Facebook 3 maanden opzeggen challenge

04-09-2015 23:53 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Wie begint er ook een beetje genoeg te krijgen van Facebook en denkt ook vaker aan het opzeggen van Facebook? Misschien kunnen we een 3 maanden challenge aangaan en onze afkickverschijnselen delen haha!!



Wie doet mee ?
Ik snap het niet goed. Facebook is toch niet meer dan een handige tool om snel en makkelijk in contact te blijven met familie, vrienden en kennissen? Zeker met degenen met wie wel wat dingen wil delen, maar bij wie je niet zo makkelijk of snek de telefoon zal pakken om wat af te spreken. Dan hoef je toch niet meteen afstand te doen van FB maar kun je bijv ook besluiten er niet zo vaak meer op te kijken?
Alle reacties Link kopieren
NYC: ik wou dat ik dat kon, maar dan ga ik er toch telkens weer op. Kwestie van best verslaafd zijn. treurig, vandaar dat ik het op deze manier doe!
quote:NYC schreef op 05 september 2015 @ 15:45:

Ik snap het niet goed. Facebook is toch niet meer dan een handige tool om snel en makkelijk in contact te blijven met familie, vrienden en kennissen? Zeker met degenen met wie wel wat dingen wil delen, maar bij wie je niet zo makkelijk of snek de telefoon zal pakken om wat af te spreken. Dan hoef je toch niet meteen afstand te doen van FB maar kun je bijv ook besluiten er niet zo vaak meer op te kijken?Als ik niet snel de telefoon zou pakken om met hen te praten, dan zijn ze niet belangrijk genoeg en ook niet interessant genoeg om hun fB te volgen.. ik vind het niet zomaar een tool, maar een digitale realiteit waar bepaalde zaken van je verwacht worden. Als een collega waar ik dagelijks mee werk mij toevoegd voel ik sociale druk om haar te accepteren. terwijl mijn fb misschien wel privé is en ik daar helemaal geen zin in heb. Daarom heb ik gewoon heel fb weggegooid. Het voegt voor mij werkelijk waar niks toe.
Eens met NYC, het ligt toch helemaal aan jezelf hoe je ermee omgaat? Collega's accepteer ik niet als vriend, en dat leg ik irl gewoon uit als ze me een verzoekje doen, dat ik werk en prive gescheiden wil houden. Klanten idem dito. Nog nooit problemen mee gehad.

Mensen die alleen maar likes en wins delen ontvriend ik, en als ze me vragen waarom dan leg ik dat ook netjes uit.

Ik heb geen FB-vrienden die vage updates doen gelukkig, ook staan er op mijn tijdlijn geen spreuken etc. Nog geen Zwarte Piet gezien dit jaar (vorig jaar wel, diegene was mij te fanatiek, heb ik ontvriend en daarna uitgelegd waarom), niemand die Wilders aanhangt, alles aan Rutte wijt of bang is voor vluchtelingen. Mocht ik wel dergelijke dingen tegenkomen, dan ontvriend ik ze net zo makkelijk. Gewoon netjes uitleggen waarom lijkt mij geen probleem toch, als ze ernaar vragen? Kun je mensen met alleen irritante updates niet blokkeren (omdat het je tante is of zo), dan kun je hun berichten verbergen, probleem opgelost. En een of twee keer per dag kijken maximaal kun je jezelf prima aanleren. Hoelang duurt dat kijken nou helemaal? Met mijn ongeveer 100 vrienden ben ik in vijf minuten helemaal bij hoor. En ik geef alleen gemeende likes, ik like selectief, scheelt een hoop updates.
Alle reacties Link kopieren
quote:superduba schreef op 05 september 2015 @ 15:36:

zoooooooo i did it! eerst alles weggehaald, vrienden ontvriend, dus als ik dan weer in de verleiding kom en hem weer activeer, ben ik sowieso alles kwijt! ik vind het nog een beetje eng maar ben er klaar voor :DKnap hoor! En gelijk ook heel rigoureus door alles te verwijderen. Ik heb Facebook vanmiddag van mijn telefoon verwijderd en met mezelf afgesproken 24 uur niet te kijken. Is kijken hoe dat gaat. Misschien als het bevalt dat ik ga proberen de komende week 1x per dag te kijken. Maar ik vind het dus ook lastig om niet te kijken. Herken het heel erg dat ik nutteloos zit te scrollen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb FB er een paar geleden uitgegooid en heb het misschien een paar dagen gemist. Daarna bleek: het leven is zowaar net zo leuk zonder FB .

Dus als je er geen plezier aan beleefd, het gevoel hebt dat het je teveel tijd kost oid, weg ermee!
Ik ga een week detoxen zonder iets aan mijn account te doen, ik ben niet zo erg verslaafd dat ik dat nodig heb. Gaat nu in!
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4.0 schreef op 05 september 2015 @ 00:04:

Oh ja. Het moet wel allemaal lang leve de lol zijn natuurlijk, geen vies bah dood jongetje, dan is FB ineens niet leuk meer.

Ehhh, nee inderdaad, dan is fb niet leuk meer.

Ik gebruik fb alleen voor simpele en marginale zaken, de lang leve de lol dingen. Ik doe dat expres, dus meng me niet in grootste discussies enzo en heb daar een goede reden voor, dus ik kan me best voorstellen dat iemand niet 100x op een dag die foto voorbij wil zien komen op fb.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk, zit ik me nu te bedenken, moet ik gewoon een nieuw account aanmaken, en dan de blogs en platforms die ik wil volgen gaan volgen en dat dan zonder vrienden. Dat is wat ik ga doen. Dus niet zonder fb maar zonder fb vrienden, daar ga ik mee beginnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 05 september 2015 @ 10:22:

[...]



Maar waarom deed je dat dan niet, toen je nog facebook had?



Uhhhh als ik overdag 3 updates heb gezien over de boodschappen die weer in huis zijn, kinderen naar school en wat je gegeten hebt waarom zou ik dan nog privé vragen hoe het gaat. Ik had over het algemeen hele actieve vrienden.



Ik bemerkte dat door het online zijn mensen ook geen interesse hadden om gewoon te bellen of af te spreken en dat vond ik zonde.

Was overigens ook een actieve poster niet over de boodschappen of het toilet maar wel een foto of een korte update.



Toen ik aankondigde weg te gaan vroegen mensen of ze mochten mailen etc. Geloof me ik moet de eerste mail nog krijgen. De mensen met wie ik al een goed contact had maar dus minder afsprak daarmee is het contact intenser geworden als iemand nu een appje stuurt weet ik dat ik de moeite waard ben voor diegene. Ik heb liever een klein groepje met diebaren waar we er voor elkaar zijn als 100 vrienden die liken om zichzelf bezig te houden.



Ik vind het een meerwaarde als ik afspreek met iemand dat ik daar echt tijd in stop. En ook wat te bespreken heb omdat ik niet alles al heb gelezen.



Daarbij ben ik een ervaring rijker en dat is inderdaad zoals genoemd dat mensen zich leuker en beter voordoen als dat ze zich voelen. Ineens blijkt die kennis met de meest positieve post gelukkige foto's etc. Erg ongelukkig te zijn maar omdat iedereen leuke dingen schrijft ook maar lacht op de foto.



Daarbij ben ik er ook niet voor dat mensen zo open zijn over verdriet dat je ineens een foto van een dood kindje op je scherm ziet terwijl je kind naast je zit ofzo. Als ik bij diegene op de bank had gezeten had ik kunnen zeggen dat ik dat niet wilde zien als mijn kindje erbij was. Je krijgt van alles je huiskamer in waar ik persoonlijk niet op zit te wachten.





Voor mij dus echt een meerwaarde zonder facebook.

Als dat bij jou anders werkt prima toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:MisPoessss schreef op 06 september 2015 @ 13:28:

Eigenlijk, zit ik me nu te bedenken, moet ik gewoon een nieuw account aanmaken, en dan de blogs en platforms die ik wil volgen gaan volgen en dat dan zonder vrienden. Dat is wat ik ga doen. Dus niet zonder fb maar zonder fb vrienden, daar ga ik mee beginnen.



Zit ik ook aan te denken. Ik gebruik FB eigenlijk ook alleen maar als feed voor mijn interesses en niet zozeer om vrienden te volgen. Het "geluk" is dat mijn vrienden niet veel posten, en als ze het doen is de inhoud niet vervelend.



Overigens ben ik wel zo'n iemand die mensen gewoon van FB verwijder als ik hun meeste posts irritant vind, of als de persoon zelf irl irritant is.
Alle reacties Link kopieren
quote:MisPoessss schreef op 06 september 2015 @ 13:28:

Eigenlijk, zit ik me nu te bedenken, moet ik gewoon een nieuw account aanmaken, en dan de blogs en platforms die ik wil volgen gaan volgen en dat dan zonder vrienden. Dat is wat ik ga doen. Dus niet zonder fb maar zonder fb vrienden, daar ga ik mee beginnen.



Dit heb ik eens geprobeerd maar de moderator van de groep die ik het meeste volgde voegde mij niet toe, omdat ze mij zagen als een fake account; net nieuw aangemaakte account zonder vrienden..

Maar misschien als je ze een bericht stuurt met hoe het zit, met je 'lege' account, dat dat dan niet gebeurt, kweetniet?
Be happy, it drives people crazy ;)
quote:renate-2009 schreef op 06 september 2015 @ 20:07:

[...]



Daarbij ben ik een ervaring rijker en dat is inderdaad zoals genoemd dat mensen zich leuker en beter voordoen als dat ze zich voelen. Ineens blijkt die kennis met de meest positieve post gelukkige foto's etc. Erg ongelukkig te zijn maar omdat iedereen leuke dingen schrijft ook maar lacht op de foto. Ik lees dat wel vaker, dat Facebook 'Fakebook' zou zijn omdat mensen zich zogenaamd leuker en beter voordoen dan ze zich in werkelijkheid voelen. Maar dat kan ook bijna niet anders lijkt me, als je wél continue eerlijke negatieve dingen over je leven zou plaatsen dan is de lol er ook wel vanaf, lijkt me. Mensen zitten voor hun lol op FB en niet om maatschappelijk werker te spelen. Lijkt me voor jezelf ook heel gênant trouwens, om dan tig 'Sterkte! kusjeknuffel! Je bent sterk-jij-komt-er-wel!' reacties te krijgen, ook van mensen die je alleen nog maar kent van de basisschool of ooit mee hebt samengewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ineens het verschil. Ik ben niet zo van het bellen. Als ik een dag gewerkt heb, daarna gekookt, opgeruimd en zo wat, vind ik het heerlijk om op de bank te ploffen en niets meer te doen. Hoe vaak ik me niet voornam iemand te bellen en dat drie weken later nog moest doen.



Daarnaast werd ik wel gebeld, vond ik heel leuk, maar ik had ook vaak het 'nu even niet' gevoel.



Contacten met vriendinnen zonder Facebook zijn een stuk verminderd hierdoor. Dat zijn zeker geen intensere vriendschappen. Voor Facebook ook al, maar van vriendinnen met Facebook zie ik nog wat. En ik vind het leuk om van nichten en neven af en toe wat mee te krijgen, maar bellen heb ik daar nooit mee gedaan. Intens was dat contact ook nooit, alleen familiedagen en verjaardagen.

Ik vind het leuk te zien waar mijn zus precies zit met vakantie, dat mijn nichtje vogeltjes in de tuin heeft en hoe de tuinen eruit zien met sneeuw, dat iemand anders net als ik een hekel heeft aan regen en winter en dus zomervakantiefoto's plaatst op zo'n moment.



Daarnaast heb ik en facebookgroep met vriendinnen, waarmee ik anders nooit zo'n fijn contact zou kunnen onderhouden. Problemen met de kinderen en andere zaken des levens worden besproken in deze groep, die voor mij daardoor heel waardevol is.

Verder denk ik dat je jezelf voor de gek houdt als je denkt bij iedereen wel te zien hoe ze zich voelen, bij een supermarktgesprekje. Dat kun je jezelf natuurlijk wel vertellen, maar je ziet wat je denkt te zien. Of dat ook altijd de waarheid is, zul je natuurlijk niet zo snel weten.



Maar kennelijk ben ik dus van de vluchtige contacten ipv de intense gesprekken en daardoor is Facebook heel geschikt voor mij.
Later is nu
Goeie post Dreamer, zo ervaar ik het ook.

Fb is een toevoeging op andere communicatiemiddelen, niet persé vervanging van.
Alle reacties Link kopieren
We zijn nu 48 uur verder en het valt me tot nu toe mee vanmiddag heel even moeilijk gehad, maar het valt me tot nu toe mee met het missen.



Hoe gaat het met de rest die gestopt zijn met Facebook?
Ik heb in april de app van mijn telefoon gegooid en met mezelf afgesproken maximaal 1 keer per dag te kijken, want ook ik was verslaafd (of gewend). Ik heb niet het idee dat ik veel mis (op een paar verjaardagen na). Vandaag voor het eerst zelf weer wat gepost, voor de rest kijk ik vooral.
He Superduba, ik ben nu ook de tweede dag bezig en het gaat me eigenlijk goed. Ik heb me ook voorgenomen dat als ik gewerkt heb - want dan ga je toch af en toe het internet op, wat mag op het werk - in de avond de laptop opzij leg en wat anders ga doen. Op de dagen dat ik met dochter thuis ben, ben ik vaak toch met haar bezig dat ik er s' avonds pas aan toe kom. Eerlijk gezegd geeft het wel wat rust. Hier probeer ik ook in mijn 'vaste topics' te reageren en dan ben ik ook weer weg. Merk dat ik er goed aan doe.
Alle reacties Link kopieren
Goed hoor fleetfox! Ja vaste tijden check werkt zeker erg goed! ga zo door!!
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het hier? Ik heb nog steeds mijn Facebook niet verwijderd, maar ik heb al wel wat vrienden uit mijn lijst gegooid. Zit eraan te denken om dat binnenkort echt eens goed te gaan doen. Alle mensen waar ik eigenlijk niks mee heb, of die ik alleen geaccepteerd heb omdat ik vond dat dat moest, die gaan er binnenkort uit. Dan zou ik met een klein clubje over moeten blijven. Misschien maakt dat al een groot verschil!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij a al mijn vrienden op 'niet meer volgen' gezet, dus blijf nog vrienden maar zie hun berichten niet meer, alleen van de mensen die heel dichtbij staan, daar heb ik het niet van gedaan(stuk of 10), scheelt echt een hoop bagger, en irritatie. Ik volg graag bloggers en nu zie ik inderdaad bijna alleen maar dat wat ik leuk vind en een heel stuk minder. Hierdooris mijn behoefte om te kijken nog maar heel weinig, en van mijn tel heb ik de app verwijderd dat heb ik wel al eens eerder gedaan. Werkt best goed.
Alle reacties Link kopieren
Mispoessss, ik ben hetzelfde aan het doen als jij. Ik hoop dat ik me dan niet meer zo hoef te storen.



Hoe is het met de rest? Of zijn jullie inmiddels allemaal alweer overstag?
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het goed! Ben al 3 weken KoosFacebookLoos :D
Alle reacties Link kopieren
En hoe voel je je daarbij? Mis je het ook?
Alle reacties Link kopieren
het missen valt me erg mee! gisteren heb ik mijn profiel helemaal verwijderd ipv gedeactiveerd-



ik merk wel dat je minder contact hebt met mensen als voorheen, maar voor nu vind ik dat even prima

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven