Hoe vergroot ik de C schijf in Windows 10 ?

26-03-2017 10:39 6 berichten
Hallo, Ik heb een vraag, hoe kan ik de C schijf vergroten vanuit de D schijf? de C schijf is 200 GB en de D schijf 900 GB. echter gegoogled. Maar kom alleen de instructies voor windows 7 tegen. En die methode werken niet bij windows 10. Ik heb de minitool partion wizard gedownload en de stappen door gegaan. De D schijf te verkleinen etc. Echter kan ik alleen de E recover schijf van 15 GB aan de C schijf toe voegen en de D schiijf zowel de G schijf kan ik niet selecteren en of toevoegen aan de C schijf. Iemand een idee hoe het wel kan zonder dat de recover schijf only word gezien? Want wil de C schijf van 200 naar 700 GB vergroten. en via schijfbeheer kan je de C schijf alleen maar verkleinen. dus ook geen optie. Ik zat te denken om via een windows XP cd-rom in de bootmenu van xp de D partion schijf te verwijderen, dan word de ruimte automatisch op de C bij geschreven en moet men de C schijf formatteren. Alleen hoe start ik dan de recover disc / systeem herstel fabrikant schijf van windows 10? of deze idee wel zo'n goed idee is weet ik niet. Daarom vraag ik of iemand alternatieven weet hoe je de C schijf kunt vergroten zonder geknoei met cd-roms van oude windows. zelfde geld start de recover schijf niet meer. Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Is de C-schijf geen SD-geheugen ? Gezien die 200GB zou dit goed kunnen.



Jij gaat er van uit dat de C- en D-partitie beiden op hetzelfde fysieke medium staan, iets dat tegenwoordig lang niet altijd meer het geval is.



Dan kan je ze niet samenvoegen.
Niet geschoten is altijd mis
Klopt, Het is een schijf van 1 TB waardoor de C schijf 222 GB is en de D schijf 900 GB. Dit is zo vanuit de fabrikant gedaan, waarom weet ik niet maar de C schijf staat om de have klap in het rood vol. En lees overal dat het zou moeten kunnen. althans windows 7. Alleen die methode werkt niet in windows 10. Als ik de D schijf splits naar een G schijf. dat kan wel en kan ze ook weer samen 1 geheel maken. maar kan de lege G schijf of de D schijf niet aan de C toevoegen. en bij systeemherstel installeerd de recover disc de windows standaard op de C schijf en kan niet ervoor kiezen het op de D schijf te doen.
Ik heb er geen verstand van, maar zou je de D en C niet kunnen omdraaien? Dus dat je systeembestanden op D komen te staan? Dan kun je nog een extern geheugen gebruiken om je documenten en foto's op te slaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dj-Branco schreef op 26 maart 2017 @ 11:36:

Klopt, Het is een schijf van 1 TB waardoor de C schijf 222 GB is en de D schijf 900 GB. Dit is zo vanuit de fabrikant gedaan, waarom weet ik niet maar de C schijf staat om de have klap in het rood vol. En lees overal dat het zou moeten kunnen. althans windows 7. Alleen die methode werkt niet in windows 10. Als ik de D schijf splits naar een G schijf. dat kan wel en kan ze ook weer samen 1 geheel maken. maar kan de lege G schijf of de D schijf niet aan de C toevoegen. en bij systeemherstel installeerd de recover disc de windows standaard op de C schijf en kan niet ervoor kiezen het op de D schijf te doen.

Dat is omdat het handiger/schoner is om je C-schijf voor je systeem te gebruiken en de D-schijf voor je persoonlijke bestanden (films/muziek/foto's etc.). Als je om wat voor reden ook een keer een schone installatie wil of moet doen dan blijven je persoonlijke bestanden gewoon lekker apart op D en hoef je daar dus niks mee.



Verder kun je dit gewoon middels windows schijfbeheer doen als je het toch wil, maar dan moet je geloof ik eerst alles na C vrijmaken, dan C vergroten en vandaaruit weer je andere schijven opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
200GB voor het OS is meer dan genoeg. Verplaats wat data naar de andere partitie. De-installeer eventueel applicaties van C en installeer ze oo D.
Life is fun. Live it.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven