Prijs van een nieuwe laptop?

25-05-2015 12:41 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet eens een nieuwe laptop.



Vorige keer dat ik voor een laptop keek had je wat stuntprijzen voor rond de 500 euro maar betaalde je voor een beetje laptop al gauw 600 of 700 euro.

Nu zie ik al laptops van 250 of 300 euro...



Is de prijs van die dingen zo gekelderd omdat ze concurrentie hebben van tablets of wat is er gebeurd?

En vooral, kan ik veilig een laptop van 300 euro kopen of heb ik dan echt meuk?



Heb bijvoorbeeld een Toshiba gezien van 259, 4 GB werkgeheugen en 500 GB harde schijf....

Verder weet ik niet zo goed waar ik op moet letten, vandaar dat ik het almachtige Vivaforum in roep.



Wie oh wie vertelt me of een laptop tegenwoordig gewoon goedkoper is of dat het schijn is en zo'n goedkope laptop gewoon troep is?
668, the neighbour of the Beast
Ik heb er 1 van rond de ¤300, prima waarvoor ik het nodig heb. Beetje internetten en af en toe thuiswerken, ligt er dus wel aan wat je ermee moet/wilt doen.
Alle reacties Link kopieren
Je moet bij jezelf nagaan wat je er mee wil doen, en wat je budget is.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
In elk geval heb ik gemerkt dat de grootte van het scherm enorm verschil maakt qua prijs. Een inhoudelijk zelfde laptop van 17 inch is soms 200-300 euro duurder dan 15 inch.

Verder heb je voor grote, zware games veel meer RAM-geheugen, een betere videokaart, processor etc nodig. Terwijl dat vrij weinig toevoegt als je je laptop alleen gebruikt voor internetten en tekstverwerken.

Foto's bewerken en opslaan kost ook wel wat geheugen etc, maar dat ligt natuurlijk aan de hoeveelheid.
let even op of je voor dat geld echt een laptop koopt of een soort chromebook, dan heb je bijna geen opslagruimte op je laptop zelf maar in alleen in een "cloud"
Alle reacties Link kopieren
http://www.laptopshop.nl/keuzehulp/1



Dit geeft je al een beetje inzicht in wat voor laptop geschikt voor je is.
Alle reacties Link kopieren
Goede prijzenvergelijker: http://tweakers.net/pricewatch/
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
De prijzen van laptops beginnen bij ongeveer 300 euro en lopen op tot meer dan 3000 euro. De gemiddelde prijs van een laptop ligt tussen de 600 en 700 euro.



Voor 300 tot 400 euro heb je een budgetlaptop, die je voor de basale computertaken kunt gebruiken. Je kunt ermee internetten, kantoortoepassingen draaien voor eenvoudige administratieve taken, filmpjes kijken, muziek luisteren enzovoorts. Een beetje veeleisende gebruiker zal al snel aanlopen tegen beperkingen op het gebied van snelheid, opslag en beeldkwaliteit, maar voor eenvoudig gebruik voldoet het.



De prijsklasse van 400 tot 600 euro is voor basislaptops. De basislaptop is, zoals de naam aangeeft, een systeem dat de basistaken op computergebied zonder problemen moet kunnen afhandelen. Alles loopt net wat soepeler dan bij de budgetlaptops en de basislaptop kan wat zwaardere software zoals uitgebreide fotobewerkingsprogramma's aan. Ook is er in de regel meer opslagcapaciteit aanwezig.



Met een budget van 600 tot 900 euro komt de allroundlaptop in het vizier. Dit is een alleskunner waarvan we meer mogen verwachten dan van de basislaptop. Niet alleen de basistaken kunnen vloeiend gedraaid worden, maar ook veeleisender werk als video bewerken. Bovendien moet je er een niet te veeleisende game op kunnen spelen. Daarnaast mag je in deze prijsklasse meer verwachten van de kwaliteit van het beeldscherm.



Boven de 900 euro komt je in het high-end segment. Dit zijn laptops die specifiek ergens in uitblinken. Ze hebben de krachtigste hardware of de beste verhouding tussen draagbaarheid, accuduur en stevigheid, het beste scherm, enzovoort.
Alle reacties Link kopieren
Da's dus een beetje het punt Louisa, dat dacht ik ook dat dat zo was, maar ik zie nu eerder gemiddelde prijzen van 300-400 euro dan 600-700 euro.



Vandaar dat ik me dit afvroeg.
668, the neighbour of the Beast
Vorig jaar moest mijn oudste een nieuwe laptop, maar onder 450 euro kon ik helemaal niets vinden. Met haar vorige had ze (slechts?) drie jaar gedaan en die was ca 300 euro.

Ik ben blij dat de prijzen weer wat gedaald lijken want mijn drie jaar oude HP/Compaq vertoont ook al een tijdje kuren. Na twee jaar was de accu al dood. Goedkoop lijkt dus wel duurkoop, of in ieder geval een korte levensduur.
Alle reacties Link kopieren
Het is maar net wat je eisen zijn en wat je ermee wilt doen. Ik vond die van 300 à 400 meuk en heb wat meer uitgegeven, ik geloof zo'n 750 euro. Ik heb niet het idee dat de prijzen gedaald zijn, alleen is er meer aanbod in het lagere segment denk ik.

Waar ik o.a. op gelet heb is werkgeheugen (waarbij ik 4 Gb te weinig vond voor wat ik ermee wil kunnen), processor, resolutie van het scherm, opslagcapaciteit, videokaart, en zo nog een paar dingen. Die heb ik goed vergeleken en zo mijn keus gemaakt.
Het enige wat wij ermee doen is een beetje mailen en internetten. Dochter heeft dan ook nog een Simsspel dat ze af en toe speelt.

Blijven de dure laptops langer probleemloos functioneren, ook de accu?
Ik heb van mijn werk een Dell, prima ding en die zijn niet bijster duur geloof ik.
De Chromebooks van Google zijn zo goedkoop. Ik heb er eentje en die kostte mij destijds ¤300,-. Die hebben het formaat tablet met een toetsenbord. Ze hebben weinig tot geen geheugen, want opslaan gebeurt op je Google Drive (een cloud). Door het formaat te krimpen en het geheugen weg te halen is dus zo'n Chromebook een goedkope laptop geworden.



Helaas heb ik mijne een paar keer goed laten vallen en dan merk je wel dat ze weinig kunnen hebben. Het materiaal is goedkoop. Bij mij is er achter een balkje dat niet meer vastklikt en de scharnier die het beeldscherm en toetsenbord bij elkaar houdt zit niet meer stevig vast. De 'muis' op de laptop gaat niet altijd soepel meer en het internet heeft ook zijn goede en slechte dagen. Dus in dit geval is het goedkoop is duurkoop. Al zal ik de volgende keer zeker weer voor een Chromebook gaan, dan ben ik er een pak voorzichtiger mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 25 mei 2015 @ 17:39:

Het enige wat wij ermee doen is een beetje mailen en internetten. Dochter heeft dan ook nog een Simsspel dat ze af en toe speelt.

Blijven de dure laptops langer probleemloos functioneren, ook de accu?



Mijn vorige was 7 jaar oud. Doet het nog, maar ik wilde iets modernere specs en het scherm werd wat donker.

De accu was wel al een aantal jaar slecht.

Mijn huidige heb ik nog geen jaar, dus ik durf je niet te zeggen of die lang meegaat. Over de accu ben ik tot nu toe heel tevreden, maar weet dus niet of dat zo blijft.
Ik heb mijn accu vanaf het begin steeds leeg laten gaan en vervolgens totaal opgeladen. Volgens mij is dat het beste voor de levensduur. Desondanks gaf hij al na 2 jaar de melding dat er geen accu gevonden kan worden. Ik kan hem dus alleen aan een snoertje gebruiken en als dat er per ongeluk uit gaat valt hij direct uit.
Alle reacties Link kopieren
Oh, dat mijn vorige helemaal niet meer zonder accu kon, was denk ik na een jaar of 5. Kun je niet gewoon een nieuwe accu erin doen?
hier in huis zegt men dat je de laptop gewoon met de stroomkabel moet gebruiken als dat kan, omdat juist dan de accu langer mee gaat



maar tot nu wordt bij de meeste laptops de accu na een jaar of 2 wel minder hoor, ik koop nooit high end dingen dus hoe lang dat bij de duurdere laptops is weet ik niet



heb dit keer juist voor een wat duurder model gekozen, een ultrabook met aluminium behuizing, ben benieuwd hoe lang die meegaat, ik laat ze nogal eens vallen namelijk, heb hem nog niet zo lang dus over de duurzaamheid kan ik nog niets zeggen
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dat ook wel normaal, dat accu's na een paar jaar minder worden.



Ik heb altijd begrepen dat je hem inderdaad beter aan het lichtnet kunt hangen, maar dat je dan je batterij moet verwijderen.

Geen idee of het klopt, ik ben te lui om dat ding steeds in en uit de laptop te doen
Alle reacties Link kopieren
Rondje google leert, dat je een accu NIET helemaal leeg moet trekken, dus op tijd weer opladen.

En bij aan het lichtnet hangen dus inderdaad de accu verwijderen.
Accu opladen en volledig ontladen is slecht bij de huidige accu's. Het heeft ook geen enkel nut om de accu eruit te halen als ie op netstroom werkt. Na een half jaar zijn de meeste accu's gewoon op.



@TO: Koop iets waar SSD in zit. Geen hybride schijf.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een laptop gekocht maar dat was dus een compleet drama en na lang gezeik heb ik daar mijn geld op terug gekregen.



Dus ik ben weer op zoek....

Inmiddels wel iets specifieker.



Ik wil ongeveer 400 euro uitgeven. Dat mag iets meer zijn, maar niet veel.

Ben niet zo fan van Acer. Eigenlijk wil ik dus zoveel mogelijk kwaliteit en snelheid voor mijn geld.

Hij moet een beetje snel kunnen internetten maar meer dan internetten, tekstverwerken en af en toe iets downloaden doe ik niet. Dat laatste is geen prioriteit.

Ik heb nu een i5 processor geloof ik, met Windows 7, en ik wil eigenlijk niet inleveren op snelheid.



Ik weet echt niet zo goed wat ik moet kiezen...

Wat ik van vroeger nog weet is dat je altijd voor Pentium moet kiezen en nooit voor Celeron Maar da's dus van 600 jaar geleden ofzo. Ik neig er dus naar om een i3 of i5 te nemen maar ik vind ook laptops met "Intel Pentium" processor, AMD, en weet ik wat allemaal voor processors.

En dan werkgeheugen.... Ik zou zeggen minimaal 4GB maar de laptop die ik nu net weer ingeleverd had heeft 6GB en da's vast beter.

En dan schijn je ook nog naar processorsnelheid en videokaart enzo te moeten kijken.



Ik weet het dus niet meer. Wie helpt?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Eeeeh, weer iets, nooit van gehoord. Intel Atom processor???
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je geen fan van Acer?



Ik denk dat je met de eisen die je hebt het niet gaat redden met 400 euro.

Dus het is of je eisen bijstellen, of meer uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb slechte ervaringen met Acer.

Ooit een laptop gehad die echt heel slecht functioneerde.



De laptop die ik gekocht had voldeed dus aan die eisen

6GB RAM, AMD nog wat processor, 750 GB harddisk.



Nu ook een andere gezien, Toshiba, 6GB RAM, Intel i3 processor.... Geen goeie videokaart maar dat vind ik ook geen punt. Volgens mij moet dat iig snel functioneren

Maar zeker weten doe ik het niet. 399 is in elk geval redelijk qua prijs.



Iemand met verstand die misschien zin heeft om mee te kijken:



laptop
668, the neighbour of the Beast

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven