Positieve nieuwe pieten op Facebook

20-09-2015 12:49 52 berichten
Ik zie op Facebook dat de pietendiscussie zoetjesaan weer begint op te laden. Nu heb ik een aantal facebookvrienden die ik best aardig vind maar die zich nogal irritant gedragen als het gaat om Zwarte Piet die volgens hen gewoon pikzwart met rode lippen en oorringen moet blijven 'want we moeten onze Nederlandse cultuur bewaken'. Als tegenhanger vind ik alleen maar de, ook nogal agressieve, 'Zwarte Piet is discriminatie' websites.

Zijn er ook 'normale' Facebookpagina's van mensen die wel snappen dat het misschien tijd is om Piet gewoon wat roetvegen te laten krijgen? Ik heb ze nog niet gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben lid van de Pietitie. Die gaan voor roetveegpieten, maar zijn qua plaatjes niet aggresief ofzo.



https://www.facebook.com/ ... _location=profile_browser
Later is nu
Oh, volgde pietietie twee jaar geleden maar toen waren ze nog voor zwarte Zwarte Pieten. Ik ben nadien van gedachten veranderd, dus toen heb ik ze 'gedisliked'. Ik zal nog eens kijken wat er nu op staat.
Alle reacties Link kopieren
Nee die heb ik ook nog niet gezien.

En onder tussen begin ik de hardcore Zwarte piet moet zwart blijven! schreeuwers behoorlijk zat te worden.



Terwijl ik dat vorig jaar en daarvoor had bij de diehard anti's.



Ik begrijp dan ook nog steeds niet dat er niet een instantie is zoals het Sinterklaasjournaal die denkt: goh laten we ze roetvegen geven en klaar.



Tuurlijk zal daar nog steeds niet iedereen mee eens zijn maar het lijkt me een mooie oplossing.

Toch nog wat zwart maar niet meer pikzwart.



Vind ze zonder schmink nogal saai, maar ach ook dat zal wel wennen maar vind dat toch jammer.



Ik las dat iemand zei: ja maar met roetvegen herkend mijn zoontje de piet.

Dat ik dacht: ja en? Ieder kind weet dat de Sint hulppieten heeft en ze kennen echt niet elke piet.

Ik werd pikzwart nog herkent door oppaskind terwijl ik mezelf niet eens herkende in de spiegel. Het was mijn stem en mijn schoenen zei ze ( kind was 8).
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
corpsepaint is een mooie combinatie van zwart en wit. ik zie die gelukkige kindersmoeltjes al voor me.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 20 september 2015 @ 12:50:

Ik ben lid van de Pietitie. Die gaan voor roetveegpieten, maar zijn qua plaatjes niet aggresief ofzo.



https://www.facebook.com/ ... _location=profile_browserDie kende ik nog niet. Geliked want dit past goed bij wat ik een mooie oplossing vind.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Pietietie op Facebook is ook niet heel vriendelijk. Een van de reacties: 'belachelijk! Smurfen zijn blauw en pieten zijn zwart en als dat je niet aanstaat is het tijd dat je nederland verlaat!'.



Oh, ik had je link nog niet gezien. Dat is dus een nieuwe Pietitie voor Piet met roetvegen. Dat is precies wat ik zocht Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet snap he...De zwarte " slaven " pieten mogen niet want discriminatie, maar blanke "slaaf" pieten vinden ze wel goed. Beetje raar niet? Hier in Den Haag komen er dus nu blanke pieten. Nou ik zal je zeggen , ik doe er niet meer aan mee. De hele traditie en sjeu is er voor mij vanaf. Ik zal mijn zoon dus überhaupt de Sint traditie niet aanleren.
quote:KingImmortal schreef op 20 september 2015 @ 12:55:

corpsepaint is een mooie combinatie van zwart en wit. ik zie die gelukkige kindersmoeltjes al voor me.





Verder heb ik geen zin in Pietendiscussie met mensen op facebook, dus heb ik niet zulke pagina's geliked.
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameQetesh schreef op 20 september 2015 @ 12:55:

Nee die heb ik ook nog niet gezien.

En onder tussen begin ik de hardcore Zwarte piet moet zwart blijven! schreeuwers behoorlijk zat te worden.



Terwijl ik dat vorig jaar en daarvoor had bij de diehard anti's.



Ik begrijp dan ook nog steeds niet dat er niet een instantie is zoals het Sinterklaasjournaal die denkt: goh laten we ze roetvegen geven en klaar.



Tuurlijk zal daar nog steeds niet iedereen mee eens zijn maar het lijkt me een mooie oplossing.

Toch nog wat zwart maar niet meer pikzwart.



Vind ze zonder schmink nogal saai, maar ach ook dat zal wel wennen maar vind dat toch jammer.



Ik las dat iemand zei: ja maar met roetvegen herkend mijn zoontje de piet.

Dat ik dacht: ja en? Ieder kind weet dat de Sint hulppieten heeft en ze kennen echt niet elke piet.

Ik werd pikzwart nog herkent door oppaskind terwijl ik mezelf niet eens herkende in de spiegel. Het was mijn stem en mijn schoenen zei ze ( kind was 8).



Hier heb ik altijd een leuke anekdote bij (vind ik dan) Ooit, toen mijn kinderen nog geloofden in Sinterklaas, had je de wegwijsPiet. Een acteur, die ik eigenlijk alleen ken van Spijkerhoek. (Mario geloof ik was het daar) Ergens in februari/maart komt m'n dochter helemaal blij thuis "Mama, de wegwijsPiet heeft en programma op school-tv" Dus ik 'HUH?' gaan ze ons nu al lastig vallen met Pieten in het voorjaar.. (dat zei ik niet, dat dacht ik ) dus ik vraag voorzichtig "goh.. een Piet die een programma presenteert?"

"Neehoor, zegt dochter blij, hij is niet gesminkt"



Verder was de moeder van een vriendje óók altijd Piet bij de optocht en dat was gewoon heel logisch. Geen idee waarom dat logisch was, maar het was het toch.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 20 september 2015 @ 12:57:

Pietietie op Facebook is ook niet heel vriendelijk. Een van de reacties: 'belachelijk! Smurfen zijn blauw en pieten zijn zwart en als dat je niet aanstaat is het tijd dat je nederland verlaat!'.



Oh, ik had je link nog niet gezien. Dat is dus een nieuwe Pietitie voor Piet met roetvegen. Dat is precies wat ik zocht Bedankt!Je had wat toegevoegd
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:beetjegek schreef op 20 september 2015 @ 13:00:

Wat ik niet snap he...De zwarte " slaven " pieten mogen niet want discriminatie, maar blanke "slaaf" pieten vinden ze wel goed. Beetje raar niet? Hier in Den Haag komen er dus nu blanke pieten. Nou ik zal je zeggen , ik doe er niet meer aan mee. De hele traditie en sjeu is er voor mij vanaf. Ik zal mijn zoon dus überhaupt de Sint traditie niet aanleren.



Waarmee je voor mij maar bevestigd dat de hele discussie het feest om zeep helpt, de discussie, die volwassenen voeren over de hoofden van de kinderen heen.



Mij maakt het niet uit hoe een Piet eruit ziet, maar er zijn mensen die zich als kind hier heel ongemakkelijk bij gevoeld hebben. Aangezien het een kinderfeest is, wil ik niet dat kinderen zich er ongemakkelijk bij voelen, dus vind ik het logisch dat Piet aangepast wordt. Maar nee.. dan komen er volwassen en die zetten aan alle kanten hun hakken in het zand.



Kinderen pesten is fout

Waarom dan kinderen pesten met een Piet, waar ze zich niet prettig bij voelen? Dat snap ik echt niet.
Later is nu
Bij ons bij de voetbal doen wij alleen aan zwarte pieten. Ik vind het zo'n onzin dat dat zou moeten veranderen. Dus absoluut geen roetveeg pieten of andere kleuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel benieuwd naar zo'n gematigde site, ga de link naar de nieuwe pietitie even checken.



Wat ik wel grappig vind en niet helemaal begrijp is dat onder mijn FB 'vrienden' de pro-oude zwarte piet posts komen van eind 50-ers en 60-ers. Wat hebben zij nou nog met dat hele feest te maken? Ik weet zeker dat mijn zoontje het geen bal uit maakt of Piet groen, geel, blauw, rood of wit is. En dat lijkt me toch de doelgroep
Only dead fish go with the flow.
Alle reacties Link kopieren
Precies Sannennas, dat is ook mijn punt. Volwassenen maken een hoop stennis en de kinderen maakt het niet uit dat Piet verandert. Er zijn helaas al kinderen die niet beter weten of er is discussie
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 20 september 2015 @ 13:06:

[...]





Waarmee je voor mij maar bevestigd dat de hele discussie het feest om zeep helpt, de discussie, die volwassenen voeren over de hoofden van de kinderen heen.



Mij maakt het niet uit hoe een Piet eruit ziet, maar er zijn mensen die zich als kind hier heel ongemakkelijk bij gevoeld hebben. Aangezien het een kinderfeest is, wil ik niet dat kinderen zich er ongemakkelijk bij voelen, dus vind ik het logisch dat Piet aangepast wordt. Maar nee.. dan komen er volwassen en die zetten aan alle kanten hun hakken in het zand.



Kinderen pesten is fout

Waarom dan kinderen pesten met een Piet, waar ze zich niet prettig bij voelen? Dat snap ik echt niet.Inderdaad! Stel nou dat er een hele kleine groep mensen zich gekwetst voelt door zwarte piet. En je kan dat heel makkelijk veranderen door Piet lekker regenboog te maken, waardoor helemaal niemand wordt gekwetst. Waarom zou je dat dan niet doen?
Only dead fish go with the flow.
Dat is ook mijn overweging. Ik moet bekennen dat ik een paar jaar geleden nog wel voor Zwarte Piet was, maar toen bedacht dat het geen leuk feestje meer is als er mensen zijn die zich gekwetst voelen door het zwarte uiterlijk. Eigenlijk heel logisch dus! Tel daarbij op de vervelende over-het-randje racistische opmerkingen dat mensen die het niet met Piet eens zijn maar moeten oprotten, maakt dat ik bij die club zeker niet meer wil horen. En toen nog de documentaire van Sunny (toen was ik al om overigens).
Maar we hoeven hier geen wellesnietesdiscussie te voeren Ik wilde alleen maar weten of er ook een positieve proroetjespietensite was, en die is er dus!
quote:beetjegek schreef op 20 september 2015 @ 13:00:

Wat ik niet snap he...De zwarte " slaven " pieten mogen niet want discriminatie, maar blanke "slaaf" pieten vinden ze wel goed. Beetje raar niet? Hier in Den Haag komen er dus nu blanke pieten. Nou ik zal je zeggen , ik doe er niet meer aan mee. De hele traditie en sjeu is er voor mij vanaf. Ik zal mijn zoon dus überhaupt de Sint traditie niet aanleren.Zwarte Piet is de enige zwarte die niet welkom is na een reis op een boot naar en in dit land..

Belachelijk gedoe vind ik het van die schreeuwerds.

Alsof er alleen maar zwarte slaven geweest zijn.

De geschiedenis laat zien dat er ook heul veul blanke slaven waren die gekocht werden door de zwarte medemens. Dus in die zin is het zo fout om Zwarte Piet te weren zoals hij was.

Dan ook deze weren in Iran: http://nos.nl/artikel/566 ... iraanse-hadji-firoez.html

Misselijkmakend dat bij het ene land een vergelijkbare ZP op de lijst van werelderfgoed komt en hier in Nederland wordt het voor de verandering weer eens racisme genoemd.

En Nederland gaat er natuurlijk weer in mee met hun ruggengraat van kauwgom.

Niemand is zo welkom half November in dit land als ZP. Laten we het vooral maar verpesten , ach waarom ook niet?

Is er tenminste weer eens wat te z****n.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 20 september 2015 @ 13:00:

[...]





Hier heb ik altijd een leuke anekdote bij (vind ik dan) Ooit, toen mijn kinderen nog geloofden in Sinterklaas, had je de wegwijsPiet. Een acteur, die ik eigenlijk alleen ken van Spijkerhoek. (Mario geloof ik was het daar) Ergens in februari/maart komt m'n dochter helemaal blij thuis "Mama, de wegwijsPiet heeft en programma op school-tv" Dus ik 'HUH?' gaan ze ons nu al lastig vallen met Pieten in het voorjaar.. (dat zei ik niet, dat dacht ik ) dus ik vraag voorzichtig "goh.. een Piet die een programma presenteert?"

"Neehoor, zegt dochter blij, hij is niet gesminkt"



Verder was de moeder van een vriendje óók altijd Piet bij de optocht en dat was gewoon heel logisch. Geen idee waarom dat logisch was, maar het was het toch.



Haha geweldig.



Ja voor kinderen is het heel logisch dat er hulppieten zijn en ook hulp Sinten.



Er is 1 echte met echte pieten.

De rest is niet echt maar helpt de echte want die kan niet alles tegelijk. Vinden ze echt compleet normaal.

Zo zagen wij eens perongeluk 2 Sinten met pieten tegelijk in de straat. Waarschijnlijk verkeerde comunicatie of 2 verschillende verenigingen want toen ik piet was moest je dat echt proberen te voorkomen.

Nichtje vond het heel normaal.

"Ooh 2 Sinterklazen!! Madame kijk!! Dat is extra veel kadootjes!"

Haha kinderlogica.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 20 september 2015 @ 13:08:

Bij ons bij de voetbal doen wij alleen aan zwarte pieten. Ik vind het zo'n onzin dat dat zou moeten veranderen. Dus absoluut geen roetveeg pieten of andere kleuren.



Zolang het nog niet officieel veranderd is is dat ook niet nodig toch. Tenzij misschien specifieke wensen van mensen ofzo.

Hier bij de vereniging doen ze ook gewoon zwarte pieten.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:sannennas schreef op 20 september 2015 @ 13:11:

Ik ben ook wel benieuwd naar zo'n gematigde site, ga de link naar de nieuwe pietitie even checken.



Wat ik wel grappig vind en niet helemaal begrijp is dat onder mijn FB 'vrienden' de pro-oude zwarte piet posts komen van eind 50-ers en 60-ers. Wat hebben zij nou nog met dat hele feest te maken? Ik weet zeker dat mijn zoontje het geen bal uit maakt of Piet groen, geel, blauw, rood of wit is. En dat lijkt me toch de doelgroep Opa's en oma's?
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat ik altijd zo raar vind van de piet-moet-zwart-blijvengroep? Dat het voornaamste argument is dat de traditie hetzelfde moet blijven omdat het onze cultuur is. Alsof de traditie Sinterklaas in de afgelopen decennia niet veranderd is en we Sinterklaas nog steeds hetzelfde zien als 50 jaar geleden.



Mijns inziens verandert het feest al zolang het bestaat mee met de maatschappij. Zo werd vroeger altijd gedreigd met zwarte piet die stoute kinderen zou slaan met de roe. Hij was een boeman. Tegenwoordig is het slaan van kinderen niet meer algemeen geaccepteerd, dus is piet verworden tot een zachtaardige kindervriend.



En dat is normaal want tradities zijn een onderdeel van een cultuur. Cultuur verandert met de tijd, waarom zou de traditie dan wel rigide hetzelfde moeten blijven? Dan is de link tussen de hedendaagse cultuur en de traditie op een gegeven moment verloren.



Ik zie het transformeren van zwarte piet naar piet dan ook als een logisch proces. Zo zorgen we dat het sinterklaasfeest midden in de maatschappij blijft staan en relevant blijft. In onze cultuur is onderscheid maken tussen zwart en wit niet breed geaccepteerd en 'we' proberen (merendeels) geen dingen te doen die doen denken aan discriminatie. 'Zwarte piet' doet veel mensen daar wel aan denken (of het nou waar is of niet). De traditie blijven uitvoeren 'omdat het altijd zo ging' zorgt m.i. dat het feest als een residu uit oude tijden uiteindelijke een langzame dood sterft.



Om ons Sinterklaasfeest te redden moeten we met de tijd mee!
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameQetesh schreef op 20 september 2015 @ 13:30:

[...]





Opa's en oma's?Toevallig maar 1 van de 5 die ik voorbij heb zien komen, rest heeft geen (klein-)kinderen. Maar dan nog zouden de kleinkinderen de doelgroep zijn, niet de ouders en grootouders.
Only dead fish go with the flow.
Ik wordt ook moe van die hele discussie. Ik heb tussen mijn facebook vrienden zowel de "Zwarte Piet is Racisme!" als "Zwarte Piet moet blijven!" mensen en soms zijn die mensen ook nog vrienden van elkaar en gelukkig ook zo slim om gewoon niet met elkaar in discussie te gaan over dit onderwerp.



Voor mij was zwarte piet altijd al zwart door roet uit de schoorsteen dus wat mij betreft heeft het helemaal niks met racisme te maken maar misschien is het op sommige punten niet zo slim aangepakt door ze een specifiek uiterlijk te geven zoals we dat nu kennen.

Wat ik wel belachelijk vind is dat zelfs de VN zich er mee is gaan bemoeien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven