Lijf & Lijn alle pijlers

Veel aangekomen laatste jaren

28-04-2024 07:52 98 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik loop er tegenaan dat ik in ongeveer de laatste 3 jaar zo’n 12 kilo ben aangekomen en deze er niet zomaar af gaat. Ik denk dat de gewichtstoename in 2 jaar heeft plaatsgevonden en ik ben nu ongeveer een jaar bezig om het eraf te krijgen ( heel subtiel want eetstoornis verleden).

Het verbaast me vooral dat het zo is, gevoelsmatig eet ik niet heel veel anders dan 3 jaar geleden en in elk geval nooit zo extreem veel meer dat het tot 12 kilo meer zou kunnen leiden… na mijn tweede zwangerschap is het begonnen. Na de bevalling was ik weer gewoon op gewicht maar daarna aangekomen. Dat wijt ik sterk aan slechte nachten, maar inmiddels zijn die ook voorbij.

Nu lees ik her en der ( en dat geloof ik ook wel) dat het toch vaak zit in ongemerkte eetgewoontes die hiertoe leiden. Maar waar ik dan tegenaan loop is dat mijn oude eetgewoontes niet voldoende verzadigen en daardoor ga ik dan juist weer extra eten.

Sporten doe ik ook, meestal 2 keer per week vooral krachttraining. Verder beweeg ik weinig. In principe is dat altijd wel zo geweest, maar voor de kinderen er waren wandelde ik veel, s avonds en in het weekend lange wandelingen met mijn man en de hond. Dat gaat niet met de kinderen helaas, doordeweeks liggen ze in bed s avonds en in het weekend doen we wel eens een rondje maar niet de 10km+ die we vroeger liepen. Maar vroeger deed ik niet die krachttraining.

Mijn probleem zit vooral in gevoel van verzadiging en ik eet eigenlijk altijd echt wel verzadigend eten (volkoren brood, havermoutpap, yoghurt, fruit, noten, etc). Maar na een flinke kom havermout ‘s ochtends heb ik soms een uur of 2 later al weer honger. En ik maak mijn havermout met volkoren grove vlokken, halfvolle melk, wat zaden, een halve banaan, een theelepel 100% pindakaas erbij en frambozen.

Is dit voor iemand herkenbaar? Kun je werken aan sneller/langer verzadigd zijn? Ik overweeg een diëtist in te schakelen, bel ik die direct of moet dat via een huisarts?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga eens letten op je eiwit-inname.
Die zorgen ook voor verzadiging bij mij.
Je moet er veel meer van hebben dan je denkt en je voorbeeld van het ontbijt is al iets dat niet helemaal past bij eiwitrijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Neem een high pro kwark met een lepel lijnzaad en wat fruit en kijk eens hoe lang je daarop kan gaan. Die van Zuivelhoeve vind ik erg lekker.
Of twee gekookte eieren op een lowcarb boterham met een plak 20+ kaas.

Na die krachttraining 500 ml clear whei limonade is goed voor spieropbouw.
Alle reacties Link kopieren Quote
En diëtiste: die kan je zelf bellen of kijk je polisvoorwaarden na als je het vergoed wil hebben.

Overigens vind ik 2x per week kracht alleen weinig. Probeer toch meer actief te zijn, zou dat lukken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan toch prima als de kinderen slapen nog gaan sporten of wandelen? Ik neem aan dat de andere ouder niet elke avond de hort op is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben-ik-weer schreef:
28-04-2024 08:00
Ga eens letten op je eiwit-inname.
Die zorgen ook voor verzadiging bij mij.
Je moet er veel meer van hebben dan je denkt en je voorbeeld van het ontbijt is al iets dat niet helemaal past bij eiwitrijk.
Nou als t echt een flinke bak is met zeg, 60 gram havermout en 250 ml melk, zit je al snel op 18-20 gram eiwit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben vorig jaar in nog geen jaar 10 kilo aangekomen. Huisarts gaf aan waarschijnlijk een combinatie medicatie, overgang en stress. En dat terwijl ik best intensief sport.
Sinds januari via project gezond op mijn calorie inname gaan letten en ben nu 6 kilo kwijt. Ik moet nog de laatste 2-3 kilo en die zijn ook het moeilijkste.
Ik denk dat het bij mij ook deels ongemerkte calorieën waren. Doordat ik veel sport heb ik veel honger. Schepte best aardig wat pasta en aardappelen op. Als ik yoghurt at de vettere varianten. En best veel want naar mijn idee gezond. Toch ook wel wat alcohol.
Ik ben gestopt met drinken, ik meet af wat ik eet. Ik heb 6 eetmomenten wat ik ook wel fijn vind.
Het is niet altijd ideaal want ik heb op momenten best honger maar het heeft voor een deel wel gewerkt
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb trouwens ook een eetstoornis verleden. Wat ik aan dit dieet prettig vind ik dat ik voorgeschreven krijg wat ik mag eten. Ik hoef er niet over na te denken. Dit is gezond, dit is de juiste hoeveelheid dus ik ben goed en verstandig bezig.
Ik ben er zelf nu trouwens wel over aan het nadenken om naar één sportdietist te gaan. Zodat ik een programma meer toegepast op sporten kan krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Mij helpt het om calorieën te tellen via MyFitnessPal. Geeft veel inzicht en helpt met keuzes maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan al snel een paar kilo per jaar aankomen door bijv iedere dag een kleine Mars oid te eten. Of bij iets te veel smeersels op je brood. Dus het kan er zo insluipen. Hier ook een soort van eetstoornis gehad in het verleden, maar dat wil ik absoluut niet meer meemaken. Dan ben ik maar iets voller dan destijds.. en de weegschaal daar ga ik niet meer opstaan. Ik meet liever mijzelf op, of merk het aan mijn kleding.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
vofea schreef:
28-04-2024 08:11
Je kan toch prima als de kinderen slapen nog gaan sporten of wandelen? Ik neem aan dat de andere ouder niet elke avond de hort op is?
Nou dat doe ik dus ook 2 avonden per week. Ik doe nog een avond vrijwilligerswerk en dan vind ik het niet gek om (ik reken dan vooral met doordeweeks) 2 avonden ook gewoon even niks te doen.

In het weekend zijn we regelmatig met het gezin op pad en laat thuis etc.

Vroeger wandelde ik sámen met man, maar helaas zit dat er dus nu niet in. Ik ben wel eens een wandelclubje begonnen maar dat bleek in de praktijk lastig met werk/jong gezin/overspannen man.
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
28-04-2024 08:34
Je kan al snel een paar kilo per jaar aankomen door bijv iedere dag een kleine Mars oid te eten. Of bij iets te veel smeersels op je brood. Dus het kan er zo insluipen. Hier ook een soort van eetstoornis gehad in het verleden, maar dat wil ik absoluut niet meer meemaken. Dan ben ik maar iets voller dan destijds.. en de weegschaal daar ga ik niet meer opstaan. Ik meet liever mijzelf op, of merk het aan mijn kleding.
Zo sta ik er ook in green.

Ik denk ook niet dat de volledige 12 kilo kwijt raken mijn doel is eigenlijk. Ik heb ook geleerd dat het deels mijn bouw is en ik probeer daar ook vrede mee te krijgen. Ik geloof in een soort natuurlijk gewicht waar je op komt door een “gewoon” eetpatroon met als onderdeel daarvan ook gewoon een koekje en een keer pizza of patat in de week.

Maar mijn eetpatroon voelt dus vaak niet zo “gewoon” omdat ik zo slecht verzadigd ben :(
Alle reacties Link kopieren Quote
Je schildklier even laten checken kan ook geen kwaad, is zo gebeurd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
28-04-2024 08:12
Nou als t echt een flinke bak is met zeg, 60 gram havermout en 250 ml melk, zit je al snel op 18-20 gram eiwit.
En op 1000 cal als die banaan, pindakaas, zaden en frambozen er nog bij gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Browniedoc schreef:
28-04-2024 08:40
Zo sta ik er ook in green.

Ik denk ook niet dat de volledige 12 kilo kwijt raken mijn doel is eigenlijk. Ik heb ook geleerd dat het deels mijn bouw is en ik probeer daar ook vrede mee te krijgen. Ik geloof in een soort natuurlijk gewicht waar je op komt door een “gewoon” eetpatroon met als onderdeel daarvan ook gewoon een koekje en een keer pizza of patat in de week.

Maar mijn eetpatroon voelt dus vaak niet zo “gewoon” omdat ik zo slecht verzadigd ben :(
Veel eiwitten eten helpt bij mij. En niet te veel suikers eten, dat triggert ook het hongergevoel.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben-ik-weer schreef:
28-04-2024 08:05
Neem een high pro kwark met een lepel lijnzaad en wat fruit en kijk eens hoe lang je daarop kan gaan. Die van Zuivelhoeve vind ik erg lekker.
Of twee gekookte eieren op een lowcarb boterham met een plak 20+ kaas.

Na die krachttraining 500 ml clear whei limonade is goed voor spieropbouw.
Een van de zaden in mijn havermout is lijnzaad, en chiazaad. En goeie lepels daarvan.

Een andere ontbijtoptie is yoghurt met muesli en banaan/appel. Ook met high proteïne kwark geprobeerd maar daar merk ik weinig verschil bij.

Overdag overigens werkt dit meer dan bij mijn ontbijt. Ik lijk vooral s ochtends onverzadigbaar wat zich dan doorzet door de dag heen want dan eet ik vroeg mijn lunch al, of een deel als tussendoortje al. Daardoor te weinig lunch, daardoor veel honger s middags.

Bij het avondeten eet ik overigens vaak weinig..
browniedoc wijzigde dit bericht op 28-04-2024 08:52
0.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Browniedoc schreef:
28-04-2024 08:40
Zo sta ik er ook in green.

Ik denk ook niet dat de volledige 12 kilo kwijt raken mijn doel is eigenlijk. Ik heb ook geleerd dat het deels mijn bouw is en ik probeer daar ook vrede mee te krijgen. Ik geloof in een soort natuurlijk gewicht waar je op komt door een “gewoon” eetpatroon met als onderdeel daarvan ook gewoon een koekje en een keer pizza of patat in de week.

Maar mijn eetpatroon voelt dus vaak niet zo “gewoon” omdat ik zo slecht verzadigd ben :(
Een eetdagboek met calorieën bijhouden en zien dat je aan je eiwitten komt. Zou dat kunnen? Eiwit nodig: ongeveer 1 gram per kilogram gewicht.
Als je 80 kilo weegt dus 80 gram.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben-ik-weer schreef:
28-04-2024 08:52
Een eetdagboek met calorieën bijhouden en zien dat je aan je eiwitten komt. Zou dat kunnen? Eiwit nodig: ongeveer 1 gram per kilogram gewicht.
Als je 80 kilo weegt dus 80 gram.
Dit soort dingen voelt triggerend voor mijn latente ES… maar ik denk dat het wel moet ook bij een diëtiste.

Ik ga daar eens voorzichtig mee aan de slag..
Alle reacties Link kopieren Quote
Browniedoc schreef:
28-04-2024 08:50
Een van de zaden in mijn havermout is lijnzaad, en chiazaad. En goeie lepels daarvan.

Een andere ontbijtoptie is yoghurt met muesli en banaan/appel. Ook met high proteïne kwark geprobeerd maar daar merk ik weinig verschil bij.

Overdag overigens werkt dit meer dan bij mijn ontbijt. Ik lijk vooral s ochtends onverzadigbaar wat zich dan doorzet door de dag heen want dan eet ik vroeg mijn lunch al, of een deel als tussendoortje al. Daardoor te weinig lunch, daardoor veel honger s middags.

Bij het avondeten eet ik overigens vaak weinig..
Maar als ik je ontbijt zie vind ik het veel calorieën. Want de 800 haal je zeker, en misschien zelfs wel 1000. En dan moet je de hele dag nog.
Ik zou er max 500 high pro calorieën instoppen (en dat is ook nog best goed wat eten) en zo ruimte maken voor tussendoortjes.

Een diëtist is een goed plan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Krachttraining is leuk maar doet weinig voor je calorieën verbruik. Ik zou dan toch meer gaan wandelen, fietsen, rennen etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Browniedoc schreef:
28-04-2024 08:53
Dit soort dingen voelt triggerend voor mijn latente ES… maar ik denk dat het wel moet ook bij een diëtiste.

Ik ga daar eens voorzichtig mee aan de slag..
Ik heb geen eetstoornis dus daar kan ik niks over zeggen.
Hopelijk kan inzicht je juist verder helpen. Bel die diëtist maar morgen. Goed idee.

Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ontbijt nu is
200 gram magere kwark, 25 gr zelfgemaakte granola, halve banaan en wat aardbeien.
Dit is wat ik bijna iedere ochtend eet. Soms drie crackers met wat stroop of jam. Of twee sneetjes brood.
En ik sport gemiddeld een uur per dag
Alle reacties Link kopieren Quote
1 uur sporten per dag vind ik ook behoorlijk dwangmatig. Je kan ook vaker de trap nemen en gewoon wat vaker een grote wandeling maken( desnoods met je hond of kinderen)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
28-04-2024 09:00
1 uur sporten per dag vind ik ook behoorlijk dwangmatig. Je kan ook vaker de trap nemen en gewoon wat vaker een grote wandeling maken( desnoods met je hond of kinderen)
Wandelen met kinderen schiet niet op tenzij ze nog niet zelf lopen of er vandoor crossen op de loopfiets.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een uur kom je snel aan. Half uur cardio en een half uur krachttraining.
Of een lange run doen.
Het werkt voor mij, ik vind het heerlijk

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven