Het begin van jouw internet

14-04-2015 15:42 150 berichten
Ik vroeg me gisteren ineens af wat ik eigenlijk deed toen ik voor het eerst internet toegang kreeg. Ik kan het me niet meer precies herinneren, maar ik geloof dat ik Ilse als startpagina had en dan snel het nieuws las en even op de chat ging kijken (je moest toen nog inbellen, dus niet te lang op die chat blijven hangen anders werd het veel te duur, maar ik vond chats wel reuze interessant toendertijd).



Wat deed jij, of hoe herinner jij je jouw internet-begin?
Ik kwam laatst nog ergens in huis zo'n boekje tegen met allemaal websites per rubriek. Had er voor de gein een paar ingetypt maar helaas bestonden ze niet meer :(



Je kon ook een abonnement afsluiten voor die boekjes, nooit gedaan trouwens, maar best apart als je er nu over nadenkt
Alle reacties Link kopieren
Oh jeetje dat is lang geleden! Hahahaha maar inderdaad ICQ (uh-oh!) later op msn met die leuke msn naam generators met allerlei vage tekentjes en symbolen en de ene naam was nog langer dan de andere. Chatten op TMF en die chatsite waar je zogenaamd op een boot zat en steeds meer punten kreeg hoe langer je aan het chatten was (lycos ofzo?)



Natuurlijk mocht het niet te vaak en niet te lang want als ik aan het internetten was was het via de telefoonlijn en dat was duur én we waren dan niet meer bereikbaar. Ik weet nog wel dat mijn oudste neef uiteindelijk mijn ouders over haalde om toch maar kabel internet voor mij te nemen, dat dat écht wel kon en dat ik geen rare dingen zou doen hahaha. Mijn ouders zijn beide nooit verder gekomen dan wat mailen, die vonden het niks
Dat weet ik nog heel goed, de eerste keer dat ik online ging was via een inbelverbinding van worldonline.

Ik vond het geweldig en spannend, had het gevoel dat ik me in de onderwereld begaf

TMF chat eerst en al snel volgde mirc.
Alle reacties Link kopieren
en met compuserve alle mailtjes offline opstellen en dan snel verbinding maken en ze allemaal versturen want anders was de lijn te lang bezet.



En ik vergeet helemaal CU2 met die eindeloze vragenlijstjes over 100 verschillende onderwerpen
quote:Raldy schreef op 14 april 2015 @ 17:26:

[...]





Had ik ook. Ik zou voor een patiënt informatie opzoeken over een borstprothese, kwam ik direct op "dikketieten.nl" terecht.







Alle reacties Link kopieren
Ik wilde toen in die tijd heel graag en kat en ik dacht laat ik mijn ouders wat leuke sites zien, wel op een zoekmachine en natuurlijk zocht ik op kleine poesjes..... nee we hadden geen kinderfilter :P
Wat ik ook best vreemd vond is dat de wereld ineens zo klein was. Ik zat vaak op een internationale chat en chatte dus met mensen uit o.a. Amerika, Australie, China. In het begin nog wel met woordenboeken bij de hand waardoor het soms een kwartier duurde voordat ik reageerde maar echt binnen een paar maanden was mijn Engels zo veel verbeterd. Op een gegeven moment wist ik wanneer de meeste mensen online waren en dat was rond 8-9 uur 's avonds. Soms verzuchten mijn ouders "waarom ga je zo laat nog internetten, je hebt de hele dag de tijd gehad". "Ja maar dan is er niemand online!". Mijn ouders hebben ook een tijd een regel gehad dat we maar tot 10 uur 's avonds mochten internetten. Net of dat hielp tegen kwaadwillenden :P
Alle reacties Link kopieren
Begonnen met een inbelverbinding van home (nu Ziggo). Met bijbehorend mailadres.

Alleen al dat geluidje als je inbelt... nostalgie. En dat lukte natuurlijk niet altijd.

Ik kan me eigenlijk niet zo goed herinneren wat ik precies met internet deed, het was 1999/2000.

Ik was toen rond de 30.

Kan me wel ICQ herinneren, ook uitgebreid chatcontact gehad met een Algerijn.

Best leuk. Startpagina als homepagina (ik ken iemand die dat nog steeds heeft ).

Daarna kwam MSN. Het Viva forum ontdekte ik al vrij snel.



Ook ik heb nu een vast rondje en bedenk me wel eens hoeveel ik mis van het wijde web.



Ik probeer me wel eens te bedenken hoe we informatie zochten voordat er internet was.

Moet zijn geweest: bibliotheek, telefoonboek en bellen, gemeentegids, gouden gids. Maar op de één of andere manier kan ik het me gewoon niet goed herinneren. Weird!
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
1994/1995.. Je had nog niet zoveel maar wel op een ingewikkelde manier e-mailen met die paar bekenden die via hogeschool of universiteit ook internettoegang hadden. Eerst thuis internet via De Digitale Stad (DDS).

De eerste versie van Netscape Navigator en heel lang wachten voor zo'n pagina met plaatjes was geladen.
Mijn moeder die beneden aan de trap blèrde of ik al van de lijn af was, omdat ze moest bellen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic.

Ik zat toen in het eerste jaar van mijn studie. In eerste instantie alleen toegang tot internet in de bieb van de school. Mailadres op dolfijn en stiekem chatten, want owee als de conciërge je betrapte haha...



Niet lang daarna thuis ook internet via een inbelverbinding. Tijdens een chatsessie een leuke jongen ontmoet. En 15 jaar later is hij mijn man en hebben we een zoon ☺️
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Het Inbelgeluidje
Ik ben in 2000 meteen met kabel begonnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tattou schreef op 14 april 2015 @ 18:31:

Het Inbelgeluidje

Ja, precies die!

En je hoorde aan het einde van de riedel meestal al wel als het mis was en het niet zou gaan lukken (was af en toe). Volgens mij kreeg je dan de ingesprekstoon?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 14 april 2015 @ 18:39:

Ik ben in 2000 meteen met kabel begonnen.Je weet niet wat je gemist hebt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Altavista heb ik ook heel lang als zoekmachine gebruikt volgens mij, de naam komt mij in ieder geval bekend voor, samen met Yahoo en later ook Ilse. Je had nog een hele bekende Nederlandse zoekmachine volgens mij maar ik weet niet meer welke.
quote:Kurritsj schreef op 14 april 2015 @ 18:54:

[...]



Je weet niet wat je gemist hebt.
Ik heb ook nog steeds mijn Yahoo mail, die stamt ook uit 2000.
Alle reacties Link kopieren
En natuurlijk het ICQ geluidje!
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen in 1991 Internet. Ik kan me niet zo goed herinneren wat we daarmee deden, want bijna niemand had het nog en heel veel dingen bestonden nog helemaal niet.

Netscape kwam pas een paar jaar later bijvoorbeeld, ICQ en Hotmail ook. Dat herinner ik me wel nog, dat je toen via Netscape kon surfen op een aantal simpele websites. Hoe dat daarvoor ging, geen idee meer. En via ICQ chatte ik met vrienden in het buitenland. Ik was een van de eersten met een hotmailadres en gebruikte ik MSN.

Chatten gebeurde op een gegeven moment ook via IRC / mIRC.
Alle reacties Link kopieren
Altavista ja, die gebruikte ik ook
Msn en spele.nl
Alle reacties Link kopieren
De allereerste site die ik gebruikte was Alta Vista.

Weet ik nog, omdat dat tijdens informatica les was op de mavo.

Iedereen wist al wat internet was en had het thuis, maar ik niet. Wij hadden niet eens een computer.

Leraar keek me raar aan dat ik niet wist wat t was.



Eenmaal thuis internet, gebruikte ik mIRC, een tijdje ICQ, daarna MSN

Heel veel dates geregeld via Love at Lycos. haha Leuke tijd was dat!
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Dit is ook een leuke site, kan je bekijken hoe de sites er toen uitzagen (per jaar).

Dit is bijvoorbeeld Ilse:



Ilse 1998

Ilse 2000

Ilse 2003



Geinig, totaal geen plaatjes in het begin
Ja, toen chatten met wildvreemden niet alleen voor rukkers was. Muziek op een gegeven moment downloaden via Soulseek en daar had je dan een chatroom met bijbehorende rellen en weirdos. Leuk ja. Doelloos struinen op internet, cu2, msn, cool je mailadres aan je klasgenootjes geven. TMF chat, lachen. Uberhaupt TMF, maar dat hoort dan weer niet in dit topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven