Sony Xperia Z3 compact vs Samsung Galaxy mini

25-07-2015 12:23 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment heb ik nog steeds 'n Samsung Galaxy S3 mini, maar mijn abonnementsduur is al 'n half jaar overschreden. Mijn wachten was op de S6 mini, maar die is er nog steeds niet en er is ook niet bekend wanneer en of ie komt.

Nu was ik vanochtend bij de Phonehouse en vertelde mijn dilemma. Die verkoper wees mij op de Xperia Z3 compact als goed alternatief. Maar nu vraag ik me af of er gebruikerservaringen zijn. Liefst van mensen die ook ooit 'n Galaxy mini hebben gehad voor 't vergelijk: gebruikersgemak, kwaliteit, leuke camera opties. Kun je er echt slowmotion film mee maken?

Het formaat vind ik erg belangrijk, vandaar dat ik niet voor 'n groter model wil gaan, maar ik wil wel zoveel mogelijk functionaliteit in 'n kleine verpakking.
Shoot first, ask questions later!
Ik heb er geen ervaring mee, maar sta momenteel voor een vergelijkbare keuze en ik wil ook geen groot ding. Het helpt mij om reviews op YouTube te kijken, dan zie je de telefoons echt. Maar ik merk wel dat elke site en elk persoon een eigen mening heeft en die meningen lopen zeer uiteen.



Ik kijk ook naar de Samsung Galaxy Alpha. Maar misschien wacht ik toch nog even...
Die Z3 van Sony ziet er ook goed uit trouwens keuzes, keuzes...
Alle reacties Link kopieren
Die verkoper had mij idd ook al 'n eind naar de Sony geluld, maar toen ik in 'n review las dat de beeldkwaliteit van de foto's te wensen overlaat ondanks hoge resolutie, ging ik weer twijfelen.

http://tweakers.net/revie ... enne-groot-inleiding.html



Zou eigenlijk wel willen kunnen vergelijken tussen die ik nu heb en die sony qua prestaties. Vind 'n mooi helder kleurrijk beeldscherm ook niet onbelangrijk en ook daar laat die sony punten liggen volgens die test.

Dat is nu weer erg jammer, want verder klinkt ie helemaal niet verkeerd.
Shoot first, ask questions later!
Ik zat laatst van een andere telefoon reviews te kijken en kwam hierop uit:



Mijn huidige telefoon bij tweakers superhoog cijfer, bij een andere reviewsite laag cijfer.

Optie nieuwe telefoon bij tweakers laag cijfer, bij andere reviewsite hoog cijfer.



Mijn huidige telefoon vind ik echt tegenvallen trouwens, terwijl de reviews destijds grotendeels positief waren.



Ik vind het dus moeilijk om er echt op te vertrouwen. Waar de 1 positief is, is de ander kritisch.



Ik heb net deze reviews van de Z3 gekeken.

https://www.youtube.com/watch?v=N0wtA7nRnC0

https://www.youtube.com/watch?v=reWHV-wWATE



En hier die Samsung Alpha

https://www.youtube.com/watch?v=UKGxRDN36E4
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee! Zit ook te wachten op de Samsung Galaxy s6 mini. Zou volgens de berichten in juni of juli uitkomen. Maar helaas nog verder niets over gehoord.

Door jouw bericht ben ik die Sony xperia Z3 compact gaan bekijken op diverse sites. Ziet er inderdaad goed uit zeg! Maar vind net als jij de camera/foto's wel erg belangrijk.

Mijn huidige toestel (HTC) is verder op zich prima, al hapert de camera regelmatig (wil niet opstarten) en mijn RAM geheugen is continu vol. Die van Sony is het dubbele van wat ik nu heb. Van de Samsung S6 mini weet ik het nog niet. Dus ook benieuwd naar overige ervaringen!
Klaar mee
Mijn vorige telefoon was een Sony en ik heb nu een Samsung en wat heb ik daar een spijt van! Mijn volgende wordt echt weer een Sony, al was het maar vanwege de veel betere camera.
Alle reacties Link kopieren
Net even die youtube presentatie van Galaxy Alpha bekeken en dat ziet er ook goed uit!
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:Isabela schreef op 25 juli 2015 @ 13:12:

Mijn vorige telefoon was een Sony en ik heb nu een Samsung en wat heb ik daar een spijt van! Mijn volgende wordt echt weer een Sony, al was het maar vanwege de veel betere camera.Welke Sony had je en welke Samsung heb je nu?
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 25 juli 2015 @ 13:13:

[...]



Welke Sony had je en welke Samsung heb je nu?Ik had de Xperia Z3 en nu Galaxy S5. Dus misschien is de camera van de S6 mini inmiddels wel verbeterd. Dat weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij de grote S5 of de mini?



En wat vond je van de beeldkwaliteit op de Xperia Z3?

En vond je het wel makkelijk omschakelen van Sony naar Samsung qua gebruikersgemak? Is dat 'n beetje 'n vergelijkbare interface?
Shoot first, ask questions later!
Ik had tot twee dagen geleden een samsung s4 mini en sinds twee dagen een sony Xperia Z3 compact. Ik vond mijn samsung een prima toestel, goede foto's betrouwbaar, enige minpunt de batterij. Alleen nu ik de Z3 heb... Wat een verademing, mooi scherm, snel, reageert super, eveneens goede camera. Foto's die je in de auto stand maakt zijn vergelijkbaar met de samsung, als je handmatig instelt zijn ze van betere kwaliteit. De keuze was hier vrij simpel omdat man de z3 al even heeft, ik kon dus vergelijken met beide toestellen in de hand. Ik ben er heel erg blij mee in elk geval!
Interface is redelijk te vergelijken, ik vind die van de sony iets fijner zelfs. Een paar kleine dingen die je even moet weten (zoals dat je de trilfunctie inschakeld door het geluid helemaal uit te zetten), maar eenmaal duidelijk went het ontzettend snel.



Wat ik een toevoeging vind is dat de telefoon zelf een camaraknop heeft waarmee je de camera direct kunt gebruiken i.p.v dat je eerst het scherm hoeft te unlocken enz. Even snel een foto nemen is daarmee veel makkelijker.



En die batterijduur is een verademing op zich. Ik ben het ding echt aan het pesten, steeds aan en uit, spelletjes uitbroberen, vanalles installeren, enz. Na ruim 24 uur staat ie nog op 32% (normale modus 17 uur, spaarstand 2 dagen en 21 uur te gaan), mijn samsung haalde dat echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Tof dat jij echt 'n vergelijking uit eigen ervaring hebt Sunemom! Vooral omdat jij ook van 'n Samsung mini komt (en dan was de jouwe nog 'n versie hoger dan de mijne) Ik neig na een paar uur rondgooglen ook steeds meer naar de Sony. Die Galaxy Alpha is toch weer 'n cm groter en formaat vind ik best wel 'n dealbreaker.



Hoe vind je het gebruikersgemak en de interface op Sony? Wen je daar snel aan na overstap? Ben na 2+ jaar gebruik altijd best wel gehecht aan mijn instellingen.



Hoe is de wekkerfunctie op de Sony? Op Samsung heb ik zo'n heel zacht beginnetje inclusief wat verlichting waarna pas na 3 minuten een hardere melodie klinkt. En doet de wekker het ook als je de telefoon verder op stil hebt staan?
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Die trilfunctie kun je die ook helemaal uit zetten? Als ie op m'n nachtkastje ligt wil ik namelijk ook niet dat ie gaat liggen trillen bij 'n berichtje.



Batterijduur lees ik ook niets dan positiefs over. M'n galaxy is idd 's avonds al ver leeg.

En cameraknop aan buitenkant is ook handig lijkt me.

Hoe zit het met de vergrendeling? Werd 'n beetje gek van al die broekzaktelefoontjes tot ik er maar 'n code op had gezet, maar toen werden m'n ouders weer regelmatig gebeld via noodoproep, haha! Dus dat ICE heb ik er ook maar afgegooid.
Shoot first, ask questions later!
Verlichting weet ik niet, maar de wekker doet het volgens mij wel als ie op stil staat. Ik gebruik hem nooit als wekker, maar man op vakantie wel en dan gaat ie altijd af. Inderdaad zachtjes beginnen en langzaamaan harder. Niet dat je meteen met je kop door het plafond schiet 😉



Ik vind het een super gebruikersvriendelijk toestel. Apps bij elkaar droppen en je hebt een mapje, alles is makkelijk in te stellen en aan te passen. Zelfs wat er op het snelmenu staat dat je naar beneden trekt (vliegtuigmodus enz) is zelf supersnel te verwisselen. En het scherm is echt beter dan van de samsung, scherper, duidelijker, mooiere kleuren.



Formaat is voor mij ook een groot punt. Deze is ongeveer even breed als de samsung en nog geen cm langer. De dikte is ook vergelijkbaar. Ik had een flipcover op de samsung en ik heb nu een bookcover eromheen gekocht en dat is eigenlijk hetzelfde systeem. Ideaal.



Ik heb vanmorgen even netflix zitten kijken en dat ging heel erg soepel en was ook gewoon fijn kijken. Ishet scherm prima geschikt voor, behalve dat het klein is dan natuurlijk, maar scherpte/kleuren/ondertiteling goed leesbaar. Helemaal tevreden!
Trilfunctie kan ook helemaal uit, je kunt zelfs aangeven hoeveel uur je telefoon helemaal stil moet zijn bijvoorbeeld. En deze heeft we dat trillen en beltoon tegelijk kan (wat mijn samsung niet kon).
Alle reacties Link kopieren
quote:Sunemom schreef op 25 juli 2015 @ 15:57:

Trilfunctie kan ook helemaal uit, je kunt zelfs aangeven hoeveel uur je telefoon helemaal stil moet zijn bijvoorbeeld. En deze heeft we dat trillen en beltoon tegelijk kan (wat mijn samsung niet kon).Da's raar. Dat kan mijn samsung wel! Ik voel 'm meestal eerder dan dat ik 'm hoor
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 25 juli 2015 @ 16:01:

[...]



Da's raar. Dat kan mijn samsung wel! Ik voel 'm meestal eerder dan dat ik 'm hoor Klopt die functie is eruit gehaald van de s3 naar de s4 mini. Ontzettend storend (man had een s3 mini) vond ik dat. Ik ben ook heel blij dat deze het we weer kan :-)
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn van die kleine onmisbare dingen die je dan weer niet leest bij de specificaties.



Hoe is het met het weerbericht op die Sony? Kun je daar ook dezelfde widget op zetten als op de Samsung?

Deze dus: http://forums.androidcent ... mtaptalk1367177931632.jpg

Of heb je daar 'n andere voor en is die net zo leuk/mooi/handig als die van samsung?
Shoot first, ask questions later!
Of het precies dezelfde is weet ik niet (gebruikte hem op de Samsung niet ), maar het ziet er behoorlijk hetzelfde uit (ook via accuweather) en de look en geel komt zo te zien heel erg overeen.



De agenda widget is ook vergelijkbaar.



Wat ook een enorm voordeel is, sint heeft geen eigen Androidschil enz, waardoor als Android geupdate wordt de z3 opook die mogelijkheid heeft. Wij hebben allebei lollipop (5.0.2) erop staan.
Ik neig ook naar de Sony. Die Alpha is trouwens misschien iets groter, maar het is ook dunner en (ik dacht) lichter, maar het is allemaal zeer minimaal hoor



Qua interface staat Samsung erom bekend een veel te ingewikkelde interface te hebben, dit is eigenlijk de grote reden waarom ik huiverig ben voor Samsung, maar nadat HTC voor mij van de eerste plek is gevallen na dit huidige geval wil ik wel iets anders. Sony is juist veel minimalistischer en simpeler qua interface dan Samsung. Denk dat het alleen een vooruitgang zal zijn, even wennen, maar al met al beter. Het staat mij wel aan dat Sony er gewoon minder shit op heeft zitten dan Samsung, daardoor blijft hij ook sneller werken.



Bedankt voor je ervaringen Sunemom, ik ben er ook mee geholpen!
Alle reacties Link kopieren
In deze review wordt de Xperia vergeleken met o.a. de Alpha:

https://www.youtube.com/watch?v=eilKbB10ZA0



Begin echt bijna zeker te weten dat ik voor de Sony ga.
Shoot first, ask questions later!
Ik heb de Z2 en ik vind de beeldkwaliteit matig, vooral bij wat minder licht. Geen idee hoe dat bij de Z3 is, maar wel een aandachtspuntje vind ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sunemom schreef op 25 juli 2015 @ 17:42:

Of het precies dezelfde is weet ik niet (gebruikte hem op de Samsung niet ), maar het ziet er behoorlijk hetzelfde uit (ook via accuweather) en de look en geel komt zo te zien heel erg overeen.



De agenda widget is ook vergelijkbaar.



Wat ook een enorm voordeel is, sint heeft geen eigen Androidschil enz, waardoor als Android geupdate wordt de z3 opook die mogelijkheid heeft. Wij hebben allebei lollipop (5.0.2) erop staan.Hoe lang hebben jullie die Xperia al? Ik las net veel klachten over spontaan breken/scheuren van het scherm (ook op site consumentenbond) Zou het oprecht jammer vinden als ik daardoor voor 'n alternatief moet gaan, want vind de specificaties in combinatie met formaat van deze gewoon echt het meest interessant.
Shoot first, ask questions later!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven