Het begin van jouw internet

14-04-2015 15:42 150 berichten
Ik vroeg me gisteren ineens af wat ik eigenlijk deed toen ik voor het eerst internet toegang kreeg. Ik kan het me niet meer precies herinneren, maar ik geloof dat ik Ilse als startpagina had en dan snel het nieuws las en even op de chat ging kijken (je moest toen nog inbellen, dus niet te lang op die chat blijven hangen anders werd het veel te duur, maar ik vond chats wel reuze interessant toendertijd).



Wat deed jij, of hoe herinner jij je jouw internet-begin?
Alle reacties Link kopieren
quote:tattou schreef op 14 april 2015 @ 20:02:

Dit is ook een leuke site, kan je bekijken hoe de sites er toen uitzagen (per jaar).

Dit is bijvoorbeeld Ilse:



Ilse 1998

Ilse 2000

Ilse 2003



Geinig, totaal geen plaatjes in het begin http://web.archive.org/we ... http://www.viva.nl/forum/



http://web.archive.org/we ... http://www.viva.nl/forum/



http://web.archive.org/web/*/http://for ... essages/1/*



Hahaha of deze: 1998



Moeten ze nu eens doen ^^
Alle reacties Link kopieren
Ergens rond 94 a 95 bij een aantal vrienden thuis, was meestal de vader die via de zaak internet had thuis. Was toen heel bijzonder. Beetje irritant doen op chatkanalen etc. Veel meer was er toen niet de doen.



Rond 97 had ik thuis internet. Geen inbellen, want toen kwam er net kabelinternet voor de consument beschikbaar. Via Casema was dat toen nog. Werelds was het.



Achtja de tijd dat een profiel op internet nog bijzonder was. Mensen die mij voor gek verklaarde dat ik foto's op het web plaatste etc.

Naakte vrouwen kijken was ook leuk in die tijd, duurde minimaal een minuut of drie voor je de eerste tepel zag. Computer een nacht aan laten voor een grote mp3. Napster, Audiogalaxy, ICQ, begin van messenger, die stomme poppetjes op die ene chatbox. Ah the memories.
Practice what you preach.
Alle reacties Link kopieren
Ik had al vrij vroeg internet via een inbelverbinding met modem. Ik vond het vooral fantastisch om op amerikaanse en engelse nieuwssites te kunnen lezen. Verder was ik actief in nieuwsgroepen op usenet.
Alle reacties Link kopieren
Thuis internet vanaf 1992 maar wij kinderen mochten er pas op rond 1994. Met ma naast ons die bij iedere muisklik vroeg hoe en wat. Want er loerde natuurlijk in iedere hoek gevaar. Het inbelgeluid, later twee lijnen omdat pa horendol werd van het gechat.



AltaVista, Ilse, Yahoo... Staat mij niet al teveel van bij. Wel van de ouderwetse afkortingen na 1998 in de chats, iedere chat begon standaard met 'ASL?' . Wel herinneringen aan de lessen informatica: MS Dos, Wordperfect enz. Met dertig man in de rij om twee minuutjes op internet te mogen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:sterrenregen schreef op 14 april 2015 @ 17:43:

Ik wilde toen in die tijd heel graag en kat en ik dacht laat ik mijn ouders wat leuke sites zien, wel op een zoekmachine en natuurlijk zocht ik op kleine poesjes..... nee we hadden geen kinderfilter :P







Zo luisterde ik vroeger heel veel naar hardcore, maar als je dat als zoekterm intypte, kreeg je een totaal ander soort hardcore te zien
Alle reacties Link kopieren
Ik ging elke morgen 50 pagina's downloaden zodat die in de cache zaten en dan ging ik ze de rest van de dag lezen. Uitspellen. Prikpagina vond ik toen gaaf.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Vindex gebruikte ik meestal. En al vrij snel Google, dat toen nog vrij onbekend was.
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzy75 schreef op 14 april 2015 @ 21:33:

Vindex gebruikte ik meestal. En al vrij snel Google, dat toen nog vrij onbekend was.Jij trendsetter!
Practice what you preach.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging voor het eerst in 1997 online. Ik was in de bieb en gooide 2 gulden in de computer en toen kon ik op internet

Ik zat toen vaak in de bieb te chatten (thuis hadden we geen internet) op de Ilse chat en op de TMF chat. Op de Ilse chat heb ik toen gechat met ene 'MarkuitBrabant' en ik was meteen dolverliefd . Ik en mijn vriendin wilden hem toen nog gaan zoeken. Maar ja hoe begin je?

Ook was er een leuke chat van Hetnet (volgens mij)?



Je had ook clubs.nl. Kon je je eigen clubje oprichten.



Ook zat ik vaak te chatten met Amerikanen op de chat van Joe Hollywood.



Ik weet nog wel dat ik al heel snel een Hotmail adres had, mijn broer kreeg toen een uitgeprint mailtje van mij onder ogen en die dacht dat ik seksmailtjes met iemand uit zat te wisselen "HOTmail"



En mijn vader die gek werd van TV reclames waar dan website in voortkwamen dan eindigde zo'n reclame met PUNT NL. Hij riep dan 'Alles is tegenwoordig PUNT NL, GEK word ik ervan!"



Ik vond internet al snel helemaal geweldig. Ik weet nog dat ik dacht "later maak ik er mijn baan van om de hele dag te internetten"

Helemaal geweldig vond ik het dat je zomaar informatie op kon zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 14 april 2015 @ 21:40:

Ik ging voor het eerst in 1997 online. Ik was in de bieb en gooide 2 gulden in de computer en toen kon ik op internet

Ik zat toen vaak in de bieb te chatten (thuis hadden we geen internet) op de Ilse chat en op de TMF chat. Op de Ilse chat heb ik toen gechat met ene 'MarkuitBrabant' en ik was meteen dolverliefd . Ik en mijn vriendin wilden hem toen nog gaan zoeken. Maar ja hoe begin je?

Ook was er een leuke chat van Hetnet (volgens mij)?



Je had ook clubs.nl. Kon je je eigen clubje oprichten.



Ook zat ik vaak te chatten met Amerikanen op de chat van Joe Hollywood.



Ik weet nog wel dat ik al heel snel een Hotmail adres had, mijn broer kreeg toen een uitgeprint mailtje van mij onder ogen en die dacht dat ik seksmailtjes met iemand uit zat te wisselen "HOTmail"



En mijn vader die gek werd van TV reclames waar dan website in voortkwamen dan eindigde zo'n reclame met PUNT NL. Hij riep dan 'Alles is tegenwoordig PUNT NL, GEK word ik ervan!"



Ik vond internet al snel helemaal geweldig. Ik weet nog dat ik dacht "later maak ik er mijn baan van om de hele dag te internetten"

Helemaal geweldig vond ik het dat je zomaar informatie op kon zoeken.Herkenbaar dat stukje van die baan. Al is dat in mijn geval niet helemaal gelukt. Alhoewel ik internet wel veel in de baas zijn tijd.
Practice what you preach.
Alle reacties Link kopieren
quote:Obscure_buur schreef op 14 april 2015 @ 21:47:

[...]





Herkenbaar dat stukje van die baan. Al is dat in mijn geval niet helemaal gelukt. Alhoewel ik internet wel veel in de baas zijn tijd.

Idem.

Al valt het internetten in de baas zijn tijd wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Lycos chat. Met kapiteinen 😊
Alle reacties Link kopieren
Ik kocht rond 1970 mijn eerste computer, een comodore 64, hier heb ik later ook een modem bij gekocht maar internet bestond nog niet echt.

In 1987 kocht ik mijn eerste PC, een echte 8088. Ook toen bestond internet nog niet echt. Wereldwijd waren er 27.000 host en pas het jaar er voor was de landendomeinnaam .nl geregistreerd.



Ook hierbij een modem aangeschaft. Door naar een bepaald telefoonnummer te bellen kon je in ieder geval online bankzaken regelen toen.

Je koos je bestemming toen niet uit door naar een URL te gaan (browsers bestonden nog niet) maar door een bepaald telefoon nummer te draaien.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 14 april 2015 @ 22:18:

Ik kocht rond 1970 mijn eerste computer, een comodore 64, hier heb ik later ook een modem bij gekocht maar internet bestond nog niet echt.

In 1987 kocht ik mijn eerste PC, een echte 8088. Ook toen bestond internet nog niet echt. Wereldwijd waren er 27.000 host en pas het jaar er voor was de landendomeinnaam .nl geregistreerd.



Ook hierbij een modem aangeschaft. Door naar een bepaald telefoonnummer te bellen kon je in ieder geval online bankzaken regelen toen.

Je koos je bestemming toen niet uit door naar een URL te gaan (browsers bestonden nog niet) maar door een bepaald telefoon nummer te draaien.Hoe werkte dat in 1987, online bankzaken doen?
quote:Bitje93 schreef op 14 april 2015 @ 22:18:

Ik kocht rond 1970 mijn eerste computer, een comodore 64, hier heb ik later ook een modem bij gekocht maar internet bestond nog niet echt.

In 1987 kocht ik mijn eerste PC, een echte 8088. Ook toen bestond internet nog niet echt. Wereldwijd waren er 27.000 host en pas het jaar er voor was de landendomeinnaam .nl geregistreerd.



Ook hierbij een modem aangeschaft. Door naar een bepaald telefoonnummer te bellen kon je in ieder geval online bankzaken regelen toen.

Je koos je bestemming toen niet uit door naar een URL te gaan (browsers bestonden nog niet) maar door een bepaald telefoon nummer te draaien.Wow, jij was er vroeg bij! Dan heb je wel een toepasselijke nick en avatar (niet per se wat internet betreft, maar wel computers in het algemeen)
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me nog kan herinneren was dat ik dingen postte op het forum van Lowlands (in 1999 of 2000....is heel laat vergeleken met sommigen hier).



Ik heb hotbot nog als zoekpagina gebruikt. En Altavista. Had een hotmailadres dat ik nog steeds heb voor spam
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Voor het eerst internet en een pc in 1998.

Inbellen en dan kon je douchen en koffie zetten voordat je online was.



Altavista als zoekmachine.

Verder weet ik er niet veel meer van.
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om jullie herinneringen te lezen. Altavista, was ik helemaal vergeten. Weet ook nog dat mijn ouders een emailadres kregen. Ze dachten dat je een soort wachtwoord moest uitkiezen als gebruikersnaam, dus dat werd iets van dbhvgkstr@xs4all.nl. Haha! Eigenlijk heel bijzonder dat wij het begin van zo'n wereldveranderend systeem hebben meegemaakt!
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 14 april 2015 @ 16:08:



Toen mail op het werk begon, printten oudere werknemers mails uit, stopten die in een interne post enveloppe en stuurden ze terug
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:minnimouse schreef op 14 april 2015 @ 22:23:

[...]



Hoe werkte dat in 1987, online bankzaken doen?niet, inbellen op internet kon pas eind jaren negentig
Alle reacties Link kopieren
Oja IRC, ik weet nog dat een collega me wel even kwam leren hoe dat moest. Op cafeetje, en later op nachtdienst gelijktijdig met het radioprogramma, vragen van luisteraars en de crypto oplossen. Dat programma bestaat ook niet meer.

En dan pas 's avonds na een uur of 11 inloggen, omdat dan de kans klein was dat je nog gebeld werd, en dan echt tot een uur of 4 -5 doorgaan in het weekend
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 15 april 2015 @ 00:08:

[...]



niet, inbellen op internet kon pas eind jaren negentigIn War Games (1983) kon het jongetje ook inbellen op de supercomputer. Dat die computer bestond was fictie, maar het inbellen niet.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 15 april 2015 @ 00:08:

[...]



niet, inbellen op internet kon pas eind jaren negentig



Voor 1995 kon ik al inbellen op internet. Ik durf niet zeker te zeggen of dat '92, '93 of '94 is geweest, in ieder geval zeker weten voor 1995. In 1995 kregen we het namelijk op school, dat was toen nog een groot artikel in het lokale suffertje. Volgens mij kon je alleen gebruik maken van xs4all als particulier.



Rondje google: xs4all ging op 1 mei 1993 van start voor particulieren.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:sabbaticalmeds schreef op 15 april 2015 @ 00:08:

[...]



niet, inbellen op internet kon pas eind jaren negentig



Dat ging via CompuServe als ik het goed heb.

Maar dat moet Bitje93 maar uitleggen, ik weet er zelf niet zo heel veel van. Het was in ieder geval wel mogelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven