Nas keuze help synology

03-04-2015 07:08 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik wil een NAS kopen, maar zit vol met vraagtekens in mijn hoofd.



Heb de volgende keuze mogelijkheid:



WD My Cloud 2TB

Synology DS214se

Synology DS215j

Synology DS115j



Nu zit ik zelf te denken aan de DS115j met een WD red 3TB hardeschijf.

Als advies krijg ik van verschillende mensen dat ik beter een 2 bay NAS kan aanschaffen, omdat je dan een raid 1 installatie hebt en je bestanden dan nog veiliger zijn dan een 1 bay.

Een ander zegt weer dat een raid 1 geen backup is, want zodra de controller defect gaat ben je je data nog steeds kwijt.

Als ik dan toch de risico loop dat ik bij een raid 1 mijn data verlies waarom dan 150 euro meer betalen?

Ik gebruik zelf nog een extern usb hardeschijf om backups te maken. Heb begrepen bij synology, dat je van en naar een usb apparaat kan backupen.



Ik wil de volgende met mijn nas kunnen doen.



Fotos videos backupen.

Streamen

Cloud en uploaden/downloaden d.m.v mijn tablet of telefoon.

Ik wil overal mijn nas kunnen bereiken.



Hebben jullie misschien wat tips voor mij?
Alle reacties Link kopieren
wut
quote:twerkqueen schreef op 03 april 2015 @ 07:48:

wut

Reageer dan niet als je toch niet waar het over gaat

Ik zou voor de 2-bay gaan, de kans dat een hd stuk gaat is groter dan dat de Synology het begeeft (weet ik uit eigen ervaring).
Leest mee
Alle reacties Link kopieren
Raid 1 is idd geen echte backup, als je huis afbrand ben je ook alles mogelijk kwijt.

Maar het help wel als één van je disken defect gaat, dan heb je alls nog op de andere. Nieuwe disk van minimaal dezelfde grootte er in terug en de de data is weer beschikbaar. Een controller die stuk gaat is niet einde data. Bovendien is die kans vele malen kleiner dan het sneuvelen van een disk.



Wil je 100% veiligheid, dan je data op een andere plek bewaren op een echte backup. Wat nog wel gebeurd is dat men een tweede, gelijke NAS neerzet bij ouders of andere te vertrouwen relaties. En dan data over en weer backuppen via internet.

Wil je dat niet, dan zou ik voor een 2 bay nas gaan in raid1.
*do not underestimate the power of stupidity*
Alle reacties Link kopieren
2 bay, absoluut. Wij hebben al één harde schijf moeten vervangen inderdaad. Hier een Synology (al weet ik even geen typenummer op te hoesten) met 2 keer 1TB.



En ik vind het zó ideaal! Alle films en muziek er op, alles aan het netwerk aan randapparatuur (een digitale versterker voor de muziek, een mede8or mediaplayer voor de films) en vanuit je tablet of laptop stuur je de hele handel aan. Lang leve de digitale revolutie!
Alle reacties Link kopieren
2 bay.



Wanneer je controller er uit gaat haal je de schijven er uit en zet ze in een nieuwe behuizing om vervolgens weer lustig verder te gaan waar je gebleven was.



Gaat er een harde schijf kapot dan zet je er een gelijkwaardige nieuwe in en je gaat weer lustig verder waar je gebleven was.



En de kans dat er 2 HD's tegelijk stuk gaan is nihil.
Niet geschoten is altijd mis
quote:laverne schreef op 03 april 2015 @ 07:54:

[...]



Reageer dan niet als je toch niet waar het over gaat

Ik zou voor de 2-bay gaan, de kans dat een hd stuk gaat is groter dan dat de Synology het begeeft (weet ik uit eigen ervaring).Hier ook 1 hd kapot. Gelukkig was er een tweede. En nu een nieuwe.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie hulp.

2 bay lijkt inderdaad beter aangezien ik niet wil dat ik mijn data kwijtraak door een kapote hardeschijf in 1 bay.

Waar ik alleen wel achter ben gekomen is dat je op 1 bay een usb hardeschijf kan aansluiten en daar ook een backup kan maken vanaf je synology naar voorbeeld een 2TB extern hardeschijf.

Wat is dan het voordeel van een raid 1 mirror?
Alle reacties Link kopieren
Dat je altijd een tweede backup realtime hebt meelopen. Een kapotte harde schijf kan je namelijk niet alsnog zomaar backuppen.



Als er in een 2 bay 1 schijf stukgaat, is de backup al klaar. Je vervangt de kapotte harde schijf en hop, je hebt weer een dubbele bescherming lopen.
Alle reacties Link kopieren
Dat je de backup op de externe harde schijf ergens buitenshuis kunt bewaren. Kan erg handig zijn in geval van brand of ernstige waterschade.



Al doe je dit maar eens per maand. Dikke kans dat je dan erg weinig kwijt bent in het geval dat.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een NAS met 2x 1TB. Incidenteel maken we een backup die we bij familie neerleggen. Partner zit in de ICT, dus hoe het werkt bemoei ik me nooit mee. Maar het is wel een enorm handig ding :-)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb besloten een nas te kopen met 2 bays.

Welke is beter? Zit maar 10 euro verschil tussen.



Synology 215j

dual core 800 mhz

Sata 600

Usb 3.0

512mb



Synology 213j

single core 1,2ghz

sata 300

usb 2.0

512mb
Alle reacties Link kopieren
SATA is je lees- en schrijfsnelheid naar je harde schijf toe. SATA 600 is dus beter.

En denk eraan de rode WD schijven te kopen, geen andere kleur: die zijn geoptimaliseerd voor NAS-gebruik.
AxViva, welke is het geworden? En hoe bevalt de NAS?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven