Facebookcampagne -> tips & tricks?

02-04-2016 15:29 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai Forummers,



Momenteel heb ik een campagne lopen op Facebook voor een klant. Maar ik loop vast, de campagne stagneert, en merk dat ik onvoldoende kennis en inzicht heb om deze op te krikken. Ik hoop dat hier mensen zijn met veel kennis van online marketing (ik ben zelf meer van de tekst) die me wat tips & trucs kunnen aanreiken.



Ik wacht even of er mensen zijn die kunnen reageren, dan kan ik er wat meer info geven.



Thanks!



Glitterbom-met-buikpijn-en-vastzittende-schouders-van-de-stress
Today is a good day
Hoe voer je campagne ? Wat is je doel ?
Alle reacties Link kopieren
Dus jij krijgt betaald om iets te doen wat je niet kunt en dan moeten wij dat gratis voor je oplossen? Waarom vraag je geen bureau/zzp-er uit het vakgebied om advies?
Ik facebookcampagnes
Facebook sucks.
Alle reacties Link kopieren
@pretzel66: Het gaat om twee filmpjes die we hebben geboost. Ook twee updates met die filmpjes (dus vier advertenties in totaal). Op de eerste campagnedag heb ik lopen delen als een malle, en mijn hele netwerk heeft meegedaan. Maar nu stagneert het dus.



Het eigenlijke doel is om hem viraal te laten gaan. Maar in principe gaat het er nu om om zoveel mogelijk likes te halen.



Ik heb zelf nu de volgende dingen bedacht -> doelgroep aanpassen (regio vergroten, maar verder specificeren), copy aanpassen (korter, bondiger, meer call to action), eventueel kiezen om maar één filmpje te boosten ipv 2.



@chocolol: ik heb ook diverse experts benaderd. Maar ik dacht: hier zitten vast ook experts.
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
Viral laten gaan is toch geen doel? Likes ook niet...
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk karzou. Het doel is om de klant meer aandacht en zichtbaarheid te geven. Door middel van meer likes.



Viraal is inderdaad ook geen doel op zich. Meer een diepe wens van de opdrachtgever.
Today is a good day
Tsja, wellicht zijn de filmpjes niet interessant genoeg? Er is onwijs veel aanbod, dus om daartussen op te vallen is best lastig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Glitterbom schreef op 02 april 2016 @ 16:13:



Viraal is inderdaad ook geen doel op zich. Meer een diepe wens van de opdrachtgever. ja dat willen ze allemaal
Alle reacties Link kopieren
Maar om je verder op weg te helpen. Wat voor soort product of dienst is het dan? En gaat het echt om meer zichtbaarheid of om meer verkoop? En als het het eerste is, op welke manier wordt dat meetbaar gemaakt, is dat door likes? Of te wel; wanneer is je doel bereikt?
quote:Glitterbom schreef op 02 april 2016 @ 16:02:

@pretzel66: Het gaat om twee filmpjes die we hebben geboost. Ook twee updates met die filmpjes (dus vier advertenties in totaal). Op de eerste campagnedag heb ik lopen delen als een malle, en mijn hele netwerk heeft meegedaan. Maar nu stagneert het dus.



Het eigenlijke doel is om hem viraal te laten gaan. Maar in principe gaat het er nu om om zoveel mogelijk likes te halen.



Ik heb zelf nu de volgende dingen bedacht -> doelgroep aanpassen (regio vergroten, maar verder specificeren), copy aanpassen (korter, bondiger, meer call to action), eventueel kiezen om maar één filmpje te boosten ipv 2.



@chocolol: ik heb ook diverse experts benaderd. Maar ik dacht: hier zitten vast ook experts.

Puur uit nieuwsgierigheid: welke theorie zit hier achter? Waarom bereik je de doelen van je klant door het liken van filmpjes?



Je weet dat Centraal Beheer stopte met de op zich prachtige "even Apeldoorn bellen" toen ze doorkregen dat iedereen de campagne wel kende en "like-te", maar geen hond de link naar Centraal Beheer legde?
Alle reacties Link kopieren
quote:karzou schreef op 02 april 2016 @ 16:22:

Maar om je verder op weg te helpen. Wat voor soort product of dienst is het dan? En gaat het echt om meer zichtbaarheid of om meer verkoop? En als het het eerste is, op welke manier wordt dat meetbaar gemaakt, is dat door likes? Of te wel; wanneer is je doel bereikt?



Het is om de klant (MKB) meer zichtbaarheid en bekendheid te geven. Er zit natuurlijk nog een groter verhaal achter, een story.



We hebben de doelstelling aangepast aan de views, daar willen we een specifiek bereik in halen (heeft met de inhoud van de campagne te maken).
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
quote:Rocinante schreef op 02 april 2016 @ 16:26:

[...]



Puur uit nieuwsgierigheid: welke theorie zit hier achter? Waarom bereik je de doelen van je klant door het liken van filmpjes?



Je weet dat Centraal Beheer stopte met de op zich prachtige "even Apeldoorn bellen" toen ze doorkregen dat iedereen de campagne wel kende en "like-te", maar geen hond de link naar Centraal Beheer legde?Zie hierboven, mijn antwoord aan Karzou. Heeft met de story te maken.
Today is a good day
quote:Glitterbom schreef op 02 april 2016 @ 16:38:

[...]





Zie hierboven, mijn antwoord aan Karzou. Heeft met de story te maken.

Neem asjeblieft twee dingen van me aan: mijn iq ligt boven de 100, en ik heb geen specifieke marketingkennis.



Zou je een poging willen doen uit te leggen hoe je klant zijn bedrijfsdoelstellingen ondersteunt door likes op een facebook-filmpje?
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik vrees dat het antwoord simpel is: wellicht is je content niet interessant genoeg. Daar begint het tenslotte allemaal mee he. Je kunt boosten wat je wil en je netwerk de oren van het hoofd zeuren om het filmpje te liken en te delen, maar als het de doelgroep onvoldoende aanspreekt houdt het daar dus op.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat wil ik natuurlijk uit leggen. Maar ik weet niet zo goed hoe ik dat kan doen zonder al te veel informatie weg te geven (ivm privacy van mezelf, niet dat het onder embargo is).



De klant heeft o.a. mij gevraagd voor een opvallende en onderscheidende campagne. Aanvankelijk wilden ze via een ander medium adverteren, maar dat was te duur. Nu kiezen we een low-budget variant met Facebookfilmpjes, waarin we kijken of we het bereik van de traditionele advertentie kunnen evenaren.



Snijdt dit hout, Rocinante?
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
quote:Woordenaar schreef op 02 april 2016 @ 16:54:

Tja, ik vrees dat het antwoord simpel is: wellicht is je content niet interessant genoeg. Daar begint het tenslotte allemaal mee he. Je kunt boosten wat je wil en je netwerk de oren van het hoofd zeuren om het filmpje te liken en te delen, maar als het de doelgroep onvoldoende aanspreekt houdt het daar dus op.



helemaal gelijk, dus daar gaan we ook het e.e.a. in aanpassen.



Waar ik eigenlijk vooral naar op zoek ben - merk ik - is iemand die (marketing)technisch beter onderlegd is. Voor wie de FB-statistieken gesneden koek zijn. Die snapt wat logische en meetbare doelstellingen zijn, en weet hoe je dit goed kunt monitoren.



Anyone?
Today is a good day
quote:Glitterbom schreef op 02 april 2016 @ 17:25:

Nou, dat wil ik natuurlijk uit leggen. Maar ik weet niet zo goed hoe ik dat kan doen zonder al te veel informatie weg te geven (ivm privacy van mezelf, niet dat het onder embargo is).



De klant heeft o.a. mij gevraagd voor een opvallende en onderscheidende campagne. Aanvankelijk wilden ze via een ander medium adverteren, maar dat was te duur. Nu kiezen we een low-budget variant met Facebookfilmpjes, waarin we kijken of we het bereik van de traditionele advertentie kunnen evenaren.



Snijdt dit hout, Rocinante?

Je hoeft me niet de details van deze campagne uit te leggen he, dus maak je over privacy geen zorgen. Ik ben gewoon benieuwd hoe binnen de marketing gedacht wordt.



Ik snap dat Vanish Blue (?) een uitstekende campagne heeft, want hoewel het een waanzinnig irritante is, de naam blijft hangen. Heineken is daar ook altijd goed in, en die hebben nog een leuke campagne ook. Ik snap dat Coca Cola een heel specifiek gevoel aan haar merk weet te koppelen door jarenlang feel-good filmpjes te maken met veel beeldmerk etc. er in.



Ik snap ook dat Centraal Beheer echt niets had aan haar "Even Apeldoorn bellen"-campagne, ook al vond iedereen de campagne zo knap en grappig. Het merk werd immers niet van een lading voorzien.



Ik snap dus dat marketing gericht op het verbinden van een (positieve) emotie aan een merknaam zin heeft. Wat ik probeer te snappen is welk nut het heeft likes te verzamelen op Facebook en dan ook nog eens uit het netwerk van de marketeer ipv uit de doelgroep.



En ik krijg de indruk dat ik een heel domme vraag stel, want ik krijg antwoorden die niets met mijn vraag te maken hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dat gaat toch ook gewoon om naamsbekendheid?



maar ik denk inderdaad dat de content niet interessant genoeg is. Facebook wordt dagelijks overspoeld met like(&share) acties van bedrijven maar ik denk dat 99% daar net als ik hard voorbij scrolled.
Pivot! PIVOT!!!
quote:KitKeller schreef op 02 april 2016 @ 17:34:

Dat gaat toch ook gewoon om naamsbekendheid?



maar ik denk inderdaad dat de content niet interessant genoeg is. Facebook wordt dagelijks overspoeld met like(&share) acties van bedrijven maar ik denk dat 99% daar net als ik hard voorbij scrolled.

Het is dus een ineffectief middel. Goedkoop, ongetwijfeld, maar als het geen effect heeft toch weggegooid geld.



Maar dan blijft toch mijn vraag hoe naamsbekendheid wordt bereikt door het verzamelen van likes in het netwerk van de marketeer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rocinante schreef op 02 april 2016 @ 17:36:

[...]



Het is dus een ineffectief middel. Goedkoop, ongetwijfeld, maar als het geen effect heeft toch weggegooid geld.



Maar dan blijft toch mijn vraag hoe naamsbekendheid wordt bereikt door het verzamelen van likes in het netwerk van de marketeer.



Eens. Ik denk dat je met ijzersterke content moet komen om er echt iets van te kunnen maken



Wat betreft dat laatste, ik denk dat de hoop is dat het zich dusdanig verspreid dat ook mensen buiten dat netwerk het gaan liken. Meer likes = meer mensen die kennis hebben genomen van de reclame natuurlijk. Viral gaan is alleen iets dat maar heel, heel zelden bereikt wordt.
Pivot! PIVOT!!!
Hoop is bedrijfseconomisch nogal een boterzacht criterium. Ik mag dan geen verstand van marketing hebben, bedrijfseconoom ben ik dan weer wel
Alle reacties Link kopieren
quote:Glitterbom schreef op 02 april 2016 @ 16:02:

@chocolol: ik heb ook diverse experts benaderd. Maar ik dacht: hier zitten vast ook experts.En wat zeggen zij dan/waarom volg je dat advies niet op?
Alle reacties Link kopieren
Hai iedereen, wilde even een update geven



@chocolol: dat advies heb ik zeker ter harte genomen. Zij gaven o.a. goede tips m.b.t. doelgroep targeting.

@rocinante: het doel was inderdaad om naamsbekendheid te genereren onder de relevante doelgroepen. Ik heb actief in mijn netwerk lopen delen om de campagne een vliegende start te geven. Zodat de betreffende berichten al lekker liepen, en Facebook ze na de boost nog veel beter wilde ranken. De doelstellingen m.b.t. het bereik zijn gehaald, dus dat is mooi.



KitKeller: Viral gaan is inderdaad niet gelukt. Dat was ook voor mij een onmogelijke taak geweest. Maar goed, de opdrachtgever legde de lat hoog, zullen we maar zeggen. We hebben vanuit de achterban wel heel veel goede reacties gekregen, ook top.



Nou ja, inmiddels weet ik iets meer over Facebook ads, dus als anderen nog vragen hebben, kom maar door ;)
Today is a good day

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven