Ipad aanschaffen voor school

16-12-2014 12:26 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bericht gekregen van school dat we verplicht volgend schooljaar (4 havo) een Apple IPad moeten aanschaffen. De kosten hiervoor als we het via school doen bedragen ca. 400 euro, er wordt nog niet aangegeven welke IPad het gaat worden, ze zijn nog in overleg met diverse leveranciers (een IPad Air is in ieder geval geschikt).



Je kan er ook zelf een kopen als je dat wilt. Er is een afbetalingsregeling mogelijk waarbij je echter aan het eind van het afbetalingstermijn in totaal 30,00 euro meer voor het apparaat hebt betaald. Bijkomende kosten zoals verzekering, beschermingshoezen etc. wordt niet over gesproken maar heb je wel nodig schijnt.



Wij vinden het een dure aanschaf en het nut van zo'n apparaat is ons op dit moment niet duidelijk, er komen wel workshops op school met uitleg. We begrijpen dat scholen mee willen in de digitalisering en zijn daar in principe niet tegen, het leren zal best op sommige gebieden interessanter en sneller gaan, maar boeken blijven toch noodzakelijk lijkt me.



Graag hoor ik jullie ervaringen met Ipads op school en hoe e.e.a. bij jullie geregeld is, of het je kinderen goed bevalt en wat ze er daadwerkelijk mee doen. Welke problemen (stuk apparaat, verloren, etc.) jullie eventueel zijn tegengekomen zodat wij ons hierop goed kunnen voorbereiden.



Daarnaast lijkt het me dat de scholen een deel van de kosten (of zelfs alles) voor hun rekening moeten nemen omdat de bestaande schoolboeken niet allemaal meer nodig zijn. Boeken worden tenslotte nu ook vergoed.
Wat een uitkomst, hoeven leerlingen tenminste niet meer stiekem hun mobieltje op schoot te hebben om berichtjes te sturen en spelletjes te spelen.
quote:Lughnasadh schreef op 16 december 2014 @ 15:07:

Nou ja, de laptop wordt hier veel gebruikt hoor, ook dochter van 7 kan er mee lezen en schrijven, laat staan haar broers. Oudste had er zelf al een voordat de Ipad in beeld kwam, de rest gebruikt de mijne. Daar hoeven ze op het vo niet ineens aan te wennen en ik denk dat dat voor het overgrote deel van de jeugd geldt



Die jongeren fietsen op elk willekeurig apparaat weg, het probleem zit eerder bij de scholen.

Die hebben de kennis niet om te kunnen beoordelen welk apparaat nu werkelijk toegevoegde waarde heeft in het onderwijs, en laten zich blijkbaar verleiden door glanzende iPads en mooie verhalen terwijl hun leerlingen veel meer hebben aan een goedkope laptop.
Alle reacties Link kopieren
scholen kiezen massaal voor apple omdat die domweg het goedkoopst leveren.. Ze moeten een Europese aanbesteding doen (daar schrijven alle merken zich op in.. dus ook samsung) maar ze kunnen niet onder de prijs van Apple (toevallig betrokken bij aanschaf MacBooks en iPads van school).. Het prijsverschil is echt behoorlijk.. Dus het is niet zo zeer dat school dat zelf mag kiezen.. daar zijn strikte regels voor..



Dus niets verleiding door het mooie spul maar keiharde euro's..



Bij ons staat er idd digitaal materiaal op (boeken dus), hebben ze toegang tot de portals van de diverse leermethodes , hebben ze een draadloos toetsenbord en kan er niet gegamed worden op school (docenten kijken mee op hun schermen vanaf afstand). De methodes die nog niet beschikbaar zijn digitaal daar zijn boeken voor (is niet zo gek veel ) en bijv. de Binas en ander naslag werk is ook los..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben student en ik heb een ipad en ik vind dat echt briljant. De eerste jaren van mn studie sleepte ik boeken en naslagwerken en gekopieerde artikelen en notitieblokken met me mee. Daarna zeulde ik een laptop overal naar toe. Tegenwoordig hoef ik alleen maar een ipad in mn tas te gooien en ik heb alles bij de hand: aantekeningen, samenvattingen, artikelen, boeken, supermakkelijk!

Maar als ik thuis kom synchroniseer ik dat ding weer met mn laptop en werk ik daar op verder, want dat typt natuurlijk een stuk makkelijker. Kortom: ik begrijp prima dat een school digitaal wil werken, maar ik zie echt niet in waarom dat perse een ipad moet zijn en waarom ouders en kinderen niet zelf mogen kiezen of dat een tablet of een laptop is en van welk merk.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chanico schreef op 16 december 2014 @ 14:57:

[...]





Dat begrijp ik, maar dan nog, ik moet er wel 2 ipads verplicht voor aanschaffen, en volgens mij kunnen ze dat niet zomaar er door drukken want onderwijs moet nog altijd gratis zijn dacht ik.staat vast wel iets in de schoolgids.. en ik vermoed dat het wel kan.. Als school dit alleen maar aanbiedt qua lesmethode heb je maar over te stappen.. of naar andere school gaan.. zo redeneren ze.. Het is vermoedelijk al in de MR of wat voor een oudergeledingen er zijn.. Daarom zeg ik.. informeer eens naar de hele procedure en laat je goed voorlichten..
Het is natuurlijk bedenkelijk dat een school zich voor hun lesmethode vastlegt op hardware van een bepaald merk, zeker als dat hardware is die maar een deel van de benodigde functies kan vervullen.



Als macbooks goedkoper worden geleverd dan andere laptops kan ik me er iets bij voorstellen, maar een iPad is geen volwaardig apparaat, dus daarnaast zal meestal ook nog een laptop nodig zijn.

Een school zou daar niet mee akkoord moeten gaan, en ouders de mogelijkheid moeten bieden om zelf voor een apparaat te kiezen dat beter bij een beperkt gezinsbudget past.
De brugklassers op de school van mijn dochter hebben inderdaad tablets in plaats van boeken. Ik vind het lastig om een mening te vormen.



Enerzijds had mijn dochter in de brugklas vaak een tas van 12 kilo terwijl ze zelf nog geen 55 kilo woog. Het voordeel daarvan is overigens wel dat ze behoorlijk hard kan slaan als dat nodig is .

Anderzijds vind ik de verplichting voor een bepaald merk wat ver gaan. Plus; via een tablet zoek je minder makkelijk in meerdere boeken tegelijk en terugbladeren is lastiger. Nu kan ze, als ze een Franse les moet voorbereiden, makkelijk van de woordenlijst naar de tekst en terug.



Roepen dat ze nou eenmaal met een computer of tablet moeten leren omgaan vind ik wat overdreven. Voordat we vijf jaar verder zijn bestaan er waarschijnlijk strijkijzers die je vanaf je horloge alvast kunt aanzetten, via datzelfde horloge gaan we ons eten bestellen en uitprinten en dat komt dan vanzelf in de oven terecht, die je dan weer vanuit je auto aan kunt zetten. Ofzo. Ik weet niet, mijn fantasie gaat even op hol . Maar ik ben er van overtuigd dat ze nog veel dingen kunnen gaan maken waarbij een tablet volledig verbleekt. Nu moeten ze ermee leren omgaan en over een poosje is het ding ouderwets en ik denk niet dat dat heel erg lang gaat duren.



Maar ik heb vorige week economie met haar zitten leren, en op basis van de tekst in het boek kon ik bepalen dat dat boek minstens vijf jaar oud moest zijn. Dat bleek te kloppen. Zelfs boeken worden ouderwets en met een tablet zal dat vast sneller geupdate kunnen worden.



Maar ik vind het nogal een bedrag. Gelukkig hebben wij maar 1 kind.
Inderdaad, dat "geblader" op een tablet is horror. Ik moest laatst zoon overhoren en swipe(te?de?) me een ongeluk.

Of een lijst met titels van schilderijen en al scrollend door een ander document daar de juiste schilder bij zoeken, ontzettend onhandig.
Alle reacties Link kopieren
http://www.vosabb.nl/tag/ouderbijdrage/



Het aanschaffen van een tablet kan nooit verplicht wordt gesteld. Dit valt onder een vrijwillige bijdrag en wil of kun je dat niet betalen, dan zal de school met een gratis alternatief moeten komen. Met name Stichting Leergeld spant zich in voor deze zaak. Ze hebben aan de minister gevraagd om hier een bindende uitspraak in te doen. Ik zou dus helemaal geen tablet aanschaffen, maar wachten tot de minister met een uitspraak komt.

Hoogst waarschijnlijk moet de school er gewoon in voorzien.

N
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 16 december 2014 @ 13:51:

[...]



gamen op een tablet? Ja joh, gta is echt super op een tablet Ehm? Laat ik nou kinderen kennen met die school iPads. Er is meer dan GTA.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Je weet toch dat kinderen 'n computer/laptop/ipad/smartphone etc. nodig krijgen? Hoort er gewoon bij. Kinderen en hun jeugd zijn duur, dat weet je als 't goed is voor je er aan begint.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 17 december 2014 @ 06:26:

Je weet toch dat kinderen 'n computer/laptop/ipad/smartphone etc. nodig krijgen? Hoort er gewoon bij. Kinderen en hun jeugd zijn duur, dat weet je als 't goed is voor je er aan begint.Ja natuurlijk zijn kinderen duur en ik denk dat TO dat maar al te goed weet. Maar dan mag je als ouder toch wel even wat informatie inwinnen en misschien een beetje kritisch zijn?
quote:elninjoo schreef op 17 december 2014 @ 06:26:

Je weet toch dat kinderen 'n computer/laptop/ipad/smartphone etc. nodig krijgen? Hoort er gewoon bij. Kinderen en hun jeugd zijn duur, dat weet je als 't goed is voor je er aan begint.



Die hebben ze ook allemaal, of kunnen er in ieder geval gebruik van maken.

Die Ipad is een verplichting vanuit de school terwijl een laptop(die ze hebben) of een tablet naar keuze(die ze ook hebben) ook kan volstaan. Tot op heden heb ik weinig exclusieve voordelen van juist deze, enorm dure, tablet gezien.



En nee, als je aan kinderen begint kun je niet alles jaren en jaren vooruit incalculeren, of daar heel lang van tevoren al op anticiperen. Soms wordt je gewoon voor een voldongen feit gesteld. En daarnaast mag je best kritisch zijn, je hoeft niet altijd alles maar klakkeloos te ondergaan.
Ik ken 2 scholen die werken met een iPad. Op beide scholen is het mogelijk om een leen-iPad te gebruiken. Die halen leerlingen 's ochtends op bij een medewerker en 's middag levert de leerling de iPad weer in. Er wordt gewerkt in OneNote, zodat de documenten ook thuis op een laptop/desktop te bewerken zijn.

In de praktijk blijken maar weinig ouders/leerlingen met een leen-iPad te werken.



Ik vind het wel bijzonder dat er bovenbouwklassen met iPads gaan werken: er is nog weinig content voor de bovenbouw ontwikkeld. Voor onderbouwklassen is er veel meer content compatible met de iPad.



Ga naar een voorlichting en vraag of school heeft nagedacht over leerlingen die geen iPad zullen/kunnen kopen.
Er zijn apps die niet op een laptop draait. Ik denk dat een leerling met een windowslaptop 80-95% van de aangeboden digitale lesstof zou kunnen doen.



Ik vind dat wel een vraag die je mag stellen bij een voorlichting: Als mijn kind met een laptop komt, mag/kan dat?



Houd er echter wel rekening mee dat de accu van laptops sneller leeg gaat. Bij veelvuldig gebruik in de lessen zullen de accu's het na verloop van tijd nit meer de hele dag kunnen volhouden. De iPads gaan wel de hele dag mee.
Alle reacties Link kopieren
Zit me een beetje te verbazen over de drukte die wordt gemaakt "of school dat wel kan verplichten"? Toen ik in de bovenbouw van middelbare school zat moest er verplicht een dure technische rekenmachine komen, en oeps..foutje, het jaar erna toch een ander type. Beide a 200 euro. Hoorde je niemand over, terwijl t ding bij meeste wiskunde-varianten niet heel veel werd gebruikt en daarbuiten streng verboden (want behalve rekenen kon je er ook hele samenvattingen inzetten en spelletjes mee doen)

Bij ipad zie ik iig nog praktische mogelijkheden bij vrijwel alle vakken.



Dat school 'kiest' voor alleen ipads snap ik ook heel goed.

- qua technische ondersteuning en het "leveren" van boeken en apps is het voor een it afdeling van school vele malen praktischer als iedereen hetzelfde apparaat heeft. Heel onpraktisch als Pietje een ipad heeft en Jantje een android tablet waarop bepaalde dingen en apps weer niet leverbaar zijn. Niet zo verbaasd doen allemaal, zo werkt dat bij de meeste bedrijven (die ik ken tenminste) toch ook? Dat er 1 merk/type laptop wordt grbruikt en ondersteund door it? En vaak ook een merk telefoon en tablet (bij mijn huidige en werkgevers wel. Iedereen, alle duizend collegas een ibm laptop en een iphone)



- al eerder gezegd. Scolen moeten zon aankoop (Europees) aanbesteden, kunnen alle merken zich op inschrijven, maar als Apple hierbij als goedkoopste of beste (net wat de selectiecriteria zijn) uit de bus komt, dan moeten ze met die partij in zee. Niet anders als met de aanbesteding van bijv de bouw van een pand. Weinig te kiezen dus.



En natuurlijk, de aanschaf is duur, zeker met meerdere kinderen. Snap ik, maar de aanschaf van schoolboeken (in mijn tijd ook nog verre van gratis, ca 300¤ pj per kind) was dat in het verleden (en dan heb ik het dus over 5-10 jr geleden toen ikzelf en broers op school zaten) ook.

En qua kosten: er zullen vast potjes zijn voor ouders die een dergelijke aanschaf niet kunnen betalen, net zoals er ook altijd potjes zijn geweest voor excursies en werkweken e.d.

TO: ik zou me goed laten voorlichten, ook bijv over mogelijkheid om een al bestaande ipad (als je die zelf hebt) of een tweedehands ipad te gebruiken. Maar de vraag "mogen ze dat we verplichten volgens een wettelijke regeling": tuurlijk mag dat, zoiets heeft altijd al gemogen en is schoolspecifiek.

Ik vind het persoonlijk nog heel netjes dat ze daar zo ruim op tijd al over communiceren. Zodat je er evt geld voor opzij kunt zetten en rekening mee kunt houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss.Speeseend schreef op 17 december 2014 @ 09:41:

Zit me een beetje te verbazen over de drukte die wordt gemaakt "of school dat wel kan verplichten"



Precies om de reden die je zelf aangeeft met die technische rekenmachine. Ouder zijn kritisch omdat ze willen dat er een goed besluit wordt genomen. Niet dat er alleen een hype achterna gelopen wordt en dat in de praktijk blijkt dat de ipad nauwelijks meerwaarde heeft. Of dat de school na een jaar besluit toch voor laptops te gaan of toch maar weer naar de boeken terug. Het gaat om een flinke uitgave, dus willen ouders dat er goed over nagedacht is.

Als de school alles goed kan uitleggen denk ik dat er weinig ouders zullen zijn die dan nog moeilijk doen. Je wilt toch het beste voor je kind? Maar dat TO hier op het forum om wat ervaringen vraagt snap ik wel.
Alle reacties Link kopieren
@Crimson: ik snap ook heel goed dat TO om ervaringen vraagt, absoluut. Zou ook wel benieuwd zijn wat er op andere scholen gedaan wordt met de Ipad.

Maar dat er (en dat valt me in meer topics hier op) gelijk geroepen wordt 'is er wel een wettelijke regeling voor'.. dát verbaast me. Als school besluit zoiets verplicht te stellen, dan heb je 2 opties:

- Of je accepteert het (maar benieuwd zijn naar ervaringen is natuurlijk heel goed)

- Of je laat je kind naar een andere school gaan, en dat lijkt me alles behalve wenselijk in de bovenbouw.

In die zin is dit niet anders dan dat een school besluit om de Rome-reis verplicht te stellen, of leerlingen vertelt dat ze naar allerlei musea moeten.



Ik hoop overigens ook van harte dat de school (ik neem aan in overleg met ouderraad oid) hier heel goed over heeft nagedacht en dat ook kan uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss.Speeseend schreef op 17 december 2014 @ 10:44:



Maar dat er (en dat valt me in meer topics hier op) gelijk geroepen wordt 'is er wel een wettelijke regeling voor'.. dát verbaast me.Oh daar heb je zeker gelijk in. Ook leuk voor je kind als je ouders heel principieel met het wetboek in de hand weigeren een ipad te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ze doen er nog niet veel mee. Er moet nog veel lesmateriaal ontwikkeld worden voor de iPad, want er is nog bijna niks.

In de les zit het ding 90% van de tijd in de tas en mogen ze hem zelfs niet gebruiken, omdat ze dan spelletjes gaan doen of andere 'leuke' dingen die niks met de les te maken hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss.Speeseend schreef op 17 december 2014 @ 10:44:

@Crimson: ik snap ook heel goed dat TO om ervaringen vraagt, absoluut. Zou ook wel benieuwd zijn wat er op andere scholen gedaan wordt met de Ipad.

Maar dat er (en dat valt me in meer topics hier op) gelijk geroepen wordt 'is er wel een wettelijke regeling voor'.. dát verbaast me. Als school besluit zoiets verplicht te stellen, dan heb je 2 opties:

- Of je accepteert het (maar benieuwd zijn naar ervaringen is natuurlijk heel goed)

- Of je laat je kind naar een andere school gaan, en dat lijkt me alles behalve wenselijk in de bovenbouw.

In die zin is dit niet anders dan dat een school besluit om de Rome-reis verplicht te stellen, of leerlingen vertelt dat ze naar allerlei musea moeten.



Ik hoop overigens ook van harte dat de school (ik neem aan in overleg met ouderraad oid) hier heel goed over heeft nagedacht en dat ook kan uitleggen.



Nee hoor. Er is nog een derde weg: als ouder protest aantekenen en weigeren mee te doen met de aanschaf van een ipad. Laat je kind een alternatief meenemen dat ook werkt (ander merk tablet, minilaptop, chromebook of wat mij betreft een smartphone). To geeft aan al een tablet in huis te hebben. De school is in zo'n geval kansloos. Wat willen ze doen? Je lind van school sturen? Geen rechter die daarmee akkoord gaat.

Let wel: mits je als ouder voor een alternatief zorgt uiteraard. En die zijn er voldoende.



Ik vind je reactie niet alleen merkwaardig, maar vooral verontrustend. De wereld is in grote lijnen al enorm in de ban van het grote geld en grote bedrijven als Apple en Facebook en Google en vind het de primaire taak van ouders om hun kinderen niet als makke schapen te laten volgen maar om kritische consumenten en burgers te worden.

En dat is waar de vraag van TO omgaat: niet om wel of niet aanschaffen van een tablet, maar of dit ding per se uit de stal van Apple moet komen.



Ik ben zelf overigens een Apple-liefhebber.
Alle reacties Link kopieren
quote:Crimson schreef op 17 december 2014 @ 11:06:

[...]





Oh daar heb je zeker gelijk in. Ook leuk voor je kind als je ouders heel principieel met het wetboek in de hand weigeren een ipad te kopen.



Niet leuk, wel zeer belangrijk en relevant.



Vroegah bestand er alleen nog maar Sony bij wijze van spreken en vond iedereen dat soort bedrijven fantastisch. Tegenwoordig zijn er vele spelers die alleen maar allesomvattender worden en in dit geweld wordt de consument steeds kritischer.



De moderne consument is anders dan de consument uit de jaren tachtig. Er wordt partij gekozen en op oa internet veelvuldig gediscussieerd over bedrijven, technologie en hun macht.



Het is je taak als school en ouder kinderen hiervan bewust te maken.
Zoon zit in de brugklas en sinds dit schooljaar werkt deze school verplicht met iPad. Alle leerboeken staan er op, alleen voor sommige vakken zijn er daarnaast nog fysieke werkboeken en schriften.



iPad vergeten? Dikke vette pech, dan fiets je maar naar huis om 'm te halen. Alleen in geval van defecte iPad kan er, voor max 2 weken, een iPad van school geleend worden. De ondersteuning en begeleiding van school is meer dan prima, er zijn medewerkers beschikbaar die altijd door leerlingen benaderd kunnen worden voor hulp met softwareproblemen, er wordt heel veel aandacht besteed aan het effectief gebruiken van de iPad, er is veel contact met de ouders en de feedback wordt constructief opgepakt.

De iPad wordt in iedere les gebruikt, m.u.v. gym natuurlijk Groot voordeel t.a.v. de papieren boeken vind ik dat verdiepings- en oefenstof heel makkelijk toegankelijk is en voor veel vakken ook heel uitgebreid is. Voor de talen staan er ook heel veel geluidsbestanden in de boeken, ook een groot pluspunt wat mij betreft.



Nadelen: printen vanaf de iPad kan niet zomaar. Daar moet je printer geschikt voor zijn of je moet je uit te printen bestand eerst mailen naar een windows-machine en dan uitprinten. Dat laatste gebeurt hier nog wel eens met bijv. een pagina met woordjes die geleerd moeten worden. Hoe handig zo'n iPad ook is, een papiertje doe je makkelijker in je kontzak om het af en toe even door te nemen

De games zijn mij idd ook een doorn in het oog, maar dat is natuurlijk niet voorbehouden aan een iPad alleen. Gamen, youtuben etc kan ook op mobiele telefoons.

Om tijdens het leren/in de les niet gestoord te worden door allerlei chatprogramma's en piepjes en tuutjes zit er een niet-storen-"knop" op de iPad en die wordt door school héél actief gepromoot.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties! Voordelen en nadelen, het is me al een stuk duidelijker geworden.

Ik heb in ieder geval stof genoeg om te bespreken bij de komende informatiebijeenkomst.
Alle reacties Link kopieren
quote:strike schreef op 17 december 2014 @ 12:15:

[...]





Niet leuk, wel zeer belangrijk en relevant.



Vroegah bestand er alleen nog maar Sony bij wijze van spreken en vond iedereen dat soort bedrijven fantastisch. Tegenwoordig zijn er vele spelers die alleen maar allesomvattender worden en in dit geweld wordt de consument steeds kritischer.



De moderne consument is anders dan de consument uit de jaren tachtig. Er wordt partij gekozen en op oa internet veelvuldig gediscussieerd over bedrijven, technologie en hun macht.



Het is je taak als school en ouder kinderen hiervan bewust te maken.



Oh ik zie dat ik ipad al aan het gebruiken ben als overkoepelende naam. Ik ben het helemaal met je eens hoor dat er kritisch gekeken moet worden naar een dergelijk plan van school (alternatieven enzo). Waar het om ging in deze reactie was dat er tegenwoordig vaak meteen de wet bijgesleept wordt. Kan de school dit wettelijk gezien maken...dat soort uitingen.

Het lijkt me nuttiger om als ouders gewoon een goed en kritisch gesprek met de school te hebben over dit plan. Zonder meteen het wetboek mee te nemen. Laat de school eerst maar aantonen dat ten eerste het aanschaffen van een tablet heel nuttig is en ten tweede waarom dat dan perse die specifieke tablet moet zijn. Grote kans dat de school er tijdens zo een discussie met ouders opeens heel veel soepeler in staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven