Ipad aanschaffen voor school

16-12-2014 12:26 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bericht gekregen van school dat we verplicht volgend schooljaar (4 havo) een Apple IPad moeten aanschaffen. De kosten hiervoor als we het via school doen bedragen ca. 400 euro, er wordt nog niet aangegeven welke IPad het gaat worden, ze zijn nog in overleg met diverse leveranciers (een IPad Air is in ieder geval geschikt).



Je kan er ook zelf een kopen als je dat wilt. Er is een afbetalingsregeling mogelijk waarbij je echter aan het eind van het afbetalingstermijn in totaal 30,00 euro meer voor het apparaat hebt betaald. Bijkomende kosten zoals verzekering, beschermingshoezen etc. wordt niet over gesproken maar heb je wel nodig schijnt.



Wij vinden het een dure aanschaf en het nut van zo'n apparaat is ons op dit moment niet duidelijk, er komen wel workshops op school met uitleg. We begrijpen dat scholen mee willen in de digitalisering en zijn daar in principe niet tegen, het leren zal best op sommige gebieden interessanter en sneller gaan, maar boeken blijven toch noodzakelijk lijkt me.



Graag hoor ik jullie ervaringen met Ipads op school en hoe e.e.a. bij jullie geregeld is, of het je kinderen goed bevalt en wat ze er daadwerkelijk mee doen. Welke problemen (stuk apparaat, verloren, etc.) jullie eventueel zijn tegengekomen zodat wij ons hierop goed kunnen voorbereiden.



Daarnaast lijkt het me dat de scholen een deel van de kosten (of zelfs alles) voor hun rekening moeten nemen omdat de bestaande schoolboeken niet allemaal meer nodig zijn. Boeken worden tenslotte nu ook vergoed.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je dan geen of minder boeken nodig? Weet nog wel bij mijn kinderen dat dit ook ca 300 euro was per jaar.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Wat heb je aan hoe het op een andere school geregeld is? En of het bevalt? Als het verplicht is, heb je toch weinig te willen en het is bij jullie op school zo geregeld. Dat het ergens anders anders gaat, heb je weinig aan toch?

Ik zou wel een beschermhoes er omheen doen. Neem aan dat een kind uit 3 havo wel snapt dat hij/zij er voorzichtig mee om moet gaan. En bij stuk gaan, laat je je kind zelf voor de kosten opdraaien (of iig een deel daarvan ofzo).

En volgens mij komt het op steeds meer scholen. Er zijn hele apple-scholen die alleen nog maar met een ipad werken toch? Dus ik snap wel dat ze dit introduceren. En ik denk ook wel dat het zal bevallen. Een ipad werkt zo simpel en prettig.

Je zou eventueel via mp een tweedehandse kunnen nemen, maar ik zou niet een al te oud model meer nemen ivm updates.
Alle reacties Link kopieren
Wat een bizarre uitgave. Je kunt toch niet van ouders verwachten dat ze voor hun kinderen iPads aan gaan schaffen? Je zult maar 3 kinderen hebben...
Het is toch ook niet gezegd dat de boeken volledig zullen verdwijnen? Het zal een aanvulling worden op het lesmateriaal, interactief leren. Kinderen moeten ook met zo'n ding om leren gaan, zeker als de ouders er thuis geen hebben.



En een iPad werkt snel, goed en draait stabiel, ik snap wel dat school zegt: ''voor dit merk kiezen we.''
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al genoeg scholen die alle boeken op de iPad hebben, normaal heb je kosten voor de boeken, nu voor de iPad.



Op de school waar ik werk (basisschool) gaan ze volgend jaar ook voor een gedeelte met iPads werken
Wij hebben 4 kinderen en twee daarvan hebben inmiddels die Ipad. Zo te lezen dezelfde regeling als TO voorgeschoteld heeft gekregen. Wij hadden maar keuze uit 1 Ipad en beschermhoes(zo'n onverwoestbare die ze ook bij defensie gebruiken)is verplicht, als je tenminste gebruik wilde maken van de schoolregeling met korting.



Wat ze ermee doen? Niet zo veel. Voor een aantal vakken hebben ze er boeken op staan, maar ze zijn ook voor Nederlands bijvoorbeeld, weer terug naar het papieren boek omdat de uitgever het digitale boek niet kon leveren. Ik denk dat een kwart van de boeken nu digitaal is.

Verder doen ze er voornamelijk spelletjes op, en ze vinden het wel handig voor het huiswerk, de schoolmail en blackboard.



Ik vind het een hele hap geld voor een ding wat ze in de les nog niet zoveel gebruiken. Maar het schijnt wel de bedoeling te zijn uiteindelijk alle boeken digitaal te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sterrenregen schreef op 16 december 2014 @ 12:52:

Er zijn al genoeg scholen die alle boeken op de iPad hebben, normaal heb je kosten voor de boeken, nu voor de iPad.



Op de school waar ik werk (basisschool) gaan ze volgend jaar ook voor een gedeelte met iPads werkenWe betalen nu echter niks voor de schoolboeken en straks 2x voor een iPad, dat vind ik nogal een verschil.
Maar daarnaast heb je wel dat ding ook geeoon voor thuis. En heb je er daar ook wat aan. Zet er educatieve spelletjes op, ze kunnen er films op kijken en internetten. Het is natuurlijk niet zo dat je hem alleen voor school aanschaft, je kan hem thuis ook gewoon gebruiken.

Maar goed, ik ben sowieso erge voorstander van dit soort dingen. Dochter van 2 heeft hier haar eigen ipad al met leerzame spelletjes. Weet al precies hoe hij werkt
Ik ben ook helemaal geen tegenstander. Ik vind het alleen een enorme hap geld, die we naast alle andere schoolkosten en alvast sparen voor 2 Rome-reizen ook nog op ons bord krijgen. Geen Ipad is geen optie.

Bovendien hadden ze al een tablet waarmee ze konden internetten, films kijken en spelletjes doen, daar was die Ipad niet voor nodig.

De schoolboeken zijn hier inderdaad ook (nog, je weet maar nooit) gratis.
Ik vind het nogal wat om ouders voor een voldongen feit te zetten terwijl lang niet iedereen het geld ervoor over zal hebben. Is er iets van een informatiebijeenkomst o.i.d.? Een kind in de derde klas stuur je ook niet meer naar een andere school als je het er niet mee eens bent.

Overigens ben ik een groot voorstander van fysieke boeken en vind ik die schermpjes funest voor (in ieder geval mijn eigen) concentratie.
quote:Lughnasadh schreef op 16 december 2014 @ 13:08:

Ik ben ook helemaal geen tegenstander. Ik vind het alleen een enorme hap geld, die we naast alle andere schoolkosten en alvast sparen voor 2 Rome-reizen ook nog op ons bord krijgen. Geen Ipad is geen optie.

Bovendien hadden ze al een tablet waarmee ze konden internetten, films kijken en spelletjes doen, daar was die Ipad niet voor nodig.

De schoolboeken zijn hier inderdaad ook (nog, je weet maar nooit) gratis.Bij ons waren die buitenland-reizen dan weer een optie, die kon je dus ook gewoon weigeren. Keuzes maken dus
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin al die ipads op scholen.



Geef mij maar de ouderwetse boeken...naar mijn inziens steken ze daar meer van op.
Op het gymnasium de Rome-reis niet door laten gaan is ook geen optie. Ze moeten daar hele werkstukken en essays over maken/schrijven. Geen keus dus.
quote:Lughnasadh schreef op 16 december 2014 @ 13:14:

Op het gymnasium de Rome-reis niet door laten gaan is ook geen optie. Ze moeten daar hele werkstukken en essays over maken/schrijven. Geen keus dus.Dat was bij ons niet zo gelukkig hier was het voor de fun, dus skippen kon makkelijk.
quote:Desperate_Housewive schreef op 16 december 2014 @ 13:10:

[...]



Bij ons waren die buitenland-reizen dan weer een optie, die kon je dus ook gewoon weigeren. Keuzes maken dus Maar die iPad is geen keuze. Dat zou mijn voornaamste bezwaar zijn. De keuze tussen fysieke boeken of boeken op de iPad lijkt me redelijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 16 december 2014 @ 13:02:

Maar daarnaast heb je wel dat ding ook geeoon voor thuis. En heb je er daar ook wat aan. Zet er educatieve spelletjes op, ze kunnen er films op kijken en internetten. Het is natuurlijk niet zo dat je hem alleen voor school aanschaft, je kan hem thuis ook gewoon gebruiken.

Maar goed, ik ben sowieso erge voorstander van dit soort dingen. Dochter van 2 heeft hier haar eigen ipad al met leerzame spelletjes. Weet al precies hoe hij werkt Onze kinderen hebben ook al jaren de beschikking over pc's, laptops, tablets, smartphones, alleen nog geen iPad en die willen ze ook niet want die zijn te beperkt voor ze! Android systemen kunnen ze veel meer mee, daarom is het ook jammer (maar ook begrijpelijk voor het gemak van de school) dat gekozen is voor ipads.
Alle reacties Link kopieren
Op onze school is het én én..dus boeken en iPad.. Laatste gebruiken ze in de lessen en staat digitaal lesmateriaal op )via de digitale leeromgeving van school) en als aanvulling gebruiken ze boeken. Het is geen volledig boekenpakket overigens.. Wij konden ook niet kiezen, zelf aanschaffen op via school.. Via school mag het in termijnen en zelf koop je hem, uiteraard direct..



En wat iemand zei over de kosten en bij meerdere kinderen.. Bij ons op school is er een fonds voor mensen met laag inkomen, dus iedereen is in de gelegenheid om een ipad aan te schaffen.. Via school is veel mogelijk óók voor mensen met laag inkomen..



En skippen van werkweken zijn ze hier duidelijk.. Alleen als het een enorm goede reden is en financieel is dat niet, omdat er ook daarvoor weet potjes zijn waardoor iedereen mee kan..
quote:studiemiepmiep schreef op 16 december 2014 @ 13:13:

Wat een onzin al die ipads op scholen.



Geef mij maar de ouderwetse boeken...naar mijn inziens steken ze daar meer van op.



Ik vind het qua belasting van de kinderschouders en -ruggen wel een uitkomst. Toen mijn oudste nog Ipadloos was zeulde hij soms gewoon een dag lang 20 kilo aan boeken op zijn rug. Paste niet in zijn kluisje als er ook nog een jas en gymtas in moest.

Verder maakt het natuurlijk niet uit of je opdrachten vanuit een papieren boek maakt of vanaf een Ipad en leerwerk printen ze hier vaak uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Homs schreef op 16 december 2014 @ 13:15:

[...]



Maar die iPad is geen keuze. Dat zou mijn voornaamste bezwaar zijn. De keuze tussen fysieke boeken of boeken op de iPad lijkt me redelijker.Dat kan toch niet ? Het lesmateriaal is er op afgestemd.. Er zal vermoedelijk een digitale leeromgeving zijn waarvan het kind gebruik moet maken tijdens de lessen.. en dat kan niet via de boeken.. Is er al een voorlichting geweest ? Want er worden nu van allerhande aannames gedaan en wie weet valt het mee en is de keuze compleet gerechtvaardigd.. En daarbij.. wat wil je anders.. van school wisselen ? Je hebt met reden gekozen voor deze school denk ik ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Chanico schreef op 16 december 2014 @ 13:02:

[...]





We betalen nu echter niks voor de schoolboeken en straks 2x voor een iPad, dat vind ik nogal een verschil.er zal vast een regeling voor zijn.. Ik zou eerst eens naar de voorlichting gaan voordat je hier je druk over maakt.. en daarbij. Het is nog half jaar weg.. kan je toch prima sparen voor die ipads ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 16 december 2014 @ 13:18:

[...]





Ik vind het qua belasting van de kinderschouders en -ruggen wel een uitkomst. Toen mijn oudste nog Ipadloos was zeulde hij soms gewoon een dag lang 20 kilo aan boeken op zijn rug. Paste niet in zijn kluisje als er ook nog een jas en gymtas in moest.

Verder maakt het natuurlijk niet uit of je opdrachten vanuit een papieren boek maakt of vanaf een Ipad en leerwerk printen ze hier vaak uit.Het minderen van het aantal boeken qua gewicht vind ik zeker een pluspunt! Maar zou het nou zo goed zijn om ook op school de hele dag op zo'n scherm te moeten kijken, dat doen ze na schooltijd tenslotte al genoeg
Alle reacties Link kopieren
Je zou aan mij echt een verkeerde hebben. Er komt hier geen Apple product in.

Stond dit niet van te voren in de schoolgids?
quote:poldervrouw schreef op 16 december 2014 @ 13:19:

[...]





Dat kan toch niet ? Het lesmateriaal is er op afgestemd.. Er zal vermoedelijk een digitale leeromgeving zijn waarvan het kind gebruik moet maken tijdens de lessen.. en dat kan niet via de boeken.. Is er al een voorlichting geweest ? Want er worden nu van allerhande aannames gedaan en wie weet valt het mee en is de keuze compleet gerechtvaardigd.. En daarbij.. wat wil je anders.. van school wisselen ? Je hebt met reden gekozen voor deze school denk ik ?Ik ben ook wel benieuwd naar de rechtvaardiging. Ik voel me met mijn 26 lentes behoorlijk antiek in het volgen van dit topic. Ik zie namelijk niet in wat voor waardevols er niet klassikaal danwel thuis op de computer gedaan kan worden met die ipads. Ik wil het topic niet van TO's vragen weg sturen, maar ik ben wel benieuwd naar wat er op andere scholen mee gedaan wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy schreef op 16 december 2014 @ 13:23:

Je zou aan mij echt een verkeerde hebben. Er komt hier geen Apple product in.

Stond dit niet van te voren in de schoolgids?Nee, 2 maanden geleden voor het eerst bericht over gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven