MacBookPro loopt vast

25-10-2016 09:54 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enige tijd geleden begon mijn laptop langzamer te lopen (radertje, pagina's die langzaam opstarten) ik heb toen op advies iemand van student aan huis laten komen die ergens een bestand had weggehaald (hij wist ook niet precies hoe hij het moest oplossen dus ging zijn informatie online zoeken). Hierna liep de laptop even wat sneller, maar ik kreeg al snel weer zo'n radertje te zien. Iedere keer als ik mijn hotmail open, dan loopt de computer vast. Erg vervelend dus, wie heeft er een goede tip voor mij?.
Alle reacties Link kopieren
Schijfhulpprogramma al geprobeerd? Dat zit standaard in je map met programma's.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
quote:Dana schreef op 25 oktober 2016 @ 11:09:

Schijfhulpprogramma al geprobeerd? Dat zit standaard in je map met programma's.Ik heb geen idee wat dat is en wat ik dan moet doen, kan je er misschien iets meer over vertellen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Gisselle schreef op 25 oktober 2016 @ 18:31:

[...]



Ik heb geen idee wat dat is en wat ik dan moet doen, kan je er misschien iets meer over vertellen?In de hoek helemaal rechtsbovenaan je scherm zie je een loepje. Als je daarop klikt, verschijnt er een balkje met de tekst 'Zoek met Spotlight'. In dat balkje type je: programma's.



Er verschijnt dan een venstertje met zoekresultaten. Het bovenste zoekresultaat is een mapje met een soort A erop (de A van applications, het Engelse woord voor programma's), daar staat bij: programma's.



Klik met je muis twee keer snel achter elkaar (=dubbelklikken) op dit programmamapje.

Er opent nu een venstertje waarop je kunt zien wat er allemaal in dat programmamapje zit.



Zoek in dat programma-mapje naar de map 'hulpprogramma's'.

Dubbelklik op dat mapje.



In het venstertje komt nu te staan wat er allemaal in je map met hulpprogramma's zit.

Zoek in dat venstertje (dus in je mapje met hulpprogramma's) naar het programma met de naam 'Schijfhulpprogramma'. Dubbelklik erop. Daarmee open je het programma 'schijfhulpprogramma'.



In de linkerkolom van het venstertje dat nu opent, zie je 'Macintosh HD' staan. Dat is je harde schijf. Klik daar 1 keer op en je ziet in het rechtervak hoeveel geheugenruimte je in gebruik hebt.



Ideaal is het, als nog ongeveer een derde (of meer) ongebruikt is. Is je harde schijf bijna vol, dan kan de traagheid door geheugenproblemen worden veroorzaakt, omdat je geheugen te vol is.

Anders klik je 1 x op de knop 'Schijf-EHBO'. Het programma vraagt om bevestiging ('Wil je schijf-EHBO uitvoeren op 'Macintosh HD'? Schijf-EHBO controleert het volume op fouten en herstelt het volume indien nodig.') en dan klik je op 'Voer uit'.



Je zit nu een paar minuten tegen een venstertje aan te kijken dat vertelt dat je harde schijf gecontroleerd wordt. Daarna verschijnt er een groen vinkje en de tekst 'gereed'. Dan is je harde schijf in orde. Of je krijgt de melding dat er een probleem is aangetroffen en de vraag of je het wilt herstellen of niet.



Eigenlijk wijst het zich allemaal vanzelf. Het leuke van een Mac is dat je bijna alles zelf kunt oplossen zonder hulp van een ict'er/werkstudent.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je Jip en Janneke uitleg maar hij heeft niks geks gevonden, en toen die werkstudent hier was zei hij ook dat er voldoende ruimte was dus dat is het probleem niet. Ik merk dat als ik bepaalde pagina's bezoek, dat mijn computer dan langzaam gaat draaien, nu is dat dus als ik naar hotmail ga.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als problemen met scripts of plug-ins.



Probeer eens een andere browser, Opera, Firefox, Chrome ofzo...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven