Toe aan een fijne smartphone

25-07-2016 21:06 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit van smartphones gehouden. Mijn eerste heb ik na een paar maanden weggegooid omdat hij gewoon niet goed werkte (tweedehands LG). Mijn tweede was een Windows Phone. Die hield het iets langer uit, maar niet lang genoeg, en toen ben ik maar weer teruggegaan naar mijn oude Nokia koelkast aangezien ik smartphones geldverspilling vond.



Nu ik af en toe een paar maanden naar het buitenland ga wil ik toch wel weer een smartphone omdat ik het zat ben telkens de laptop mee te moeten nemen.



Ik heb echter geen idee welke ik moet nemen.. Mijn vrienden zeggen dat ik er gewoon aan moet wennen elk jaar een andere te kopen maar dat vind ik ronduit belachelijk. Zij raden mij Windows Phone, Acer en Alcatel af, en ze vinden dat ik anders maar een iPhone moet kopen. Maar dat vind ik veel te duur.



Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.. ik wil gewoon een basic toestel zonder fratsen dat goed werkt. Spelletjes doe ik niet op mijn telefoon en ik hou ook niet van overtollige apps.



Iemand advies?



Mijn eisen op een rijtje:

- Werkt goed / snel

- Wifi internet

- Niet groot qua afmeting

- Niet na een korte tijd weer kapot

- Liefst onder de 100 euro, iets meer mag



En als ik onrealistische verwachtingen heb moeten jullie het gewoon zeggen hoor
Alle reacties Link kopieren
Motorola MotoG



Goedkope telefoon en ik doe er nu 2,5 jaar mee en hij begint nu iets langzamer te worden maar tot nu toe altijd goed.



Enige nadeel is dat het geheugen niet heel groot is en je het niet kan uitbreiden dus je kan er niet honderden fotos op kwijt.
quote:Hayek schreef op 25 juli 2016 @ 21:52:

[...]



Dat wist ik ja, maar een Unix kernel zegt niets over hoe open of gesloten de rest is....

Maar dat VM-gedoe wordt wel erg nerderig...



Maar goed, ik vind Apple gewoon overpriced. En dat ik het minder gebruikersvriendelijk vind, is persoonlijk...Ach, overpriced, weet ik niet. Ik ben geen Apple-fan. Maar ik schaf bedrijfsmiddelen aan op bedrijfseconomische gronden
Alle reacties Link kopieren
*Link was niet goed*
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 25 juli 2016 @ 21:57:

[...]



Ach, overpriced, weet ik niet. Ik ben geen Apple-fan. Maar ik schaf bedrijfsmiddelen aan op bedrijfseconomische grondenIk heb me laten vertellen dat Apple voor grafische toepassingen onverslaanbaar is/was. Verder lijkt het me een no-brainer....
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 25 juli 2016 @ 21:56:

Motorola MotoG



Goedkope telefoon en ik doe er nu 2,5 jaar mee en hij begint nu iets langzamer te worden maar tot nu toe altijd goed.



Enige nadeel is dat het geheugen niet heel groot is en je het niet kan uitbreiden dus je kan er niet honderden fotos op kwijt.+1
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Hayek schreef op 25 juli 2016 @ 22:00:

[...]



Ik heb me laten vertellen dat Apple voor grafische toepassingen onverslaanbaar is/was. Verder lijkt het me een no-brainer....

Dat schijnt ernstig mee (of tegen) te vallen.



Voor mij telt alleen cost of ownership. Dus heb ik Apple.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst bedankt voor alle reacties en suggesties!



Ik heb even naar alle telefoons gekeken die jullie mij aangeraden hebben



- iPhone: vind ik echt te duur

- Samsung S6 mini: Fijn dat hij kleiner en goedkoper is dan de normale S6 maar ik vind hem steeds niet voor minder dan 199 euro en dat is twee keer mijn budget..

- Htc One m7: Lastig te vinden maar ik vind wel de m8 en die is ook tweemaal mijn budget.

- Htc Sensation: Deze wordt volgens mij niet meer verkocht

- Sony Experia: Ook rond de 200 euro

- Moto E: De prijs is zeer aantrekkelijk en de reviews zijn volgens mij wel goed (op de camera na) dus deze overweeg ik serieus!

- Moto G: Helaas wat duurder dan de E maar als het niet uit maakt welke generatie kan ik die van 140 nemen en dan valt het nog redelijk mee met de prijs.

- Samsung A5 2016: Die is echt ver boven mijn budget (boven de 300)

- Samsung Neo: Deze ook



Huawei werd vaak genoemd. Ik heb even gekeken en ik vroeg me af of de Y5 goed was? Die is rond de 100 en hij ziet er volgens mij wel goed uit. Hij is alleen wat groot of misschien valt dat ook wel mee.



quote:Het-groepje schreef op 25 juli 2016 @ 21:22:

Ik heb na mijn iPhone een gratis nokia in gebruik genomen (eentje van in de kijkshop 90 euro, zoek hem zo op) en daarmee forum ik, app ik en er zit viber op. En hij doet het na 2 jaar nog prima.

Deze Nokia heb ik niet kunnen vinden bij Kijkshop, als ik zoek op de webshop zie ik alleen een 'oude' Nokiatelefoon staan



quote:suuz393 schreef op 25 juli 2016 @ 21:41:

[...]





Helemaal eens! Ben ook overgestapt van iphone naar samsung en geen moment spijt van gehad.



@TO: is het een optie om een abonnement af te sluiten waar je een goede telefoon bij krijgt/koopt? Als je écht een fijne telefoon wil die snel is, zul je denk ik wat meer uit moeten geven. En dan kan een anonnementdeal ook interessant zijn.



Ik doe overigens makkelijk 3 jaar met een telefoon (ongelukken daar gelaten). Maar ik heb meestal wel een redelijk nieuw model.



Succes in je zoektocht!

Ik heb liever geen abonnement eigenlijk omdat ik mijn telefoon ook weer niet zo héél vaak gebruik (ik had ooit een abonnement maar ik was in verhouding zoveel duurder uit dan met prepaid!!). En ik vind het niet fijn dat je er dan aan vast zit.. Dus liever prepaid eigenlijk.



Dank je wel
Alle reacties Link kopieren
Goh, bestaat dat nog, prepaid?

Ik snap je overweging TO. Heb je wel recentelijk nog eens abonnementen bekeken? Want dit wordt wel echt steeds goedkoper. Enig idee hoeveel je per maand ongeveer kwijt bent aan prepaid?
Ik heb een abonnement met smartphone (een Nokia Lumia) voor 12 euro per maand. 200 belminuten en 500 mb.

Ik neem wat ik over heb mee en heb nog zo'n 25 euro staan.

Aangezien er op veel plekken wifi is maak je echt weinig op. Ik gebruik hem zelfs voor mijn werk en zelfs dan maak ik het niet op terwijl ik ambulant werk.

Echt een aanrader dus, prepaid lijkt me duurder.
Ik had zo'n soort aanbieding als dit:



https://www.gsmwijzer.nl/ ... anpid=2192883844024476672



Vreemd genoeg kun je dit niet bij de provider zelf vinden maar alleen bij van dat soort 'belwinkels'.

Ik heb wel een (nog slechter) model Nokia maar voor wat appen en internetten voldoet het best.

Ik wil wel wat anders als mijn abonnement is afgelopen maar dat is omdat mijn toestel geen selfie optie heeft ( blijkt toch een gemis )
Alle reacties Link kopieren
Ik betaal € 8 per maand bij Hollandse Nieuwe en als ik buitenshuis geen internet zou gebruiken, zou € 5 ook gekund hebben. Ik zou niet snel een Nokia nemen, want die draait op windows en niet alle apps zijn ook in een Windows versie beschikbaar. Ik heb zelf een Android telefoon, de Motorola dus.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik heb 2 jaar een chinese telefoon gehad een Doogee. Koste 87 euro incl verzenden.

Prima telefoon.



Ik heb nu een MotoG en die is wel mooier en sneller. En wat duurder dan 100 euro maar zeker geen iphone prijzen.
Alle reacties Link kopieren
MotoE kende ik nog niet maar volgens tweakers is het een zeer goede keuze voor de prijs.

En tweakers is meestal zeer betrouwbaar.
quote:Belle73 schreef op 26 juli 2016 @ 09:54:

Ik betaal € 8 per maand bij Hollandse Nieuwe en als ik buitenshuis geen internet zou gebruiken, zou € 5 ook gekund hebben. Ik zou niet snel een Nokia nemen, want die draait op windows en niet alle apps zijn ook in een Windows versie beschikbaar. Ik heb zelf een Android telefoon, de Motorola dus.



Dat is zo, van die apps.

Maar whatsapp en viber en facebook Messenger zit er bijv wel gewoon op.

Pokemon go wil dan niet lukken
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 25 juli 2016 @ 21:34:

[...]



Nee hoor. Maar ik snap echt niet dat mensen zoveel geld uitgeven aan producten terwijl er voor minder geld alternatieven zijn te vinden die hardwarematig minstens gelijkwaardig zijn en waarvan de producent niet voor je bepaalt wat je er wel en niet mee wilt doen.....



Ik ken weinig computers/laptops uit 2008 die het meest recente OS kunnen draaien en goed werkbaar zijn. De macbook uit 2008 doet dat dus wel.

Voor telefoons brengen ze ook updates uit voor de wat oudere telefoon, iets wat bij de goedkopere concurrenten vaak niet eens meer naar om wordt gekeken.



Ik denk dat je je niet moet blind staren op de hardware alleen maar het totaal plaatje, wat ik wel bemerk bij je..

Hardware, software, updates, service etc. Deze is bij Apple ruimschoots prima.



Ieder zijn keuze natuurlijk.
Love bubbles....
Alle reacties Link kopieren
quote:Focus4life schreef op 26 juli 2016 @ 11:05:

[...]





Ik ken weinig computers/laptops uit 2008 die het meest recente OS kunnen draaien en goed werkbaar zijn. De macbook uit 2008 doet dat dus wel.

Voor telefoons brengen ze ook updates uit voor de wat oudere telefoon, iets wat bij de goedkopere concurrenten vaak niet eens meer naar om wordt gekeken.



Ik denk dat je je niet moet blind staren op de hardware alleen maar het totaal plaatje, wat ik wel bemerk bij je..

Hardware, software, updates, service etc. Deze is bij Apple ruimschoots prima.



Ieder zijn keuze natuurlijk.



Ik snap dan weer niet dat iemand in een topic, waar een smartphone onder de €100 wordt gevraagd, over iphone's gaat praten.



Ja, iphones zijn een heel goed totaalplaatje. Wil je alles hebben, dan is dat een top keuze. Maar wil je een goede prijs/kwaliteit verhouding dat moet je gewoon niet bij Apple zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 26 juli 2016 @ 11:12:

[...]





Ik snap dan weer niet dat iemand in een topic, waar een smartphone onder de €100 wordt gevraagd, over iphone's gaat praten.



Ja, iphones zijn een heel goed totaalplaatje. Wil je alles hebben, dan is dat een top keuze. Maar wil je een goede prijs/kwaliteit verhouding dat moet je gewoon niet bij Apple zijn.



Daar verschillen wij in mening. Laatst verkocht ik mijn oude iPhone nog voor paar honderd Euro. Bij elk ander merk ga je dat niet halen. Zie de prijzen voor 2e hands modellen. Neem je dat ook mee in de totaalprijs?

Mensen kijken erg sec naar de prijs zonder zich er helemaal in te verdiepen (wat ook geen probleem is)

In de tijd dat ik 1 generatie iPhone had, versleet een goede vriend 3 Samsungs. Netto was hij dus duurder uit.



Wat versta jij onder goede prijs/kwaliteitsverhouding?



Bij een Smartphone van onder de 100€ kan je gewoon niet bijster veel verwachten.
Love bubbles....
Alle reacties Link kopieren
quote:Focus4life schreef op 26 juli 2016 @ 11:36:

[...]





Daar verschillen wij in mening. Laatst verkocht ik mijn oude iPhone nog voor paar honderd Euro. Bij elk ander merk ga je dat niet halen. Zie de prijzen voor 2e hands modellen. Neem je dat ook mee in de totaalprijs?

Mensen kijken erg sec naar de prijs zonder zich er helemaal in te verdiepen (wat ook geen probleem is)

In de tijd dat ik 1 generatie iPhone had, versleet een goede vriend 3 Samsungs. Netto was hij dus duurder uit.



Wat versta jij onder goede prijs/kwaliteitsverhouding?



Bij een Smartphone van onder de 100€ kan je gewoon niet bijster veel verwachten.



Ik heb een smartphone die, toen hij nieuw uitgebracht was, 180 euro kostte. Nu, 2,5 jaar later, doet hij het nog steeds prima.

Daarnaast heb ik een iphone van mijn werk.

Ik vind beiden even fijn in werking.

Wil ik een foto maken? Ja dan pak ik natuurlijk mijn iphone, mijn motorola maakt echt geen mooie foto's. En het internet werkt ook sneller op mijn iphone. Maar daar zou ik echt nooit 200+ euro extra voor willen neerleggen.



Dan kan je natuurlijk voor tweedehands gaan maar ik zou echter veel liever een nieuwe motorola willen dan een tweedehands iphone. Na een jaar of 3 gebruik is de batterij toch slechter, ook bij een iphone. Bovendien komt er dan een moment dat er geen updates meer komen voor het oudere model.



TO vraagt naar een goedkope smartphone, ze snapt dan echt wel dat je niet het beste van het beste krijgt. Maar als je de telefoon alleen gebruikt voor whatsapp, bellen, soms een beetje surfen en verder geen actief smartphone gebruiker bent is een iphone echt zonde van je geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 26 juli 2016 @ 11:48:

[...]





Ik heb een smartphone die, toen hij nieuw uitgebracht was, 180 euro kostte. Nu, 2,5 jaar later, doet hij het nog steeds prima.

Daarnaast heb ik een iphone van mijn werk.

Ik vind beiden even fijn in werking.

Wil ik een foto maken? Ja dan pak ik natuurlijk mijn iphone, mijn motorola maakt echt geen mooie foto's. En het internet werkt ook sneller op mijn iphone. Maar daar zou ik echt nooit 200+ euro extra voor willen neerleggen.



Dan kan je natuurlijk voor tweedehands gaan maar ik zou echter veel liever een nieuwe motorola willen dan een tweedehands iphone. Na een jaar of 3 gebruik is de batterij toch slechter, ook bij een iphone. Bovendien komt er dan een moment dat er geen updates meer komen voor het oudere model.



TO vraagt naar een goedkope smartphone, ze snapt dan echt wel dat je niet het beste van het beste krijgt. Maar als je de telefoon alleen gebruikt voor whatsapp, bellen, soms een beetje surfen en verder geen actief smartphone gebruiker bent is een iphone echt zonde van je geld.



Snap ik ook wel, alleen het ongefundeerd (niet door jou geloof ik) roepen dat een iphone compleet uit verhouding is qua prijs is niet geheel terecht.

Mijn iphone kostte nieuw 680 euro, ik verkocht hem na 2 jaar voor 400 euro.

Netto heeft die iphone dus 'maar' 280 euro gekost. De 4S draait nog wel op de nieuwste software (iOs9) Wat ook alweer een 5 jaar oude telefoon is. Welk ander merk haalt dit überhaupt?



Voor onder de 100 Euro heb je nieuwe toestellen, dat wel.

Microsoft Lumia 550

Motorola Moto E (2015)



https://www.gsminfo.nl/mo ... 4616=on&14765=on&14758=on



Hier worden ze vergeleken in een review met een ander toestel.
Love bubbles....
Alle reacties Link kopieren
Als je niet teveel geld wilt uitgeven kan je voor een refurbished telefoon gaan? Heb er zelf ook 1 en scheelt best veel geld en je krijgt gewoon garantie. Ik heb de mijne destijds bij forza refurbished gekocht met 24 maanden garantie en je kan kiezen uit sterren. Als je niet veel waarde hecht aan een telefoon kun je er 1 met gebruikerssporen kiezen, ben je goedkoper uit. Een iPhone 3 zie ik hier overigens voorbij komen, die gaat niet meer mee met de nieuwste software en is volgens mij dus ook niet meer te verkrijgen.

Volgens mij zijn er ook andere refurbished telefoons te verkrijgen. Mijn broertje heeft een Samsung en is daar erg over te spreken, weet niet welk besturingssysteem je fijn vind?
Live Laugh Love
Alle reacties Link kopieren
Samsung J1, 130 euro. Werkt prima
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik weer (had gisteren en eergisteren geen tijd om op Viva te gaan)!



Bedankt voor de nieuwe reacties allemaal, ik heb ze allemaal bekeken.



De Lumia die steeds genoemd werd lijkt mij toch niet zo aantrekkelijk omdat hij op Windows draait.



Ik zit nu een beetje te twijfelen tussen MotoE, MotoG, Huawei Y5 en eventueel een Chinese Doogee.



Bij Huawei was het mij al snel duidelijk dat de Y5 wel een stuk beter was dan de goedkopere Y3. Alleen weet ik niet wat nu precies het verschil is tussen MotoE en MotoG. Wel weet ik dat de G groter is en dat spreekt mij niet aan (heb hem het liefst zo klein mogelijk!)



Die Refurbished telefoons klinken ook wel goed, alleen ben ik dan weer bang dat die sneller stuk gaan. En wat gebeurt er als hij stuk gaat, moet je hem dan weer inleveren?





quote:suuz393 schreef op 26 juli 2016 @ 06:45:

Goh, bestaat dat nog, prepaid?

Ik snap je overweging TO. Heb je wel recentelijk nog eens abonnementen bekeken? Want dit wordt wel echt steeds goedkoper. Enig idee hoeveel je per maand ongeveer kwijt bent aan prepaid?

Hehe ja het bestaat nog! De abonnementen zijn allemaal duurder dan wat ik kwijt ben aan mijn prepaid... Ik ben nu hoogstens 10 euro kwijt (ja echt heel weinig dus)... Dus vandaar dat ik twijfelde of een abonnement wel zin had bij mij. Want ik ga denk ik wel minder smsen als ik straks weer Whatsapp heb en dan gebruik ik het puur voor bellen!



quote:Het-groepje schreef op 26 juli 2016 @ 06:53:

Ik heb een abonnement met smartphone (een Nokia Lumia) voor 12 euro per maand. 200 belminuten en 500 mb.

Ik neem wat ik over heb mee en heb nog zo'n 25 euro staan.

Aangezien er op veel plekken wifi is maak je echt weinig op. Ik gebruik hem zelfs voor mijn werk en zelfs dan maak ik het niet op terwijl ik ambulant werk.

Echt een aanrader dus, prepaid lijkt me duurder.12 euro is niet duur moet ik zeggen! Maar zoals ik al tegen Suuz zei ben ik nu per maand meestal onder de 10 euro kwijt.. Dus ik weet niet hoe zinvol het zou zijn om aan een abo vast te zitten
Ik zou voor een Sony gaan. Apple is echt zwaar overschat qua kwaliteit en gebruikersgemak.
iPhone!



Je gaat er echt geen spijt van krijgen. Eventueel via Smart2have, daar zijn ze goedkoper (want refurbished, maar daar is niks mis mee).
Alle reacties Link kopieren
Bij de Moto G moet je even goed kijken naar de verschillende generaties. Als ik me niet vergis is de eerste generatie inmiddels vrij prijzig, duurder dan de latere generaties. De tweede en derde generatie zijn ongeveer even duur (+/- 150 euro) en de vierde generatie (van zomer 2016) is dan weer ongeveer 230 euro.

De tweede en derde generatie lijken vrij veel op elkaar, maar de derde heeft een veel betere camera (13 MP tegenover 8 MP). Dus voor die paar euro meer kan je dan beter voor de derde generatie gaan.

Moto E is wel een stuk goedkoper. Dat is dan ook wel te zien aan de specificaties; mindere schermresolutie, minder opslagcapaciteit, dual core i.p.v. quad core (dus 2 proceskernen i.p.v. 4 proceskernen), geen front camera. Het voordeel is dan wel dat hij een stuk kleiner is.



Dus ja, Moto E is 80 euro en moto G 150 euro. Voor die 70 euro extra krijg je dus ook veel meer, als je dat allemaal niet nodig acht dan kan je natuurlijk beter voor de E gaan. Ik ken de Y5 niet heel goed, maar als ik zo even snel naar de specs kijk dan is het een tussenmaat tussen de E en de G denk ik zo. Hij heeft intern net wat meer dan de moto E maar is niet eens zo heel veel duurder. Dus ik denk dat je de Y5 kan zien als een combinatie van de E en de G.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven