Moederboard Laptop stuk. Wat nu?

18-05-2016 21:25 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn laptop is stuk. Het is het moederboard.

Er zit nog garantie op maar....

Er staan nog gegevens op de harde schijf die ik terug wil.

Nu is mijn man echt handig met computers, maar dit lukt hem niet.

Wat zouden jullie doen?

De verkoper zegt dat de laptop met harde schijf naar de fabrikant moet en bij de verkoper hebben ze emand die een back up van mijn harde schijf kan maken. Die back up wordt op hun server opgeslagen. Ik kan niet zien of inderdaad al mijn gegevens gebackupped zijn. Als mijn laptop terug komt zet de verkoper de back up terug op mijn laptop.



Mijn man zegt dat dit niet mogelijk is zonder dat zij de laptop openmaken.

Zij zeggen van wel.



Wie weet of dit mogelijk is?
Tuurlijk kan dat zonder hem open te maken. Was dat de hele vraag?
Lijkt me wel
Ik heb wel eens een soort adaptor gekocht waar ik de harde schijf van mijn laptop in kon stoppen, en dan werd het een externe harde schijf. Zoiets is misschien voor jou ook handig?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat was de hele vraag.



Ik kan het niet geloven namelijk. De laptop gaat echt niet meer aan.

En wat ik zeg, mijn man is echt handig met computers. Ook met laptops maar dan buiten de garantie
quote:Padoempats schreef op 18 mei 2016 @ 21:30:

Ik heb wel eens een soort adaptor gekocht waar ik de harde schijf van mijn laptop in kon stoppen, en dan werd het een externe harde schijf. Zoiets is misschien voor jou ook handig?Dit heb ik ook gedaan nadat mijn moederboard kapot was.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n adaptor is hij mee bekend. Maar dan vervalt de garantie want dan hebben wij de laptop geopend. Dus de verzegeling is dan verbroken.



Ik ben blij dat jullie zeggen dat het kan. Hebben jullie er ervaring mee?



Is het niet raar dat ik de back up niet kan bekijken? Wat nu als niet alles er op staat?



Ik twijfel een beetje zoals jullie merken.
Als je niets doet ben je toch ook alles kwijt? Wat heb je te verliezen?
quote:bartjes schreef op 18 mei 2016 @ 21:36:

Zo'n adaptor is hij mee bekend. Maar dan vervalt de garantie want dan hebben wij de laptop geopend. Dus de verzegeling is dan verbroken.



Ik ben blij dat jullie zeggen dat het kan. Hebben jullie er ervaring mee?



Is het niet raar dat ik de back up niet kan bekijken? Wat nu als niet alles er op staat?



Ik twijfel een beetje zoals jullie merken.Ik heb de adaptor bij de winkel gekocht en zij hebben mijn laptop open geschroefd en de harde schijf in de adaptor gezet. Dan vervalt je garantie niet.
Alle reacties Link kopieren
@padoempats, dat is mooi zeg. Als ze me dat garanderen dan laat ik hem meteen openmaken.

Ik vind het dus echt heel bijzonder dat ze kunnen back uppen van een laptop die dus echt niet meer opstart.



Zoals jij het vertelt zo lijkt het mij dus de enige manier. En ik heb geen zin in straks een welles/nietes over de garantie.

De verkoper is een grote winkel die zelf niet repareert maar de laptop opstuurt naar de fabrikant.
Alle reacties Link kopieren
En wat gizmo zegt klopt wel.

Ik heb in mijn ogen 2 opties:



De laptop laten back uppen en hopen dat het goed gaat en dan heb ik nog garantie.



Of mijn man maakt hem open en de garantie vervalt maar dan heb ik wel mijn harde schijf.

En dan moet ik een nieuwe laptop kopen.



Lastige keuze.



Maar als het zo is zoals Bree zo stellig zegt dan zou het geweldig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het verschil is dat ze in de fabriek een nieuwe zegel plakken en gewoon je laptop open maken. Hoe wil men anders bij je data komen als de eerste linie, dus het moederbord, stuk is.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk inderdaad dat een backup maken alleen mogelijk is door de harde schijf uit de laptop te halen.

Ik ben redelijk thuis met computers maar een andere optie zie ik echt niet.



Nu ga ik er niet van uit dat daardoor de garantie vervalt aangezien de harde schijf achter een apart dekseltje zit en de laptop daarvoor dus niet helemaal open gemaakt hoeft te worden.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Vliegendevink, dat snap ik.

Dat is ook heel.logisch.

Het gaat er in de fabriek om dat ie op dat moment nog verzegeld is. En daar moet ie open.



Bitje, maar daar moet de laptop toch voor opengeschroefd worden. En zodra die achterkant open gaat zal het zegel verbreken. Anders kun je mss toch nog wel wat klussen aan een laptop zonder dat de garantie vervalt.

Aan een computer kun je veel meer sleutelen. Er zit daar sowieso al ruimte om extra harde schijf te plaatsen enzo.
Volgens mij kan het wel. Mijn vriend had dat ook een keer met zijn laptop. Toen werd de laptop opgestuurd en kregen we de laptop daarna werkend en wel, inclusief alle bestanden enz, terug.



Ik denk ook wel dat de verkoper weet waar hij het over heeft. Jij zult vast niet de eerste met dat probleem zijn en ook zeker niet de laatste.
Alle reacties Link kopieren
Sommar, een kennis van mij heeft een slechte ervaring. Die bracht haar laptop weg en kreeg hem leeg weer terug.



Ik ben nu enigszins voorbereid dus ik weeg alle mogelijkheden tegen elkaar af.



Jouw verhaal geeft me goede hoop en dan met een back up op de server heb ik dubbele kans op behoud van mijn bestanden.
Het grote kleine problemen topic van de nerds onder ons!



Vraag het hier even. Deze man is zo goed met computers e.d
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het daar ook gevraagd.

Dank je wel Prada.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk moet de laptop open. Schijf er uit, idd als externe gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sommar schreef op 18 mei 2016 @ 22:58:

Volgens mij kan het wel. Mijn vriend had dat ook een keer met zijn laptop. Toen werd de laptop opgestuurd en kregen we de laptop daarna werkend en wel, inclusief alle bestanden enz, terug.



Ik denk ook wel dat de verkoper weet waar hij het over heeft. Jij zult vast niet de eerste met dat probleem zijn en ook zeker niet de laatste.Moederbord van een laptop is niet te vervangen, het was dus (als het bij jou ook het moederbord was) een nieuwe laptop.
Alle reacties Link kopieren
Moederbord staat los van harde schijf. Die kan er zelfs uit voor reparatie.
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt dat de harde schijf er uit kan Poldervrouw?



Dat weet ik, maar de verkoper zegt dat de laptop inclusief harde schijf naar de fabrikant moet.



Hoe zit dat met de verzegeling?

Kan de harde schijf er uit zonder dat de verzegeling verbroken wordt?

Ik en mijn man zijn van.mening dat zodra je de schroeven losdraait de verzegeling stuk is. Dat de fabrikant ziet dat je er aan gesleuteld hebt en dat je dan je garantie kwijt bent.

Maar misschien vergis ik me daar in?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij hangt het van het model af.



Bij mijn vorige laptop zat de harde schijf onder een eigen klepje aan de onderkant. Die kon je gewoon openschroeven, schijf eruit, ander erin. Heel handig. Bij mijn huidige laptop moet de halve laptop open om de harde schijf te vervangen.



Maar in beide gevallen is het belachelijk dat de winkel hem niet voor je open mag maken. Dat je zelf het zegel niet mag verbreken is misschien logisch, maar ze moeten toch gewoon kunnen vertrouwen dat zo'n winkel hem even openschroeft, backup van harde schijf maakt en dan weer dichtschroeft? Waarom zou daar de garantie van vervallen? En waarom is dat trouwens zo'n krampachtige regel? Mijn laptop heeft helemaal geen verzegeling en wel garantie, ik mag gewoon zelf geheugen of harde schijf vervangen.



Als je firewire of thunderbolt hebt kunnen ze volgens mij ook van buiten bij je harde schijf als je computer het niet meer doet, maar ik denk wel dat hij daarvoor 'iets' moet doen, als hij helemaal niet aangaat werkt dat niet.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 19 mei 2016 @ 08:19:

[...]

Moederbord van een laptop is niet te vervangen, het was dus (als het bij jou ook het moederbord was) een nieuwe laptop.Wat is dat voor onzin? Natuurlijk is het moederbord van een laptop wel te vervangen. Economisch is het vaak niet haalbaar, want die dingen zijn echt specifiek voor een laptop, terwijl je bij 'gewone computers' ze kunt uitwisselen omdat je ruimte genoeg hebt, maar het is op zich niks anders: stekkers los, schroefjes los, verwisselen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Vaak zijn de schijven bereikbaar via een apart luikje, zodat niet de hele laptop open hoeft om bij de schijf te komen.



Ook kan het zijn dat om bij het moederbord te komen er onder de batterij, onder de hd schroeven verwijderd moeten worden.



Zoek anders eens op youtube naar reparatie video's van jouw model laptop. Daar zijn veel filmpjes te vinden waar experts precies aangeven in welke volgorde je welke schroeven moet los maken en waar ze zitten. Voor je bij het moederbord bent, heb je al flink wat onderdelen moeten loshalen. de hd zit best goed bereikbaar, want dat is net een onderdeel dat eenvoudig vervangbaar is en waar mensen mogelijk ook een grotere voor kopen om te upgraden.



Dat is waarschijnlijk ook wat je winkel gaat doen.

En ik zou de inhoud van mijn schijf ook liever thuis gebackupt hebben staan, dan in een of andere shop op een server waar je ook geen idee hebt wie daar allemaal toegang toe hebben.

Je weet nooit welke wachtwoorden, foto's van je credit card of andere prive documenten je op je pc hebt staan.



--

bovenstaande gebaseerd op mijn laptops (acer en hp's) kan natuurlijk zijn dat andere modellen wel een minder gemakkelijke oplossing gekozen hebben om bij de hd te komen. Maar zie daarvoor youtube

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven