigheden is retina juist superieur. Het hangt er van af waar je gaat lezen. In de zon? Neem dan zeker geen iPad mini. In bed? iPad mini retina.



Alles daartussenin is een compromis. Op mijn iPad lees ik ook de krant, tijdschriften, emails, dus overdag heb ik hem altijd mee. No way dat ik dan nog een e-reader meesleep.

Dan neem ik de lichte reflectie in het scherm van de iPad voor lief.



Maar goed, ik heb dus beide, een Kindle en een mini retina en ik gebruik ze beide, zoals het uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk kadanz. Voor een krant, een tijdschrift, mail etc. gebruik ik ook een tablet. Maar voor een boek toch echt een e-reader. Gewoon, vanwege alle dingen die al eerder over een e-reader genoemd zijn. Een krant, mail, tijdschrift etc. ben je veel sneller mee klaar en wil je meestal ook wel fullcolor scherm dus dan is het prima om een tablet te gebruiken. Voor het lezen van een boek geef ik persoonlijk echt de voorkeur aan een e-reader boven een tablet. Mijn overweging zou dan dus zijn (als ik ze allebei zou willen lezen) om ze allebei mee te nemen. Dat is juist het extra voordeel van een e-reader. Die weegt bijna niets dus merk je niet
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Mijn tablet heeft geen 3G en de meeste campings hebben belabberde wifi.

Mails check ik eens per drie, vier dagen op de telefoon, met zo'n Vodafone Blox voor 2 euro.

Dus alleen telefoon en reader mee.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik heb ze beiden. E-reader indien je boeken wilt lezen. iPad mini als je tijdschriften wilt lezen en wilt surfen. Voor het lezen van een boek is een E-reader veel fijner en beter voor je ogen dan een verlicht scherm. Vergeet niet dat je gewoon bij een leeslampje moet lezen. Het is heerlijk om een klein apparaatje vol met boeken bij je te hebben. iPad gebruik is weinig, telefoon voldoet.
Als je voor de e-reader gaat, vraag er dan eentje mét backlight! Dat maakt, ook overdag, een enorm verschil.
quote:kadanz schreef op 12 juni 2015 @ 22:42:

Als je voor de e-reader gaat, vraag er dan eentje mét backlight! Dat maakt, ook overdag, een enorm verschil.Dat is nog maar zo'n 100x genoemd in de reacties. Volgens mij hebben alle e-readers van de nieuwe generatie backlight.
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, bovendien was het een directe reactie op de post van otis.

Er worden nog steeds heel wat e-readers zonder backlight aangeboden tegen 'scherpe' prijzen.

Daar krijg je spijt van.



Maar zelfs dan is backlight en e-ink niet zaligmakend.

Het ziet er ontzettend knullig uit. Het licht verspreidt zich niet gelijkmatig, en soms zoals bij de nieuwste Kindle, verschilt het licht zelfs van kleur op bepaalde delen van het scherm. Sommige mensen ergeren zich daar groen en geel aan, precies de kleuren van die lichtvlekken! Wat dat betreft is een iPad met retinascherm veel strakker. De gebruikersinterface is ook vele malen beter.



Saillant detail: het gebrek aan backlight was ook juist het argument om over te stappen op e-ink, weet je nog? Nu willen we allemaal backlight



Een retinascherm flikkert echt niet (althans, niet waarneembaar voor het menselijk oog).



Ik heb beide, de nieuwste Kindle en de nieuwste iPad retina en voor beide valt heel wat te zeggen, van beide heb ik veel plezier, het is echt niet meer zo dat e-ink tegenwoordig zo ontzettend veel beter is dan een scherm. Het komt neer op persoonlijke voorkeur en omstandigheden. Op dit moment gebruik ik mijn Kindle veruit het meest, maar dat had net zo goed anders kunnen zijn, als ik zoals eerder gezegd veel op pad zou zijn.
quote:kadanz schreef op 13 juni 2015 @ 08:37:

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, bovendien was het een directe reactie op de post van otis.

Er worden nog steeds heel wat e-readers zonder backlight aangeboden tegen 'scherpe' prijzen.

Daar krijg je spijt van.



Maar zelfs dan is backlight en e-ink niet zaligmakend.

Het ziet er ontzettend knullig uit. Het licht verspreidt zich niet gelijkmatig, en soms zoals bij de nieuwste Kindle, verschilt het licht zelfs van kleur op bepaalde delen van het scherm. Sommige mensen ergeren zich daar groen en geel aan, precies de kleuren van die lichtvlekken! Wat dat betreft is een iPad met retinascherm veel strakker. De gebruikersinterface is ook vele malen beter.



Saillant detail: het gebrek aan backlight was ook juist het argument om over te stappen op e-ink, weet je nog? Nu willen we allemaal backlight



Een retinascherm flikkert echt niet (althans, niet waarneembaar voor het menselijk oog).



Ik heb beide, de nieuwste Kindle en de nieuwste iPad retina en voor beide valt heel wat te zeggen, van beide heb ik veel plezier, het is echt niet meer zo dat e-ink tegenwoordig zo ontzettend veel beter is dan een scherm. Het komt neer op persoonlijke voorkeur en omstandigheden. Op dit moment gebruik ik mijn Kindle veruit het meest, maar dat had net zo goed anders kunnen zijn, als ik zoals eerder gezegd veel op pad zou zijn.



Ik begrijp dat je niet alle reacties gaat lezen, maar alles wat je zegt, is dus al gezegd.

Heel veel mensen hier zijn weg van een Kobo e-reader omdat hij zo prettig leest, ook buiten. Een iPad daarentegen is gemakkelijker voor binnen, om tijdschriften te lezen, maar best onhandig om mee in bed of buiten te lezen.

Als je, zoals TO, iets zoekt om boeken mee te kunnen lezen, gaat de voorkeur van de forummers toch echt uit naar een goede e-reader.
quote:mary57 schreef op 13 juni 2015 @ 08:49:

[...]





Ik begrijp dat je niet alle reacties gaat lezen, maar alles wat je zegt, is dus al gezegd.

Heel veel mensen hier zijn weg van een Kobo e-reader omdat hij zo prettig leest, ook buiten. Een iPad daarentegen is gemakkelijker voor binnen, om tijdschriften te lezen, maar best onhandig om mee in bed of buiten te lezen.

Als je, zoals TO, iets zoekt om boeken mee te kunnen lezen, gaat de voorkeur van de forummers toch echt uit naar een goede e-reader.Dan moet je toch iets beter lezen. Er zijn ook andere meningen. En dat is toch het doel van een topic, zoveel mogelijk meningen en ervaringen?
Kobo wordt in de reviews geroemd om het goede en gelijkmatige backlight overigens.
quote:JollyJ schreef op 13 juni 2015 @ 08:58:

Kobo wordt in de reviews geroemd om het goede en gelijkmatige backlight overigens.

Klopt.

Maar weer minder scherp dan de Kindle.

Ik ga liever voor scherp, de backlight vlekken zie ik onderhand niet meer, ben er aan gewend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven