Ereader of ipod voor moeilijk-lezende zoon

02-07-2015 10:11 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit nu in groep 4 maar leest nog op niveau E3 ondanks al anderhalf jaar RT. We oefenen bijna elke avond ruim 20 minuten met hem. Hij vindt het niet leuk maar doet het wel trouw. Probleem is dat hij geen enkel boek leuk vindt om te lezen; of het nu over voetbal, draken of Donald Duck gaat. Ergens snap ik het ook wel want omdat hij zo 'moeilijk' leest denk ik dat hij niet veel van het verhaal meekrijgt. Voorgelezen worden vindt hij wel leuk.



De juf raadt aan om luisterboeken aan te schaffen zodat hij hopelijk meer getriggerd wordt om zelf te gaan lezen. Nu heb ik een beetje zitten rondstruinen op Bol.com en internet en luisterboeken zijn meestal op CD of het is een eBook. Een CD snap ik nog Een eBook kun je blijkbaar downloaden op iPod, telefoon of misschien wel iPad. Toch?



Nadeel van CD vind ik dat je daarvoor een CD speler moet gebruiken en voor op vakantie vindt ik dat niet handig (tenzij met zijn allen luisteren in de auto).



Ik wil eigenlijk hiervoor dus een eBook aanschaffen maar hiervoor moet ik dus een iPod of extra mobiele telefoon regelen. Mijn eigen telefoon wil ik daar niet voor laten gebruiken. Of kan ik mijn oude mobiele telefoon (zonder simkaart) hier voor gebruiken?



Verder lijkt het me toch een goed idee dat hij naast luisteren ook zelf gaat lezen. Aangezien hij schermverslaafd is lijkt mij dat een ereader een goed idee is. Helaas kun je geen luisterboeken afspelen op een eReader heb ik begrepen. Klopt dat? Ook op een Ipad kun je geen luisterboek afspelen.



Nu denk ik dus dat ik twee verschillende apparaten moet gaan aanschaffen zodat hij luisterboeken kan gaan luisteren en zelf kan gaan lezen op een voor hem hopelijk leuke manier.



Is er een manier of apparaat waarbij je lezen en luisteren kunt combineren?



Heeft iemand hier ervaring mee of tips?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Deze link al gevonden? https://itunes.apple.com/nl/app/luister ... 19134?mt=8



Er zijn er nog meer: http://www.gratisluisterboeken.nl/
Mijn zoon is ook geen leesheld. Zijn juf adviseerde ook luisterboeken of het zelf lezen te stimuleren. Wij zijn begonnen met luisterboeken waarbij hij kon meelezen in het normale boek. Dus dolfje weerwolfja als luisterboek en meelezen in het boek. Wel triggeren dat hij echt meelest, door soms het luisterboek even uit te zetten en te vragen waar ze zijn en of hij de laatste zin nog eens wil voorlezen bijvoorbeeld. En vragen stellen over het verhaal helpt ook. Naast luisterboeken hebben we ook geoefend met voor/koor/door-lezen (als ik het goed uitschrijf). Eerst een bladzijde voorlezen, dan dezelfde bladzijde samen lezen en vevolgens het kind de bladzijde nog eens aan jou laten voorlezen.



Mijn zoon ging met avi M3 naar groep 4 en na heel veel oefenen dit jaar heeft hij nu bij de laatste avi-toets van groep 4 avi M5 gehaald. Hij heeft nog steeds weinig lol on lezen, vind het heel moeilijk en leest zeker nog niet lekker een boek weg, maar de luisterboeken en het samen lezen heeft hem wel erg geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Ikeaverslaafde.



Op zich had ik dit al gevonden. In onze situatie betekent dit dat hij dus voor het luisterboekgedeelte de Ipad zou kunnen gebruiken. Ik merk dat ik het niet zo fijn zal vinden als hij langere tijd de iPad in beslag neemt hiervoor. Dus komt mijn oude telefoon weer in beeld. Dit is een Android zonder werkende simkaart. Hoe krijg ik de bestanden via de Android Play Store op de telefoon?



God, wat ben ik toch een digi-nitwit....



Maar bestaat er een apparaat waarbij ik beide op kan gebruiken: dus én luisterboeken én lezen?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Zoon gebruikt zijn eigen tablet en voor thuis vaak toch de cd, zeker als je hem mee wilt laten lezen is dat handiger dan een telefoon of tablet. Een simpel mp3-spelertje is ook nog een mogelijkheid, voor een luisterboek heb je natuurlijk geen scherm nodig, dan kan hij een boek of de ipad met daarop het boek alsnog erbij pakken. En een mp3-speler is onderweg ook ideaal.
Dan koop je een extra iPad (met alleen luisterboeken erop, dan komt hij ook niet in de verleiding om spelletjes te gaan doen ). Op Marktplaats heb je goedkope iPads of ga langs bij Used Products.
Alle reacties Link kopieren
Hi Sunemom,



bedankt voor je bijdrage. Voor-koor-doorlezen vindt hij echt het minst leuk aan lezen Hij vraagt dan altijd of we niet de hele bladzijde in zijn geheel doen maar per zin. Heel gevat van hem want die ene zin die ik dan voorlees herhaalt hij gewoon. Als ik iets anders oplees dan wat er staat herhaalt hij mij woordelijk. Wij doen dus ook halve of hele bladzijdes maar misschien dat we daar nog iets meer op moeten focussen. Zijn leestempo is te traag en hij leest nog niet vloeiend. Ook aan intonatie is te merken dat hij soms zinnen niet vat, laat staan het hele verhaal.



Goed idee om het papieren boek en het luisterboek samen te bestellen en lezen. Ik begrijp dus dat het luisterboek één op één is overgenomen van het geschreven boek? Niet dat er kortere, langere zinnen of andere woorden worden gebruikt?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Ken je yoleo.nl, misschien is dat een mooie tussenweg. Wel leesboeken, maar wordt voorgelezen en het woord/de zin wordt gekleurd. Succes, want het is erg lastig!
Alle reacties Link kopieren
Is dit iets voor school om aan te schaffen: https://www.yoleo.nl/

Of ken je dit? http://www.superboek.nl/ (de app is alleen voor apple)

Deze zijn speciaal voor kinderen met leesproblemen. Bij Yoleo lees je ook de tekst mee in beeld.



Deze commerciele aanbieders: (met uitleg over hoe je ze kunt beluisteren) http://www.luisterrijk.nl/page/klantenservice



Ik denk dat een iPad toch het meest handige is. Misschien wordt hij dan ook getriggerd om te gaan 'lezen'?
Ozo.
Ik weet dat die van dolfje weerwolfje en een aantal boeken van annie MG Schmidt woordelijk zijn. Pluk en Otje kon hij woordelijk meelezen. Volgens mij werkte het ook bij de luisterboeken van Mees Kees.

Probeer het anders eens uit via de bibliotheek, hier hebben ze een hele afdeling luisterboeken, daar zoek ik dan het gewone boek bij. Soms is een voorleesstem ook gewoon fijner of minder fijn, zoon heeft echt voorkeuren.



Voor/koor/door vind zoon ook echt niet leuk, maar het heeft hem wel geholpen. Toen hij dat een beetje ging zien (na een halfjaar ploeteren ineens 2avi's omhoog) werd de weerstand wat minder. Ik doe hetzo dat ik op ma/wo/vrijdag voor/koor/door-lees met hem en de andere dagen lees ik hem gewoon normaal voor. Wat nu ook begint te werken is een spannend boek voorlezen en een bladzijde voor het eind van het hoofdstuk stoppen. Hij weet dan dat hij twee dagen moet wachten voor ik verder lees (want de dag erna is voor/koor/door-dag) en dan leest hij vaak toch zelf nog de laatste bladzijde en heel soms probeerd hij zelfs verder te lezen (maar dat is iets van de laatste weken).



Het is best lastig vind ik. Zelf ben ik een enorme leesfan en hij heeft een oudere zus die al vanaf haar 5e altijd een boek in haar hand heeft, dus zo'n mannetje dat het en echt moeilijk vind en er weinig plezier aan beleeft is best een uitdaging.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er een groot misverstand in je OP staat. Een ebook is GEEN luisterboek, maar een digitaal bestand (meestal epub-formaat) dat je leest op je ereader of tablet.



Voor een moeilijk lezend kind zou ik absoluut niet gewone boeken digitaal gaan lezen. Je mist de plaatjes, hebt geen overzicht waar je precies bent en elke pagina is hetzelfde, een zee van letters, heel ontmoedigend.



Luisterboeken kunnen wel een goed idee zijn. Met de eerdere tips kun je vast wel online luisterboeken vinden, die je zo kunt downloaden op je telefoon of een simpele ipod. Als je toch cd's koopt, ook die kun je natuurlijk via de computer omzetten naar geluidsbestandje. Maar samen luisteren kan ook echt heel leuk zijn, ik heb goede herinneringen aan de lange ritten naar Frankrijk met alle werken van Roald Dahl!
een ebook zijn digitale boeken, dus geschreven, niet om te luisteren. je kunt die lezen op een ereader of ipad. Voor moeilijk lezende kinderen zou ik dat niet snel doen. het spreekt toch minder aan dan een gewoon boek.

Luisterboeken kun je op een mp3 speler zetten, ipod, ipad. Mijn oudste gebruikt haar ipod hiervoor. Eventueel pak je het echte boek ernaast dat hij het boek kan horen en tegelijkertijd kan lezen. Ik weet dat juffen dit hier ook aanraden bij kinderen die moeilijker lezen.

ik denk dat ik nog wel wat luisterboeken heb, stuur me een pb met titels en ik zoek thuis eens tussen mijn bestanden.
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook eens op de luisterbieb . nl



Daar staan ook een groot aantal boeken voor kinderen op en is gratis. Het is een app voor telefoon of tablet.



Probeer het lezen leuk te houden en blijf ook vooral voorlezen elke dag. Dat is sowieso goed voor de taalontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Simpele mp-3 hebben we. Gaan idee hoeveel capaciteit dat ding heeft en qua gebruikersgemak scoort ie laag maar dat zouden we kunnen proberen. Moet ik dan de bestanden eerst downlaoden op een iPad/telefoon en dan via kabeltje overzetten op mp3?



Voor lezen op een scherm dus ook Ipad gebruiken, eventueel een tweedehandsje aanschaffen.



Volgens mij ben ik er nu uit :-)
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Sorry, was erg traag met reageren, zie dat er inmiddels vele reacties zijn bijgekomen. Die ga ik nu lezen
Poep, wie heeft jou gescheten?
ik zou luisterboeken pakken en dan het boek erbij in hard copy. vind hij Stilton niks?
Alle reacties Link kopieren
Als je lid bent van test Exclusive dan kun je nu 30 dagen luisterboeken testen. Zitten ook kinderboeken bij. (geen connecties..;-)
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Ik zettende luisterboeken cd's gewoon over op mp3. Beide zonen hun eigen mp3 spelertje en wij hoefden niet mee te genieten van weer de Kleine Kapitein of Harry Potter.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
iPad en op de iPad kan je de app 'knfb reader' kopen en installeren.

Het is een flinke aanschaf want de app kost flink wat maar dan kan hij elke tekst fotograferen en dan zet de app deze om in gesproken woord. De iPad kan trouwens ebooks ook voorlezen.



https://www.youtube.com/watch?v=cS-i9rn9nao#t=39



het kost uiteindelijk veel minder tijd en geld want voor een ereader moet je ebooks aanschaffen od downloaden. En mocht in de toekomst blijken dat er misschien een meer hardnekkig leesprobleem bij hem bestaat, dan kan hij al zijn schoolwerk (waar het mag) fotograferen en voor laten lezen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen dus misschien is al gezegd wat ik ga zeggen ;)

Ken je de samenlees boeken? Boeken waar tekst instaat die volwassenen lezen met daartussen stukjes die het kind leest?



Wij hebben o.a. deze: http://www.bol.com/nl/p/s ... utspiet/1001004006914434/ .



Het heeft onze zoon erg geholpen om het lezen leuk te gaan vinden!
Ik zou het totaal anders aanpakken, om eerlijk te zijn.



Ik zou die app van de Luisterbieb (ik heb hem ook, en ja, hij kan op Android) niet downloaden om er een leer-dingetje van te maken. Ik zou die app downloaden en je zoon lekker laten luisteren. En in de zomervakantie ook zo veel mogelijk voorlezen. Geef je zoon strips om zelf te lezen, of een spelletje waarbij hij de instructies moet lezen om verder te komen (die spelletjes zijn er, ook voor de computer of de Ipad). Op die manier haal je de druk er af, waardoor het lezen geen 'moetje' meer is. Hij oefent het hele jaar door al zo braaf... Dan mag dat in de zomervakantie best iets losser. En als je toch graag wil blijven oefenen: die samenleesboeken zijn daar erg geschikt voor. En het is weer eens iets anders. Vos en Haas is erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Genoeggedronken schreef op 02 juli 2015 @ 11:08:

Ik denk dat er een groot misverstand in je OP staat. Een ebook is GEEN luisterboek, maar een digitaal bestand (meestal epub-formaat) dat je leest op je ereader of tablet.

Een ipad kan een ebook gewoon voorlezen hoor.

http://www.appletips.nl/ibooks-een-boek ... voorlezen/



En hoe kom je erbij dat een kind het overzicht verliest op een apparaat als het moeilijk leest?

Die apparaten betekenen in veel gevallen van ernstige leesproblematiek dat ze door kunnen met leren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 03 juli 2015 @ 18:46:

Ik zou het totaal anders aanpakken, om eerlijk te zijn.



Hij oefent het hele jaar door al zo braaf... Dan mag dat in de zomervakantie best iets losser. En als je toch graag wil blijven oefenen: die samenleesboeken zijn daar erg geschikt voor. En het is weer eens iets anders. Vos en Haas is erg leuk.

@TO : Ik zou dit niet doen, ga in hetzelfde ritme/structuur verder. En ja, juist in de zes weken zonder ondersteuning van een school of RT-er. Natuurlijk is leuk uitdagend lesmateriaal van belang.

Maar daarom opende jij het topic al.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wees maar blij juist dat er zoveel ICT mogelijkheden bestaan om een leesprobleem te ondersteunen.

30 jaren terug werd je voor dom versleten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Als je wel een tablet (of smartphone) hebt zou je met de app vakantiebieb eens kunnen proberen of ebooks wat voor 'm zijn. Via deze app kun je in de zomervakantie gratis populaire boeken lezen, voor alle leeftijdscategorieen. Kun je eens rustig testen voordat je evt een ereader ofzo koopt.

Ik weet ook dat sommigen het wel stoer vinden om hun jongere broer/zus of juist hun ouders voor te lezen, is dat een optie of trapt hij daar niet in?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven