Foto's zoon ongewenst op Facebook

07-07-2015 08:34 268 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is 3 maanden oud en mijn vriend en ik willen niet teveel foto's van hem op Facebook hebben. Gewoon omdat hij er niet om heeft gevraagd, omdat je niet weet bij wie het terecht komt (als vrienden het delen ben ik overgeleverd aan hun privacy instellingen) en omdat je af en toe hoort over misbruik van de die foto's (bv http://mijnkindonline.nl/ ... e-je-kind-kunt-beschermen ).

Wij plaatsen zelf dus nagenoeg geen foto's van hem, behoudens heel soms in een geheel besloten fb groep.

We hebben aan familie gevraagd aan dit 'beleid' mee te werken, en allemaal hebben ze ingestemd. Ook het KDV zal straks mee werken, die hebben zelf ook het beleid dat ouders toestemming moeten geven voor online foto's.



Helaas gebeurt het nog regelmatig dat er toch een foto van hem op Facebook wordt gezet. Met name schoonmoeder en oma hebben daar een handje van. Onder het mom 'Ja hallo, ik mag toch ook trotse oma zijn?' wordt verbouwereerd gereageerd als ik vraag de foto weg te halen. Vaak ontpopt zich daarna een drama vol tranen bij de tegenpartij die vindt dat we compleet zijn doorgeslagen en dat we hen het recht om trotse (over)grootmoeder te zijn zo ontnemen. En de betreffende foto wordt soms wel en soms niet verwijderd.



Ik vind het irritant dat ik er geen grip op heb en vooral dat ze lak hebben aan onze mening. Maar ik merk ook dat het haast niet in de hand te houden is. Politie agentje spelen om een paar foto's is echt niet leuk. Zo onderhand begin ik dus te twijfelen of mijn verzoek inderdaad niet meer van deze tijd is. Moet ik misschien gewoon niet zo zeuren; zo lang het toch lieve opa's en oma's zijn..?

En valt het misschien wel mee met het 'grote gevaar' van online foto's nu het internet zo verzadigd is dat mijn kind echt niet zo interessant is voor een buitenstaander?

Ik ben benieuwd naar de kijk van de viva-dames
Het is heel simpel.



Bij elke foto die jij plaatst kun je aangeven wie het mag zien. Als jij aanklikt dat alleen vrienden het mogen zien, kan je moeder hem wel plaatsen, maar alleen gezamelijke vrienden kunnen vervolgens die foto zien.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, je hebt groot gelijk. Als dit zo'n drama is steeds dan zou voor mij de consequentie zijn dat ze geen foto's meer digitaal krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Jezus wat irritant. De oudere generatie is wellicht nog niet helemaal doordrongen van wat er met online foto's allemaal kan gebeuren. Misschien moet je het ze nog een keer uitgebreid uitleggen/doorzagen?
Alle reacties Link kopieren
Zolang het geen naaktfoto's zijn zou ik het de oma's gewoon laten doen.



Straks ga je toch ook naar de intocht van Sinterklaas en kan je kind maar zo in de krant belanden.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook niet dat oma's van dat soort drama's kunnen maken, wat bizar kinderachtig zeg.
Als ze een afgeschermde account hebben zou ik er niet moeilijk over doen. Misschien is het een optie om een zeer onflatteuze foto van hen op je eigen account te plaatsen, zodat ze snappen dat je niet zomaar foto's van iemand anders openbaar kunt maken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Casalinga schreef op 07 juli 2015 @ 08:36:

Het is heel simpel.



Bij elke foto die jij plaatst kun je aangeven wie het mag zien. Als jij aanklikt dat alleen vrienden het mogen zien, kan je moeder hem wel plaatsen, maar alleen gezamelijke vrienden kunnen vervolgens die foto zien.En als een van mijn vrienden vervolgens op 'delen' klikt? Want dat gebeurt en vervolgens zie ik dat daarop wordt gereageerd door mensen die ik niet ken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 07 juli 2015 @ 08:38:

Zolang het geen naaktfoto's zijn zou ik het de oma's gewoon laten doen.



Straks ga je toch ook naar de intocht van Sinterklaas en kan je kind maar zo in de krant belanden.

Dat is nou iets anoniemer dan iemand die met naam en toenaam iets online zet.

Bovendien heb je er geen invloed op wie het vervolgens allemaal liked of deelt erbij het dan weerterecht komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat oma's zelf foto's maken en die gewoon online zetten. Ik zou vast houden aan je eigen beleid. Als jij niet wilt dat je baby op internet staat is dat jouw recht. Ik zou het ook niet willen, ten eerste ivm misbruik van de foto's en ten tweede omdat ik het zelf rete irritant vind om telkens weer kinderfoto's te zien, hier gaat pietje op het potje, hier krijgt hij zijn eerste fruithapje brrr. Nee gewoon zelf facebook en niet je kind erop.



Terecht dat je daar paal en perk aan wil stellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie55 schreef op 07 juli 2015 @ 08:37:

Nee hoor, je hebt groot gelijk. Als dit zo'n drama is steeds dan zou voor mij de consequentie zijn dat ze geen foto's meer digitaal krijgen.

Ze maken de foto's soms ook zelf.

Laatst eentje waarop mijn zoontje kwijlde😕
Ga eerst naar de lijst met vrienden. Bij elke vriend kun je, als er er met de muis op gaat staan, kiezen; vriend, kennis, wel of geen meldingen ontvangen en nog een paar dingen.



Ga nu naar je pagina terug. Bij elke foto en bij elk bericht staat eerst jouw naam. Direct daaronder, in lichtgrijs, datum en tijd, en daarachter een klein icoontje en een mini-pijltje. Even aanklikken. Jij kunt nu bepalen wie de foto mag zien. Iedereen binnen die groep kan de foto zien en delen. Iedereen buiten die groep kan dat niet. Ook niet op de pagina van anderen.



Oma kan wel de foto opslaan op haar pc en vervolgens zelf delen. Maar gelukkig voor ons zijn de meeste oma´s niet zo ver .
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje geleden hebben wij een ander huis gekocht. De mensen van wie wij het kochten, vertelde dat de fotograaf (via de makelaar) hen geadviseerd had foto's van de kleinkinderen van de muur te halen op het moment dat hij foto's ging maken. Dit om te voorkomen dat foto's van hun kleinkinderen ongewild via funda elders terecht zouden komen. Dit scheen al vaker gebeurd te zijn, vandaar de waarschuwing. Ik weet dus niet of je overdrijft, maar voor mezelf zou ik denken "better safe than sorry".
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Een afgeschermde groep met foto's van je kind? Wie zit daar op te wachten dan?



Ik zie dat ik weinig medestanders heb, maar ik snap niet helemaal waar je je nu zo druk om maakt.
Alle reacties Link kopieren
Je kan de foto rapporteren. Als je dat vaak genoeg doet krijgt oma volgens mij een waarschuwing van facebook.



Mijn vader heeft ook zo'n periode gehad. Ging hij opeens allemaal oude kinder-en tienerfoto's plaatsen van mijn broer en mij (alkebei dertigers). Vond hij ook maar raar dat wij dat niet leuk vonden.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je met de trotse oma's afspreken dat de foto's aan regels zijn gebonden. Zie regel 2 van het artikel:



2) Bedenk bij het plaatsen van iedere foto: zou ik dit kiekje aan een willekeurige voorbijganger op straat laten zien? Is het antwoord 'ja', dan is plaatsing waarschijnlijk onschuldig.



Ik weet niet waar je precies bang voor bent (ik vind de voorbeelden in het artikel, waarbij tijdschriften en kranten willekeurige foto's van instagrammers en twitteraars gebruiken gewoon slecht redactioneel werk, moet ik zeggen) maar vraag bijvoorbeeld of ze vooral geen foto's van kind in luier/zwembroek willen plaatsen. Alleen achterkant (gekleed) of hoofd. Zo kunnen de foto's niet voor 'enge' dingen gebruikt worden, iets waar de meeste ouders bang voor zijn.



Daarnaast de privacy instellen, zoals Casalinga zegt.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Nou mijn schoonouders hebben internet gevonden hoor, en mobiele telefoon met camera. Overal worden foto's van gemaakt.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Casalinga schreef op 07 juli 2015 @ 08:41:

Ga eerst naar de lijst met vrienden. Bij elke vriend kun je, als er er met de muis op gaat staan, kiezen; vriend, kennis, wel of geen meldingen ontvangen en nog een paar dingen.



Ga nu naar je pagina terug. Bij elke foto en bij elk bericht staat eerst jouw naam. Direct daaronder, in lichtgrijs, datum en tijd, en daarachter een klein icoontje en een mini-pijltje. Even aanklikken. Jij kunt nu bepalen wie de foto mag zien. Iedereen binnen die groep kan de foto zien en delen. Iedereen buiten die groep kan dat niet. Ook niet op de pagina van anderen.



Oma kan wel de foto opslaan op haar pc en vervolgens zelf delen. Maar gelukkig voor ons zijn de meeste oma´s niet zo ver .Je weet dat 50 jaar een oma-leeftijd is en dat er meerdere forummers die leeftijd al bereikt hebben? Dat bovendien 80 jarigen soms meer op een pc weten te doen dan een aantal jongeren?
Later is nu
quote:theia schreef op 07 juli 2015 @ 08:39:

[...]



En als een van mijn vrienden vervolgens op 'delen' klikt? Want dat gebeurt en vervolgens zie ik dat daarop wordt gereageerd door mensen die ik niet ken.



Dan heb je iets niet goed gedaan.



Mijn foto´s kunnen niet worden gezien door kennissen. Alleen door vrienden. Zelfs als ik die foto in een besloten groep plaats, krijg ik de vraag over welke foto ik het heb, omdat ze hem niet kunnen zien. Helaas kan ik hem niet 2x een andere status geven. Dan moet ik dus de mensen van die groep als vrienden aanmerken. Maar in principe heb ik een heel beperkte groep vrienden en de rest staat onder kennissen. Foto´s die gedeeld mogen worden, stel ik in op vrienden. Foto´s die niet door iedereen gedeeld mogen worden, stel ik in op vrienden, behalve kennissen.



Je kunt berichten en foto´s zelfs instellen op ´alleen ik`. Maar goed, dan kun je je pagina net zo goed opdoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Casalinga schreef op 07 juli 2015 @ 08:41:

Oma kan wel de foto opslaan op haar pc en vervolgens zelf delen. Maar gelukkig voor ons zijn de meeste oma´s niet zo ver .Aangezien ik zelf zo goed als geen foto's van zoon op mijn tijdlijn plaats, gaat het dus vrijwel altijd om foto's die ze zelf hebben geupload. Zowel schoonmoeder van 60 als oma van 86 doen dat. Leuk joh, ouderen die lekker bij de tijd zijn
quote:Casalinga schreef op 07 juli 2015 @ 08:41:

Oma kan wel de foto opslaan op haar pc en vervolgens zelf delen. Maar gelukkig voor ons zijn de meeste oma´s niet zo ver .Nou ja wat doe je neerbuigend over oma's. Ik ken genoeg oma's van 50 of 60 die handiger zijn met internet dan ik als veertiger hoor. Oma's van kleine baby'tjes zijn nog geen 80 he...
quote:ollekebollekeknolleke schreef op 07 juli 2015 @ 08:45:

Nou mijn schoonouders hebben internet gevonden hoor, en mobiele telefoon met camera. Overal worden foto's van gemaakt.



Mijn moeder ook. Toen kwam ik een foto van mijn dochter tegen op haar fb en ben ik boos geworden. Heb toen gezegd; doe dat nog één keer en je ziet dat kind nooit meer.



Probleem opgelost.
Alle reacties Link kopieren
quote:Justmaartje123 schreef op 07 juli 2015 @ 08:42:

Een afgeschermde groep met foto's van je kind? Wie zit daar op te wachten dan?



Ik zie dat ik weinig medestanders heb, maar ik snap niet helemaal waar je je nu zo druk om maakt.





Ik maak me er op zich ook niet zo druk om, als het nette foto's zijn. Maar TO wel, dus daarom geef ik antwoord, misschien reageren meer mensen om die reden.



Daarnaast denk ik dat de oma's de foto's op hun eigen pagina's zetten, waardoor je ineens geen controle meer hebt over de foto en hoe beperkt deze zichtbaar zijn voor anderen.



Ik geloof zelf redelijk in de veiligheid van de massa. Er staan zóveel foto's op internet, dat de kans vrij klein is dat de mijne gebruikt worden. Maar goed, ik zet ook weinig foto's van de kinderen op internet. Zijn inmiddels pubers en die moeten eerst hun goedkeuring geven. (heee.. kijk, deze moeder luistert al wel naar haar kinderen )
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Justmaartje123 schreef op 07 juli 2015 @ 08:42:

Een afgeschermde groep met foto's van je kind? Wie zit daar op te wachten dan?



Ik zie dat ik weinig medestanders heb, maar ik snap niet helemaal waar je je nu zo druk om maakt.

Die afgeschermde groep is een viva groep

Afkomstig van de zwanger pijler en overgestapt toen we allemaal zwanger waren, om zo wat makkelijker ervaringen met elkaar te delen. En dus af en toe ook een foto met update van hoe het nu met kind gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven