Positieve nieuwe pieten op Facebook

20-09-2015 12:49 52 berichten
Ik zie op Facebook dat de pietendiscussie zoetjesaan weer begint op te laden. Nu heb ik een aantal facebookvrienden die ik best aardig vind maar die zich nogal irritant gedragen als het gaat om Zwarte Piet die volgens hen gewoon pikzwart met rode lippen en oorringen moet blijven 'want we moeten onze Nederlandse cultuur bewaken'. Als tegenhanger vind ik alleen maar de, ook nogal agressieve, 'Zwarte Piet is discriminatie' websites.

Zijn er ook 'normale' Facebookpagina's van mensen die wel snappen dat het misschien tijd is om Piet gewoon wat roetvegen te laten krijgen? Ik heb ze nog niet gevonden.
quote:MinkeDeWit schreef op 20 september 2015 @ 13:21:

Maar we hoeven hier geen wellesnietesdiscussie te voeren te laat!
Alle reacties Link kopieren
quote:EssentialBliss schreef op 20 september 2015 @ 13:31:

Weet je wat ik altijd zo raar vind van de piet-moet-zwart-blijvengroep? Dat het voornaamste argument is dat de traditie hetzelfde moet blijven omdat het onze cultuur is. Alsof de traditie Sinterklaas in de afgelopen decennia niet veranderd is en we Sinterklaas nog steeds hetzelfde zien als 50 jaar geleden.



Mijns inziens verandert het feest al zolang het bestaat mee met de maatschappij. Zo werd vroeger altijd gedreigd met zwarte piet die stoute kinderen zou slaan met de roe. Hij was een boeman. Tegenwoordig is het slaan van kinderen niet meer algemeen geaccepteerd, dus is piet verworden tot een zachtaardige kindervriend.



En dat is normaal want tradities zijn een onderdeel van een cultuur. Cultuur verandert met de tijd, waarom zou de traditie dan wel rigide hetzelfde moeten blijven? Dan is de link tussen de hedendaagse cultuur en de traditie op een gegeven moment verloren.



Ik zie het transformeren van zwarte piet naar piet dan ook als een logisch proces. Zo zorgen we dat het sinterklaasfeest midden in de maatschappij blijft staan en relevant blijft. In onze cultuur is onderscheid maken tussen zwart en wit niet breed geaccepteerd en 'we' proberen (merendeels) geen dingen te doen die doen denken aan discriminatie. 'Zwarte piet' doet veel mensen daar wel aan denken (of het nou waar is of niet). De traditie blijven uitvoeren 'omdat het altijd zo ging' zorgt m.i. dat het feest als een residu uit oude tijden uiteindelijke een langzame dood sterft.



Om ons Sinterklaasfeest te redden moeten we met de tijd mee!+1, mooi geschreven
Only dead fish go with the flow.
Helemaal eens met Essentialbliss
Ik ben doodmoe van de discussie van beide kanten.

Ik deel dus geen plaatjes en like geen pagina's.

Niet van de pro pieten en ook niet van de anti pieten.!
quote:rosemetijs schreef op 20 september 2015 @ 13:58:

Ik ben doodmoe van de discussie van beide kanten.

Ik deel dus geen plaatjes en like geen pagina's.

Niet van de pro pieten en ook niet van de anti pieten.!zo denk ik er ook over. I-don't-give-a-fuck
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameQetesh schreef op 20 september 2015 @ 13:30:

[...]





Opa's en oma's?



Ik bemoei me niet met wat de koters hun eigen spruitjes vertellen. Als zij een voorstander zijn van gestreepte Pieten, soit, ik heb er mijn eigen mening over maar aangezien de spruitjes er over een paar jaar toch niet meer in geloven, geloof ik het ook wel.

Ik ben overigens een voorstander van het in ere houden van tradities.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 20 september 2015 @ 13:58:

Ik ben doodmoe van de discussie van beide kanten.

Ik deel dus geen plaatjes en like geen pagina's.

Niet van de pro pieten en ook niet van de anti pieten.!Hier ook zo.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:sannennas schreef op 20 september 2015 @ 13:11:

Ik ben ook wel benieuwd naar zo'n gematigde site, ga de link naar de nieuwe pietitie even checken.



Wat ik wel grappig vind en niet helemaal begrijp is dat onder mijn FB 'vrienden' de pro-oude zwarte piet posts komen van eind 50-ers en 60-ers. Wat hebben zij nou nog met dat hele feest te maken? Ik weet zeker dat mijn zoontje het geen bal uit maakt of Piet groen, geel, blauw, rood of wit is. En dat lijkt me toch de doelgroep



Zwarte Piet is verbonden aan onze jeugdherinneringen.

Verder, mensen van die leeftijd, waaronder ik zelf, zijn opgegroeid in een tijd dat racisme eigenlijk nog tamelijk normaal was.

Ik betrap mezelf ook wel eens op racistische gedachtes, stereotypen die ik in mijn jeugd heb meegekregen.
Alle reacties Link kopieren
quote:KingImmortal schreef op 20 september 2015 @ 12:55:

corpsepaint is een mooie combinatie van zwart en wit. ik zie die gelukkige kindersmoeltjes al voor me.



Hij bestaat!
heheh ik kwam er ook een paar tegen!
Alle reacties Link kopieren
quote:sannennas schreef op 20 september 2015 @ 13:14:

[...]



Inderdaad! Stel nou dat er een hele kleine groep mensen zich gekwetst voelt door zwarte piet. En je kan dat heel makkelijk veranderen door Piet lekker regenboog te maken, waardoor helemaal niemand wordt gekwetst. Waarom zou je dat dan niet doen?





Krijg je dan niet het gezeur dat alle Regenbogenpieten homo's zijn ?

Mensen weten altjd wel wat te zeiken te vinden.



De leukste i.r.l. Pieten vond ik de Kleurtjespiet (zwart met kleurpotloodjes in de pruik) en de Kanariepiet (zwart met kerstboomvogeltjes in de pruik). Bij een intocht in Hoogezand.









Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
http://www.rtvnoord.nl/ni ... Piet-blijft-zwart-in-Stad



NGEN - In Amsterdam en in Den Haag wordt hij steeds witter, maar in de stad Groningen blijft hij hoogstwaarschijnlijk zo zwart als roet: Zwarte Piet.



De Vereeniging voor Volksvermaken in Groningen windt er geen doekjes om: witte assistenten van de Goedheiligman, zoals in Amsterdam en Den Haag, zullen we hier voorlopig niet zien.



Los van de realiteit

'We willen graag een feest organiseren. Wij denken dat we dat moeten doen door onze pieten zo zwart mogelijk te maken. Ze ver mogelijk los van de realiteit', zegt Flip Roordink van de Vereeniging van Volksvermaken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
hahaha snoesje666, die sint en pieten zijn ev0l!
&true
Eerlijk gezegd kan het mij niet zo veel schelen wat voor Pieten er verschijnen, je kunt toch nooit iedereen blij maken. Daarbij is dit een land van zeuren en klagen. Is het ene onderwerp de wereld uit, dan is er wel weer iets nieuws om over te discussieren. Misschien komt er ooit nog een discussie over de rendieren van de kerstman, dat dat dierenmishandeling zou zijn. Of de elfjes, dat de lilliputters zich gediscrimineerd voelen. Het is toch altijd wat.
Alle reacties Link kopieren
quote:sannennas schreef op 20 september 2015 @ 13:14:

[...]



Inderdaad! Stel nou dat er een hele kleine groep mensen zich gekwetst voelt door zwarte piet. En je kan dat heel makkelijk veranderen door Piet lekker regenboog te maken, waardoor helemaal niemand wordt gekwetst. Waarom zou je dat dan niet doen?

Waarom zou je iets aanpassen voor 'n minderheid? En waarom boeit het blijkbaar niet dat Nederlanders er van balen dat hun tradities steeds verder afgebroken worden terwijl we wel open moeten staan voor de tradities van de nieuwe medelanders (die in steeds grotere getale naar ons land komen)?



Wees trots op dat hele kleine beetje oud Hollandse cultuur wat we nog hebben, ipv het zo makkelijk weg te gooien.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 21 september 2015 @ 20:46:

[...]



Waarom zou je iets aanpassen voor 'n minderheid? En waarom boeit het blijkbaar niet dat Nederlanders er van balen dat hun tradities steeds verder afgebroken worden terwijl we wel open moeten staan voor de tradities van de nieuwe medelanders (die in steeds grotere getale naar ons land komen)?



Wees trots op dat hele kleine beetje oud Hollandse cultuur wat we nog hebben, ipv het zo makkelijk weg te gooien.



Er zijn ook genoeg Nederlanders die Piet best veranderd willen zien.



Echt wat is er zo erg aan dat piet er iets anders uit gaat zien?

Daarmee blijft het feest gewoon hetzelfde. Er veranderd niks aan de traditie.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:quiaquia schreef op 20 september 2015 @ 14:18:

[...]





Zwarte Piet is verbonden aan onze jeugdherinneringen.

Verder, mensen van die leeftijd, waaronder ik zelf, zijn opgegroeid in een tijd dat racisme eigenlijk nog tamelijk normaal was.

Ik betrap mezelf ook wel eens op racistische gedachtes, stereotypen die ik in mijn jeugd heb meegekregen.

Zwarte Piet heb ik als kind echt nooit met racisme in verband gebracht. Het waren pientere sterke assistenten van die ouwe man met baard.

Juist door de zwartepietendiscussie wakkert het bij mij een enorme hekel aan aan de types die dit oud Hollandse volksfeest aangrijpen om over discriminatie en racisme te janken.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameQetesh schreef op 21 september 2015 @ 20:51:

[...]





Er zijn ook genoeg Nederlanders die Piet best veranderd willen zien.



Echt wat is er zo erg aan dat piet er iets anders uit gaat zien?

Daarmee blijft het feest gewoon hetzelfde. Er veranderd niks aan de traditie.

We buigen daarmee voor de jankerds en dat is altijd een slecht idee.

Dat tekent het huidige Nederland met zijn kruipcultuur. Er is geen spoortje trots of nationalisme in ons land te vinden zoals bijv in Amerika, waar mensen van allerlei afkomsten in de eerste plaats trots zijn op het feit dat zij Amerikaan zijn en dat ook uitdragen. Dat zou ik graag ook in Nederland terugzien, maar hier is het huilen met de pet op.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Kut. Ik had een weddenschap afgesloten dat deze hele zeik discussie niet voor 1 oktober zou beginnen. Verloren...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Zwarte Pieten zijn superslim en goed in gym.





Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 21 september 2015 @ 20:46:

[...]



Waarom zou je iets aanpassen voor 'n minderheid? En waarom boeit het blijkbaar niet dat Nederlanders er van balen dat hun tradities steeds verder afgebroken worden terwijl we wel open moeten staan voor de tradities van de nieuwe medelanders (die in steeds grotere getale naar ons land komen)?



Wees trots op dat hele kleine beetje oud Hollandse cultuur wat we nog hebben, ipv het zo makkelijk weg te gooien.



De roe is weg. Kinderen gaan niet meer in de zak me naar Spanje. Niet alleen liever kinderen krijgen cadeautjes.

Waarom zijn deze aanpassingen niet erg en de kleur van een fantasiefiguur aanpassen wel?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatti schreef op 21 september 2015 @ 21:11:

[...]





De roe is weg. Kinderen gaan niet meer in de zak me naar Spanje. Niet alleen liever kinderen krijgen cadeautjes.

Waarom zijn deze aanpassingen niet erg en de kleur van een fantasiefiguur aanpassen wel?Dat vind ik ook vreemde aanpassingen eerlijk gezegd, al zijn die bij mijn weten nooit uitgebreid in het nieuws gekomen. In mijn kindertijd had het feest daardoor ook nog iets spannends door die zak en de roe.
Shoot first, ask questions later!
Andere tijd he, waar we nu in leven. Andere tijd dan toen zak en roe werden afgeschaft. Dat bepaalde de NOS toen nog gewoon samen met professor Heertje en de koningin. (<----- laatste zin is satire he, voor de duidelijkheid)

Iedereen mag nu mee praten.

En dan krijg je onder andere dit

Een discussie die járen duurt.



Dus ja, wen er maar aan. Dit zal met vele onderwerpen zo gaan.

De publieke opinie wordt steeds belangrijker, wánt hoor en zichtbaarder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven