Spiegelreflexcamera kenners gezocht!

08-10-2016 21:30 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey! Sorry voor de fout in de titel.



Ik zit met een dilemma en heb advies van kenners nodig.

Het gaat dus om een systeemcamera. Ik wil een nieuwe aanschaffen en heb mijn oog laten vallen op twee modellen die ongeveer vergelijkbaar zijn, maar enkele verschillen hebben.



Het zit namelijk zo; Model 1 heeft een ISO van 25.600 en 16.1MP. Model 2 heeft een ISO van 12.800 en 20.8MP. Ik wil dus ook met de camera foto's kunnen maken in extreem donkere omstandigheden (denk bijvoorbeeld aan het noorderlicht in bosrijke omgeving) en daarvoor lijkt model 1 mij beter. Ik twijfel alleen over het aantal MP.

Mijn vraag is dus eigenlijk; zijn de foto's van model 1 door de hogere ISO waarde en het lagere aantal MP wel net zo goed als ze bij model 2 zouden zijn met meer MP maar minder ISO?



Ter vergelijking plak ik hieronder even de linken met specificaties die ik vond op de site van de mediamarkt.

Model 1: http://www.mediamarkt.nl/ ... is-stm-zwart-1466572.html

Model 2: http://www.mediamarkt.nl/ ... d-zoom-zwart-1383685.html
.
anoniem_300751 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 15:09
99.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja ik was aan het bedenken wat de goede benaming ervoor zou zijn. Maar jij zou dus wel voor model 1 gaan?
.
anoniem_300751 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 15:09
99.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja maar die zijn iets te groot qua formaat. Daarom ben ik bewust voor dit model aan het kijken.
Alle reacties Link kopieren
Noorderlicht ga je waarschijnlijk toch met een statief fotograferen, vanwege de lange sluitertijd.

Een maximale ISO van 12800 is voldoende voor dat soort opnames. Vergeet ook niet dat hoe hoger de ISO, hoe meer ruis je hebt. Kies liever voor een camera met een zo gevoelig mogelijke lichtsensor.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Philae, de voorbeelden die je laat zien zijn geen spiegelreflexcamera's. Je laat systeemcamera's zien., dus compactcamera's zonder spiegelbehuizing. Dit is een ontwikkeling die je steeds vaker ziet. Voor wat betreft de ISO's, je zult in de praktijk niet zo hoog gaan schieten. Hoe hoger de ISO hoe hoger de ruis. Het is dus van belang dat je even kijkt hoe de ISO zich gedraagt bij verhoging. Er zijn camera's die prima met een hogere ISO kunnen schieten, maar er zijn ook camera's die al bij 1600 ISO (of lager) ruis laten zien. Het aantal MP hoeft niet leidend te zijn. Dit zie je eigenlijk alleen als je je afbeeldingen gaat vergroten.

Als je een spiegelreflex wilt hebben, zul je hier op moeten zoeken. (kijk eens naar betaalbare instapmodelen van Canon/Nikkon/Sony) alhoewel ik de laatste tijd erg gecharmeerd ben van Olympus (hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt).

Van belang voor jou is een lichtsterke lens ( als je vaste lens op de body wilt, zoek dan voor een lens die al begint bij 2.8 of nog lager)

En wil je het noorderlicht fotograferen, dan zul je body op een statief moeten zetten vanwege de afwezigheid van licht. Je ISO zet je dan vrij laag. Ik zag verder nog twee verschillen in de mm. 10-30 mm. is een forse groothoek. Ik vermoed dat dit je beperkt. Ik zou toch kijken voor een iets groter bereik.
Alle reacties Link kopieren
quote:badmuts111 schreef op 08 oktober 2016 @ 22:06:

Noorderlicht ga je waarschijnlijk toch met een statief fotograferen, vanwege de lange sluitertijd.

Een maximale ISO van 12800 is voldoende voor dat soort opnames. Vergeet ook niet dat hoe hoger de ISO, hoe meer ruis je hebt. Kies liever voor een camera met een zo gevoelig mogelijke lichtsensor.Ik ga inderdaad een statief gebruiken daarvoor, maar voor andere fotos in de natuur niet, want dat moet ik allemaal weer meesjouwen tijdens de tochten. En wat zou een goede gevoelige lichtsensor zijn?
Alle reacties Link kopieren
http://www.mediamarkt.nl/ ... g1-x-mark-ii-1311688.html



Deze heeft een grotere mm. Wat is de optimale mm volgens jullie?



Ik vind wel weer het nadeel hiervan dat de lens niet verwisselbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een Canon reflexcamera en die werkte plotseling niet meer, of hij werkt nu en dan nog eens. Dan blokkeert hij volledig, wil geen foto's meer trekken. Ik probeer al een aantal maanden uit te vissen waar het aan ligt, de body of de lens maar dat lukt maar niet; als ik de lens verwissel, doet hij het weer, ook met de lens die er eerder op zat, voor even dan toch, dan is het weer hetzelfde.

Na wat onderzoek op internet blijkt dat Canon zijn toestellen zo voorprogrammeert dat ze na een bepaald aantal clicks de foutboodschap error 99 geven en niet meer willen werken, in feite is er met het toestel niks aan de hand maar het wil gewoon niet meer trekken. Voor een Canon zou ik alleszins nooit meer gaan. Van Nikkon lees ik enkel goede dingen maar daar heb ik zelf wel geen ervaring mee.

Hopelijk heb je hier wat aan.
.
anoniem_300751 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 15:09
99.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een betere keuze, een beeldsensor van 1.5 is ong. vergelijkbaar met een crop spiegelreflex. (Dus APS-formaat) Hoe groter de sensor hoe meer licht je kunt vangen. Diafragma van 2.0 is ook een stuk beter. Met het vorige voorbeeld kun je 2 stops ( van 3.5 naar 2.0) verhogen. Dus 2 keer verdubbeling van de sluitertijd. 12.8 megapixel is niet megahoog, maar bedenk dat je met 16 megapixel ong. kunt vergoten tot A3, dus als je dat niet van plan bent is er geen probleem. 12.5 tot 62 mm is idd. 5 keer optische zoom. Dat is genoeg voor forse groothoek tot standaard kit. Bedenkt dat de meeste kitlezen die met een standaard spiegereflex worden geleverd meestal 18-55 mm. zijn. Dus dit is al een beter keuze.
Alle reacties Link kopieren
Linzenstoofpot, dit is echt een onzinverhaal. Tip, maak je contactpunten eens schoon. Eenvoudig te doen met een wattenstaafje en medicinale ontsmettingsalcohol
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie adviezen. Ik zal er morgen nog eens goed over nadenken en misschien dan toch een kleiner model spiegelreflex overwegen. Budget is geen probleem, alleen het kleinere formaat leek mij handiger tijdens hikingtrips door de bergen.
Ik weet veel van spiegelreflexcamera's, maar minder van systeemcamera's. Dan echter wel weer voldoende kennis van systeemcamera's om te weten dat ik mijn geld liever een spiegelreflexcamera zou investeren.

Succes met je keuze.
quote:heritage schreef op 08 oktober 2016 @ 22:41:

Linzenstoofpot, dit is echt een onzinverhaal. Tip, maak je contactpunten eens schoon. Eenvoudig te doen met een wattenstaafje en medicinale ontsmettingsalcoholDat dus. Ik heb het ooit ook eens met mijn Canon gehad. Een keer contactpuntjes en een keer on combinatie met één lens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 08 oktober 2016 @ 23:02:

Ik weet veel van spiegelreflexcamera's, maar minder van systeemcamera's. Dan echter wel weer voldoende kennis van systeemcamera's om te weten dat ik mijn geld liever een spiegelreflexcamera zou investeren.

Succes met je keuze.Waarom? Beide hebben hun voor- en nadelen. TO geeft aan dat ze wat opziet tegen de grootte en het gewicht van een reflex. Dan is een mirrorless wellicht een betere keuze. Ik heb een full frame reflex Nikon maar zou met een goede mirrorless (denk Fuji) veel meer fotograferen. Die is immers veel gemakkelijker om mee te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar de systeemcamera 's vanwege het formaat en gewicht. Ik ben nogal een natuurliefhebber en ga regelmatig weekenden lopen in natuurgebieden. Dan heb ik al een backpack vol spullen mee en zou ik liever niet nog zo'n grote camera mee willen sjouwen. Daarom lijkt de systeemcamera de goede oplossing voor mij. Wel de betere kwaliteit van de camera, maar toch wat compacter en makkelijker mee te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je wat aan deze site. www.dpreview.com/reviews. Staan veel reviews op met veel voorbeeldfoto's.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je aanraden meer te lezen over de Sony A7. Dit is een fullframe systeemcamera.



Staat heeeel hoog op mijn verlanglijstje. Wil deze liever dan een spiegelreflex (heb ik), want formaat en gewicht is inderdaad een stuk vriendelijker.



Budgettechnisch verdubbel je minimaal, en dat is aan jou om te kijken of je dat ervoor over hebt. Maar een toppertje is het zeker.



http://www.cameranu.nl/nl ... steemcamera-body#tab-info
An apple a day keeps the doctor away
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze gekocht, ben er super tevreden over

http://www.mediamarkt.nl/ ... 6-50mm-zwart-1306587.html



Enige minpuntje is misschien de zoom. Weet niet of je die van plan bent veel te gebruiken maar was toch best jammer dat ik de apen in de boom niet helemaal goed op mn camera kreeg.

Wil evt wel wat fotos plaatsen die ik met deze camera geschoten heb.
Alle reacties Link kopieren
Nog iets: die extreem hoge ISO-waarden die je aanhaalt, ga je in de praktijk weinig of niet gebruiken, ook niet voor het fotograferen van noorderlicht. Bij zulke waarden heb je immers te kampen met erg veel ruis.

Denk bij noorderlicht aan ISO-waarden van 800-1600 ISO, met camera op statief en een lange sluitertijd.

Als je toch veel low light wil gaan fotograferen zonder statief, dan is het belangrijker om te kijken naar hoeveel ruis de camera produceert ipv. naar de maximale ISO-waarde. Zelfs high-end reflexen produceren nog beroerde resultaten op ISO 12800.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al n keuze gemaakt?
An apple a day keeps the doctor away
Alle reacties Link kopieren
Het is uiteindelijk de Sony A6000 geworden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven