Spiegelreflexcamera kiezen

21-01-2015 11:10 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag gaan fotograferen met een spiegelreflexcamera, hiervoor kijk ik naar het merk Canon.



Verstand van fotografie heb ik (nog) niet, dit wil ik wel graag opdoen door gewoon op pad te gaan en dingen uit te proberen. Nu schiet ik af en toe plaatjes met mijn mobiel, maar dat is natuurlijk niet zulke mooie kwaliteit. Ik vind het wel leuk en het is wat tijdvulling op dagen van verveling. Een echte beginner met een spiegelreflex ben ik, maar ik wil geen camera die ik als ik er wat beter in wordt weer moet verkopen omdat hij toch niet zoveel kan als ik dan zou willen. Helaas heb ik dus ook geen verstand van camera's en een winkel verkoopt toch vaak in hun voordeel, mijn foto's maakt de winkel niets uit.



Hier zitten vast wel mensen met verstand van fotografie, kunnen deze mij op weg helpen en wat tips geven voor het kopen van een goede camera voor beginners maar met voldoende ruimte om ook wat meer semi-pro te worden?



Ik heb kleine handen, dus een grote camera zoals een Canon 50D ligt niet fijn in mijn hand. De reden dat ik voor Canon kijk is dat mijn familie er ook 1 heeft en hiervoor ook verschillende lenzen enz. heeft die ik dan evt. mag lenen (dit is een 50d, dus het moet ook een camera zijn waarvan deze accessoires op mijn toekomstige passen).
Alle reacties Link kopieren
Lees deze ff door

Spiegelreflexcamera
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook kleine handen en werk met de 550D. Daar is vast een vergelijkbare opvolger van!



Ik zou echt even gaan proef-voelen in een winkel.
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat je spiegelreflex wilt? De techniek daarvan wordt inmiddels ruim ingehaald door de systeemcamera. Die is daarnaast ook meestal kleiner en lichter, wordt ook wel spottend de damescamera genoemd, maar steeds meer mannelijke fotografen gaan vanwege de mogelijkheden ook overstag.
Alle reacties Link kopieren
En als je toch per se spiegelreflex wilt: de 1200d is een hele leuke camera als instapmodel, waar je toch lang mee toe kan.
Alle reacties Link kopieren
O dankjewel, die zoekt bijna hetzelfde alleen mijn budget is groter
Alle reacties Link kopieren
ik ben wel op zoek naar een tweedehands, een nieuwe vind ik wel erg duur om mee te beginnen. Stel dat ik het helemaaaal niet kan dan is het toch zonde.



Ik kijk nu naar de 700d
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 21 januari 2015 @ 11:29:

Weet je zeker dat je spiegelreflex wilt? De techniek daarvan wordt inmiddels ruim ingehaald door de systeemcamera. Die is daarnaast ook meestal kleiner en lichter, wordt ook wel spottend de damescamera genoemd, maar steeds meer mannelijke fotografen gaan vanwege de mogelijkheden ook overstag.Ja, vanwege de verschillende lenzen, zelf instellen van functies, enz. Ik ben wel eens in een winkel geweest en heb wat camera's 'gepast' en de kleinere canons zijn ook niet heel zwaar, die voelen juist wel lekker degelijk in je hand.
Alle reacties Link kopieren
Systeemcameras komen ook met verschillende lenzen, en je kunt van alles apart instellen. Een systeemcamera is geen compactcamera.......
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even gegoogled, vind ze niet mooi die systeemcameras. Niet dat dat het belangrijkste is, maar ik vind die spiegelreflex juist fijn in de hand liggen, een hele kleine compacte vind ik niet fijn. Ook het kijken door de zoeker is soms fijn, alleen via een scherm is niet alles.
Eens met Patchouli; kijk ook naar systeemcamera's.
Ah, je wilt gewoon een spiegelreflex omdat je een spiegelreflex wilt. Zeg dat dan, in plaats van suffe excuses te gaan verzinnen (ik vind ze niet mooi -tuurlijk, alle systeemcamera's zien er hetzelfde uit. Spiegelreflex vind ik fijn in de hand liggen - terwijl je net zegt nog nauwelijks op onderzoek geweest te zijn en al helemaal nog nooit een systeemcamera in je hand gehad te hebben.)
Alle reacties Link kopieren
Nou Miffy, dat zei ik helemaal niet. Ik ben wel bekend met spiegelreflex door mijn omgeving, de 50d is te groot en in de winkel verkopen ze naar hun voordeel zei ik. Ik heb wel al wat rondgekeken en in mijn handen gepast. Inderdaad geen systeemcamera, dat ligt wat mij betreft (zo op het eerste gezicht na bol punt com) zo ongeveer in de hand als een digitale camera. Wat ik juist wil is de degelijkheid voelen en een zoeker om door te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Vat ik het goed samen als ik zeg een systeemcamera is een spiegelreflex maar zonder de spiegel?

Ik kende ze namelijk ook nog niet.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
Daar komt het ongeveer wel op neer HappyDaddy. Daardoor kan de camera kleiner en lichter zijn.



Een bakvansteen, ik zou me nog even heel goed inlezen in het verschijnsel digitale camera. Je hebt er duidelijk nog heel weinig kaas van gegeten. Een spiegelreflex is namelijk óók een digitale camera, je hebt systeemcameras die precies lijken op de modellen van Canon waar jij op doelt en op Bol.com kun je géén beoordeling geven van hoe een camera in de hand ligt.



Misschien toch eens naar een goede winkel gaan (en dus niet de MediaMarkt oid). Een goede verkoper wil dat jij de deur uit gaat met een camera die bij jou past, en niet met de camera die hij graag wil verkopen. In goede camerazaken staan over het algemeen enthousiastelingen die hun passie voor fotografie graag delen.
Alle reacties Link kopieren
De body maakt in principe geen wereld van verschil welke je kiest, het gaat echt om welke lenzen je neemt en die zijn behoorlijk duur.

Dus zoek een betaalbare tweedehandse body met een standaardlens 18-55 bijv en kijk of zo'n camera wat voor je is en anders kan je hem nog altijd doorverkopen met weinig verlies, vind je het wel wat dan kan je je in de lenzen verdiepen en daar voor gaan sparen
Klopt glaswerk is het meest belangrijke, tenzij je bijvoorbeeld sportfotografie wil doen. Dan is de fps ook belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een Canon 1100D, deze heb ik pas sinds een maand. Tweedehands gekocht, hij werkt helemaal op en top! Hij is niet erg moeilijk in te stellen maar hij maakt wel zeer mooie foto's. Maar ik weet niet of de onderdelen van de 50D op deze passen.
Alle reacties Link kopieren
Nikon vind ik fijner voelen dan de canon .. Ik heb hem gekocht bij een speciaal zaak en die gaven advies op maat en niet op merk
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 21 januari 2015 @ 14:22:

Nikon vind ik fijner voelen dan de canon .. Ik heb hem gekocht bij een speciaal zaak en die gaven advies op maat en niet op merk

Dat was mijn reden ook om voor nikon d50 te kiezen.

Jaaaaren geleden had ik de keus uit nikon d50/d40 en canon 300d.

De 300 was me te klein, kreeg em niet lekker vastgepakt.



De d50 had bodymotor en iets minder pixels

De d40 extra pixels ga ik toch niet gebruiken, maak geen foto' voor billboard formaat .

Het gemis van bodymotor gaf bij mij de doorslag
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
Bokvansteen, als je nog 0,0 verstand hebt van fotograferen is de overstap van kiekjes maken met je mobiel naar kwalitatief goede foto's maken onder verschillende omstandigheden een hele grote. Enig idee met hoeveel kilo je loopt te sjouwen met een spiegelreflexcamera inclusief een aantal lenzen?

Zoals eerder vermeld: verdiep je eens in een goede systeemcamera, die doen tegenwoordig nauwelijks onder voor een spiegelreflex en bieden ook alle mogelijkheden tot handmatig instellen. Zoek naar een camera met een zo groot mogelijke sensor, dat bepaalt de mogelijkheden voor scherptediepte in je foto en de mogelijkheden te fotograferen bij minder licht. Let er ook op dat je kunt kijken door de zoeker, sommige systeemcamera's hebben die mogelijkheid niet en dat is een nadeel.

En investeer in een fotocursus zodat je de mogelijkheden van je camera leert kennen en je met je dure camera niet toch uit gemak maar op de automaat blijft knippen. Ik zie tijdens vakanties zo vaak mensen met de meest geavanceerde camera's 'kiekjes maken' op de automatische stand ......
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor de Canon EOS 100D, dat schijnt een fijn instapmodel te zijn en is ook vrij compact, het is de kleinste spiegelreflexcamera die er is. Mijn ervaring is dat als je eenmaal gewend bent aan fotograferen met de spiegelreflex, je minder op de grootte gaat letten en ook makkelijker met een groter model fotografeert.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren gekeken naar de 550d, heeft iemand daar ervaringen mee?
Alle reacties Link kopieren
Daar heb ik geen ervaring mee, volgens mij is dat al een wat ouder model. Ik zou wat reviews op internet lezen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 21 januari 2015 @ 16:26:

Ik zou gaan voor de Canon EOS 100D, dat schijnt een fijn instapmodel te zijn en is ook vrij compact, het is de kleinste spiegelreflexcamera die er is. Mijn ervaring is dat als je eenmaal gewend bent aan fotograferen met de spiegelreflex, je minder op de grootte gaat letten en ook makkelijker met een groter model fotografeert.



Ik heb zelf de 1100D en kleine handen. Daarom zou ik niet snel voor de 50D en meer van dat type gaan of voor de Nikon. Naast kleine handen heb ik ook snel last van gewrichten, dus hoe zwaarder hoe lastiger, zeker na een dag rondlopen. Gewicht blijft dan ook zéker meespelen, net als de grootte van het toestel.



Maar... ik kan alleen maar advies geven: ga voelen en kijken. Kwalitatief lijken de meeste camera's nu wel op elkaar, zeker als je geen professional bent. Dan kijk je dus vooral naar gebruiksgemak (hoe makkelijk kun je bij de knoppen, die je zelf het meest gebruikt, bijvoorbeeld) en hoe het toestel prettig in de hand ligt.



Het voordeel van een spiegelreflex boven een systeemcamera vind ik dat je alles handmatig in kunt stellen, tot en met het scherpstellen toe.



Veel plezier.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven