RSI en spraakgestuurde software. Tips?

10-08-2015 12:28 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij heeft vrij ernstige RSI-klachten in nek, schouders, armen en polsen. Dit betekent onder andere dat ze geen gebruik meer kan maken van laptop, tablet en smartphone. Waardoor ze niet meer kan internetten, whatsappen, facebooken, forummen, enzovoort. Hierdoor komt ze steeds meer in een isolement terecht en ik zie haar steeds ongelukkiger worden.



Als ze spraakgestuurd zou kunnen computeren zou tenminste dit deel van haar beperkingen kunnen worden opgelost. Daarom namens haar de vraag of hier misschien mensen zijn met kennis van of ervaring met spraakgestuurde software. Momenteel kan ze met handen/vingers vrijwel niets bedienen zonder dat de klachten verergeren. Maar of er iets bestaat dat helemaal (op de aan/uit-knop na) spraakgestuurd is? Tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet er niet veel van, maar misschien zou je op OneMoreThing kunnen kijken? Is een Apple-forum maar de meeste gebruikers kunnen waarschijnlijk ook zeer goed helpen betreft Windows. En misschien Tweakers? Weet niet of die een soortgelijk forum hebben.
Voor op brood.
Alle reacties Link kopieren
Oei dit is wel eel specifiek, men is hier in de IT wel mee bezig, maar er zijn nog niet zo veel betaalbare en praktische oplossingen. Wat heb je al kunnen vinden door te googlen?
Geen ervaring mee, maar Apple computers hebben hier standaard voorzieningen voor. Of ze goed werken weet ik niet
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 10 augustus 2015 @ 12:39:

Geen ervaring mee, maar Apple computers hebben hier standaard voorzieningen voor. Of ze goed werken weet ik nietValt tegen. Nu met Siri heeft het wel een vlucht genomen, maar qua spraak naar tekst is het vooral veel Engelstalige software. Vaak als het er al is moet je van geluk spreken dat het ook voor de Nederlandstalige markt is. Voor computercommando's is dat het probleem niet, voor tekst invoeren wel, zeker als je een beetje een accent hebt. Heb het wel eens geprobeerd op m'n telefoon maar de uiteindelijke tekst sloeg helaas helemaal nergens op...
Voor op brood.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips tot dusver!



Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier zelf weinig verstand van heb. Een vriend van ons met meer computerkennis is ermee bezig. Hij komt er nog niet helemaal uit. Vandaar dat ik het ook hier nog vraag. De tips die hier genoemd worden speel ik dan aan hem door.
Dragon heeft een aantal programma's met spraakherkenning. Ik dacht dat die vooral voor tekstverwerken waren, maar blijkbaar kun je daar ook programma's mee besturen. http://www.spraakherkenning.nl/spraakherkenning_kopen
Alle reacties Link kopieren
Dragon, daar heb ik hem inderdaad over gehoord. Maar van hem begreep ik dat je daarmee maar binnen een paar programma's (Word en Outlook?) kunt navigeren. En niet tussen programma's. En dat is juist wat mijn vriendin wel nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Zou er niet zoiets als spraakgestuurde muis-software bestaan?

Als leek lijkt het mij dat als je je muis met spraak kan besturen, dat je dan op een computer alles weer kan. Of denk ik nu te simpel?
Bij die eerste op die link staat "stembesturing pc", dus dat lijkt me toch dat je daarmee je pc kan besturen. Dragon heeft overigens een goede klantenservice, dus je zou ze eens kunnen bellen om te vragen hoe en wat. Hun eigen site is: http://netherlands.nuance.com/ondersteu ... /index.htm Daar staat halverwege de pagina ook het telefoonnummer.
quote:Annechina schreef op 10 augustus 2015 @ 13:19:

Zou er niet zoiets als spraakgestuurde muis-software bestaan?

Als leek lijkt het mij dat als je je muis met spraak kan besturen, dat je dan op een computer alles weer kan. Of denk ik nu te simpel? En dan hardop zeggen: "Naar links, naar links, nog ietsjes naar links, ja! Klik!" Volgens mij werkt het niet zo. Meer dat je kan zeggen: "Open Firefox, ga naar het Vivaforum."
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 10 augustus 2015 @ 13:20:

Bij die eerste op die link staat "stembesturing pc", dus dat lijkt me toch dat je daarmee je pc kan besturen. Dragon heeft overigens een goede klantenservice, dus je zou ze eens kunnen bellen om te vragen hoe en wat. Hun eigen site is: http://netherlands.nuance.com/ondersteu ... /index.htm Daar staat halverwege de pagina ook het telefoonnummer.Bedankt voor het verder kijken! Het lijkt me dat we hier toch iets mee moeten kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 10 augustus 2015 @ 13:22:

[...]





En dan hardop zeggen: "Naar links, naar links, nog ietsjes naar links, ja! Klik!" Volgens mij werkt het niet zo. Meer dat je kan zeggen: "Open Firefox, ga naar het Vivaforum."

Dat eerste had ik in gedachten ja. Moet toch kunnen?

Maar als dat tweede ook werkt, vind ik het ook prima.
Alle reacties Link kopieren
Alle andere tips ga ik ook doorspelen. Nogmaals bedankt allemaal!



En meer tips blijven natuurlijk altijd welkom.
Tvp
Alle reacties Link kopieren
In de commerciële hoek, Windows Apple, moet je een dergelijk oplossing niet gaan zoeken. Je betaalt r een vermogen voor en op lossingen zijn vaak professioneel gericht.

In de Linux hoek is de meeste software gratis en zijn er vaak veel belovende projecten. De taal is vaak Engels, maar je kunt ook je eigen commando's toevoegen. Toen ik met Google zocht op best speech recognition software for Ubuntu, kwam deze you tube tegen.



https://www.youtube.com/watch?v=mDKif5NHcQs misschien brengt dat ideeën.
Dragon is wel een hulpmiddel bij tekstverwerken. Nadeel is en blijft dat je toch steeds nog veel moet corrigeren waarbij je dus je handen, vingers moet gebruiken. Ook moet je in een aparte ruimte zitten bij het inspreken. Wat ook lastig is inderdaad het invoeren in bepaalde programma's. Ik ben benieuwd naar eventuele andere reacties, heb een soortgelijk probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dat komt omdat al haar energie gericht is op die computer.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
quote:tv-icoon schreef op 10 augustus 2015 @ 15:28:

Dat komt omdat al haar energie gericht is op die computer.Door de pijn kan ze zowel haar werk als haar hobby's niet meer uitoefenen. Als je hele dagen thuis zit en weinig meer kan, lijkt het me niet gek dat je via de computer nog enigszins contact met de buitenwereld wilt houden.
Alle reacties Link kopieren
Tweeling53, bedankt voor de link! Ook deze zal ik doorspelen.
Je kunt je mac met spraak bedienen en sinds kort ook in het Nederlands... moet je even bij systeemvoorkeuren kijken. Geen idee of het goed werkt en hoe je het goed in kunt stellen want ik gebruik het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven