social media - wat kan wel en wat niet?

03-04-2014 23:30 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Je vriendin zit er helemaal doorheen omdat ze haar baan dreigt te verliezen... dit weet je omdat je op haar Facebookpagina keek. Op Facebook lezen dat een goede vriendin van je zwanger is, op Twitter lezen dat ze uiteindelijk bevallen is... Zonder dat je persoonlijk gebeld bent. Via een appje gevraagd worden om ceremoniemeester op een bruiloft te zijn. Zouden jullie dan teleurgesteld of beledigd zijn?

Ik merk namelijk, dat ik hier moeite mee heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan er niet wakker van liggen
Alle reacties Link kopieren
Tsja...dan is er maar 1 oplossing

Alle social media van telefoon en laptop verwijderen en zelf de telefoon pakken of beter nog, langsgaan bij mensen

Maar das heel ouderwets hoor



Ik moet zeggen ik vind Facebook heerlijk

Ik "spreek" mensen die ik anders nooit meer zou spreken

Ik zie ze alleen niet als mijn sociale leven, maar gewoon als leuk extraatje



Goeie vrienden spreek ik vaak nog wel persoonlijk

Of we doen even een bak koffie ergens, of een wijntje

Maar dat is meer omdat ik zelf niet zo'n beller ben
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Dan zijn het dus geen echte vriendinnen. Je kunt niet jouw probleem (kennissen voor goede vriendinnen houden) afschuiven op 'de sociale media'. Goede vrienden spreek je ook genoeg om niet via sociale media te hoeven horen hoe het met ze gaat.



Via een appje gevraagd worden als ceremoniemeester vind ik dan net op het randje.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het bij belangrijke zaken als bruiloften, zwangerschappen en geboortes toch wel zo netjes om op z'n minst even te bellen (als je heel goed bevriend bent in ieder geval).
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 03 april 2014 @ 23:38:

Dan zijn het dus geen echte vriendinnen.Nee, precies! Af en toe denk ik: mag ik hieruit concluderen dat ik niet zo belangrijk voor je ben? Maar wellicht is dat wat te kort door de bocht...
Alle reacties Link kopieren
Ach, vroegah bleven ze drie maanden plakken als ze langskwamen of moest je maanden wachten op een brief die met een stoomboot over de oceaan/postkoets verstuurd werd. Nu sturen ze een app.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik leg dat soort dingen niet op een weegschaaltje. Als ik via FB lees dat een vriendin zwanger is, stuur ik haar direct een enthousiast appje/berichtje.

Ik weet toch zelf wel hoe hecht onze vriendschap is. Dat hoeft FB of Twitter mij niet te vertellen of te ontkennen.



Sommige mensen maken nu eenmaal intensief gebruik van social media, en anderen niet. Dat zegt dus mijns inziens niets over de hechtheid van een vriendschap.
Sja, ik heb een pesthekel aan bellen, dus vrijwel alles gaat via mail, app en fb. Voor mij een uitkomst, anders waren er veel vriendschappen juist verwaterd.
Nou van de week had iemand geplaatst dat ze verdrietig was omdat haar moeder slecht lag en een paar uur later dat ze was overleden .

Dan denk ik het zou het laatste zijn wat in me opkwam om op die momenten met mijn telefoon in de weer te zijn.

Maar kennelijk wordt dit zeer normaal gevonden aan de reacties op haar berichten te zien ik geloof dat ik oud wordt ;)
In dat soort situaties kan ik me juist wel voorstellen dat je nog even niemand wil bellen, maar mensen die meeleven wel op de hoogte wil brengen. Het is ook steun die je kunt zoeken, opzoeken wanneer je wilt, zonder iemand live te moeten spreken. Best fijn, zo'n barrière soms.
Zo zie je maar ik zou het even helemaal voor mezelf willen houden .
Wen er maar aan. Zo gaat het nu eenmaal tegenwoordig. En ik vind het best fijn want ik ben niet zo'n bellerd en zou vers bevallen ook geen zin hebben om 10 mensen te gaan bellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik facebook, mail en app veel om veel mensen in een keer te bereiken. Als je slecht nieuws hebt, is het niet fijn om iedereen te bellen ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Pretzel66, 26 minuten geleden

Nou van de week had iemand geplaatst dat ze verdrietig was omdat haar moeder slecht lag en een paar uur later dat ze was overleden .

Dan denk ik het zou het laatste zijn wat in me opkwam om op die momenten met mijn telefoon in de weer te zijn.

Maar kennelijk wordt dit zeer normaal gevonden aan de reacties op haar berichten te zien ik geloof dat ik oud wordt ;)

Even iets op facebook zetten is veel minder tijdrovend dan iedereen bellen om ze op de hoogte te brengen en voor steun. Bovendien ook makkelijker, emotioneel gezien.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Goede vrienden/vriendinnen zal ik altijd bellen bij goed/slecht/leuk/belangrijk nieuws, altijd.

Het ligt eraan of ik het op Facebook zet. Vaak leuk nieuws wel, maar eerst voordat ik alle belangrijke naasten heb gesproken, eerder niet!



Het vragen of ik ceremoniemeester wil zijn via whattsapp vind ik erg vreemd. Ik denk dat ik niet eens zou reageren tot diegene mij zou bellen.

Ik vind hebt eigenlijk heel raar.

Het is een eervolle taak, dus bellen maar of langsgaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik echt niet vind kunnen op social media is dat andere mensen iets gaan posten op de Wall van Facebook van een ander terwijl diegene het zelf nog niet heeft gedaan. Voorbeeld: kindje geboren, ouders lichten familie en vrienden in via telefoon of what's app en dan gaat er iemand op de Wall van de ouders posten: gefeliciteerd met de geboorte van.... En dan ook nog de naam van het kind wereldkundig maken. Dat moeten de ouders toch zelf doen. Hetzelfde vind ik mensen die foto's van bruidsparen op fb gaan zetten op de dag zelf. Dat wil je als paar toch zelf doen, daarna? Ik begrijp dat echt niet....
Alle reacties Link kopieren
quote:Rary schreef op 04 april 2014 @ 02:06:

Ik leg dat soort dingen niet op een weegschaaltje. Als ik via FB lees dat een vriendin zwanger is, stuur ik haar direct een enthousiast appje/berichtje.

Ik weet toch zelf wel hoe hecht onze vriendschap is. Dat hoeft FB of Twitter mij niet te vertellen of te ontkennen.



Sommige mensen maken nu eenmaal intensief gebruik van social media, en anderen niet. Dat zegt dus mijns inziens niets over de hechtheid van een vriendschap.



Hier ben ik het mee eens. Ik vind het ook veel te kort door de bocht dat het 'dus' geen goede vriendinnen zijn. Sowieso is het in dit geval hún nieuws, dan vind ik het raar om eisen te stellen (en daar dan zelfs weer conclusies aan te verbinden) aan de manier waarop ze dat wereldkundig maken. Als jij je baan verliest/zwanger bent/bevalt/gaat trouwen/noem maar op dan mag jij dat aan de mensen vertellen hoe jij wil. In dit geval gaat het om die personen en mogen zij het doen zoals zij het willen.



Ik vind het wel not-done om bijvoorbeeld de geboorte van andermans kind op Facebook aan te kondigen nog voordat de ouders zelf de kans hebben gehad om iedereen in te lichten. Dat hoor je ook wel veel. Ik snap dat het uit enthousiasme en trots gebeurt en dat het geen kwade opzet is, maar dat is iets waar mensen wel bij na moeten denken.



Maar als het je eigen nieuws is vind ik dat je dat helemaal zelf moet weten. Ik vind het meer zeggen over de vriendschap als je daar moeilijk over gaat doen dan als je je éigen nieuws verspreid op een manier die jij prettig en handig vindt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Het gaat mij niet zozeer om het plaatsen maar dat ik in dit geval mijn kostbare tijd liever volledig aan mijn moeder zou schenken ipv te reageren op reacties van mijn bericht .

Maar iedereen op zijn manier .
.
anoniem_179759 wijzigde dit bericht op 04-04-2014 08:37
Reden: Off-topic
% gewijzigd
quote:soley79 schreef op 04 april 2014 @ 07:10:

Sja, ik heb een pesthekel aan bellen, dus vrijwel alles gaat via mail, app en fb. Voor mij een uitkomst, anders waren er veel vriendschappen juist verwaterd.

idem.

En bij bepaalde gebeurtenissen vind ik het makkelijk dat ik gewoon kan volstaan met 1 bericht op fb zodat de hele familie in een keer op de hoogte is. Fijner dan 10 keer bellen en steeds hetzelfde verhaal afdraaien en dezelfde vragen beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm.... heb mijn zus via de app laten weten dat ze weer tante word.... al m'n beste vriendinnetjes ook.... de buurman die ik amper ken dan weer persoonlijk...



Ik denk niet dat het wat zegt over de onderlinge relatie, meer over mijn voorkeur voor comminicatievorm. Heb dan wel uberhaupt geen vermelding op facebook gezet.... geen walgelijke eerste trimester buikfoto's , geen echo's.... dus degene die ik de moeite vond heb ik persoonlijk bericht... en ja, de app is voor mij persoonlijk...
quote:Pretzel66 schreef op 04 april 2014 @ 08:19:

Het gaat mij niet zozeer om het plaatsen maar dat ik in dit geval mijn kostbare tijd liever volledig aan mijn moeder zou schenken ipv te reageren op reacties van mijn bericht .

Maar iedereen op zijn manier .Ik vind dat nogal veroordelend. Als je moeder doodziek is ben je daar natuurlijk bij, maar je moet ook gewoon nog andere dingen doen, en even een kop koffie halen, of zorgen dat er eten in huis is. Dus je hebt zat momenten dat je even iets anders doet dan naast een bed zitten. En ik vind er dan niets mis mee om dat met vrienden te delen zodat je zelf ook steun krijgt. Je doet het overkomen alsof iemand naast haar moeder zit en ondertussen de telefoon in de hand heeft en meer daarmee bezig is dan met haar moeder en dat lijkt me nogal eens invulling.
Ik hou niet van bellen, en ik vind ook niet dat ik iedereen persoonlijk op de hoogte moet stellen.

Ik had ooit een vriendin waarvan ik wist dat ze probeerde zwanger te worden. Toen belde ze op, want ze had een nieuwtje, maar ze wilde het niet per telefoon vertellen. Helaas werd de afspraak 2x verzet en ik had allang in de gaten dat ze zwanger was, maar ze ontkende alles. Ze wilde me persoonlijk zien. Uiteindelijk zag ik haar pas 2,5 maanden later door omstandigheden, en was ze al over de helft van de zwangerschap. Maar ze deed er zó moeilijk over, dat ze me per se in het echt wilde vertellen dat ze zwanger was.



Stom vond ik dat, want nu was het echt al algemene kennis, ik had het al via via vernomen, we belden regelmatig, maar we mochten het niet over haar zwangerschap hebben, want ze was officieel natuurlijk niet zwanger totdat ze het verteld had in real life. Dan maak je zo'n mededeling echt wat te groot hoor, zo'n spanningsopbouw voor de simpele mededeling dat je een kind gaat krijgen. Mijn reactie was vermoedelijk ook wat lauw toen ze het met veel bombarie aankondigde. Ja duh..... Je zinspeelt al 3 maanden op dat je een bijzondere nieuwtje hebt....
quote:Thordis schreef op 04 april 2014 @ 09:06:

Ik hou niet van bellen, en ik vind ook niet dat ik iedereen persoonlijk op de hoogte moet stellen.

Ik had ooit een vriendin waarvan ik wist dat ze probeerde zwanger te worden. Toen belde ze op, want ze had een nieuwtje, maar ze wilde het niet per telefoon vertellen. Helaas werd de afspraak 2x verzet en ik had allang in de gaten dat ze zwanger was, maar ze ontkende alles. Ze wilde me persoonlijk zien. Uiteindelijk zag ik haar pas 2,5 maanden later door omstandigheden, en was ze al over de helft van de zwangerschap. Maar ze deed er zó moeilijk over, dat ze me per se in het echt wilde vertellen dat ze zwanger was.



Stom vond ik dat, want nu was het echt al algemene kennis, ik had het al via via vernomen, we belden regelmatig, maar we mochten het niet over haar zwangerschap hebben, want ze was officieel natuurlijk niet zwanger totdat ze het verteld had in real life. Dan maak je zo'n mededeling echt wat te groot hoor, zo'n spanningsopbouw voor de simpele mededeling dat je een kind gaat krijgen. Mijn reactie was vermoedelijk ook wat lauw toen ze het met veel bombarie aankondigde. Ja duh..... Je zinspeelt al 3 maanden op dat je een bijzondere nieuwtje hebt....



Maar heb jij over de telefoon dan niet gewoon gezegd. Joh ik weet je nieuwtje al (tja zo gaat dat via via he) wat leuk voor je dat je een kindje krijgt! Laten we idd snel afspreken want ik wil je zwanger en al zien.



Ik weet niet ik zou niet mee hebben gedaan met dit toneelspel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven