Hulp nodig bij aankoop fotocamera

10-02-2016 10:33 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal, ik hoop dat hier mensen zijn die verstand hebben van fotograferen en camera's.



Mijn dochter van 12 is al heel lang gek van fotograferen en foto's bewerken en is nu aan het sparen voor een echt goede camera. Ze heeft nu ongeveer 430 euro bij elkaar, maar ze wil nog even doorsparen, zodat niet al haar geld meteen op is na de aankoop

Nou heb ik geen idee wat een goede camera kost, ik las ergens dat je dan wel tussen de 500 en 600 euro kwijt bent, maar dat is voor een kind misschien weer wat teveel van het goede.



Wie heeft er verstand van en kan ons een goede camera met veel mogelijkheden aanbevelen? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Zelf de bezitter van een Canon EOS 1200.

De prijs ligt ongeveer op de 390 euro.



Ik kan alleen maar zeggen dat het apparaat fantastische foto's maakt en nu ben ik niet eens de hobby-fotograaf.
Love bubbles....
Ik zou kiezen voor een Canon instapmodel en een goede lens. Kwaliteit van de lens is erg belangrijk.

Wat leuk dat ze er zo goed voor gespaard heeft
En laat haar in de winkel goed voelen wat fijn in de hand ligt. Zeker met kleine kinderhandjes
Alle reacties Link kopieren
Al 2 votes voor Canon, dat is fijn Bedankt tot zover.
Dat is echt voorkeur hoor, volgens mij kwalitatief net zo goed als bijvoorbeeld Nikon.



Mijn advies zou zijn: neem haar mee naar een goede fotozaak en laat haar met allerlei camera's spelen. En laat je niet verlijden tot duurdere modellen. De meeste van de "gadgets" gebruikt ze wrs toch (nog) niet.
In de MediaMarkt folder stond een canon 1200 met 2 lenzen erbij. Een standaard kitlens en een zoomlens. De 1200 is een prima instapmodel om mee te beginnen!
Voor een twaalfjarige is een systeemcamera denk ik veel fijner dan een spiegelreflex, omdat die over het algemeen kleiner en lichter zijn. Ze hebben wel, net als een spiegelreflex, verwisselbare lenzen. De ontwikkelingen in systeemcamera's gaan heel snel, en je kunt er prima foto's mee maken.



Ik vind zelf de website dpreview.com fijn voor het vergelijken van camera's; daar staan echt heel uitgebreide reviews. Wel in het Engels.
Alle reacties Link kopieren
Soms kan je cursussen volgen bij fotografen die dan ook diverse camera's ter beschikking hebben om te testen. Zo heb ik tijdens een cursus diverse toestellen geprobeert en ben op mn Nikon uit gekomen.
Alle reacties Link kopieren
De Canon EOS 100D is de kleinste digitale spiegelreflexcamera, heel licht en ik denk ook heel fijn voor kinderhanden. Persoonlijk denk ik juist dat die zelfs lekkerder in de hand ligt dan een systeemcamera omdat je toch net wat meer grip hebt. Systeemcamera's zijn vaak vrij hoekig en recht en de body is echt heel klein in vergelijking met de lens, de EOS 100D heeft wat rondere vormen en een handgreep, maar alles bij elkaar niet heel veel groter dan een systeemcamera.



Ik heb zelf ook een systeemcamera voor erbij maar ik vind dat hele kleine juist totaal niet lekker in de hand liggen. De camera die ik doorgaans gebruik is een Canon 6D, dus weer een heel stuk groter, en ik heb kleine handen, maar nu ik er eenmaal aan gewend bent vind ik dat juist fijner. Ik mis ook echt een zoeker op de systeemcamera.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Body is minder belangrijk. Koop goede lens. Ik heb zelf Nikon.
Alle reacties Link kopieren
Stap 1: naar de Mediamarkt en kijken wat 'fijn in de hand ligt''. Kwalitatief liggen canon en nikon dusdanig dicht bij elkaar dat het echt om een voorkeurskwestie gaat. Wel is het zo dat wanneer je op den duur bepaalde zaken aanschaft van canon, het lastig is opeens over te stappen naar nikon.



Bekijk vervolgens een aantal modellen en lees recensies online. Zelf heb ik de Canon 450D en ben ik er erg blij mee. Echter is het niet altijd de body die het hem doet, maar de lens die erop zit. De lens die er bij zit zijn heel vaak toch niet wat je wil. Als starter denk ik dat een 18-270mm lens geschikt is. Hier kan je namelijk nog heel veel kanten mee op. Alleen wanneer je deze los bij de camera koopt hoeft die niet van canon of nikon te zijn, maar kan die ook van Tamron zijn. Alleen ja.. een losse lens betaal je ook zo weer 300 euro voor.



Het beste advies: kijk eens of er iemand in de omgeving fotocursussen geeft en ga daar eens advies inwinnen. Mijn camera heb ik overigens tweede hands van iemand overgenomen. Wel met het advies van een professional (nooit zomaar 'iets' kopen). Dit scheelde mij een hoop geld en heb er een hoop plezier aan. Zeker omdat de kans bestaat dat je je eerste camera snel ontgroeit.
Alle reacties Link kopieren
Op zich is de kitlens prima om mee te beginnen. Als volgende zou ik een 50mm lens aanschaffen. Ik heb zelf een 50mm f/1.4 maar een f/1.8 is ook prima en een stuk goedkoper (en lichter). Wel zorgen dat je er eentje hebt met autofocus in de lens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 10 februari 2016 @ 13:30:

Op zich is de kitlens prima om mee te beginnen. Als volgende zou ik een 50mm lens aanschaffen. Ik heb zelf een 50mm f/1.4 maar een f/1.8 is ook prima en een stuk goedkoper (en lichter). Wel zorgen dat je er eentje hebt met autofocus in de lens.

Ligt er toch aan wat ze er mee gaat doen. Met een 50mm is het vrij lastig landschappen fotograferen.



Ik zweer echt bij mijn 50mm, maar bij landschappen/gebouwen en evenementen zet ik echt wat anders er op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 10 februari 2016 @ 11:14:

Voor een twaalfjarige is een systeemcamera denk ik veel fijner dan een spiegelreflex, omdat die over het algemeen kleiner en lichter zijn. Ze hebben wel, net als een spiegelreflex, verwisselbare lenzen. De ontwikkelingen in systeemcamera's gaan heel snel, en je kunt er prima foto's mee maken.





Ik denk dat je met een instap DSLR meer "bang for the buck" krijgt. Een redelijke systeemcamera is best wel duur. De goedkopere maken prima plaatjes maar zijn langzaam. Een Nikon 3200 bijvoorbeeld biedt toch een stuk meer dan een Sony 5000 terwijl ze ongeveer hetzelfde kosten.



Vergeet overigens ook de betere compact camera's niet. Een Fuji X20/X30 biedt veel kwaliteit in een compacte behuizing. De lens verslaat iedere kitlens en de camera is volledig handmatig in te stellen, maar levert op automaat ook prima resultaten.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je dochter zelf ook een op het oog?

Zou idd eens met haar naar een winkel gaan om te voelen wat fijn in haar handen ligt
..........
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weinig verstand van camera's, maar ik had vroeger een digitale CANON camera die (ook al was het geen spiegelreflex) erg mooie foto's maakt en tot mijn grote spijt van de een op andere dag dood is gegaan (na drie jaar, vond ik wel wat vroeg). Ik heb toen een systeemcamera gekocht van Samsung en ik vind hem erg tegenvallen, zeker 's avonds / met weinig licht. Laat je goed voorlichten, zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 10 februari 2016 @ 12:16:

Body is minder belangrijk. Koop goede lens. Ik heb zelf Nikon.

Ik ben ook 'n Nikon fan en met je eens dat 'n lens het belangrijkste is, alleen kun je voor dat bedrag natuurlijk geen lichtsterk zoomobjectief kopen.

Het zal toch neer gaan komen op 'n instapmodel met kitlenzen.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 10 februari 2016 @ 13:30:

Op zich is de kitlens prima om mee te beginnen. Als volgende zou ik een 50mm lens aanschaffen. Ik heb zelf een 50mm f/1.4 maar een f/1.8 is ook prima en een stuk goedkoper (en lichter). Wel zorgen dat je er eentje hebt met autofocus in de lens.Zo'n lichtsterke 50mm heb ik ook, maar ik doe daar eigenlijk helemaal niets mee. Wellicht leuk als je portretten wil doen, maar voor onderweg is het 'n lens waar je gewoon niet veel mee kan omdat je dan toch echt meer groothoek gebruikt.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Wat een ontzettend leuke hobby heeft je dochter gekozen! En wat leuk dat jij dit aanmoedigt en ze ervoor spaart



Zoals hierboven al beschreven wordt zou ik eens samen met haar naar de MediaMarkt gaan, en laat haar de cameras voelen. Kan ze met haar leeftijd wel bij de knopjes van een Canon 1200d, bijvoorbeeld. Die is nu ¤370 incl lens, daar kan ze prima mee beginnen.



Wij hebben hiernaast ook een compact camera, een Canon Ixus. Ik verbaas me altijd over de kwaliteit van de foto's en ben er dus erg tevreden over, maar het voelt niet als fotograferen. Auto stand, weinig instellingen. Ik zou dus voor je dochter echt op zoek gaan naar een spiegelreflex camera en haar dan lekker laten stoeien. Ik wens haar alvast heel veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
En zo'n kitlens - de lens die bij de Canon 1200d komt - is 18-55, dat is echt prima om mee te beginnen. Dan ben je erg flexibel; landschappen, portretten, dieren, noem het maar op. Als ze daarmee dan ervaring opbouwt zal ze merken wat ze het liefste doet. En dan kun je daar gericht een lens voor kopen.
Alle reacties Link kopieren
Soms zit er bij zo'n instapmodel van Nikon of Canon zowel n 18-55 als n 55-200
Shoot first, ask questions later!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven