Ubuntu, wie heeft het en bevalt het?

28-07-2014 22:46 16 berichten
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Een gratis besturingssysteem als oplossing voor een oude XP computer.

Ik had op de computers van mijn kinderen waar XP op stond nu Windows 7 gezet. Jammer dat het nodig is want het was prima zo.

Nu gelazer met drivers die niet beschikbaar zijn want te oud. Ik vind het niet nodig om andere computers voor ze aan te schaffen omdat Ambrasoft en spelletjes en zelfs de sims het prima deden. Al surfend kwam ik Ubuntu tegen. Wat ik lees klinkt erg leuk. Kan ik dat echt als alternatief voor XP installeren? Iemand enig idee of drivers van videokaarten, geluidsdrivers etc van een oude computer het op Ubuntu doen en zoja, welke versie van Ubuntu zal ik nemen? Kan het met de nieuwste versie? Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Vriend van vriend gebruikt het en is erg tevreden, vraag me niet hoe en wat maar volgens hem is het goed.
Ik ben even de weg kwijt, hoe kan dit. Als Ubuntu een volwaardig alternatief is voor Windows hoe kan het dan dat bijna niemand dit heeft geïnstalleerd en we met zijn allen toch liever veel geld uitgeven aan Windows? Zelfs het officprogramma en weet ik veel meer wat is gratis te downloaden van Ubuntu.
Alle reacties Link kopieren
Ubuntu kan een prima alternatief zijn voor Windows XP.



Bedenk alleen wel dat Windows software niet onder Ubuntu zal draaien. Vaak zijn er wel goede (gratis) alternatieven voor aanwezig.



Nadeel is vaak dat er in de omgeving minder kennis te vinden is van Ubuntu en dus wat lastiger om hul te krijgen. Ook de installatie van software werkt totaal anders dan onder Windows.

In plaats van MS-Office kun je onder Ubuntu gebruik maken van het gratis Open Office, dit is compatibel met MS-Office.



Voor het mailen kun je webmail gebruiken maar ook Thunderbird. Thunderbird is ook onder Windows verkrijgbaar.



Als webbrowser kun je gebruik maken van Firefox. Ook dit is onder windows verkrijgbaar.



Ubuntu is een versie van het besturingssysteem Linux. Een ander systeem gebaseerd o Linux is Mint, Dit is op dit moment heel erg poulair bij ex XP gebruikers.



Wanneer je een Ubuntu (of Mint) versie download is dit nagenoeg altijd een iso-bestand. Met dit iso-bestand kun je een bootable CD branden. Met deze CD kun je je PC opstarten en Ubuntu of Mint installeren. Tijdens deze installatie kun je vaak meteen aangeven welke programmas je allemaal geïnstalleerd wilt worden.



Bijkomend voordeel is dat PC's welke onder een Linux versie draaien bijna niet vatbaar zijn voor virussen waardoor een antivirus programma eigenlijk (nog) niet nodig is.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ubuntu wordt eigenlijk alleen nog door developers en programmeurs gebruikt. Niet door de huis-tuin-en-keuken consument. Maar als je perse voor gratis wil gaan, be my guest, denk alleen niet dat je er heel erg blij van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Mij bevalt het erg goed, het heeft m'n oude windhoos XP laptop een nieuw leven gegeven.

Om (bepaalde) spellen en programma's te laten draaien die het niet doen op Linux kun je Wine installeren. Ben er erg blij mee, ik ga niet meer terug naar Windows.



nl.m.wikipedia.org/wiki/Wine



Weet niet hoeveel gig Ram geheugen je hebt maar wanneer je 2 of minder hebt kun je het beste de 32-bit versie installeren, anders 64-bit.
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
Alle reacties Link kopieren
rd
quote:yoshe schreef op 28 juli 2014 @ 23:21:

Ubuntu wordt eigenlijk alleen nog door developers en programmeurs gebruikt. Niet door de huis-tuin-en-keuken consument. Maar als je perse voor gratis wil gaan, be my guest, denk alleen niet dat je er heel erg blij van wordt.

Wat ik er van had gelezen is Ubuntu vergelijkbaar qua moeilijkheid.

Ik wil niet perse voor gratis gaan, punt is alleen dat ik niet wil dat er 2 onveilige xp computers in mijn netwerk hangen. Ik ben niet van plan om voor mijn kinderen een dure computer te kopen als het niet nodig is dus zullen ze het met de oude moeten doen. Andere optie is geen computer meer en dat zal ik jammer voor ze vinden omdat ze het heel leuk vinden een eigen computer te hebben op hun kamer.
Ik heb ubuntu op mijn mac. Gewoon om er eens mee te experimenteren en te bekijken wat je er mee kan. Het is een beetje zoals met Apple: het is een prima systeem, beetje obscuur en voor "alles" bestaan alternatieven. Alleen, wil je die alternatieven? Als je je computer maar voor vijf, zes standaard taken gebruikt, e-mail, web-browser, tekstverwerken, dat soort dingen, dan heb je met ubuntu, net als met os x, wel wat opties, maar niet veel. Wil je een van die honderduizend andere dingen doen die je met windows wel kan, dan loop je al snel vast.



Kortom, ja, het kan, als je graag een unix-variant wil die gratis is. voor een unix-variant die duur mag zijn, maar wel hypergebruikersvriendelijk en stabiel, dan zou ik voor os x kiezen. En anders gewoon windows. Of, als je alles wil, draai je ubuntu met daaronder wine, of os x met daaronder ubuntu en windows.
Ik heb t.

Het loopt lekker maar is geinstalleerd door een vriend van me.

Hou er rekening mee dat onder windows je dingen als een printer in de computer kunt insteken en windows een stuurprogramma zal opzoeken. Bij ubuntu moet je dit zelf installeren.

Is bij mij een frustratiepuntje geweest.



Ik heb nu een nieuwe laptop en nieuwe ubuntu naast windows (ik kan bij opstarten kiezen voor welk besturingssysteem) dus als iets echt niet werkt onder ubuntu start ik windows op. Maar t meeste werkt gewoon gelukkig! Ubuntu gaat ook met de tijd mee.

Maar ik ben windows na vele jaren zo ontwent dat ik het wel uit t raam wil gooien.



Op wikipedia staat goede uitleg over ubuntu. Ik heb me door ubuntu vrienden laten vertellen dat dit prima inlees materiaal is voor de beginnende gebruiker.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren Ubuntu, omdat ik te weinig weet van programmeren en Windows zo traag is en vaak vastloopt. Het bevalt mij prima. Ik gebruik het voor de standaard toepassingen, internet en office en ik spaar al jaren een antivirusprogramma uit.
Ik ga straks lege dvd's kopen omdat de computer gisteravond niet kon opstarten met een usb stick. Ik weet even niet wat ik er op moet zetten. Zal ik die mint doen? ( er stond xp op) of de volledige versie van ubuntu? Ik las net dat je dingen zoals printers zelf moet installeren. Vindt Ubuntu wel zelf drivers voor bijvoorbeeld audio en videokaarten? Als ik naar de website ga van bijvoorbeeld de videokaart kan je selecteren welke windowsversie je hebt, er staat nooit Ubuntu bij, hoe gaat dat met drivers installeren?
Alle reacties Link kopieren
De installatie gaat sneller wanneer je het vanaf een bootable USB stick doet, met een dvd doet ie er een stuk langer over.



Bij mij ging het installeren van de drivers overigens automatisch.
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
Alle reacties Link kopieren
Bevalt meer dan uitstekend!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een tijdje moeten gebruiken (lees: it-er in derde wereldland). Ubuntu 12 was dat.



Samenvatting:

1). Werkt het? ja redelijk. Maar niet zo goed als Windows of Mac.



2). Krijg ik nu alles gratis? Ja, maar gratis office vervangers zijn ook al 100 jaar beschikbaar voor Windows en Mac.



3). Drivers? Mwoa ligt eraan. Ouwe meuk krijg je moeilijk aan het draaien, en nieuwe meuk ook (als leek zijnde).



4). Ik bespaar al jaren op mijn virusscanner? Scan je systeem anders eens een keertje, Ubuntu is net zo goed vatbaar voor virussen. Daarnaast bestaan er al 100 jaar gratis virusscanners.
Alle reacties Link kopieren
Ubuntu gebruik ik al jaren, zowel de server als desktop versie. Alles werkt perfect met de Windows PC van mijn partner.



Printers delen is geen enkel probleem maar specifieke spellen voor windows werken niet altijd via wine. Daarnaast is er erg veel gratis software beschikbare, waar windows nog eens een puntje aan mag zuigen. Open Office en Evolution vervangen perfect MS Office en outlook.



Support is in hoge mate beschikbaar via google, maar vaak in het Engels. Naar Windows zou ik zeker niet terug willen.



Installatie is redelijk eenvoudig. Als een USB geen optie kun je eenvoudig een Startup CD branden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven