Gezondheid alle pijlers

Vasten en cylcus

28-03-2024 22:50 70 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedenavond dames (en heren)

Ik wilde even vragen naar ervaringen van andere vrouwen die dit misschien ook hebben mee gemaakt.

Ik heb altijd een regelmatige cyclus van max 28 dagen en meestal zijn mijn eisprongen op 11/12 en 13de dag van mijn cyclussen. Om mijn eisprong te vinden gebruik ik ovulatietesten (die van CB roze) en ik temperatuur. Ik vond het wel zo prettig om een beeld te krijgen van mijn cyclussen en dat helpt goed. Anticonceptie gebruik ik overgings niet. Medio maart ben ik begonnen met intermitting fasting en dan wel de 16:8 methode. 16 uur vasten en 8 uur eten en drinken. Ondanks dat het gewichtsverlies heel langzaam gaat voel ik me veel energieker en fit. Deze cyclus heb ik zoals altijd weer mijn lh piek proberen te vinden. Telkens blijven de ovulatietesten wit. Ik ben vanaf cd 7 begonnen met testen aangezien ik zelfs een keer op cd 8 een eisprong had. Kortom ik zit nu op cd 28 en nog steeds geen positieve ovulatietest.. mijn temperatuur blijft laag dus er is ook geen eisprong geweest wat betekent dat ik mijn ovulatie ook niet gemist kan hebben mocht dat wel het geval zijn.

Zwanger kan het niet zijn want mijn man zit voor werk in het buitenland dus wat die optie betreft... :hyper:

Nu vraag ik me af, kan dit door het vasten komen dat mijn cyclus ineens van slag is? Ik voel me voor de rest goed.

Lang verhaal sorry! Maar ik wilde even een goed beeld schetsen en hopen of er vrouwen zijn die dit weleens hebben meegemaakt. Zorgen maak ik me niet zo, maar waar ik wel bang voor ben, is dat ik langere cyclussen ga krijgen. Ik ben eindelijk sinds twee jaar regelmatig ongesteld..
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is geen vasten wat je doet, dus dat lijkt me niet.
Ik denk dat je lijf geen atoomklok is en je cyclus ook gewoon een keer anders dan anders kan zijn.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja dat kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
28-03-2024 22:54
Dit is geen vasten wat je doet, dus dat lijkt me niet.
Ik denk dat je lijf geen atoomklok is en je cyclus ook gewoon een keer anders dan anders kan zijn.

Hoezo is dat geen vasten volgens jou?
Alle reacties Link kopieren Quote
Angstigmuisje schreef:
28-03-2024 22:56
Hoezo is dat geen vasten volgens jou?
Omdat je bezig bent met afvallen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
28-03-2024 23:08
Omdat je bezig bent met afvallen.
Ok, maar het heet natuurlijk niet zomaar intermitting FASTING. Ik heb het zelf niet bedacht ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je vast, eet je langere tijd helemaal niets. Jij doet aan onderbroken vasten.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
29-03-2024 00:09
Als je vast, eet je langere tijd helemaal niets. Jij doet aan onderbroken vasten.
Ik vast 16 uur. Van 12 uur s'nachts t/m 18u s'avonds. Als je dat geen langere tijd noemt weet ik het ook niet ;-))

Maar goed daarin verschillen we van mening dus laten we lekker ontopic blijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Angstigmuisje schreef:
29-03-2024 00:27
Ik vast 16 uur. Van 12 uur s'nachts t/m 18u s'avonds. Als je dat geen langere tijd noemt weet ik het ook niet ;-))

Maar goed daarin verschillen we van mening dus laten we lekker ontopic blijven.
Die eerste twee zinnen komen niet met elkaar overeen.

Vast je vanwege ramadan of is dit altijd je ritme?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe ook IF,maar heb gewoon een normale cyclus.
Je cyclus kan altijd veranderen,langer,korter. Ik heb dat meestal met het voorjaar of najaar dat het langer of korter is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me vrij logisch dat het effect kan hebben. Allerlei veranderingen kunnen effect hebben op je cyclus. En als je je lichaam ineens een nogal ander ritme geeft, vind ik het niet gek dat je cyclus daardoor van slag zou kunnen raken. Ovulatie is bedoeld om een kind te krijgen, dus kan best dat je lichaam zich nu "afvraagt" of het wel ideaal is om nu eventueel een kind te krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je gewoon elke dag eet dan ben je niet aan het vasten. Ik dacht even dat je misschien heel veel was afgevallen, maar medio maart .. je bent pas twee weken begonnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Angstigmuisje schreef:
29-03-2024 00:27
Ik vast 16 uur. Van 12 uur s'nachts t/m 18u s'avonds. Als je dat geen langere tijd noemt weet ik het ook niet ;-))

Maar goed daarin verschillen we van mening dus laten we lekker ontopic blijven.

Dan vast je dus 18 uur! En waarom eet je precies in de zes uur voordat je gaat slapen? Dan lig je met een volle maag in bed. Het lijkt mij logischer om van 20:00 uur in de avond tot 12:00 de volgende dag te vasten. Of van 18:00 tot 10:00 de volgende dag. Dan gebruik je de energie die je inneemt nog gedurende de dag.
Alle reacties Link kopieren Quote
meisje85 schreef:
29-03-2024 06:43
Ovulatie is bedoeld om een kind te krijgen, dus kan best dat je lichaam zich nu "afvraagt" of het wel ideaal is om nu eventueel een kind te krijgen.

Dit zou ik ook denken. Je lijf gaat op spaarstand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Periodiek vasten heeft best wel invloed op je lichaam en stofwisseling.

Het menselijk lichaam is geen machine die altijd op dezelfde manier functioneert en daar niet van afwijkt. Zeker bij de cyclus van de vrouw kan daar af en toe echt wel een schommeling in zitten. Er zijn heel veel factoren die daar van invloed op zijn. Denk aan stress, virus, verminderd slapen, etc.

Ik zou eerder verwachten dat je lijf zich even aan het resetten is. Misschien door IF misschien door een totaal andere oorzaak.

In mijn ogen, geen reden om je druk te maken wanneer je cyclus 1 maand wat afwijkt.

Merk je verder iets van IF?
Alle reacties Link kopieren Quote
Eet je ook veel minder nu dan TO? Veel minder eten kan wel tot wegblijven van de menstruatie lijden. Maar 16 uur niet eten (ipv normaal zo'n 12 uur niet eten, wat voor heel veel mensen gewoon het dagelijkse patroon is) is niet echt een grote verandering. Vrouwen menstrueren gewoon tijdens de ramadan bijvoorbeeld.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.guudwoman.com/blogs/menstru ... -als-vrouw
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je lichaam signalen geeft dat je ongezond bezig bent, geloof dat dan
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
29-03-2024 07:09
Dan vast je dus 18 uur! En waarom eet je precies in de zes uur voordat je gaat slapen? Dan lig je met een volle maag in bed. Het lijkt mij logischer om van 20:00 uur in de avond tot 12:00 de volgende dag te vasten. Of van 18:00 tot 10:00 de volgende dag. Dan gebruik je de energie die je inneemt nog gedurende de dag.
Klopt.

TO, Eet gewoon overdag tussen 10 en 18 paar keer iets relatief lichts en leef verder zoals je altijd doet, je zult zien hoe snel je afvalt.

En een aantal uren op een dag niet eten is geen vasten hoor, dat is gewoon heel normaal. Zoveel mensen eten doorgaans niets na het diner, en slaan het ontbijt over.
Dat een of andere marketing persoon dat een fasting dieet noemt en jij daar intrapt, maakt het nog geen feit :)

Je menstruatie is niet 40 jaar lang op de klok gelijk. Soms jarenlang wel. Je weet ook nooit precies wat er achter zit als ie wisselt, dat is meestal geen één op één oorzaak. Hoeft ook niet toch? Je bent geen klok.
Zwangerschap checken en op een gegeven moment de overgang registreren.. en daartussen is heel veel mogelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al jaren geleden een podcast van Jort Kelder geluisterd met een wetenschapper te gast over het gebrek aan onderzoek in de medische wereld naar vrouwenlichamen.

Intermittent fasting was destijds in opkomst in Nederland en daar ging het ook nog over toen. Die wetenschapper waarschuwde dat er alleen onderzoek naar IF bij mannen is gedaan. Bij vrouwen zou het invloed kunnen hebben op bijvoorbeeld cyclus maar ook vruchtbaarheid, dat is gewoonweg niet onderzocht en dus niet bekend.

Het is toch vrij extreem om alleen tussen 18.00 en middernacht te eten, ik zou daar voorzichtig mee zijn als je merkt dat je cyclus verandert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lees eens een boek van Mindy Pelz, die schrijft over intermittent fasting en de vrouwelijke cyclus. Die strenge vorm die jij doet (18/6), die raadt zij zeker niet aan in de periode na je eisprong.
Verder heb je er niet zoveel aan, want het gaat er bij haar vooral om in ketose te komen (en dat wil je niet als je gezond wil blijven).

Ik vermoed trouwens net als een paar anderen dat je lichaam van slag is door het vasten/veel afvallen. Als je maar gedurende zes uur eet, krijg je nooit zoveel calorieen binnen.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb weleens een maandje geintermittend fast voor een paar kilo. Mijn cyclus was direct verdwenen. Daarna dus nooit meer gedaan
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen dames,

Hartstikke fijn al die reacties, ik probeer zoveel mogelijk de vragen te beantwoorden.

Nee ik doe niet aan de Ramadan, IF doe ik inderdaad niet zo lang maar gisteren heb ik even gekeken naar mijn cyclus en ik ben wel begonnen voor een 'mogelijke' eisprong periode. Dus de 9de begonnen terwijl ik gewend ben om tussen 11 en 13 een eisprong te hebben volgens het patroon van de afgelopen maanden. Wil natuurlijk ook niet alles zeggen maar dit viel me wel op.

Iemand vroeg of ik afgevallen was, nee hoor ik ben helemaal niet veel afgevallen, een halve kilo maar wellicht moet dat na een paar weken IF'en loslopen en val ik meer af? Ik weet het niet.

Als vasten de reden is voor mijn verstoorde cylcus dan kap ik we wel mee.. :-[ ik ben eindelijk na jaren stabiel qua menstruatie dus dit was wel even een schrik momentje..

Ik heb overgings een paar jaar geleden keto gedaan en toen ging het ook mis met mijn cyclus, ik was er toen direct mee gestopt.

Ik eet na 18u ook niet veel hoor. Avondeten is hier standaard om half 7 en daarna drink ik erg veel.

Ik ga ermee stoppen, wist niet dat dit ook een effect op mijn cyclus kon hebben.. misschien past het gewoonweg niet bij mij..

Bedankt voor alle reacties :rose:
Alle reacties Link kopieren Quote
Angstigmuisje schreef:
29-03-2024 11:13
Goedemorgen dames,

Hartstikke fijn al die reacties, ik probeer zoveel mogelijk de vragen te beantwoorden.

Nee ik doe niet aan de Ramadan, IF doe ik inderdaad niet zo lang maar gisteren heb ik even gekeken naar mijn cyclus en ik ben wel begonnen voor een 'mogelijke' eisprong periode. Dus de 9de begonnen terwijl ik gewend ben om tussen 11 en 13 een eisprong te hebben volgens het patroon van de afgelopen maanden. Wil natuurlijk ook niet alles zeggen maar dit viel me wel op.

Iemand vroeg of ik afgevallen was, nee hoor ik ben helemaal niet veel afgevallen, een halve kilo maar wellicht moet dat na een paar weken IF'en loslopen en val ik meer af? Ik weet het niet.

Als vasten de reden is voor mijn verstoorde cylcus dan kap ik we wel mee.. :-[ ik ben eindelijk na jaren stabiel qua menstruatie dus dit was wel even een schrik momentje..

Ik heb overgings een paar jaar geleden keto gedaan en toen ging het ook mis met mijn cyclus, ik was er toen direct mee gestopt.

Ik eet na 18u ook niet veel hoor. Avondeten is hier standaard om half 7 en daarna drink ik erg veel.

Ik ga ermee stoppen, wist niet dat dit ook een effect op mijn cyclus kon hebben.. misschien past het gewoonweg niet bij mij..

Bedankt voor alle reacties :rose:

Dus je eet maar één keer per dag? Lijkt mij niet erg gezond.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
29-03-2024 11:24
Dus je eet maar één keer per dag? Lijkt mij niet erg gezond.

Ik eet een maaltijd en heb daarnaast stanaardt een kom joghurt met vers fruit. I know, nog steeds erg weinig maar meer krijg ik er echt niet in.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven