Externe Harde Schijf MacBook Pro

05-02-2016 14:17 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames! Zijn hier Mac gebruikers die een externe harde schijf hebben? Zo ja....welke en zijn jullie tevreden? Ik heb een hele oude LaCie met een netsnoer eraan.......SUPERirritant....
Alle reacties Link kopieren
Ik had een Apple timecapsule, vond ik zelf heel handig. Alleen was die van werk, en moeten teruggeven helaas. Nu heb ik ook een Lacie en ik mis de timecapsule, omdat het zo eenvoudig was met automatische backup.



Maar ik ga ervan uit dat Lacie tegenwoordig ook harde schijven heeft met draadloze verbinding?
Alle reacties Link kopieren
Ja hier Mac. Externe HDD op router aangesloten (Een NAS dus, Network Attached Storage), is prima benaderbaar voor zowel Mac als Windows.

Op deze manier is hij 'altijd' benaderbaar vanaf elke computer, tablet, phone in het netwerk.
Love bubbles....
Ik heb externe harde schijven van Western Digital en Seagate en een van mijn Western Digital schijven is er een speciaal voor de mac maar dat hoeft niet perse. Je kunt schijven die voor windows zijn vaak gewoon formatteren zodat ze op een mac werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:closednote schreef op 05 februari 2016 @ 14:59:

Ik heb externe harde schijven van Western Digital en Seagate en een van mijn Western Digital schijven is er een speciaal voor de mac maar dat hoeft niet perse. Je kunt schijven die voor windows zijn vaak gewoon formatteren zodat ze op een mac werken.En om problemen te voorkomen later, formateer de schijf dan als exFAT (dit werkt zowel op windows machines als op Macs) Zo kan je je externe HDD op beide platformen gebruiken.
Love bubbles....
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 05 februari 2016 @ 14:24:

Ik had een Apple timecapsule, vond ik zelf heel handig. Alleen was die van werk, en moeten teruggeven helaas. Nu heb ik ook een Lacie en ik mis de timecapsule, omdat het zo eenvoudig was met automatische backup.



Maar ik ga ervan uit dat Lacie tegenwoordig ook harde schijven heeft met draadloze verbinding?



Even iets rechtzetten. Een TImeCapsule is niet bedoelt als een externe harde schijf voor extra opslag maar, zoals je schrijft, voor het maken van een automatische back up via TimeMachine. Bovendien is de TC voorzien van een WIFI router. Nu komt het: je LaCie kan prima gebruikt worden voor het maken van een Time Machine back-up van je Mac. Activeer Time Machine (het icoontje met de tegen de klok indraaiend pijltje, rechts bovenin de balk) en kies dan "OpenTime Machine voorkeuren" en selecteer dan je LaCie. Via systeemvoordeuren kun je Time Machine ook bereiken.

Helaas bestaan er naar mijn weten geen draadloze schijven voor externe opslag, deze zouden te langzaam zijn voor dataoverdracht van grote bestanden.

Voor een Mac kunnen je kiezen voor een USB externe schijf maar ook voor een zogenaamde Thunderboltschijf. Deze schijf is wel een fink pak duurder dan een USB schijf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Focus4life schreef op 05 februari 2016 @ 14:32:

Ja hier Mac. Externe HDD op router aangesloten (Een NAS dus, Network Attached Storage), is prima benaderbaar voor zowel Mac als Windows.

Op deze manier is hij 'altijd' benaderbaar vanaf elke computer, tablet, phone in het netwerk.ja, inderdaad als je perse draadloos zou willen is dit een prima oplossing alleen niet als je snelheid wenst.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doordraaier schreef op 05 februari 2016 @ 16:10:

[...]





ja, inderdaad als je perse draadloos zou willen is dit een prima oplossing alleen niet als je snelheid wenst.



Klopt, Maar tegenwoordig heeft een redelijk standaard routertje 1000 mbit. Je kan met SSD Raid 0 wel een aardig snelle NAS maken voor thuisgebruik.

Wat je standaard in een winkel kan kopen voor NAS, is op zich voor de meeste prima qua snelheid. (muziek, foto's filmpjes (tot full HD) een 4k film streamen is niet echt haalbaar.



Het hangt er uiteindelijk vanaf waarvoor je het gaat genruiken.
Love bubbles....
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat je hrt netsnoer irritant vindt.

Wat is jouw doel van die HDD?



Ik heb HDDs van Seagate, Maxtor en LaCie, die hebben allemaal een voeding. Maar die hangen aan een Mac mini en een iMac, dus voor mij geen probleem.



Voor bij een MacBook is een USB-gevoede schijf misschien wel handig, maar die zijn vaak wel een stuk trager; snelheid kost stroom, USB geeft vaak niet genoeg stroom voor een snelle schijf.
Alle reacties Link kopieren
Ah, ik kan een hoop leren van jullie zie ik alweer De HD hoeft niet megaveel capaciteit te hebben en ik wil hem mee willen nemen dus vandaar dat ik een netsnoer vervelend vind. Een vriendin van mij heeft de LaCie Rugged en een andere vriendin een Freecom.

Een NAS maak je thuis aan toch? NAS is eigenlijk ook el handig
Alle reacties Link kopieren
Als je voor portable en makkelijk wilt gaan is BV een seagate externe hdd. Die heb ik hier ook liggen. 1 terabyte en alleen USB. Deze is wel snel, hij heeft 2 usb stekkers. (Seagate Back-up plus slim)

Handig in gebruik, zowel Mac als Windows.



Een NAS koppel je aan je router, puur voor opslag.

Het is dan benaderbaar voor je pc, laptop, tablets etc.

Handig als je je foto's of muziek centraal wilt opslaan. Bespaar je weer ruimte op andere machines.



Als je beetje goed instelt, benaderbaar vanaf elke plek ter wereld.
Love bubbles....
Alle reacties Link kopieren
Ik bewaar deze post echt even, helpt mij enorm goed om keuzes te maken, te bouwen en te formateren!
Alle reacties Link kopieren
quote:Focus4life schreef op 05 februari 2016 @ 20:38:

Als je voor portable en makkelijk wilt gaan is BV een seagate externe hdd. Die heb ik hier ook liggen. 1 terabyte en alleen USB. Deze is wel snel, hij heeft 2 usb stekkers. (Seagate Back-up plus slim)

Handig in gebruik, zowel Mac als Windows.



Een NAS koppel je aan je router, puur voor opslag.

Het is dan benaderbaar voor je pc, laptop, tablets etc.

Handig als je je foto's of muziek centraal wilt opslaan. Bespaar je weer ruimte op andere machines.



Als je beetje goed instelt, benaderbaar vanaf elke plek ter wereld.@Focus4Life, die NAS kan je alleen benaderen vanaf je eigen wifi netwerk toch? Inderdaad puur voor opslag dan.... een portable kleinere HD is dan wel handig met usb aansluting en 1 die niet te traag is....
Alle reacties Link kopieren
Een NAS is opslag voor en binnen je netwerk. Je kan hem wel zo instellen dat je het ook vanaf het internet kan benaderen (mocht je willen uiteraard)



Als je router wifi heeft dan ja, draadloos benaderbaar.



Snelheid is over het algemeen wel okay, hangt af hoe zwaar het netwerk belast wordt natuurlijk.



Die Seagate schijf is best snel. Kan hem je echt aanraden.

Klein, makkelijk en cross platform (max osx en Windows)



Succes met je keuze!
Love bubbles....
Alle reacties Link kopieren
quote:Focus4life schreef op 05 februari 2016 @ 15:20:

[...]





En om problemen te voorkomen later, formateer de schijf dan als exFAT (dit werkt zowel op windows machines als op Macs) Zo kan je je externe HDD op beide platformen gebruiken.Maar dan kan je m niet gebruiken voor Time Machine.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 07 februari 2016 @ 16:06:

[...]





Maar dan kan je m niet gebruiken voor Time Machine.



Dan maak je 2 partities aan. Een dedicated voor timemachine, de ander voor je opslag.

In osx kan je erg makkelijk partities aanmaken in het programma schijfbeheer.

Leg wel op, doe dit wel met een meisje HDD, scheelt back up maken.
Love bubbles....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven