Macbook vragen

17-11-2016 09:03 23 berichten
Sinds kort ben ik eindelijk de gelukkige eigenaar van een Macbook!



Maarrrrrrr nu loop ik tegen het volgende aan:



Ik wil foto's vanuit mijn cloud kopiëren naar een usb stick zodat ik (nou ja, mijn man) de foto's op een tv of beamer kan laten zien. Op de beamer zit een gewone laptop aangesloten.

Nu heb ik de usb-stick al zo ge-dingest dat hij zowel op de macbook als op een windowslaptop zou moeten kunnen draaien. (bedankt seniorenweb )

Ik heb de foto's al op de usb-stick, maar de laptop die we thuis hebben geeft aan de bestanden niet te herkennen en onze tv herkent ze ook niet. Wil ik het onmogelijke of is er toch een manier?



En hoe stel ik mijn touchpad zo in dat ik ook een "linker muisknop" heb?
Wat is het bestandstype van de foto's? Waarom hang je je mac niet aan de tv of beamer? En wat bedoel je met een linker muisknop op een touchpad?



Als je onder Instellingen de touchpad zoekt kan je zien hoe dat ding werkt.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor soort bestand is het? Mijn camera schiet RAW. En mac laat die foto's gewoon zien, maar Windows snapt het bestand niet. Voor mijn vriend z'n Windows laptop moet ik dus eerst de foto's omzetten naar jpeg
ziet Windows ze helemaal niet of wil het ze niet openen?

Welk bestandsformaat zijn die foto's en wat voor namen hebben ze?

Op een Mac kun je hele lange met karakters hebben die Windows niet blieft namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Al eerder gesteld: wat is het formaat van je foto's?



Wat ik zelf vaak doe: vanuit "Fotos" exporteren naar map op bureaublad. En dan het hele zaakje kopiëren naar USB stick. Gaat eigenlijk altijd goed.



Je bedoelt denk ik de rechtermuisknop? Druk eens op <ctrl> als je op je touchpad klikt. Gaat een wereld voor je open
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
quote:Hightower schreef op 17 november 2016 @ 09:31:

Al eerder gesteld: wat is het formaat van je foto's?



Wat ik zelf vaak doe: vanuit "Fotos" exporteren naar map op bureaublad. En dan het hele zaakje kopiëren naar USB stick. Gaat eigenlijk altijd goed.



Je bedoelt denk ik de rechtermuisknop? Druk eens op <ctrl> als je op je touchpad klikt. Gaat een wereld voor je open Nu geb ik al jaren een mac, en nog nooit op ctrl gedrukt tijdens een touchpadklik. Welke wereld heb ik gemist?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 17 november 2016 @ 09:32:

[...]



Nu geb ik al jaren een mac, en nog nooit op ctrl gedrukt tijdens een touchpadklik. Welke wereld heb ik gemist?



Dan heb je volgens mij alle functies (en meer) van de rechtermuisknop in Windows.

Ik gebruik het regelmatig in ieder geval.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Het zijn allemaal jpg's. Ze hebben geen rare namen. Gewoon img_7673.jpg, zeg maar. Als ik de usb-stick in de laptop doe ziet hij de bestanden wel, maar als ik er op klik kan hij ze niet openen.



Ik heb de macbook zelf nodig en man kan hem dus niet meenemen naar het werk. Onze laptop werkt helemaal niet fijn en man heeft een goede laptop op zijn werk.



En ik bedoelde inderdaad de rechter muisknop. Die wil ik bijvoorbeeld gebruiken als ik een afbeelding van google wil kopiëren naar word.

Waar vind ik die instellingen voor de touchpad? ik voel me echt zo'n oudwijf.
Wat betreft de rechtermuis klik, met twee vingers klikken geeft hetzelfde resultaat als ctrl indrukken tijdens het klikken.

Verder heb ik geen oplossing voor het usbstick probleem, maar vraag ik me wel af waarom je de mac niet gewoon aan de beamer hangt.
quote:Hightower schreef op 17 november 2016 @ 09:31:





Je bedoelt denk ik de rechtermuisknop? Druk eens op <ctrl> als je op je touchpad klikt. Gaat een wereld voor je open yeah! Dat zocht ik!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 17 november 2016 @ 09:32:

[...]



Nu geb ik al jaren een mac, en nog nooit op ctrl gedrukt tijdens een touchpadklik. Welke wereld heb ik gemist?



Ik ook niet, rechtermuisknop is hier gewoon twee vingers op het touchpad.



En TO, je laptop opent wel andere jpg bestanden? Enkel die van je mac komen niet?
quote:Hightower schreef op 17 november 2016 @ 09:37:

[...]





Dan heb je volgens mij alle functies (en meer) van de rechtermuisknop in Windows.

Ik gebruik het regelmatig in ieder geval. weet je dat een touchpad met meer dan 1 vinger bediend kan worden?
quote:mango82 schreef op 17 november 2016 @ 09:41:

Het zijn allemaal jpg's. Ze hebben geen rare namen. Gewoon img_7673.jpg, zeg maar. Als ik de usb-stick in de laptop doe ziet hij de bestanden wel, maar als ik er op klik kan hij ze niet openen.



Ik heb de macbook zelf nodig en man kan hem dus niet meenemen naar het werk. Onze laptop werkt helemaal niet fijn en man heeft een goede laptop op zijn werk.



En ik bedoelde inderdaad de rechter muisknop. Die wil ik bijvoorbeeld gebruiken als ik een afbeelding van google wil kopiëren naar word.

Waar vind ik die instellingen voor de touchpad? ik voel me echt zo'n oudwijf.In de instellingen-app of via het appeltje linksboven
quote:Yasha schreef op 17 november 2016 @ 09:43:

Wat betreft de rechtermuis klik, met twee vingers klikken geeft hetzelfde resultaat als ctrl indrukken tijdens het klikken.

Verder heb ik geen oplossing voor het usbstick probleem, maar vraag ik me wel af waarom je de mac niet gewoon aan de beamer hangt.Nog gemakkelijker! Ik heb de macbook vandaag zelf nodig. Ik moet heel veel verslagen uit een cloud halen, bewerken en uploaden. Dat is één grote ergernis op onze oude laptop.
Je moet een default programma koppelen aan die foto's. Zodat bijv. Photoshop ze automatisch opent als je ze dubbelklikt. Tenzij er op die computer geen enkel programma staat wat foto's kan openen maar dat lijkt me sterk.



https://www.cnet.com/how- ... lt-programs-in-windows-10
quote:Bugs_Bunny schreef op 17 november 2016 @ 09:45:

[...]



In de instellingen-app of via het appeltje linksboven god, wat simpel....
quote:mango82 schreef op 17 november 2016 @ 09:47:

[...]





god, wat simpel.... het gaat nog wel even duren om aan een mac te wennen. Zeker als je Windows gewend bent. Maar troost je, ooit lukt het en dan ben je blij dat je een mac hebt
quote:Bugs_Bunny schreef op 17 november 2016 @ 09:49:

[...]



het gaat nog wel even duren om aan een mac te wennen. Zeker als je Windows gewend bent. Maar troost je, ooit lukt het en dan ben je blij dat je een mac hebtIk ben nu al zo blij! Het werkt snel en over het algemeen heel intuïtief. We zeiden al tegen elkaar: " Dit hadden we 10 jaar eerder moeten doen". Alleen werken sommige dingen net even anders en het is soms lastig om het uit te vogelen. Gelukkig is google my best friend en als dat niet lukt heb ik altijd het vivaforum nog!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 17 november 2016 @ 09:44:

[...]



weet je dat een touchpad met meer dan 1 vinger bediend kan worden?





Nee dat wist ik dan weer niet. Wel van die losse touchbar, maar niet van de touchbar die in een laptop zit.

Weer wat geleerd
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Alle reacties Link kopieren
quote:Hightower schreef op 17 november 2016 @ 10:44:

[...]





Nee dat wist ik dan weer niet. Wel van die losse touchbar, maar niet van de touchbar die in een laptop zit.

Weer wat geleerd Je mist heel wat! Ik gebruik alle mogelijke vingeraantallen (1-2-3-4-5) door mekaar, en ik zou echt niet zonder kunnen. Gewoon al met twee vingers pagina terug-verder swipen is zo een automatisme dat ik nooit meer zonder zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 17 november 2016 @ 10:47:

[...]





Je mist heel wat! Ik gebruik alle mogelijke vingeraantallen (1-2-3-4-5) door mekaar, en ik zou echt niet zonder kunnen. Gewoon al met twee vingers pagina terug-verder swipen is zo een automatisme dat ik nooit meer zonder zou kunnen.



Die ken ik dan weer wel, maar gebruik het niet zo vaak.

Ook handig:

cmd + f3 voor leeg scherm

cmd + shift +4 voor schermafbeelding waarbij je zelf gebied kan selecteren.





TO: dit is wellicht handig voor je: https://support.apple.com/nl-nl/HT201236
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
quote:Hightower schreef op 17 november 2016 @ 11:57:

[...]



TO: dit is wellicht handig voor je: https://support.apple.com/nl-nl/HT201236



dankjewel! Heel erg handig dit!



Wat betreft de foto's: ik heb ze op de laptop gedownload vanuit de cloud en daarna opgeslagen op een stick. Monnikenwerk. Achteraf had man toch beter de MacBook mee kunnen nemen.



Bedankt voor alle tips! Mochten er nog dingen zijn die ik als mac-newbee echt moet weten, dan houd ik me aanbevolen!
quote:mango82 schreef op 17 november 2016 @ 12:58:

[...]





dankjewel! Heel erg handig dit!



Wat betreft de foto's: ik heb ze op de laptop gedownload vanuit de cloud en daarna opgeslagen op een stick. Monnikenwerk. Achteraf had man toch beter de MacBook mee kunnen nemen.



Bedankt voor alle tips! Mochten er nog dingen zijn die ik als mac-newbee echt moet weten, dan houd ik me aanbevolen! Gewoon hier vragen, genoeg mac gebruikers op dit forum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven