Ervaringen gezocht wat je met een smart tv allemaal kan

18-11-2016 12:25 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,



wij hebben de mogelijkheid om onze oude tv te vervangen door een smart tv (kennis wil 'm voor een aardig prijsje -150 euri- aan ons verkopen. Wij hebben echter geen verstand van dit segment en internet brengt me ook niet veel verder. Ik lees veel over wat er kan, maar mijn specifieke vragen zie ik niet terug.



Is een smart tv eigenlijk hetzelfde als een scherm van je laptop, maar dan groot? Met andere woorden, kun je gewoon surfen op internet als je een draadloos toetsenbord aanschaft? En dan ook content afspelen? Ik heb bijv. een abo op RTL XL, waarbij je oude programma's kunt kijken. Ik zou dan ons tv abo op Ziggo willen stopzetten en alleen nog (glasvezel) internet afnemen. Kun je spelletjes erop spelen? Ik lees dat die op sommige tv's staan en dat je geen spelcomputer nodig hebt. Klopt dat?



Wat moet je met een usb stick? Ik lees dat sommige tv's extra mogelijkheden hebben met een usb stick, maar weet niet wat ik me erbij voor moet stellen.



Wat is het verschil tussen codi en een smart tv? Kunnen ze hetzelfde? En hebben jullie enig idee of ik mijn koptelefoon die op bluetooth werkt ook kan aansluiten op een smart tv?



Zomaar wat vragen, ik kan me voorstellen dat er nog meer komen.
Niks nuttigs
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar heb ik ook niks aan. Kun je wat specifieker zijn?
Ik weet er niet alles van, ben ook maar een leek. Maar mijn eigen ervaring:

Volgens mij moet je allereerst wel kijken of je internet wel bij je tv kan komen. Want anders kun je die content al niet afspelen.



Verder zijn wij, met onze samsung smart tv, aangewezen op de apps die samsung biedt. Daar zit een gewone internetbrowser niet bij geloof ik. En als dat wel zo zou zijn, zou ik het nog niet heel relaxed vinden om op die manier te internetten. Heeft ook te maken met de afstand die onze bank van de tv heeft zeg maar. Maar rtl xl, uitzendinggemist, youtube enzo hebben we wel allemaal. Maar dan dus wel via de app en niet via de site. Dat is relevant, want bijv de app van uitzendinggemist toont programma's tot één week terug, terwijl ik via de site van veel shows ook oudee afleveringen kan kijken.

Spelletjes hebben we niet geloof ik, of ik heb het nooit benut, dat kan ook.

Onze smart tv heeft volgens mij ook netflix (moet je wel een abonnement op nemen dan, niet gratis), maar de (Philips geloof ik) smart tv van mijn ouders niet.

Het is dus relevant om te kijken naar welk merk en type je over kan nemen, want dat bepaalt welke apps je uiteindelijk zal hebben.
quote:aquarium schreef op 18 november 2016 @ 12:32:

Nou, daar heb ik ook niks aan. Kun je wat specifieker zijn?Ja: mijn ervaring is dat je niks aan een smart tv hebt
Ik word er ook niet wild van. Mijn ouders kunnen met hun smarttv niet veel meer dan wat ik met mijn Chromecast (€40) ook kan.
quote:SpringDing schreef op 18 november 2016 @ 12:58:

Ik word er ook niet wild van. Mijn ouders kunnen met hun smarttv niet veel meer dan wat ik met mijn Chromecast (€40) ook kan.Mijn smart tv kan niets dat mijn appleTV al niet kan, en alles wat er aan smart in zit is van slechtere kwaliteit. Terwijl het op zich een meer dan uitstekende tv is
Alle reacties Link kopieren
Ok, dan is de vraag dus beter gesteld hoe je het beste je tv scherm SMART kan maken denk ik? Want daar lees ik ook verschillende dingen over. Ik lees termen als Kodi, google chromecast, apple tv. Maar ik lees ook een android ding.



Kunnen jullie mij daar dan mee op weg helpen? Want het is wel een feit dat wij hopen van onze tv abo af te komen, door alles via (betaalde) apps te kunnen gaan doen en mijn allergrootste voorkeur is dus ook echt kunnen surfen op internet. Zodat ik niet per se vast zit aan apps, maar alle www content kan bekijken. Dat ik bij wijze van spreken mijn kleren bij wehkamp via de tv kan bestellen.
Hallo aquarium,

Hier ook een smart tv sinds twee jaar. Het duurde even voor ik doorhad wat je er mee kon.

De tv is makkelijk te verbinden met het internet.

Je kan foto's/filmpjes vanaf je smartphone naar de tv sturen, om deze te bekijken.

Ik kan met de tv op internet, een draadloos toetsenbord en muis is dan wel zo handig!

Ook zitten er veel apps op, zoals Netflix, YouTube. Deze kun je in je favorieten zetten om makkelijk terug te vinden.

De computer staat ook aangesloten op de tv, deze gebruik je dan gewoon als scherm.

Hopelijk heb je hier iets aan
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een smart tv en ik vind er werkelijk niks nuttigs aan. Ik heb er zelfs nog een chromecast opgezet omdat dat veel makkelijker werkt. Internet op een smart tv vind ik ontzettend traag werken. Mijn pc staat 3 meter naar links en daar loop ik sneller heen dan dat ik via mijn tv op internet ga. Zelfs uitzendinggemist e.d. stuur ik via mijn pc aan naar de tv via de chromecast.



Ik snap wel waarom je kennis hem wegdoet zeg maar
Alle reacties Link kopieren
Ik vind hem vooral heel handig voor netflix en de kinderen gebruiken hem om youtube te kijken (aansturen via telefoon of tablet).
Tsja, de ene smart is de andere niet.

Op die van mij kun je Netflix kijken, een breed scala aan apps downloaden voor andere Netflix-achtige services. Andere smart TV kunnen meer of minder. En ik had er net zo goed een Apple-TV kastje naast kunnen hangen, dan had ik ook gewoon Netflix etc.

Verder heb ik geen idee wat ik met mijn smart TV kan.

Iets met gebaren, maar dat interesseert me niet.



Kortom, ga even langs en vraag wat er zo smart aan die TV is.
quote:Bugs_Bunny schreef op 18 november 2016 @ 13:00:

[...]



Mijn smart tv kan niets dat mijn appleTV al niet kan, en alles wat er aan smart in zit is van slechtere kwaliteit. Terwijl het op zich een meer dan uitstekende tv isDit dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een smart tv, maar ik heb die apps en andere functionaliteiten eigenlijk alleen maar op dag 1 bekeken. Sindsdien gebruik ik 'm als een gewone tv, die toeters en bellen zijn voor mij totaal nutteloos.



Echter, mijn Google Chromecast, daar ben ik -zo- blij mee. Netflix, RTL XL, NPO, gedownloade series of films, Spotify, Youtube. Ik stream dat moeiteloos vanaf mijn laptop, tablet, smartphone. Met dat apparaatje, wat echt niet veel kost vergeleken met een smart tv, heb je geen smart tv apps nodig.
Alle reacties Link kopieren
De enige app die ik af en toe is KIJK (programma gemist van sbs) en die gebruik niet eens regelmatig. Ik mis wel dat ik geen spotify app op de tv kan zetten.



Verder gebruik ik hem als normale tv en soms gebruik hem als de tweede scherm om filmpjes te streamen via computer (door de tv met hdmi kabel mijn pc te verbinden)
Wij hebben ook een smart tv maar eigenlijk gebruiken we nooit 1 van die functie van de tv. Qua kodi hebben wij hardware guru op een minix Android kastje. Ik weet er het fijne niet van maar met dat kastje kun je letterlijk alles kijken wat er ooit uitgekomen is.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet eens bij die kennis kijken wat er allemaal mee kan en dan een beslissing maken?
Alle reacties Link kopieren
Als iets weg gegooid geld is, dan is het wel een smart tv. Met je gewone tv kun je precies hetzelfde. En je wehkamp bestelling via je tv doen lijkt leuk, maar in de praktijk doe je dat toch ff sneller via je pc/laptop met muis.
Twee dingen die ik kan bedenken die ik wel handig vind aan mijn smart-tv:



Je kunt de smartcard van je kabelboer rechtstreeks in de tv stoppen, geen extra decoder nodig. Dit scheelt ruimte én een extra afstandsbediening. Je kunt dan ook de EPG (elektronische programmagids) van de tv zelf gebruiken, dat werkt veel sneller dan die trage zooi van de kabelboeren.



Een smart-tv kan foto's, video's en muziek zelf afspelen, geen extra apparaat zoals een media player o.i.d. nodig. Je stopt gewoon een USB-stick erin en afspelen maar.
Ik heb een Samsung smart tv.

Maar gebruik de functies niet. Heb er nl een chromecast aangehangen die ik met mijn mobiel aanstuur en dat werkt veel fijner vind ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:RikM schreef op 18 november 2016 @ 17:23:

Twee dingen die ik kan bedenken die ik wel handig vind aan mijn smart-tv:



Je kunt de smartcard van je kabelboer rechtstreeks in de tv stoppen, geen extra decoder nodig. Dit scheelt ruimte én een extra afstandsbediening. Je kunt dan ook de EPG (elektronische programmagids) van de tv zelf gebruiken, dat werkt veel sneller dan die trage zooi van de kabelboeren.



Een smart-tv kan foto's, video's en muziek zelf afspelen, geen extra apparaat zoals een media player o.i.d. nodig. Je stopt gewoon een USB-stick erin en afspelen maar.Dat heeft beide niets te maken met een smart tv. Een smart tv kan op internet. Er zijn heel veel tv's die geen smart tv zijn die wel een usb-stick kunnen afspelen en een ci+-module ondersteunen.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Ik gebruik veel apps, we hebben een card ipv een kastje van de kabelboer, ik stream van alles direct van telefoon en tablet op de tv en mijn telefoon is ook een afstandbediening.



Veel kan je ook met een chromekast en telefoon doen. Hebben we boven.

Netflixen en uitzending gemist kijken bijvoorbeeld. Maar vind Netflixen en dingen zoeken via de smart TV dan handiger.



En deze TV was niet veel duurder dan een niet smart TV, dus waarom niet?
En verder gewoon even kijken bij de specificaties. Er zit echt al veel verschil in wat de ene smart tv kan en de andere.
Hier ook een smart tv en in de slaapkamer 1 met de chromecast.



Beide fijn. En zoals gezegd is, niet elke smart tv is hetzelfde. Ze ondersteunen niet allemaal dezelfde apps.



De mijne is met wifi verbonden en ondersteund veel apps , netflix,videoland,spotify,npo,youtube etc. Ook een ingebouwde chromecast functie. Dus vanaf mn telefoon en laptop streamen maar ook de tv bedienen met mn mobiel. Surfen erop doe ik nooit eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:draadvlechtmandje schreef op 18 november 2016 @ 15:40:

Waarom ga je niet eens bij die kennis kijken wat er allemaal mee kan en dan een beslissing maken?



Hmmmm, dat bleek toch tegen te vallen wat die tv kan. Dus deze nemen we niet over.



De reden dat wij graag meer willen kunnen met de tv (zonder tv abo), is de kinderen. Wij willen de televisie uit de woonkamer weg en deze op de bovenverdieping plaatsen waar de kinderen makkelijk bij kunnen. De praktijk blijkt dat er toch al vaak met vrienden en vriendinnetjes vooral veel youtube gekeken wordt ipv normale tv. En dat wat de kinderen willen kijken op normale tv, niet is op het moment dat ze kunnen, door alle clubs en sport. Dus dan is de keuze in moment wel handig. In de praktijk staat de tv amper aan, maar hangt jongste op mijn laptop aan de youtube met haar vriendinnen en zit oudste (met vrienden) te gamen op zijn tablet.



Daarom dachten we dat het handig was om boven dus een all round tv te plaatsen, waarbij ze ook met meer kunnen zitten. Ik zag zelfs opties om twee programma's naast elkaar te zien (op het scherm zijn twee verschillende dingen te bekijken op hetzelfde moment, bijvoorbeeld 2 voetbalwedstrijden tegelijkertijd bekijken).



Kunnen jullie mij vertellen wat het verschil is in chromecast? Android ding, apple tv en nog andere opties om van een bestaande tv een smart te maken? Wat beveel je aan en waarom? Of wat raad je juist af?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven