Excel, factoren som zoeken?

31-01-2017 12:36 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel is waarschijnlijk niet duidelijk maar ik wist even niet hoe ik het anders moest formuleren.



Mijn vraag is dit: ik heb 25 bedragen, deze zijn zowel positief als negatief.

Bedrag X van die 25 bedragen is bedrag de som van ikweetniethoeveel van die andere 24 bedragen, ik weet wel welk bedrag bedrag X is.



Kan ik Excel dit laten uitzoeken of zijn daar andere mogelijkheden voor?



Alvast mijn dank, want ik zie het even allemaal niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je vraag niet goed, kun je het misschien in fictieve getallen benoemen?
Alle reacties Link kopieren
Stel, ik heb 5 getallen:



5

-3

8

-2

3



Van die 5 getallen is 1 getal de som van ikweetniethoeveel getallen van de overige 4.

Ik weet welk getal de som is.



In dit voorbeeld: 3 is de som van 5 en -2.

Ik ken in dit voorbeeld 3, ik weet niet hoeveel van de overige getallen ik moet samentellen om tot 3 te komen.



Ik zoek nu dus een manier om erachter te komen om bij 3 te weten te komen welke en hoeveel van de overige 4 getallen ik moet samentellen.



Concreet: iemand heeft 25 openstaande facturen en creditnota's.

Ze heeft een bedrag betaald dat niet het volledige openstaand saldo bedraagt, maar ik raak er maar niet aan uit welke bedragen ze heeft samengeteld om tot het bedrag te komen dat ze betaald heeft.

Die mevrouw is niet bereikbaar, maar het is voor mij wel belangrijk om op korte termijn erachter te komen welke van de openstaande bedragen ik kan schrappen.

De mededeling bij de betaling maakt me ook niks wijzer.
Wat zoek je precies? Want ik volg je vraag ook niet.



Wil je een onbekende zoeken? Bedrag X = een som van een onbekend aantal bedragen en je wil weten van welke bedragen?



Als je dat wil, is dat wel lastig als er meerdere opties zijn.
Uhm ik volg je niet helemaal.... Maar wil je weten hoe Excel een som berekend heeft? Dan kun je bronpijlen aan laten wijzen.

Ga op de cel met daarin de som staan, bovenin tabje Formules, dan naar Broncellen aanwijzen. Excel toont dan via pijlen welke broncellen zijn gebruikt voor de som.



Edit: dit is dus niet wat je bedoelde
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn antwoord van 12.43u even aangevuld, hoop dat het nu wat duidelijker is



"Concreet: iemand heeft 25 openstaande facturen en creditnota's.

Ze heeft een bedrag betaald dat niet het volledige openstaand saldo bedraagt, maar ik raak er maar niet aan uit welke bedragen ze heeft samengeteld om tot het bedrag te komen dat ze betaald heeft.

Die mevrouw is niet bereikbaar, maar het is voor mij wel belangrijk om op korte termijn erachter te komen welke van de openstaande bedragen ik kan schrappen.

De mededeling bij de betaling maakt me ook niks wijzer."
Alle reacties Link kopieren
Dit weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Bij openstaande facturen en betalingen die niet kloppen, zoek ik altijd met de hand in excel.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt misschien de bedragen wel aan mij pb-en, dan help ik je zoeken
Alle reacties Link kopieren
Vervelend he als dat gebeurd... Ik vink in het boekhoudprogramma bedragen aan net zo lang tot de som klopt, meestal zijn het opeenvolgende facturen die betaald worden en eventuele credit nota's die gelijk afgetrokken worden.
Alle reacties Link kopieren
Chantal, tnx voor het aanbod, man heeft zonet hetzelfde aangeboden, dus ik neem het bundel vanavond even mee naar huis



My-little-appletree, inderdaad erg vervelend. En ik ben nogal een detailkijker, dus ik loop er gewoon helemaal in vast. Leg het nu maar even aan de kant, wordt anders een levensgrote frustratie.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet voorstellen dat Excel hier een standaard functie of macro voor heeft. Misschien dat je kunt googlen of iemand voor dit probleem een macro heeft geschreven?
Vragen werkt meestal het best Ik heb regelmatig te maken met rc-verrekeningen en daar kom je met puzzelen echt niet altijd uit.

Heb je al gekeken naar het nog openstaande bedrag en of dat wellicht aansluit met een of meer facturen?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit alleen m.b.v. een specifiek geschreven macro kan. Ik kan me niet alleen niet voorstellen hoe je dit in Excel zou moeten krijgen, ik heb ook geen idee hoe een antwoord op je vraag eruit zou moeten zien. Verwacht je dan dat het antwoord is "A4, A7, A14, A21"? En dat dus die vier cellen bij elkaar opgeteld het eindbedrag vormen?

Ik vrees dat het handwerk wordt.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:ChantalZr7 schreef op 31 januari 2017 @ 12:50:

Je kunt misschien de bedragen wel aan mij pb-en, dan help ik je zoekenDat wil ik ook best even doen.
Oh dear, how sad, never mind.
Je zou het kunnen proberen met doel zoeken Solver in Excel en parameters zetten, maar als je niet gewend bent aan Excel zou het sneller gaan met de hand nog lijkt me.



maar als je wil: http://www.k2e.com/tech-u ... t-add-to-a-specific-value
Anoniem17062022182122 wijzigde dit bericht op 31-01-2017 13:48
Reden: sorry foutje
% gewijzigd
quote:Hayek schreef op 31 januari 2017 @ 13:24:

Ik denk dat dit alleen m.b.v. een specifiek geschreven macro kan. Ik kan me niet alleen niet voorstellen hoe je dit in Excel zou moeten krijgen, ik heb ook geen idee hoe een antwoord op je vraag eruit zou moeten zien. Verwacht je dan dat het antwoord is "A4, A7, A14, A21"? En dat dus die vier cellen bij elkaar opgeteld het eindbedrag vormen?

Ik vrees dat het handwerk wordt.

Probleem is dat Excel geen human errors er uit haalt, en je geen enkele uitslag kunt krijgen om dat de set waarden exact bedrag x moeten vormen. Je zou dan kunnen zeggen dat je een 10% deviatie kunt toe passen, maar ook dat geeft geen garantie haha.



Onderschat nooit de onlogische gedachten van iemand waar om die een bepaald bedrag betaalt. Dat haal je er met Excel niet uit dus ik zeg wachten tot die persoon bereikbaar is.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 31 januari 2017 @ 13:27:

Je zou het kunnen proberen met doel zoeken in Excel en parameters zetten, maar als je niet gewend bent aan Excel zou het sneller gaan met de hand nog lijkt me.



maar als je wil: http://www.k2e.com/tech-u ... t-add-to-a-specific-valueShit, als je dat zo leest, is het opeens heel logisch.....en toch zou ik het nooit verzonnen hebben!
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 31 januari 2017 @ 13:29:

[...]



Probleem is dat Excel geen human errors er uit haalt, en je geen enkele uitslag kunt krijgen om dat de set waarden exact bedrag x moeten vormen. Je zou dan kunnen zeggen dat je een 10% deviatie kunt toe passen, maar ook dat geeft geen garantie haha.



Onderschat nooit de onlogische gedachten van iemand waar om die een bepaald bedrag betaalt. Dat haal je er met Excel niet uit dus ik zeg wachten tot die persoon bereikbaar is.Dat is waar, zoals Einstein volgens sommigen gezegd heeft: two things are infinite: the universe and human stupidity; and I’m not sure about the universe.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit met de Solver moet kunnen.

Ik ga even puzzelen (want dat vind ik leuk )
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erachter: mevrouw X had een factuur betaald voor mevrouw Y, en vond dat niet nodig dat even te melden



't Is dat dat bedrag zodanig in m'n hoofd zat dat ik blijkbaar onbewust alle andere factuur zat te scannen op dat bedrag, had het anders nooit geweten.

X en Y wonen niet op hetzelfde adres, maar als ik ver genoeg googel vind ik wel een verband tussen beide dames dat kan verklaren waarom de ene de factuur voor de andere betaalt.

Maar echt, even factuurnummer meedelen als je betaalt is blijkbaar te ver gezocht, X is nochtans een handelaar, dus die zou toch wel het belang daarvan moeten kennen.



Soit, het mysterie is opgelost, ik kan verder met mijn leven
Alle reacties Link kopieren
Ah shit het was me net gelukt in Solver...



Dus het kan wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:gelderka schreef op 31 januari 2017 @ 13:43:

Dus: Je hebt 24 bedragen.

Daarvan zijn er een aantal bij elkaar opgeteld (je weet niet hoeveel of welke) en je hebt het resultaat van die optelling.

Jouw vraag is: Welke bedragen zijn bij elkaar opgeteld?



Nee, Excel kan dit niet.

Sterker nog, wat je beschrijft is een wiskundig probleem met de naam 'knapzak probleem'. (google maar. het bestaat).

Er is geen andere mogelijkheid bekend dan ... gewoon proberen. Of aan de mevrouw vragen.Ik zat dus ook op jouw lijn, maar Excel is slimmer dan dat.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Je mag me die Solver wel aanreiken, ben niet zo'n wiskundig genie, maar ik vind het op zich wel leuk om de logica te vinden in wat in eerste instantie pure chaos lijkt
quote:strikjemetstippels schreef op 31 januari 2017 @ 13:27:

Je zou het kunnen proberen met doel zoeken Solver in Excel en parameters zetten, maar als je niet gewend bent aan Excel zou het sneller gaan met de hand nog lijkt me.



maar als je wil: http://www.k2e.com/tech-u ... t-add-to-a-specific-value



Wat een goed bedachte manier! Hier was ik als toch wel redelijk ervaren Excel-gebruiker niet zo op gekomen.



Als ik het met de hand zou moeten doen zou ik bij de oudsten beginnen en met enige "logica" proberen te kijken. Welke facturen passen qua inhoud bij elkaar? Zijn er credits en op welke normale factuur hebben deze betrekking? etc. 25 bedragen is nu ook weer niet oneindig veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven