Met twee vingers typen

13-03-2017 16:36 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er al een tijdje aan te denken om typecursus te gaan doen. Ik typ namelijk met twee vingers en dat ziet er niet zo professioneel uit vind ik. Ik kan wel blind typen en volgens mij ook wel redelijk snel.



Wie heeft er goede tips?



Is het beter om een (dure) typecursus te doen? Klassikaal of online? Of weet iemand een goede gratis cursus?



Ik heb het google al afgespeurd, maar er zijn zoveel opties dat ik even niet meer weet wat nou slim is.



Alvast bedankt!
Een dure typecursus is niet nodig aldus mij. Als je de basics opzoekt op internet dan is het vooral oefenen, oefenen, oefenen.

En nee, met twee vingers typen staat inderdaad niet erg professioneel :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op vrij late leeftijd (maar ondertussen wel alweer zo'n 15 jaar geleden) een typecursus gedaan en ik ben daar zo ontzettend blij mee. Ik typ met 10 vingers en 'blind', en ik kan ook dubbelblind typen (geloof dat het zo heet, dus bijvoorbeeld een artikel wat naast me op tafel ligt lezen en dan de tekst overtypen zonder dat ik naar het toetsenbord of scherm kijk)



Je hebt er zo ontzettend veel baat bij, zeker als je werk doet waarbij je veel achter een pc zit. Daarbij gaat het werken ook nog eens een keer een stuk sneller, omdat er nou eenmaal meer tempo zit in het typen met tien vingers.



Destijds heb ik in een klasje gezeten en je moest vooral veel oefeningen doen, ook thuis. De truc zit hem met name in dat je het later ook echt gaat gebruiken, dus ook op een moment dat het eigenlijk nog niet zo heel veel sneller gaat en je nog enorm bij het typen moet nadenken. Als je dan doorzet, dan heb je er op langere termijn echt profijt van!
Gratis niet, maar typetopia heeft ook een typecursus voor volwassenen.

www.typecursus.nl/
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel type je dan? De meeste mensen die geen typecursus hebben gedaan leren 'vanzelf' wel een methode met 4-6 vingers, toch? Als ik om me heen kijk zie ik heel wat snelle blindtypers die geen 10 vingers gebruiken, maar ook echt niet 'zoeken' en ook niet veel trager zijn dan echte 10-vinger-typers, soms zelfs sneller.



Kun je echt blind typen met maar 2 vingers? Raak je dan niet voortdurend de weg kwijt?



Kortom: Wat wil je precies oplossen? Vind je jezelf toch niet snel of accuraat genoeg, of vind je het er echt alleen maar niet professioneel genoeg uitzien? Voor alleen dat laatste zou ik veel minder moeite willen doen. Wat er vooral 'niet professioneel' uitziet is als je naar je toetsenbord kijkt en loopt te zoeken.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 13 maart 2017 @ 16:58:

Hoeveel type je dan? De meeste mensen die geen typecursus hebben gedaan leren 'vanzelf' wel een methode met 4-6 vingers, toch? Als ik om me heen kijk zie ik heel wat snelle blindtypers die geen 10 vingers gebruiken, maar ook echt niet 'zoeken' en ook niet veel trager zijn dan echte 10-vinger-typers, soms zelfs sneller.



Kan bijna niet.

Als je echt goed kunt typen met 10 vingers, blind, dan tik je veeeeeel sneller dan iemand met een zelfgeleerd 4 tot 6 vingers systeem.

Bij goede typles leer je bovendien wat een goede werkhouding is, ook handig als je veel met de computer werkt.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijzelf een 10 jaar geleden proberen aan te leren om met 10 vingers te typen. Ergens online een kinderspelletje van Mario



Mijn zusje was toen 8 jaar oud en leerde dat ook zo op schooltje toen.



Ik gebruik trouwens 8 vingers. Ik krijg het niet klaar om met mijn te duimen te blijven gebruiken om de spatie te hanteren. Dus die gebruik ik nooit. Maar ik haal 260 aanslagen per minuut. Dus dat valt op zich wel weer mee.



Maar ik schrijf veel voor mijn studies en op mijn eerdere werk moest ik ook steeds veel en snel typen. Op den duur wordt een automatisch iets.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 13 maart 2017 @ 16:58:

Hoeveel type je dan? De meeste mensen die geen typecursus hebben gedaan leren 'vanzelf' wel een methode met 4-6 vingers, toch? Als ik om me heen kijk zie ik heel wat snelle blindtypers die geen 10 vingers gebruiken, maar ook echt niet 'zoeken' en ook niet veel trager zijn dan echte 10-vinger-typers, soms zelfs sneller.



.Dat is toch ook mijn ervaring. Doe het zelf zo en zie de meeste collega's hetzelfde doen. En dat gaat echt snel. Misschien niet zoooo snel als met 10 vingers, maar aangezien ik niet op een rechtbank werk en moet mee typen met wat iemand zegt, is gewoon snel snel genoeg. Ik typ heel veel en ik heb echt nooit het gevoel dat het te traag gaat. Integendeel, als ik thuis aan het typen ben dan worden huisgenoten al gek van de snelheid van het geratel van mijn toetsen.
Wat is een 'dure typecursus'?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het makkelijk zelf leren. Tenminste dat het ik wel gedaan. Je rechter en linker wijsvinger op de J en F plaatsen. Daarna eerst telkens 1 letter op het toetsenbord aantikken tot dit vanzelf gaat. Dit doe je bij alle letters van het alfabet. Op een gegeven moment kost dit niet veel moeite en kun je proberen een tekst over te typen. Door te oefenen gaat het steeds beter.
quote:JDHolly schreef op 13 maart 2017 @ 17:45:

Je kunt het makkelijk zelf leren. Tenminste dat het ik wel gedaan. Je rechter en linker wijsvinger op de J en F plaatsen. Daarna eerst telkens 1 letter op het toetsenbord aantikken tot dit vanzelf gaat. Dit doe je bij alle letters van het alfabet. Op een gegeven moment kost dit niet veel moeite en kun je proberen een tekst over te typen. Door te oefenen gaat het steeds beter.Zo heb ik het ook moeten leren. jfjfjfjf, daarna kdkdkdkd en eindeloos oefenen Ik dacht dat ik het nooit zou leren, maar toch geleerd en ik haal nu zonder moeite 400 tot 450 aanslagen per minuut (en als ik mijn best doe waarschijnlijk nog wel meer).
Alle reacties Link kopieren
fdsa jkl;

Zo ben ben ik begonnen (dat is de basisstand van je vingers, dus ene wijsvinger op de f, de ander op de j)



Online zijn leuke spelletjes te vinden om te oefenen!
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:KitKeller schreef op 13 maart 2017 @ 18:04:

fdsa jkl;

Zo ben ben ik begonnen (dat is de basisstand van je vingers, dus ene wijsvinger op de f, de ander op de j)



Online zijn leuke spelletjes te vinden om te oefenen!

haha ja, en dan:

slak sla slaap plas sla slak lak kal kaf
quote:Oddish schreef op 13 maart 2017 @ 18:22:

[...]



haha ja, en dan:

slak sla slaap plas sla slak lak kal kaf



Inderdaad ja! Zo, dat is lang geleden



Ik heb het trouwens geleerd op dit ding:







De computer was er al wel, maar het was handig om het hierop te leren zodat je ook op zo'n ouderwetse typemachine kon typen (het was namelijk heel zwaar typen). Ik heb uiteraard nooit meer getypt op zo'n ouderwetse. Wel nog op een elektrische.
quote:vivasis schreef op 13 maart 2017 @ 17:18:

Ik gebruik trouwens 8 vingers. Ik krijg het niet klaar om met mijn te duimen te blijven gebruiken om de spatie te hanteren. Dus die gebruik ik nooit. Maar ik haal 260 aanslagen per minuut. Dus dat valt op zich wel weer mee.



Dat is vrij weinig toch? Daarom zou ik ook een typecursus aanraden.

Ik zit tussen de 400-500 per minuut (met typecursus in een zaaltje toen ik 12 was, dat kon toen via de middelbare school).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even zo'n testje gedaan op typetuin.nl en zat op 445 aanslagen per minuut en had één woord fout getypt. Ik scoorde daarmee volgens het balkje 'uitstekend'. Volgens mij hoef ik het dus voor mijn typsnelheid niet te doen. Ik had ook al een onderzoek gevonden waaruit bleek dat de hoeveelheid vingers waarmee je typt geen verschil maakt voor de snelheid. Maar mocht dat wel zo zijn dan is dat natuurlijk hartstikke mooi meegenomen.



Ik heb een paramedisch beroep, waarbij je toch vaak mee moet typen tijdens een behandeling. Ik vind het dan niet zo netjes staan dat ik met twee vingers typ. Hoewel ik zat collega's heb die ook met twee vingers typen en nog veel langzamer ook. Ik heb er ook nog nooit iemand over gehoord, dus misschien ben ik te perfectionistisch



Ik heb eigenlijk weinig geld, maar als iemand zegt dat een dure typecursus echt de moeite waard is dan wil ik het wel doen. Met het idee dat ik daar dan hopelijk de rest van mijn werkende leven profijt van heb.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 13 maart 2017 @ 16:58:

Kun je echt blind typen met maar 2 vingers? Raak je dan niet voortdurend de weg kwijt?



Kortom: Wat wil je precies oplossen? Vind je jezelf toch niet snel of accuraat genoeg, of vind je het er echt alleen maar niet professioneel genoeg uitzien? Voor alleen dat laatste zou ik veel minder moeite willen doen. Wat er vooral 'niet professioneel' uitziet is als je naar je toetsenbord kijkt en loopt te zoeken.Nee, ik hoef niet naar mijn toetsenbord te kijken of te zoeken. Maar ik vind het er gewoon echt niet zo mooi uitzien. Het gaat me echt om het beeld zegmaar. Als ik thuis mijn administratie zit te doen is wat mij betreft prima hoe ik typ, maar voor patiënten ziet het er zo gek uit vind ik. Hoewel er nog nooit een opmerking over is gemaakt hoor, maar toch.
Alle reacties Link kopieren
quote:bossanova schreef op 13 maart 2017 @ 17:34:

Wat is een 'dure typecursus'?Ja dat vraag ik me ook af. Op internet zie ik prijzen van 0 tot 200 euro. Met alleen online, klassikaal, chathulp etc. etc. Met of zonder van die stickers of zo'n matje voor over je toetsenbord. Ik zou echt niet weten wat ik moet kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Jempo! Ik typ ook met twee vingers, precies hetzelfde verhaal.. Feest der herkenning ;)

Ik typ echt wel snel, maar het ziet er gewoon een beetje raar uit. Maar toch denk ik dat het niet snel opvalt.

Ik houd namelijk wel mijn vingers een soort van verspreid, dus je moet echt heel precies kijken welke vingers ik dan gebruik. Ik heb het eens nagevraagd, zelfs mijn vriend was het nooit opgevallen! Dus misschien valt het bij jou ook niemand echt op, en dan is het zonde van je tijd als dat de enige reden is.
Geluk groeit door te delen!
Alle reacties Link kopieren
Als je de basis kent is het vooral oefenen tot je een ons weegt. daar zou ik geen dure type-cursus voor gaan volgen hoor. tenzij je als secretaresse werkt dat vind ik wat anders dan dat je het puur voor jezelf doet.
Don't cry, buy a bag and move on.
.
anoniem_156987 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 21:35
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo'n eentje wil ik



Maar duidelijk, dank voor alle reacties! Ik heb zelf een aantal gratis sites gevonden. Die ga ik dan nu eerst maar eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook wel willen, maar ik durf mijn jarenlange relatie met de backspace toets niet te verbreken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jempo schreef op 13 maart 2017 @ 19:18:

[...]





Nee, ik hoef niet naar mijn toetsenbord te kijken of te zoeken. Maar ik vind het er gewoon echt niet zo mooi uitzien. Het gaat me echt om het beeld zegmaar. Als ik thuis mijn administratie zit te doen is wat mij betreft prima hoe ik typ, maar voor patiënten ziet het er zo gek uit vind ik. Hoewel er nog nooit een opmerking over is gemaakt hoor, maar toch.

Hier veel (mee)typende 'medici' gezien en bijna allemaal typten ze met 2 vingers. (En dan soms ook nog traaag.)

Het komt niet in me op om dat raar of onprofessioneel te vinden. Proffesioneel willen zijn/overkomen oké, maar je druk maken over hoe je typt?

En gezien je typsnelheid, zou ik mijn geld aan een mooie tas of schoenen besteden
Alle reacties Link kopieren
quote:almosthappy schreef op 13 maart 2017 @ 21:33:

[...]



Hier veel (mee)typende 'medici' gezien en bijna allemaal typten ze met 2 vingers. (En dan soms ook nog traaag.)

Het komt niet in me op om dat raar of onprofessioneel te vinden. Proffesioneel willen zijn/overkomen oké, maar je druk maken over hoe je typt?

En gezien je typsnelheid, zou ik mijn geld aan een mooie tas of schoenen besteden Oee da's duidelijk, ik kan mijn geld beter besteden dus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven