Het grote kleine problemen topic van de nerds onder ons!

15-06-2011 20:28 2151 berichten
Welkom *knipt lintje door* in ons grote kleine problemen topic!



Dit topic is speciaal in het leven geroepen voor kleine, snel te fixen problemen!



Heeft je laptop kuren en wil ie niet meer opstarten?



Probeer je al dagen om je webcam te installeren maar krijg je het maar niet voor elkaar?



Ben je je o zo belangrijke bestanden kwijt omdat je dacht dat backuppen zoooo 1998 was?



Begint je hardeschijf te roggelen?



Heb je eindelijk een draadloze router die heel erg goed is volgens de meneer in de winkel maar krijg je hem niet aan de praat?



Kortom, wij, de niet licht-verdragende, neurotische, contactgestoorde nerds, lossen het voor je op!



En dan is het nu tijd voor de kleine lettertjes, de adders onder het gras, etc, etc... Ja, want we zien er misschien achterlijk uit, maar dat zijn we niet!



Er zijn een paar belangrijke stappen in de wereld van computers die je gedaan moet hebben zodat ons en jouw leven makkelijker wordt. Ja, het vooroordeel klopt, wij zijn inderdaad arrogant.















Zo, heb je dat allemaal gedaan en heeft het je probleem niet opgelost? Dan helpen wij je graag!



Heeft iemand een idee waar je kunt melden als een site eist dat je toestemming moet geven om deze te mogen gebruiken?

Dat ze willen weten wie er op komt. Dat vind ik terecht.

Maar dat ze op die manier meer bewaren en verzamelen dan je verwacht of wil.

Waar kan je dat melden om dat te laten bekijken/controleren. Heeft iemand daar een idee van?



Aanleiding vraag: ik heb in het verleden in België en Duitsland naar schoenen gezocht. Die gegevens zijn ergens vast gelegd en die wil ik laten verwijderen. Ik zoek er alleen een ingang voor.

Ik heb wel opgegeven dat ik niet gevolgd wil worden, maar toch "zweven" er nog persoonlijke gegevens ergens op internet. Op zich geen ramp, maar ik wil toch proberen uit te zoeken hoe dat in elkaar steekt.

Zo heb ik een email-adres aangemaakt en daarbij kwamen die twee andere nationaliteiten opeens te voorschijn. Ik kreeg het ook niet werkend. Ondertussen heb ik een andere manier gevonden, maar toch..... Ik blijf me afvragen hoe dat kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je je cookies al een keer verwijderd?

Die slaan dingen op zoals locatie, taal, en allerlei andere gegevens. Die staan lokaal op je computer.
In for the cause....
quote:Mystics_Magic schreef op 20 november 2014 @ 09:14:

Heb je je cookies al een keer verwijderd?

Die slaan dingen op zoals locatie, taal, en allerlei andere gegevens. Die staan lokaal op je computer.



Ja, dank je wel voor jouw reactie. Heb ook nog door het gericht zoeken wat antwoorden op andere vragen gevonden.



ALGEMEEN: Probleem hier is ook dat je twee keer moet uitloggen. Ik wil offline werken zonder internet.

Ze werken hier met vergrendelen. Mijn verbinding BLIJFT open staan. Dat wil ik niet.

(Lees ook eens over identiteitsfraude. Alleen een kopie van mijn id-bewijzen hebben ze nog niet. Anders zou ook ik slachtoffer kunnen worden. Een nieuwe App waarmee je alleen kopieën kan versturen. Daar geloof ik niet in. Ik wil liever geen discussie, want dat kost tijd en dan moet ik teveel privé prijs geven.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je al geprobeerd met Google Chrome de Privenavigatie te starten?

(In Internet Explorer heet dat IN-Private, safari heet het Prive-modus)



Hiermee voorkom je dat websites cookies gaan plaatsen met voor hun relevante informatie.



Over het dubbel uitloggen, dat begrijp ik niet helemaal, je kan de verbinding ook even 'uitzetten' en weer aanzetten wanneer je weer online wilt werken.

(OF zie ik het nu verkeerd?)
In for the cause....
quote:Mystics_Magic schreef op 21 november 2014 @ 13:21:

Heb je al geprobeerd met Google Chrome de Privenavigatie te starten?

(In Internet Explorer heet dat IN-Private, safari heet het Prive-modus)



Hiermee voorkom je dat websites cookies gaan plaatsen met voor hun relevante informatie.



Over het dubbel uitloggen, dat begrijp ik niet helemaal, je kan de verbinding ook even 'uitzetten' en weer aanzetten wanneer je weer online wilt werken.

(OF zie ik het nu verkeerd?)



Helemaal begrijpen doe ik het nog niet.



EDIT: Ik wil dus die vergrendeling niet. Daar heeft het mee te maken. Ik heb wel een keer het als het inloggen niet lukt aangeklikt. Nu staan mijn gegevens dus toch bij dit forum geregistreerd. Privé wil ik liever niet geregistreerd worden hier. Extern zit ik hier ook wel eens. Daar kunnen ze mijn gegevens ook opvragen. Maar alleen Viva kan dat en dat is prima. Dat vind ik niet erg. Dat kan dan alleen op een veilige manier waarbij ook mijn beveiliging actief is.

Maar ik heb al meerdere keren met mijn provider contact gehad.

Ik ben er mee bezig. Ik kan dus geen gericht antwoord geven. Het gebeurde ook op een moment dat ik met twee verschillende dingen tegelijk bezig was. Dit forum en een webshop. Aan beiden werd gewerkt.



Ik krijg vanaf vandaag verschillende schermen en indelingen.

Het is in bewerking. Het verandert regelmatig hier.
EDIT 2: Ja, taal is warrig. Er gebeurde hier iets en ik moest even onderbreken. Numlock stond uit en tekst is een beetje door elkaar heen gaan staan.

Inloggen geeft twee verschillende indelingen. Mobiel en voor desktop.

Rechts boven staat kopje en o.a. UITLOGGEN.



Ga er nogmaals in en je merkt dat de verbinding open blijft staan. Misschien nu niet meer. Maar het is wel verschillende keren gebeurd. Dan moest ik echt twee keer UITLOGGEN om de verbinding ook echt uit te zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat ik het begrijp en dat je je cookies moet verwijderen. Ik denk dat hiermee het euvel wat jij hebt verdwenen is.quote:Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat cookies je persoonlijke gegevens doorsturen naar allerlei adverteerders zonder dat netjes te vragen. Als je dat niet wilt, moet je de cookies verwijderen van je pc. Aan de slag!Hier (KLIK KLIK) wordt uitgelegd hoe je dit moet doen. Het is zeker niet moeilijk en zeker het proberen waard.



Met verbinding, bedoel je specifiek even deze website. Dat wanneer je de site afsluit, en hem vervolgens weer opent dat je eigenlijk al 'ingelogd' bent op de site? (Dat zit namelijk ook in je browser zoals Chrome, IExplorer etc)
In for the cause....
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk ook even hier naar:



http://www.browserchecker.nl/cache-best ... erwijderen



Hier ga je je browser gegevens wissen. Je zult zien dat daarna je niet meer ingelogd bent op websites, zoals Viva, en hiervoor opnieuw moet inloggen.



Wanneer je dit doet krijg je de vraag of de gegevens onthouden moeten worden.

Hier kan je, na jouw afweging, positief of negatief op gereageerd worden.
In for the cause....
Jaaaa, dat bedoel ik. Er zijn verschillende plekken voor opslag van gegevens.

Ik moet alles weer op een rijtje zetten. Ik heb meerdere overstappen gemaakt en in de tussentijd kon ik nergens meer bij. Ik moet er weer in komen. Via Windows verkenner kan ik de verschillende plaatsen inzien.



Dat van die browser (zit op alle) heb ik ook al eerder gedaan. Geschiedenis laten wissen en opnieuw ophalen bij opstarten. Extern opgeslagen via Cloud (zaten daar niet naaktfoto's op van Doutzen Kroes?) daar kan ik niet bij.

Ik werk met meerdere browsers.



Ja, dan zijn er ook nog persoonlijke gegevens en geschiedenis dat google (en andere zoekmachines) verzamelt en aan een account koppelt. Is even nodig om dit uit te schakelen. Je moet natuurlijk wel weten aan wie je moet vragen om dat te wissen.



Dank je wel voor jouw reacties. Ik moet het even laten bezinken en vast leggen wat ik allemaal moet doen om volledig te zijn. Cache-geheugen, werkgeheugen en geschiedenis, accounts en gegevens op diverse websites. Op mijn eigen apparaten en elders.

Mijn harde schijf is nog steeds bijna leeg en kan volledig gewist en opnieuw worden ingericht.

Het valt niet mee, maar is toch ook wel leuk om nieuwe werkstations in te richten.

Ik hoop niet dat ik nu verwarring zaai.

Het externe bureaublad kan ik ook plaatsen. Je hebt verbindingen die je zelf gebruikt om buitenshuis verbinding te zoeken. Maar ook anderen kunnen dat doen. Moet je wel toestemming geven. Was iets fout gegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voortaan via een privemodus browsen dus, in je instellingen van de browser
Je bent zelf een theepot
Dat is er ook een, maar er zit meer aan vast. Daar ben ik ook nog niet achter. Dank je wel voor jouw reactie.



http://tweakers.net/nieuw ... -achter-op-computers.html

(Ik moet nog wel kijken van welke datum dit bericht van tweakers is.)



EDIT: Is van 2010. Maar goed om die ingang te gebruiken om meer informatie te verzamelen.



Voorbeeld van cookies: https://www.karwei.nl/privacy/cookies met link per browser. (* JA, ben ook een huis aan het bouwen. *)
Alle reacties Link kopieren Quote
TOR-network misschien een optie?



Ik ben denk ik de weg kwijt. Wil je compleet anoniem zijn via het internet? Of hoe moet ik dit zien?
In for the cause....
Nee, niet compleet anoniem zijn. Wel weten hoe het in grote lijnen werkt. Die weg ken ik ook niet.

Ik wil wel veilig internetten. Ik ken een lek. Ik wil zelf kunnen sturen hoeveel ik van mijn privé openbaar wil hebben.

Eigenlijk hoe ik grenzen kan stellen. Dat blokkeert mij nu nog in het gebruik.



Ik zal eens kijken wat een TOR-netwerk is. Dank je wel.

Ik ben nu nog bezig met inrichten. Opzet van netwerk is ook een onderdeel.

Gelukkig heb ik hier een paar boeken liggen met een checklist wat ik allemaal moet doen.

Die ga ik nu op inhoud bekijken. Bij zoeken op internet kom ik steeds weer nieuwe dingen tegen. Bij een boek heb ik daar minder last van. Daar ligt een structuur vast.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag,



Ik weet niet of dit een klein probleem is, hoop ik



Ik heb sinds een paar dagen (18 november om precies te zijn) dat ik, wanneer ik ingelogd ben niet alle laatste reacties zie. De laatste reacties die ik dan zie zijn van 18 november. In de lijst met actieve topics staat dan dat de laatste reactie van 5 minuten geleden is, maar als ik er dan heen ga is het 18 november, maar klopt de laatste poster wel.

Ook heb ik bij sommige posters dat ik wel echt zie wie er als laatste vandaag gepost heeft, maar als ik dan naar het bewuste topic ga, is de laatste reactie van 18 november.



Als ik uitlog heb ik dit probleem niet. Maar dat is zo lastig als ik een reactie wil plaatsen. Dan lijkt het eerst nog gewoon goed te zijn, maar na drie muisklikken springt ie weer terug in de "18-november" -stand. Ik werk met Chrome.



Iemand anders hier ook last van en wat kun je er aan doen?
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk even of het in het bugtopic staat of meldt het daar



http://forum.viva.nl/forum/overig/react ... /246023/86
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:Pumps_italiaans schreef op 21 november 2014 @ 20:35:

Dat is er ook een, maar er zit meer aan vast. Daar ben ik ook nog niet achter. Dank je wel voor jouw reactie.



http://tweakers.net/nieuw ... -achter-op-computers.html

(Ik moet nog wel kijken van welke datum dit bericht van tweakers is.)



EDIT: Is van 2010. Maar goed om die ingang te gebruiken om meer informatie te verzamelen.



Voorbeeld van cookies: https://www.karwei.nl/privacy/cookies met link per browser. (* JA, ben ook een huis aan het bouwen. *)



De site van karwei laat zien dat ze cookies plaatsen.

Hiervoor moet je tegenwoordig akkoord voor geven.

Je kan dit altijd weigeren.

Je kan elke keer voordat je je browser afsluit je cookies laten verwijderen, cache legen etc.

Zo wis je de sporen due lokaal op jouw machine wordt gezet.



Ik haal even er niet uit of je dit in een netwerk doet of dat het om 1 machine betreft.

Ook is het per OS afhankelijk.



http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tor_%28netwerk%29



Succes in ieder geval.
In for the cause....
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog een aanvulling:

Het is wel zo dat je handelingen altijd wel ergens gelogd worden.

Je eigen router bijvoorbeeld kan een lig bijhouden.



Het wordt nig onoverzichtelijker wanneer je je in een bedrijfsnetwerk bevindt etc etc...
In for the cause....
Ja, vanuit een bedrijfsnetwerk gedacht. Beveiliging en automatisch bijwerken agenda, bestanden.

Dat los koppelen van het internet en zelf bepalen wanneer gegevens worden opgeslagen en waar.



Hoe en wat heb ik zelf ook nog niet op een rijtje.

Is ook afhankelijk van virus, firewall en de instellingen daarop. Is ook allemaal verschillend.

(* En ik ga nu mijn huis verder af bouwen. Dat moet ook nog. *)



Dank je wel voor de reactie.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 23-11-2014 14:24
Reden: Veriface, wat is dat?
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
@pumps:

vrijwel niet.

cookies zijn nodig om een website naar behoren te laten functioneren. daarbij, je zult eerst verbinding moeten maken met een website om een cookie op je computer te krijgen (mits je die niet standaard blokkeert), dus beter ben je selectief in de websites die je bezoekt.



nog beter is het om een adblocker te gebruiken, advertenties verzamelen ook gegevens van websitebezoekers, om zo gepersonaliseerde advertenties te kunnen tonen (al dan niet in combinatie met cookies, zgn. 3rd party cookies).



verder bestaat er software die weer kan geven welke verbindingen vanuit jouw systeem naar buiten toe opgezet worden door bijv. cookies of andere software.



echter denk ik dat je, naast van facebook- googleprofielen etc wegblijven, weinig meer kunt doen. de meeste informatie wordt verzameld op niveau's die je bijna niet meer omzeilen of blokkeren zonder de gebruiksvriendelijkheid erg aan te tasten.



het beste is met verstand het internet op gaan, niet zomaar overal profielen maken en persoonlijke informatie achterlaten, en bovenal, hou de updates van je tablet/telefoon/computer bij.



veel digitale informatie wordt ook voor een behoorlijk deel onderschept op plekken die je zelf toch niet kunt beveiligen of omzeilen. helaas overigens.
Alle reacties Link kopieren Quote
toevoeging: als je niet wilt dat digitale gegevens in handen van andere partijen vallen, zul je die informatie nooit of te nimmer moeten bewaren op een systeem wat verbinding heeft of kan hebben met internet. een zgn stand-alone systeem dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Of flink aan de slag met encryptie, truecrypt ofzo, niet internet op.



Je bent nooit anoniem op internet.
In for the cause....
Mijn laptop met windows 8 start niet meer op. Wanneer ik m aanzet moet ik mijn wachtwoord opgeven. Daarna wordt het beeld zwart en zie ik een wit pijltje alleen.

Wanneer ik niet inlog en m wil uitzetten krijg ik de volgende melding;



LogonUI.exe - toepassingsfout



De instructie op 0x9eff0521 verwijst naar geheugen op 0x0000000. Een lees- of schrijfbewerking op het geheugen is mislukt: read.



Heb al gegoogled, maar vindt de oplossing niet. Er wordt bv gezegd dat je wat moet downloaden, maar dat kan niet....



What to do?
Alle reacties Link kopieren Quote
@stone



Dit kan helaas meerdere oorzaken hebben (virus, malware, iets wat niet correct is geinstalleerd)



Lukt het je om in Veilige Modus op te starten?

- Herstart de computer met de Shift-toets ingedrukt.

- Klik in het scherm wat nu verschijnt op de optie “Zie geavanceerde herstelopties“

- Klik hierna op de optie “Problemen oplossen“

- Klik vervolgens op de optie “geavanceerde opties“

- Klik nu op de optie “Opstartinstellingen“

- Kies voor Veilige Modus inschakelen

- Klik nu op de knop “Opnieuw opstarten“

(Dit kan misschien iets anders er uit zien maar komt op het zelfde neer)



Kan je hier wel inloggen? Zo ja, dan zou ik op dat punt een virusscan laten uitvoeren.
In for the cause....
....

Weg gehaald. Ik kom in discussies terecht als ik hier weer reageer.

Met dank voor de hints en begrippen waarmee ik toch weer op mijn situatie gericht kan zoeken en kan invullen wat ik nodig heb.



OPmerking: Er zijn heel veel slecht beveiligsde apps in omloop. Via die apps wordt informatie opgevraagd en daar is makkelijk mee te kijken op onbeveiligde netwerken en wifi-spots die openbaar zijn. Debug-mode gebruiken en je ziet alles. Zie bijv. een nieuwsbericht van de afgelopen of vorige week daarover. Ik kan het niet vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
@mystic-magic:

probleem is dat de algoritmen die vaak gebruikt worden voor encryptiemethoden geschreven zijn door de nsa, inclusief backdoors. ook niet helemaal 100% veilig dus.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven