Ipad aanschaffen voor school

16-12-2014 12:26 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bericht gekregen van school dat we verplicht volgend schooljaar (4 havo) een Apple IPad moeten aanschaffen. De kosten hiervoor als we het via school doen bedragen ca. 400 euro, er wordt nog niet aangegeven welke IPad het gaat worden, ze zijn nog in overleg met diverse leveranciers (een IPad Air is in ieder geval geschikt).



Je kan er ook zelf een kopen als je dat wilt. Er is een afbetalingsregeling mogelijk waarbij je echter aan het eind van het afbetalingstermijn in totaal 30,00 euro meer voor het apparaat hebt betaald. Bijkomende kosten zoals verzekering, beschermingshoezen etc. wordt niet over gesproken maar heb je wel nodig schijnt.



Wij vinden het een dure aanschaf en het nut van zo'n apparaat is ons op dit moment niet duidelijk, er komen wel workshops op school met uitleg. We begrijpen dat scholen mee willen in de digitalisering en zijn daar in principe niet tegen, het leren zal best op sommige gebieden interessanter en sneller gaan, maar boeken blijven toch noodzakelijk lijkt me.



Graag hoor ik jullie ervaringen met Ipads op school en hoe e.e.a. bij jullie geregeld is, of het je kinderen goed bevalt en wat ze er daadwerkelijk mee doen. Welke problemen (stuk apparaat, verloren, etc.) jullie eventueel zijn tegengekomen zodat wij ons hierop goed kunnen voorbereiden.



Daarnaast lijkt het me dat de scholen een deel van de kosten (of zelfs alles) voor hun rekening moeten nemen omdat de bestaande schoolboeken niet allemaal meer nodig zijn. Boeken worden tenslotte nu ook vergoed.
quote:poldervrouw schreef op 16 december 2014 @ 13:18:



En wat iemand zei over de kosten en bij meerdere kinderen.. Bij ons op school is er een fonds voor mensen met laag inkomen, dus iedereen is in de gelegenheid om een ipad aan te schaffen.. Via school is veel mogelijk óók voor mensen met laag inkomen..



En skippen van werkweken zijn ze hier duidelijk.. Alleen als het een enorm goede reden is en financieel is dat niet, omdat er ook daarvoor weet potjes zijn waardoor iedereen mee kan..Wij vallen qua inkomen net overal buiten. Niet laag genoeg voor fondsen en dergelijke, maar ook niet hoog genoeg om dat te kunnen betalen zonder van alles bij elkaar te moeten schrapen, wat toegestopt te krijgen van ouders, dat soort werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 16 december 2014 @ 13:21:

[...]





er zal vast een regeling voor zijn.. Ik zou eerst eens naar de voorlichting gaan voordat je hier je druk over maakt.. en daarbij. Het is nog half jaar weg.. kan je toch prima sparen voor die ipads ?Het geld is niet het probleem al vind ik het wel een behoorlijk bedrag.
quote:Flashy schreef op 16 december 2014 @ 13:23:

Je zou aan mij echt een verkeerde hebben. Er komt hier geen Apple product in.

Stond dit niet van te voren in de schoolgids?Bij onze oudste nog niet. Broertje wel, maar vanwege zijn ASS hadden we nu eenmaal geen enorme keus aan scholen die hem wilden hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Homs schreef op 16 december 2014 @ 13:24:

[...]



Ik ben ook wel benieuwd naar de rechtvaardiging. Ik voel me met mijn 26 lentes behoorlijk antiek in het volgen van dit topic. Ik zie namelijk niet in wat voor waardevols er niet klassikaal danwel thuis op de computer gedaan kan worden met die ipads. Ik wil het topic niet van TO's vragen weg sturen, maar ik ben wel benieuwd naar wat er op andere scholen mee gedaan wordt.Ik dus ook, vandaar ook dit topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:Homs schreef op 16 december 2014 @ 13:15:

[...]



Maar die iPad is geen keuze. Dat zou mijn voornaamste bezwaar zijn. De keuze tussen fysieke boeken of boeken op de iPad lijkt me redelijker.Helemaal mee eens! Het lesgeven zal dan alleen aangepast moeten worden op beide mogelijkheden en of ze die moeite willen doen? Denk het niet.
Alle reacties Link kopieren
Het nadeel van tablets voor school is dat het precies zo werkt als iedere andere tablet. Dus voor de gamesverslaafde een hele makkelijke weg om te gamen oid.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Maar dan ook nog de vraag: Mag een school je deze aanschaf wel verplichten?

Is er een wettelijke regeling over?
Alle reacties Link kopieren
quote:studiemiepmiep schreef op 16 december 2014 @ 13:13:

Wat een onzin al die ipads op scholen.



Geef mij maar de ouderwetse boeken...naar mijn inziens steken ze daar meer van op.

Jij bent al lang niet meer op school geweest dat is duidelijk.

Heb je enig idee hoeveel boeken er tegenwoordig gebruikt worden? Er worden al schooltassen met wieltjes gemaakt omdat het zo ongelofelijk zwaar is. Er worden dan ook vaak boeken "vergeten" Nu zitten alle boeken in de pad / tablet en kan er niets vergeten worden. Vind het alleen wat raar dat je verplicht iets aan moet schaffen waar je thuis misschien al een versie van hebt. Voor synchronisatie is software te krijgen dus dat lijkt me ook het probleem niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 16 december 2014 @ 13:33:

Het nadeel van tablets voor school is dat het precies zo werkt als iedere andere tablet. Dus voor de gamesverslaafde een hele makkelijke weg om te gamen oid. gamen op een tablet? Ja joh, gta is echt super op een tablet
Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy schreef op 16 december 2014 @ 13:23:

Je zou aan mij echt een verkeerde hebben. Er komt hier geen Apple product in.

Stond dit niet van te voren in de schoolgids?Dit dus.

Een andere tablet voldoet dan toch ook. Een tablet met bepaalde specificaties prima maar waarom specifiek een apple.
Wat ik vooral kwalijk vind is dat het een iPad moet zijn. Een peperduur bijzonder diefstalgevoelig apparaat, van een bedrijf dat vooral uitblinkt is fraaie vormgeving, beperkte gebruiksmogelijkheden en slechte service.



Dat een deel van het onderwijs via de computer plaatsvindt snap ik, maar een gewone nieuwe of tweedehands laptop kan alles wat een iPad kan, en nog heel veel meer. Je kunt niet eens een beetje ergonomisch een werkstuk tikken op zo'n tablet.
Klopt. Opdrachten vanaf de Ipad worden gewoon in schriften geschreven en werkstukken worden op de laptop gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt niet blij zijn als ik zo maar voor een voldongen feit werd gesteld door de school. Als je weet voordat je een kind inschrijft op de school dat er veel met de ipad wordt gewerkt dan heb je die keuze maar als het kind al naar de derde gaat dan heb je eigenlijk nauwelijks keuze meer. Ik denk ook niet dat de school kan dwingen tot de aanschaf zeker gezien onderwijs in Nederland verplicht is. Ik zou er dus niet zo maar een aanschaffen. Ook handig dat ze gelijk voor het duurste merk kiezen.



Hier in de buurt trouwens een school die een paar jaar geleden helemaal is overgegaan op de ipad en inmiddels daar deels van is teruggekomen: sommige leerlingen konden niet goed leren uit digitale boeken, andere boeken waren niet leverbaar als digitaal boek, aantekeningen maken op een ipad is super onhandig en rsi gevoelig dus de schriften kwamen weer te verschoon en werkstukken en verslagen maken gingen makkkelijker op de gewone computer. Ze gebruiken de ipad nog wel als aanvullig. Ik denk ook dat het een uitstekende aanvulling kan zijn op het lesmateriaal mits de leerkracht er ook echt creatief mee omgaat maar het is wel een hele dure aanschaf en zeker als je meerdere kinderen op school hebt zitten doe je dat niet zo makkelijk. En als dan ook nog blijkt dat in de praktijk die hele ipad helemaal niet zo veel wordt gebruikt of alleen voor digitale boeken wat dus geen enkele toegevoegde waarde heeft behalve niet mee hoeven te sjouwen dan zie ik het helemaal niet zitten.
Alle reacties Link kopieren
als de school van mijn zoon een Ipad introduceert, dan ga ik een hartig woordje spreken met de directeur, leerlingen zitten al lang genoeg achter een pc thuis, en hoeven echt niet langer met techniek om te gaan, en om ze nou geinteresseerd te krijgen in Angry birds is onnodig
Ze kunnen je niet dwingen denk ik. Maar het zal niet makkelijker worden voor het betreffende kind zonder Ipad, zowel in sociaal opzicht als educatief opzicht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Groenoog schreef op 16 december 2014 @ 14:12:

als de school van mijn zoon een Ipad introduceert, dan ga ik een hartig woordje spreken met de directeur, leerlingen zitten al lang genoeg achter een pc thuis, en hoeven echt niet langer met techniek om te gaan, en om ze nou geinteresseerd te krijgen in Angry birds is onnodigDat is wel een antieke kortzichtige houding.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chanico schreef op 16 december 2014 @ 13:02:

[...]





We betalen nu echter niks voor de schoolboeken en straks 2x voor een iPad, dat vind ik nogal een verschil.De school betaalt dan de licenties voor de 'schoolboeken', het lesmateriaal dat dan op de iPad staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 16 december 2014 @ 14:28:

Ze kunnen je niet dwingen denk ik. Maar het zal niet makkelijker worden voor het betreffende kind zonder Ipad, zowel in sociaal opzicht als educatief opzicht.Ik denk alleen dat een laptop beter is. Snap dat apple niet zo goed.

Een laptop naar keuze en er kan gewoon opgegeven worden welke specificaties het ding moet hebben. Dat je via school goedkoper aan een massa apparaat kunt komen snap ik maar de verplichting snap ik dan weer niet. Je moet toch een alternatief kunnen kiezen.

Net als je de boeken nieuw maar ook tweedehands kunt kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 16 december 2014 @ 13:51:

[...]



gamen op een tablet? Ja joh, gta is echt super op een tablet Ik heb een man hier thuis die niet weg te slaan is van zijn tablet game. Echt heel ouderwets om te denken dat gta de enige game is.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 16 december 2014 @ 14:34:

[...]

Ik denk alleen dat een laptop beter is. Snap dat apple niet zo goed.

Een laptop naar keuze en er kan gewoon opgegeven worden welke specificaties het ding moet hebben. Dat je via school goedkoper aan een massa apparaat kunt komen snap ik maar de verplichting snap ik dan weer niet. Je moet toch een alternatief kunnen kiezen.

Net als je de boeken nieuw maar ook tweedehands kunt kopen.Zoveel goedkoper kun je apple producten niet krijgen. Ook niet via school.
quote:nina1966 schreef op 16 december 2014 @ 14:34:

[...]

Ik denk alleen dat een laptop beter is. Snap dat apple niet zo goed.

Een laptop naar keuze en er kan gewoon opgegeven worden welke specificaties het ding moet hebben. Dat je via school goedkoper aan een massa apparaat kunt komen snap ik maar de verplichting snap ik dan weer niet. Je moet toch een alternatief kunnen kiezen.

Net als je de boeken nieuw maar ook tweedehands kunt kopen.



Zo moeilijk is het niet. Er wordt enorm gelobby't met schoolboeken, ICT-achtige dingen en apparaten. Ongetwijfeld heeft Apple het voor de inkopers en beslissers op school heel aantrekkelijk gemaakt om voor hun product te kiezen, met bonussen en onderwijspakketten. Scholen worden half en half gedwongen om 'iets' met computers te doen, maar de meesten hebben geen idee wat precies, en als er dan een mooi verhaal wordt verteld met aantrekkelijke voorwaarden dan is de keuze snel gemaakt.

Al kan iedereen wel bedenken dat die iPads na een half jaar alleen nog voor de leuk gebruikt worden, omdat ze echt geen laptop kunnen vervangen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 16 december 2014 @ 14:33:

[...]





De school betaalt dan de licenties voor de 'schoolboeken', het lesmateriaal dat dan op de iPad staat.Dat begrijp ik, maar dan nog, ik moet er wel 2 ipads verplicht voor aanschaffen, en volgens mij kunnen ze dat niet zomaar er door drukken want onderwijs moet nog altijd gratis zijn dacht ik.
quote:Crique schreef op 16 december 2014 @ 14:52:

[...]





Zo moeilijk is het niet. Er wordt enorm gelobby't met schoolboeken, ICT-achtige dingen en apparaten. Ongetwijfeld heeft Apple het voor de inkopers en beslissers op school heel aantrekkelijk gemaakt om voor hun product te kiezen, met bonussen en onderwijspakketten. Scholen worden half en half gedwongen om 'iets' met computers te doen, maar de meesten hebben geen idee wat precies, en als er dan een mooi verhaal wordt verteld met aantrekkelijke voorwaarden dan is de keuze snel gemaakt.

Al kan iedereen wel bedenken dat die iPads na een half jaar alleen nog voor de leuk gebruikt worden, omdat ze echt geen laptop kunnen vervangen.



Hier sluit ik me volledig bij aan.

Ik snap ook niet waarom er niet gewoon met laptops gewerkt kan worden. Is ook veel makkelijker met het schrijven van verslagen.



Bovendien, tegenwoordig is een laptop op het hbo zo goed als noodzakelijk.

Ik zie er alleen maar voordelen in om ze zo vroeg mogelijk te laten wennen aan het werken met een laptop.

Tablets zijn lekker klein, maar verder zie ik er het nut niet echt van in.
Nou ja, de laptop wordt hier veel gebruikt hoor, ook dochter van 7 kan er mee lezen en schrijven, laat staan haar broers. Oudste had er zelf al een voordat de Ipad in beeld kwam, de rest gebruikt de mijne. Daar hoeven ze op het vo niet ineens aan te wennen en ik denk dat dat voor het overgrote deel van de jeugd geldt
quote:Lughnasadh schreef op 16 december 2014 @ 15:07:

Nou ja, de laptop wordt hier veel gebruikt hoor, ook dochter van 7 kan er mee lezen en schrijven, laat staan haar broers. Oudste had er zelf al een voordat de Ipad in beeld kwam, de rest gebruikt de mijne. Daar hoeven ze op het vo niet ineens aan te wennen en ik denk dat dat voor het overgrote deel van de jeugd geldtIk bedoel ook meer het gebruiken van de digitale leerwegomgeving tijdens de les, het toepassen van richtlijnen, op een efficiënte manier zoeken naar informatie enz. enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven